Olet täällä

Stressaako joulu lopettajaa?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Stressaako joulu lopettajaa?

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 17.12.2021 13:27:53

Suuri juhla lähenee lähenemistään.

Pidempään raittiina saaneet elää ovat jo luoneet oman rutiininsa, mutta entä Sinä, jolle tämä on ensimmäinen joulu ilman alkoholia, miten pärjäät?
Ovatko paineet suuria? Antaako firma hölskyvän lahjapaketin? Tuovatko samanlaisia myös naapurit, ystävät, vävypojat? Onko perinteisessä joulupöydässä viinit ja konjakit?

Onko sinulle varattu alkoholittomat vaihtoehdot? Ja tehty kaikille selväksi ettei sinulle tuputeta "voithan sinä YHDEN ottaa" (koska et voi).

Onko sinulla selviytymis-suunnitelmat valmiina?
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

Re: Stressaako joulu lopettajaa?

ViestiKirjoittaja PetteriPermanto » 19.12.2021 10:33:04

.
Viimeksi muokannut PetteriPermanto päivämäärä 28.12.2021 09:21:28, muokattu yhteensä 2 kertaa
PetteriPermanto
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JuuliaS » 19.12.2021 12:31:28

Hyvää mietintää Petteri. Et varmasti ole ainoa joka painii saman kysymyksen kanssa.
Kannattaako todellakaan härnätä itseään ? Minusta ei. Itse en edes uskaltaisi.
Asioilla on tapana järjestyä
JuuliaS
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Myrkynkeittäjä (poistunut käyttäjä) » 19.12.2021 18:30:14

Miksi pitäisi juoda alkoholia jouluna? Tuo on kyl jännä tapa, jota en itse ymmärrä ollenkaan. Mun joulun viettoon ei ole koskaan kuulunut alkoholi missään muodossa. Jos puoliso haluaa viininsä hörppiä, niin onhan noita alkoholittomiakin, kuten glögi, joulujuomat ja vaikka poreilevaa raikasta kivennäisvettä. Itse jättäisin alkoholit kaupan hyllylle, koska ilman niitäkin pärjää. Mä olen noin pari vuotta sitten aloittanut tutustumisen alkoholittomaan elämään ja ollut kokonaan tipattomalla myös heinäkuun lopusta saakka. Tällä tietoa en meinaa enää koskaa ottaa pienintä hörppyäkään alkoholista, koska tiedän, että jos antaa pikkusormen, se vie koko käden. Suosittelen pitämään ittestä huolta ja pysymään raittiuden tiellä. Oikein hyvää, rauhallista ja raitista joulua kaikille raitistelijoille!
Myrkynkeittäjä (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 19.12.2021 21:52:41

Mulla on aina mahtavat Joulut<3 Mä olen Raittiiden seurassa ja ne ovat vielä vanhoja kamuja joiden kanssa voi muistella 3-luokaan asti
KÄNNISSÄ olet PÄÄLLIKKÖ - NETISSÄ olet ÄÄLIÖ!
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja tpi (poistunut käyttäjä) » 20.12.2021 05:46:37

Ei ressaa.
Ei ole merkinnyt paljoakaan aikoihin ja korkeintaan vaikuttaa positiivisesti, jos sattuu pääsemään jonkinlaiseen joulurauhan tunnelmaan.
Olen tietysti vastarantailijana vältellyt aina pyhinä ryyppäilyä tai muuta noihin liittyvää touhuilua.
Juhannuksena turkki päällä ja tonttulakki.
Jouluna verkkopaidassa pilkille.
Laskiaisena etsiydyn mahdollisimman tasaiselle maalle ja loppiaisena aloitan kaikkea mahdollista ja mahdotontakin.
Uutena vuotena petän kaikki aiemmat lupaukset ja vappuna laitan mustimman lakin mitä löydän ja en varmasti marssi yhtään, makaan kuin kuollut lahna koko päivän peiton alla miettien hengellisiä juttuja...no ainakin semihengellisiä.
tpi (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 21.12.2021 10:38:23

Ahdistukseen tai stressiin voi vaikuttaa toki sekin, millainen joulu on odotettavissa ja kenen kanssa sitä viettää, vai viettääkö kenenkään kanssa.

Yksin asuvia on Suomessa 1,2 miljoonaa. Alkoholisteissakin on paljon yksin asuvia ja yksinäisiä, joille baari on saattanut olla henkireikä pitkinä joulunpyhinä. Raittiina baariin ei välttämättä halua lähteä, joten joulu voi olla yksinäistä kotona olemista. Siinä ehtii tulla monenlaista ajatusta mieleen.
Tavallisina aikoina yksinäisillekin on tietysti erilaisia joulutapahtumia, mutta nyt koronan aikaan nekin peruttu. No, onhan tietysti internet ja some. Ja telkkari ja radio.

Itsehän olen siis myös yksin asuva ja sen lisäksi uskonnoton, joten minulla olisi kaikki syyt tuntea alakuloa tai vähintään lievää ahdistusta joulusta. En kuitenkaan tunne. Minusta joulu on ihan kiva yksinkin, ja erityisen kiva se oli yksin niinä aikoina, kun oli ihmisläheisessä työssä kaikki arkipäivät ja muutenkin tohinaa oli paljon. Silloin joulun yksinolo ja pysähtyneisyys olivat suurta ylellisyyttä.
Hyvillä mielin joulu tulee ja menee nytkin. :) Minulta ei puutu kuin joulusauna, koska taloyhtiön sauna on suljettu koronan vuoksi. :(
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat