Terve, Puuhapete siirtyy tälle puolelle.
Olen viime vuonna aloittanut vähentäjien puolella. Hitaasti alkaneen, mutta loppuvuotta kohti onnistuneen vähentelyn jälkeen päätin olla juomatta vuonna 2022.
Jatkuva juominen oli jo useamman vuoden harmittanut, ja aloin pelätä terveyteni puolesta.
Päätin alunperin alkaa vähentämään, ja jos toiminta ei muutu ja erityisesti terveyshuolet poistu, kokeilen seuraavaa, järeämpää keinoa. Ei suurempia lupauksia, vaan tekemällä jotain uutta asian eteen. Tässä listani.
- otin seuranta sovelluksen käyttöön
- liityin palstalle
- kerroin työterveyslääkärille huoleni ja juomamäärät
- ostin verenpainemittarin
- katsoin / kuuntelin selviytymistarinoita. Välillä aika hurjiakin
- luin Selvin päin kirjan
- kerroin kaverille, joka päihittänyt alkoholiongelman
- kerroin puolisolle samat mitä työterveydessä
- menin päihdehuoltajan pakeille
- hakeuduin avominnen avohoitoon
Aikaa ensimmäisen kohdan ja nykytilan välillä on n. 2 vuotta. Nyt vuodenvaihteessa tilanne hyvä. Paino pudonnut jo kohta 8kg, verenpaine vähän laskenut, syyskuusta lähtien juomamäärät lähes 0.
Päätös juomattomuudesta on syntynyt syksyn avohoidon avustamana. Hyvät tulokset ja hyvä olo, kohonnut motivaatio ja elämänilo on ollut päätekijä.
Hoidon aloittaessani en osannut, enkä halunnutkaan luopua alkoholista vielä koko elämäkseni. Mutta en myöskään kapinoinut juomattomuutta vastaan.
Mietin lähinnä seuraavia muutamia päiviä ja olin erittäin tyytyväinen olotilaani. Tämä päättämättömyys oli minulle helpotus, saatoin keskittyä juomattomuuden lyhyen ajan hyötyihin, ei tarvinnut surra tulevaa "menetystä".
Lopullinen käännekohta oli jouluaatonaattona. Olin yksin kotona, ja ostin siivoushommiin vauhdittamaan viinipullon. En tonkkaa, kuten aiemmin.
En myöskään ostanut jouluksi juotavaa, vain sen yhden pullon. Ikävä tuntui olevan kova. Viiniä, juustoa, siivousta, joulumusiikkia.
En pitänytkään enää humalatilasta, joka alkoi kahden lasin jälkeen. Olo ei parantunut juotuani pullon. Pikemminkin huonontui.
Humala ei ollutkaan enää mukavaa. Nyt olen alkanut miettiä humalan olevan katkera akka. Se, joka ennen oli suloinen tyttöystäväni on nykyään jotain muuta. Ei ollut enää suudelman huumaa, vain paha mieli hetken seurustelusta. Muistot jäi, mutta en enää voi niitä elää uudelleen.
Hyvää alkanutta selvää vuotta teille.
T. Puuhapete