Olet täällä

Horisontissa siintää lopettaminen

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Horisontissa siintää lopettaminen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 4.2.2022 15:56:25

Terve teille

Laskurin mukaan 10 päivää edellisestä päivityksestä tähän ketjuun kulunut. Päivät menee nopeaan tässä kohtaa. Tai ainakin paljon vähemmällä alkoholin mietinnällä. Tällä viikolla nytkähti koko syksyn kestänyt uusi ura eteenpäin. Yritys on perustettu ja näillä näkymin työt alkaa lähiakoina, asiakaskuntaa vaikuttaa löytyvän.

Johtuiko sitten onnistuneesta viikosta, mutta tuli iltapäivällä ajatus baarista. Että olisin mennyt jonnekin ja juonut pari ja juhlistanut viikon suorituksia. No menin kahville. Aika helppo oli jättää lasilliset väliin. Mutta yllättävän voimakas ajatus ja mielleyhtymä.

Hyvillä mielin eteenpäin, elämä näyttää kovin erilaiselta mitä viime vuonna tähän aikaan. Kovasti silloin yritin olla juomatta, mutta en onnistunut. Yhdenkin päivän tauko oli onnistuminen.

Painoa on taas lähtenyt. Noin 91 kg oli painoa tänään, huolimatta jatkuvasta suklaan mättämisestä. Lähtötilanne viime keväänä oli n 100kg, huhti-toukokuussa jopa yli. Verenpaineen mittaus pitää muistaa lähipäivinä.

Hyvää viikonloppua! t. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Dave2 » 4.2.2022 17:40:52

Hyvin toimittu.

Pitkäaikaisena yrittäjänä, ainakin minulla, alkoi businekset sujua paljon paremmin kun lopetin juomisen.

Tuollainen onnistuminen on tyypillinen trikkeri, joka laukaisee halun palkita itseään.

On vaan opeteltava löytämään jokin muu palkitsemiskeino kuin juominen ja toistettava sitä riittävästi niin, että aivot oppivat kaipaamaan tätä parempaa palkintoa.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 5.2.2022 07:53:47

Enpä osannut ajatella tapahtumien ketjua noin. Kiitos Dave. Tämä on hyvä laittaa jatkoa varten muistiin.

Olen myös samaa mieltä yrityksen pyörittämisestä ja alkoholista. En usko, että tämä yritys tulisi onnistumaan ilman raittiutta.

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 6.2.2022 08:33:04

Näin juomisunen. Erikoinen fiilis. Unessa yhtäkkiä tajusin, että eihän minun pitäisi juoda. En muista miten jatkui.

Tämmöistä tällä kertaa.
T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 11.2.2022 23:21:41

Terve teille. Tämän haluan itselleni ja teille muistiksi kirjata ylös.

Lapsi tykkää puutarhamustikoista erittäin paljon. Mielestäni ihan hyvä, terveellisempiä kuin karkit ainakin.

Tänään ostosreissulla tuli mieleen, ostaisinko rasian herkuiksi. Löysin mustikat ja katsoin purkkeja ja hintoja. 12e/kg, iso purkki 6e. En osta, onpa kallista.

Kunnes hetken mietin. Vielä 6kk sitten ostin surutta itselleni 50e viikossa tai enemmälläkin alkoholia. Ja samalla ymmärsin, että en ikinä aiemmin ole ostanut isoa purkkia puutarhamustikoita lapselle. Koska ne ovat kalliita. Helvetti, että on noloa ja itsekästä.

Ostin ison purkin ja toivon muistavani tämän. Käyn läpi myös mitä muuta olen jättänyt tekemättä lapselle, koska tarvitsin enemmän alkoholia.

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 12.2.2022 19:33:52

Nyt olet asian ytimessä!
🚱🧃🍇🍉🍍
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Miltaq » 15.2.2022 16:45:58

Tulipas tunteellinen olo tuosta mustikkavertauksesta. Tuli mieleen oma juova elämä, kuinka monta kertaa alkoholi meni lasten edelle.

Tänään olen kiitollinen, että saan olla läsnä ja raitis vanhempi lapsilleni. Kiitos muistutuksesta.
Miltaq
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 15.2.2022 23:08:45

Kiitos Miltaq ja Putkis kommenteista. Tämän kokemuksen haluan painaa mieleeni.

On paljon asioita, missä olen itsekäs ja asetan oman hyvinvointini muiden edelle. Niitä voi pohtia ja päätyä tekemään eri tavoin.

Mutta alkoholi saa kyllä asiat vinksahtamaan pahasti. Olen kiitollinen, että tämän tajusin.

Tällä viikolla perheessä on ollut pahaa vatsatautia. Tänään kiersi itsellänikin mahan pohjassa. Tuli mieleen viina. Ennen olisin ottanut väkeviä pari lasia "terveydeksi". En ottanut. Olen myös kiitollinen tästä selvästä päivästä.

Hyvä pössis ja tekeminen on leimannut viime kuukausia myös työrintamalla. Uusi yritys on perustettu ja työt asiakkaiden kanssa alkaa tällä tietoa 1.3.

Suosittelen elämää ilman alkoholia!
Hyvää viikon jatkoa!

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 20.2.2022 20:31:20

Terve teille.

Jonkin verran on viime päivinä ilmennyt erilaisia juomisajatuksia. Ei mitään varsinaista pyrkimystä juomista kohti, mutta semmoista nostalgiaa, ja makustelua. Epämääräisiä, ei varsinaisesti muistoja, vaan ajatuksia, joissa kaveriporukalla syödään ja seurustellaan.

Onkohan eri kaverien ruoka&juomapäivitykset jääneet pyörimään takaraivoon, vai mikä?

No, eipä nuo nyt varsinaisesti haittaa. Ajatuksiksi jäävät.

Hyvää viikon alkua. T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 23.2.2022 11:13:03

Hei. Onnea hyvin alkaneesta raittiudesta.
Nykyään kun katsoo (tai voihan että sitä on ollut ennenkin en vain ole huomannut) tv:stä sarjoja, elokuvia niin aina ollaan lasi kädessä, muka ottamassa ja kilistelemässä. Onpas se muka hienon näköistä kävellä patsastella lasi kädessä. Sanon muka, koska eihän siinä viinaa ole, mutta kaukana normaali ihmisten elämästä että joka päivä oltaisiin lasi kädessä, ainakaan minun lähiympäristössä ja vähän kauempanakin ei sellaista tapaa ole.
Ihmiset yleensä juhlii, kun on jokin juhlan aika ja ottavat pari tai korkeintaan kolme lasillista. Minä en kyennyt koskaan siihen, en edes nuorena, aina join itseni humalaan ja häpesin itseäni sen jälkeen. Kunnes hoksasin, etten ota juhlissa mitään, vasta kotona, se ratkaisi sen ettei suku huomannut minun alkoholismia. Kotona otin rankan kännin, sammuksiin asti. Kunnes sen paheni niin, että otin seuraavanakin päivänä, ja sitten sitäkin seuraavana päivänä. Yhdessä yhtä juopon mieheni kanssa. Yhdessä myös päätettiin olla ottamatta. Aina toinen houkutti toista, muistan selkeästi, kuinka sanoin miehelleni, ettei se haittaa jos otetaan saunakaljat... ja mites kävi. Ero tuli. Muutin pois, kauas entisestä. Yritin kovasti uutta elämää. Aina ratkesin juomaan. Tuli hirveät pelkotilat, ahdistus, kaikki oudot tärinät ja vapinat, aamulla ei mikään pysyny käsissä, käsi tärisi niin holtittomasti. Makasin kippurassa ja itkin ja rukoilin. Pelkäsin. Siitä meni jonkin aikaa ja tapasin AA:ssa raitistuneen ihmisen, joka kertoi mitä alkoholismi on ja miten siitä voi toipua. En ole tarvinnut katua, että lähdin ryhmään. Ryhmiä on monenlaisia, mutta se ryhmä "sattui" olemaan sellainen, että kykenin raitistumaan. Päivä kerrallaan, ei enempää.
Olen opetellut ihan uuden elämän. Oppinut tuntemaan itseni, kuka olen, mitä tunnen ja miksi. Käytännöllisiä neuvoja, ilman mitään suurempaa numeroa: älä anna nälän, janon tai väsymyksen yllättää. Pidä suklaa aina mukana, ettei nälkä yllätä. Älä mene riitelevien ihmisten mukaan. Pidä asiat yksinkertaisina. Monta muuta hyvää keinoa sain mukaan.
Olis paljon muutakin mistä kirjoittaa. Joskus vain niin ylitsepursuavasti mieli herää kiitollisuuteen siitä että on saanut uuden elämän. Vanha on hyvässä muistissa, eikä sekään ole ollut huono, päinvastoin, jos sitä ei olis ei olisi tänään näin hyvä mieli muutoksesta.
tsemppiä kaikille toivoo täältä kiitollinen ihminen.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tuplattukossu » 23.2.2022 17:39:18

Vieraammaksi54 kirjoitti:Nykyään kun katsoo (tai voihan että sitä on ollut ennenkin en vain ole huomannut) tv:stä sarjoja, elokuvia niin aina ollaan lasi kädessä, muka ottamassa ja kilistelemässä. Onpas se muka hienon näköistä kävellä patsastella lasi kädessä. Sanon muka, koska eihän siinä viinaa ole, mutta kaukana normaali ihmisten elämästä että joka päivä oltaisiin lasi kädessä, ainakaan minun lähiympäristössä ja vähän kauempanakin ei sellaista tapaa ole.

Tämä!
Itseä myös ärsyttää, kun katsoo sarjaa tai elokuvaa, aina ensimmäiseksi haetaan jääkaapilta olutta, tai kaadetaan kirkasta viinaa laseihin ja aletaan pohtia tukalaa tilannetta. Naisilla usein viinilasi ja pullo kourassa heti töistä kotiin tullessa.
Olen miettinyt, että onko tuo jotakin alkoholin valmistajien piilomainontaa. Sama juttu dekkareissa joita luen aika paljon. Sankarikomisario tai -polisi menee usein nautiskelmaan tummaa olutta ja voi että kun on hyvää. Viinaakin juodaan ihan railakkaasti puoleen yöhön. Sitten seuraavana päivänä täysillä rikoksia selvittämään. Krapula aika tuntematon.
Juomisesta tehdään jotenkin hohdokasta niin kirjallisuudessa kuin tv-sarjoissakin.
Saattaa saada jonkun siihen harhaluuloon, että noin voi oikeasti elää.
Harhaa vain on tuollainen.
tuplattukossu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 23.2.2022 23:53:08

Kiitos viesteistä! Kyllä aika tiiviisti näkyy alkoholi kaikessa viihteessä. En nykyään katso hirveästi ohjelmia, niin sieltä tosin ei onneksi iske silmille.

Urheilutapahtumat on kyllä kanssa melkoista läträämistä. Katsomon puolella. Onneksi työelämän tilaisuuksista alkoholi on jäänyt jo pois jonkin verran.

Tänään tuli kaksi kuukautta viimeisestä juomiskerrasta. Ja päivittäisen tissuttelun sain poikki noin 6kk sitten. Paino on pudonnut taas vähän. Virkeys ja työteho on todella korkealla tasolla jo. Ja silti pystyn näkemään jo, että vieläkin varmasti paranee, kun saan esim. Jumpparutiinin käyntiin. Kevät auttaa myös tässä.

Mietin juuri tänään noin viimeisen viikon tekemisiäni. Paljon on asiat edenneet. Ei mitään mahdollisuuksia, että olisin saanut näitä asioita aikaan ennen juomisen lopettamista.

Tänään join yhden alkoholittoman oluen illalla, kun odottelin kyytiä ja en enää kahvia jaksanut lipittää. En ole niitäkään juonut hetkeen, maltaan maku ei ole niin hyvä.

Juomisajatukset ovat nyr pysyneet kokonaan poissa. Olisiko tiivis ohjelmakin auttanut.

Hyvää viikon jatkoa!

T Puuhapete
Viimeksi muokannut Puuhapete päivämäärä 24.2.2022 00:22:37, muokattu yhteensä 1 kerran
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 24.2.2022 00:22:05

Kirjoitin tämän Putkiksen ketjuun. Tästä tulikin niin tärkeä viesti, että laitan sen itselleni tähän muistiin.

----------

Tunnetaitoni lienevät huonot. Mutta kaikkea voi oppia. Avominnen terapeutilla oli yksi minulle todella merkittävä kotitehtävä. A4 paperiarkille. Ei tunnetaidoista, mutta itsereflektiota.

Siinä piti piirtää ikään kuin kuvaajana yhdellä viivalla elämä. Syntymästä lähdettiin, ja hyvä asia tai elämänmuisto nosti käyrää. Huono laski. Minulle tuli nousukäyrää 12v asti, jolloin toinen vanhemmistani kuoli. Siinä kuoppa ja sitten taas nousukäyrää täysikäisyyteen jne. Avioero, kuoppa, uusi elämä, nousua, lapsi nousua, läheisen sairaus kuoppa, hyvä työpaikka, nousua, yleistä onnellisuutta tai masennuskausi jne. Nämä tapahtumat ja kehitykset merkattiin.

Toinen käyrä oli alkoholin käyttö. 15-vuotiaasta eteenpäin viivat menivät omia reittejään, mutta viime vuosina oli huomattava korrelaatio elämänviivan alamäen ja alkoholin käytön ylämäen kesken. Suosittelen lämpimästi käppyröiden piirtämistä.

Tajusin että ennen yhtä isoa kuoppaa, avioeroa n 10v sitten, alkoholin käyttö oli lähtenyt ylös. Avioeron jälkeen käyttö laski ja muutenkin alkoi uusi nousu. Tajusin korrelaation vasta nyt.

Minulle merkittävää oli myös huomata, että aikuisikäni ylämäet olivat olleet erittäin voimakkaasti riippuvaisia toisten ihmisten päätöksistä ja tekemisistä. Minulle selkeni, että seuraava ylämäki alkaa ainoastaan jos jätän alkoholin. Ja jos otan vastuun niistä muista asioista, jotka vievät elämääni kohti uutta nousua, pois kuopasta.
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 27.2.2022 09:09:06

Terve
Limpparin juomisesta ajatuksia. On jännä, miten voimakkaasti limsan ostamiseen ja juomiseen liittyy alitajuisia ajatuksia.

Esimerkiksi eilen saunassa join 2 tölkkiä kokista. Tuli joku omituinen ajatus, että se on tosi epäterveellistä. Sama mies, joka on voinut juoda ennen saunaa pullon viiniä ja saunan yhteydessä 3 0.5l olutta. Tämän ajatusketjun jälkeen join vielä kolmannen kokiksen saunan jälkeen.

Sama ruokapöydässä silloin tällöin. "Ei saa juoda limsaa" on mielessä.

Aika voimakkaita nämä terveysopit päässäni, mikä on varmaan hyvä. Alkoholin suhteen näin en ole toiminut, koska addiktio on ajanut itsekontrollin ohi.

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Puuhapete » 27.2.2022 09:12:58

Vielä toinen asia. Ukrainan tilanne on kauhea, naapurimme toiminta vihastuttaa ja ahdistaakin. Torstaina kävin kaverin luona poikkeamassa. Hän oli kaatanut itselleen ja tarjosi myös minulle lasillista samalla, kun juttelimme tilanteesta. Oli helppo jättää väliin tarjous, ei tee mieli alkoholia.

T. Puuhapete
Puuhapete
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat