Olet täällä

Vinkkejä ostohalujen tyydyttämiseen

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Vinkkejä ostohalujen tyydyttämiseen

ViestiKirjoittaja Napanteri » 14.3.2022 13:36:47

Koko korona-aika on mennyt käytännössä viiniä lipitellessä. Olen tekemässä suunnitelmaa, miten tästä eteenpäin, koska haluaisin tästä nyt pysyvästi eroon.

Ottaisin kovin hyvilläni vinkkejä vastaan.

Ensimmäinen olisi varmaankin se, millä vältyn siitä, että en ylipäätään osta viiniä kotiin.
Napanteri
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

Re: Vinkkejä ostohalujen tyydyttämiseen

ViestiKirjoittaja Lumikulkuri » 15.3.2022 06:39:57

Hei!

Ensimmäinen askel on aito halu ja päätös elää raitista elämää. Siihen liittyy ensimmäisenä, ettei osta alkoa, eikä juo sitä lainkaan. Jotta nämä päätökset pitäisivät ja saisi raittiuden alkuun ja vahvistuisi elämään ilman alkoa, kannattaa pohtia, mitä apukeinoja raittiin elämän tueksi on tarjolla ja ottaa nöyrästi omasta ylpeydestä niskalenkki ja hakeutua tuen piiriin.

Tällä palstalla on lukuisia kertoja kirjoiteltu erilaisista tukimuodoista, joten en niitä lähde kertaamaan. Älä missään tapauksessa sulje pois työterveyshuoltoa/terveydenhuoltoa, joista saa nykyään varsin ammattitaitoista apua.

Nöyryys on hyvä pitää mukana ja kokemuksesta tiedät, että helposti sitä noudattaa samoja kaavoja, mitä ennenkin ja siten lopputuloskin on hyvin usein entisen kaltainen. Tee nyt raitistumisen eteen kaikki eri tavalla, kuin ennen. Lopputuloskin voi todella olla siten ihan erilainen ja huomaat eläväsi raitista ja rikasta elämää ilman alkoholia.

-Lumikulkuri
Mielummin kahavia, ku kalijaa!
Lumikulkuri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Napanteri » 15.3.2022 09:47:07

Kiitos todella paljon tästä. Oli hyvä askel löytää tämä Päihdelinkin keskustelupalsta ja tuo 30-päivän valmennus. Minulla on todella suuri kynnys kääntyä asiassa työterveyden puoleen, koska olen työnantajan edustaja. Kokeillaan näitä keinoja nyt entisten sijaan. Tuossa olet täysin oikeassa, että vanhoja malleja on turha toistaa, koska ne olen nähnyt eikä tilanne ole muuttunut. Tämä keskustelu on sinänsä jo helpottavaa. Salaamisen taakka on nimittäin aika raskas.
Napanteri
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja tuplattukossu » 16.3.2022 10:38:35

Moi Napanteri

Olet ilmeisesti saanut juomisesta tarpeeksesi ja silloin kai se keino tai vinkki pitäisi löytyä omasta päästä ja ajattelusta. Minkälaista elämää haluat elää. Kun sinulla on korona-ajan kestänyt juominen takana ja se vaivaa sinua, mieti haluatko jatkaa. Haluatko kokea uudelleen ja uudelleen sen morkkiksen kun day after huomaat jälleen olleesi heikko ja hakeneesi sitä viiniä? Haluatko jatkaa näin ja törmätä tulevaisuudessa terveydellisiin haittoihin, jotka varmasti tulevat joskus. Maksa-arvosi saattavat olla jo nyt varsin eksoottiset ja mahdollinen haimatulehduskin saattaa yllättää tulevaisuudessa. Itsellä on vatsa tainnut saada tarpeekseen alkoholista. Pari kaljaakiin aiheuttaa ikäviä oireita.
Kummasti auttaa raittiustyötä ja Alkon ohi kävelyä, kun tietää että tuon viinipullon jälkeen voi varautua siihen, että saa pari päivää istua vessan pöntöllä ripulipaskalla.
Antabus on juomisputken katkaisuun hyvä, jos se sopii. Kun sen kanssa ei voi juoda ollenkaan. Näin ostohalut katoavat kun lääkitys on päällä.
Viinittömien päivien myötä on hiljalleen helpompi kieltäytyä. Kun etäisyyttä viimeiseen viinipulloon tulee se ostohalu lievenee hiljalleen itsekseen. Ja kun on onnistunut jättämään Alkon väliin, tulee voittajafiilis. Minä ainakin koin sellaista.

Tuollainen päivittäinen juominen kaksi vuotta on kyllä aika hurja. Peilaan itseeni ja ajattelen, että kuinkahan mahtaisin selvitä ilman ammattiapua ja tuota mainitsemaani Antabusta. Enpä usko, että ihan yksin selviäisin.

Onko sinulla puoliso, jolle voisit puhua ja saada tukea? Minulla on lähes absolutisti kumppani, jonka kanssa emme voi yhdessä viettää hauskoja viini-iltoja. Joskus kauan sitten niitä yritimme yhdessä lipitellen viettää, mutta eipä ne hauskoja olleet.
Puolison tuki ja iloinen mieli siitä, etten juo on yhtenä juttuna minulle tärkeä motivoija.
Vastakohtaisesti ei ollut kiva juoda, kun toinen oli selvänä ja selvästi apeana, vaikka ei riideltykään. Oli lupa juoda, mutta ei ollutkaan enää kivaa edes itsellä.
Juominen ei tehnyt hyvää parisuhteelle. Raittius sen sijaan meillä ainakin tekee.

Toivottavasti löydät keinot. Alkoholi missään muodossa ei ole kiva kaveri ja ilman senkin seuraa pystyy elämään. Ne kivat muistot siitä juomisesta ovat alkoholin aiheuttamaa sumutusta. Mieti onko se juominen oikeasti sen arvoista, kun ne aivot yrittää uskotella.

Mukavaa ja selvempää kevättä ja kovasti tsemppiä.
tuplattukossu
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Napanteri » 16.3.2022 14:32:18

Hei,

Kiitos tsempeistä. Eilen oli todella haasteellinen ilta. Lapsi oli altistunut viikonloppuna koronalle ja minulla itselläkin oli töitten jälkeen pieniä vilunväreitä. Ajattelin, että sieltä se pirulainen nyt tulee. Perheen miespuoliset henkilöt ryhtyivät katselemaan jalkapalloa, tyttö meni aikaisin nukkumaan ja jäin olohuoneeseen itsekseni. Oli todella lähellä, etten ottanut kupillista kuumaa vettä ja siihen tujauksen Jägerteetä. Sehän olisikin sitten johtanut toiseen ja ehkä vielä toiseen. Join hunajavettä ja huomasin, että se ehkä auttoi pahimman yli.
Minulla valitettavasti on puoliso, joka ei voi auttaa asiassa. Hän on erittäin kunnollinen, mutta tämän asian suhteen ollaan alueella, josta en voi hänen kanssaan keskustella. On varmaankin liian sensitiivinen asia. Hän pystyy itse kohtuukäyttöön, mutta todellisuudessa hän on henkilö, joka toi säännöllisen alkoholin käytön elämääni. Hän juo joitakin oluita viikonlopun aikana ja Alko on lauantaisin vakiovierailukohde. Olen ehdottanut hänelle joskus, että voitaisiinko panna vain korkki kiinni. Hän ei näin halua tähdä, koska tuo muutaman oluen kanssa viikonloppuisin rentoutuminen on hänelle niin tärkeää. Perheeni ei ole tietoinen siitä, kuinka syvissä vesissä olen uinut eli kuinka paljon alkoa on viime vuosina kulunut. Jos tietäisivät, olisivat todennäköisesti järkyttyneitä.
Olen selvinnyt itse aika isoistakin tradegioista. Olen päättänyt selvitä tästäkin. Jos tämä nyt ei onnistu, olen sitten valmis menemään ihan päihdeklinikalle vaikkapa niitä antabuksia hakemaan.
Kiitos, että vastasit. Tämä vertaistuki on tärkeää.
Olen oikeasti saanut juomisesta tarpeekseni.
Napanteri
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja 0132 » 16.3.2022 17:06:39

Hei Napanteri.
Tulin vaan kertomaan että Antabus on hyvä jarruttaja. Itse käytin Antabusta 1000 päivää.

Putkis 0132
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Peggy » 17.3.2022 07:56:52

Älä vaan lääkitse koronaa alkolla. Voin kertoa ettei se toimi. Tsemppiä! 😊
Peggy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Napanteri » 17.3.2022 13:23:00

Tämä viikko on edennyt oikeastaan ihan hyvin. Olen tehnyt päivittäin valmennuksen tehtävät, jotka ovat oikeasti panneet miettimään asioita. Olen saanut Teiltä myös ajateltavaa ja haluan kiittää niistä.

Minun tilanteeni on oikeasti ollut vakava. Sitä se on edelleen ja toivon, että tässä vihdoin näkyisi valoa tunnelin päässä.

Yksi oikea ongelma minulla on ollut painon nousu, joka suurimmaksi osaksi johtuu alkoholin käytöstä. Voisitteko kertoa ihan esimerkin omaisesti, miten paino on laskenut, kun on korkin pannut kiinni. Se voisi olla sinänsä yksi motivaattori tässä.

Olen keski-ikäinen nainen ja painoin pitkään noin 60 kiloa, joskus vähän alle. Viimeisen viiden vuoden aikana on tullut lisää reilu 10 kiloa eli painan nyt noin 70 kiloa. Vaatekoko on kasvanut 1 - 2:lla. Garderoopissa olisi edelleen kivannäköistä kamaa, joihin olisi motivaatiota vielä sujahtaa.

Aivan erityinen kiitos Lumikulkurille kommentista, että vanhoilla on turha enää jatkaa. Tuo oli hyvä minulle itselleni ja tämän ajatuksen tiimoilta räjäytin erään pankin myös työpaikalla. Eräs pitkään vellonut asia sai aivan uuden käänteen.
Napanteri
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Napanteri » 20.3.2022 23:21:51

Viikonloppu on ohi. En ihan selvinnut, vaan join jonkin verran viiniä. Onni oli se, että vähemmän kuin normaalisti ja sain edes nukuttua, koska tässä suhteessa koko viikko oli toivottaman huono. Huomenna töihin aivan poikkeuksellisten haasteiden eteen. Eihän tämä helppoa ole ja alko tässä tuskin auttaa. Jotenkin kuitenkin tuntuu, että joku käänne on tapahtunut ja olen valmennuksessa oivaltanut jotain.

Ongelmaksi muodostui se, että kuulin perjantaina läheisen ihmisen kuolinuutisen. Näinkö se meni, että hyvän alun jälkeen heti vaikean hetken tullen tarttuu pulloon?
Napanteri
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikissa » 30.3.2022 08:36:12

Hei Napanteri, uutta kohti vaan takaiskusta huolimatta!
Tulin pitkästä aikaa tänne lukemaan juttuja, uskaltaudun lopettajiin, vaikken ole uskaltanut tehdä vieläkään päätöstä.
Palaan paremmalla ajalla, mutta haluan huikkia täältä taustalta, että et ole yksin!
Ei liian myöhäistä, mutta ei liian aikaistakaan!
Talvikissa
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Targett » 7.4.2022 20:27:33

Hei Napanteri (ja muut),

miten kuluneet päivät ovat sujuneet? Ovatko työhaasteet helpottaneet? Tämän viestiketjun lukeminen muistuttaa minua aiemmasta aprikoinnistani vastaavassa tilanteessa. Ajattelun muutoksen ja raittiuteen sitoutumisen kautta olen päässyt uuteen tilanteeseen. Kolmisen viikkoa sitten tuli vuosi täyteen ilman alkoholia; tavoite johon en aluksi kuvitellut pystyväni. Askel askeleelta, päivä tai viikko kerrallaan on riittävä tahti kaikessa mahdollisessa. Tässä hetkessä eläminen on tärkeä taito, vaikka tavoitteet kuuluvatkin elämään. Koko raittiuteen pyrkimiseni ajan kirjoitin tasaisin väliajoin tänne ja sain siitä valtavasti voimaa.

Paljon tsemppiä jatkoon ja jatka ihmeessä tänne kirjoittelua. Olisi mukavaa kuulla, kuinka sinulla sujuu. Näitä Plinkin keskusteluita luetaan kyllä, vaikka aktiivisia kommentoijia ei aina olisikaan. :roll:
Minä määrään.
Targett
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 7.4.2022 20:32:30

Heips Targett.
Tosi mukava kuulla että olet jo toista vuotta raittiina.
... ja tsempit kaikille muillekin.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Talvikissa » 12.4.2022 13:42:34

Olen itsekin pohtinut, kuinka nopeasti liikakilot ja pöhö lähtevät, jos saa lopetettua. Mittasin tänään vatsanympärykseni, hurjat 105 cm.... ja aiemmin olin suht hoikka, tai "normaali". Nyt näytän siltä kuin olisin raskaana :/
Yritän pitää tipattoman pääsiäisen, mutta päiviä on paljon edessä.
Ei liian myöhäistä, mutta ei liian aikaistakaan!
Talvikissa
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Paluu Me Lopettajat