Olet täällä

Ei enää alkoa

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Ei enää alkoa

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 25.4.2022 15:26:52

Reilu kolme viikkoa ilman alkoa. Viikonloppu oli aika ahdistava niinkuin arvelinkin, mut selvänä selvisin. Kait sitä jotenkin romantisoi tota juomista tai olotilaa kännissä ja senkin takia sitä kaipaa. Täytyy aina kuitenkin pitää mielessä miltä tuntuu kun aamulla herää helvetinmoiseen krapulaan ja sit se masis mikä siitä yleensä seuras oli aikast hirvee ja kesti päiviä. Ei hyvä.
Yllätyksenä mulle on kyl tullut tää mieletön ahdistus mikä välillä tulee, mut onneks on ohikin menny. Kait se sit helpottaa pikkuhiljaa kun päiviä tulee lisää eikä juominen/ juomattomuus enää pyöri kokoajan mielessä. Eteenpäin vaan, kyl se tästä :)
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 25.4.2022 15:45:47

Moi. Kiva tää sun ketju, hyviä pohdintoja. Mun pisin aika juomatta on ollut 2,5kk ja kyllähän sinä aikana kerkes aika paljon kaikenlaisia tuntemuksia mennä ja tulla, outoa oli käsitellä niitä selvinpäin kun ennen oli juonut niihin. Mutta kaikkeen tottuu. Tsemppiä sulle! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 26.4.2022 12:31:05

Mis vaihees venkku nyt oot, kun heti iski silmään toi pisin aika juomatta 2.5 kk :) ?
Kyl tää alkon käytön lopettaminen henkisesti ottaa välillä tosi koville. Oisko jotenkin helpompaa, jos ottais välitavoitteita eikä kertarysäyksellä ajattelis et tää on nyt tässä, hyvästi kaikki ”hauskuus” elämässä :) Tottahan kuitenkin on, et aikast moni raittiuden alkutaipaleella yhdistää juomisen hauskanpitoon ja raittiuden tylsään elämään. Eihän se sitä oo, mut alussa voi tuntua tältä:) Parempi vaan ottaa päivä kerrallaan. Täs vaiheessa mä ajattelen joka pv juomattomuutta, mut sit jossainvaiheessa kun sitä ei tarvi joka päivä miettiä niin varmaankin on asiat jo paremmalla mallilla. Käväsin tos mökillä äsken ja kyl taas tuli sellanen olo, et voi paska, enkö mä tosiaankaan voi enää istuskella ja ihastella siellä maisemia hyvää alkoholipitoisia juomaa ryystäen ja saunalle tuli hankittua uus jääkaappikin ihan sitä varten et sieltä saa sit kätevästi juomat rannalle mukaan. En todellakaan ostanut sitä sentakia et voisin sen limsalla tai muulla vastaavalla töyttää:) Tällasia typeriä ajatuksia putkahtaa vähän väliä päähän, mut sit täytyy vaan palata muistoissa hiukan taaksepäin. Oliko se nyt niin ihanaa viimeks kännissä örveltää, olla v-pää ja hävittää pankkikortti ja kadottaa muisti. Juu, ei ollu:) Enköhän mä täyttele jääkaappini enskesänä kuitenkin sillä holittomalla nesteellä .
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 27.4.2022 20:08:10

Kirjottelen tuolla vähentäjissä, siis en oo kokonaan lopettanut alkoholinkäyttöä, mutta vähentänyt suurkulutuksesta kohtuullisempiin määriin. Mulle toimii siis paremmin tuo välitavoite-taktiikka kuin että lopettais kokonaan juomisen. On helpompaa ettei tarvi luopua kerralla kaikesta, vaan pikkuhiljaa oppia juomaan vähemmän. Kaikille tää ei tietysti toimi ja onhan niitä takapakkeja matkalla mullakin paljon ollut. Kunnioitan kyllä suuresti teitä lopettajia et pystytte kerrasta lopettamaan. :D
Voin samaistua noihin harmituksiin, kun ei enää saakkaan juoda samalla tavalla kuin ennen. Esim.tuo sun jääkaappi-keissi. :D mutta se on vaan se tunne minkä alkoholismi on iskostanut sun päähän. Kyllä se ottaa tietysti aikansa että voit nauttia muitakin juomia samalla mentaliteetillä, mutta voit myös yllättyä miten helposti se käy kun kerran tekee. Mulla on ollut lukuisia noita tilanteita kun oon ollut esim.tipattomilla. Periaatteessa tässä on kyse tavoista mihin on ittensä opettanut.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 29.4.2022 13:47:54

Neljäs viikonloppu selvinpäin aluillaan. Odottelen tuleeko jossain vaiheessa se ahdistunut ja hermostunut olo mikä tupannut tulemaan aina näin viikonloppuisin. Yllättynyt positiivisesti kuinka hyvä olo mulla on vielä, vaikka viimeyönä nukuin pari tuntia ja tänään jouduin hoitelemaan isoja asioita. Normi minä olis tietysti ajatellut niin, et kun hommat on hoidettu niin voin palkinnoksi ottaa ”muutaman” juoman”. Kyl hetkellisesti kävi mielessä et oisko kivaa nauttia tänään pari kylmää olutta, mut se mieliteko meni ohi ainakin tältäerää.
Yks ”ongelma” mulla nyt on, musta tuntuu et kokoajan säädän jotain, oon vähän niinku ylivilkas enkä osaa rauhoittua. Juomalla olen joskus itteni rauhoittanut, pysähtynyt ottamalla sen tölkin käteen ja istunut vaan perseelläni ja juonut ja unohtanut hetkeks kaikki velvollisuudet, tekemättömät hommat yms. ns. ”rentoutunut”. Katotaan nyt miten tää viikonloppu sujuu, sunnuntaina tulis kk juomatta täyteen, siihen mä tähtäilen nyt. Hyvää vappua kaikille
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Rampe61 » 29.4.2022 19:31:30

Sulla on hyvin ajatuksen tasolla tuo raittius, itse taistelen kanssa juuri korvienvälin kaa se on välillä helppoa ja välillä todella ahdistavaa toistaiseki tän 1,5 viikon ajalla se on mennyt hyvin joskin väsymys on ollut aivan kauhea johtuu osittain myös rikkinäisen olkapään aiheuttamasta yölisestä särystä.

Mut kaikkiiaan sulla homma hanskassa jos ilmaisu sallitaan toivotaan että se pysyy myös

kaikkea hyvää!
Rampe61
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 29.4.2022 23:01:34

Kyl tää mullakin jokapäiväistä taistelua on, mut niinku sanoit välil helpompaa ja välil ihan hirveen vaikeeta :) Väsymys oli mieletöntä kolme ekaa viikkoa, mut täl viikol oon ollu pirtsakampi jo. V-mäistä kun kipu herättelee yöl, mul oli vasen käsi puoli vuotta kipeenä ja aina ku yöl käöntys ni kipu herätti. Toiv nyt saat olkapääs kuntoon pian
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 30.4.2022 21:09:44

Vappu sujunut ihan hyvin ja rauhallisesti. Mökillä oon ja ihmeen vähän juominen käynyt mielessä. Autotallia kun siivosin niin hetkellisesti tuli kylmä olut ajatuksiin, mut ei mitään hirveetä himoa onneks tullut. Kaverin kans ketä lopetti samaan aikaan ku mä ollaan tiiviisti tänään viestitelty ja tsempattu toisiamme. Onhan tää vähän outoa kun suurin osa tutuista kuitenkin juhlii vappua aika railakkaasti, laittelee skumppa yms kuvia someen ja mä päivitän jotain siivouskuvia:) No, ei se mua häiritse ja huomen aamulla voin olla itteeni taas tyytyväinen. Sauna lämpeemäs ja koht sinne. Mikä must on kans iloinen asia, et kaks kolmesta jo aikuisesta lapsestani on selvinpäin tän vapun, nuorimmainen ainoana läks isolle kylälle vähän juhlimaan. Ei tarvii sit murehtii ku yhdestä vaan tänään. Ainahan noista lapsista murhetta kantaa, vaikka kuinka isoja olis ❤️ Hyvöt vapun jatkot kaikille
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Yolo2021 » 1.5.2022 07:46:23

Moikka Ilona ja Rampe 😊
Tekee hyvää seurata teidän ajatusten vaihtoa. Samalla käyn läpi omaa raitistumisen alkutaipaletta. Ettei totuus pääse unohtumaan 😅
Työmaa on kamala ja kestää pitkään mutta itse ajattelen, että elämän eteen kannattaa yrittää. Tsemppiä ja jatketaan! 🌞
Ravistaa nyt myrsky huonetta
Kuin roska tuulessa
Oon sen pihtiotteessa
Yolo2021
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 1.5.2022 08:30:53

Huomenta Yolo :) Ihana oli herätä virkeenä vappu päiväön. Aamutuimaan ajattelin, miten vääristynyt oma ajattelutapa vielä on, sitä pitää juomista jotenkin normaalina ja juomattomuutta ”outona”, vaikka ihan päinvastoin sen niinku pitäis olla :) Hei, tajusin nyt, ettei mua oo yhtään tänä viikonloppuna ahdistanut, jee!
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kiu8 » 1.5.2022 09:23:29

Moikka,

Kiva lukea teijän kirjotuksia. Oon tässä viime aikoina ihmetellyt kovasti tätä ahdistusta, joka tulee vöhän väliä ja jotkut päivät on tosi vaikeita päästä sen yli. Helpotti kuitenkin nähdä teidän teksteistä, että se on ilmeisesti aika tyypillistäkin ja helpottaa jossain kohti? :?
Kiu8
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 1.5.2022 13:13:24

Kiu8 voin kertoo et elämäni pahimmat ahdistus”kohtaukset” on tullut nyt lopettamisen jälkeen ja varsinkin kolmena ekana viikkona tuntus et sekoanko mä kun se puristava tunne oli niin voimakas et rinnas ja mahas asti oli sellanen sanoinkuvaamattoman järkky olo ja kyl olin itkuherkkäkin. Neljäs viikko on ollu jostainsyystä helpompi, en tiedä onko se sitä et oon pystyny pääsemään yli sen pahan olon ilman et oon ratkennut juomaan, ehkä vähän vahvistunut henkisesti jo. Mielialat ailahtelee ja kokoajan täytyy pitää mielessä et oon vasta alkutaipaleella, mut hei kyl saa ja täytyy iloita ja olla ylpee jokaisesta päivästä jonka on ollu selvinpäin. Eikä sitä kannata liikoja retkahtamista miettiä ja pelätä, ollaan kuitenkin ihmisiä eikä mitään koneita. Hyvöt kevään jatkot sulle ja muista, ettet oo yksin etkä ainut tässä tilanteessa ja mullakin tekee välillä tosi tiukkaa, mut onneks ei sentäs joka päivä :)
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kiu8 » 1.5.2022 20:10:55

joo, on tehnyt kyllä tiukkaa ja ihmeellinen tosiaan tuo ahdistus, kun kuristaa kurkkua vähän väliä. Mutta josko se siitä ajan kanssa lähtis sit helpottamaan. Liikunta on kyllä isoin apu ollut. Semmonen kunnon rääkki tyhjentää kyllä pään totaalisesti. Ihmettelinkin tossa ku tänään purskahdellut itkuun ihan ihme syistä, että hormoonitko vaivaa vai mikä :D mutta hei se itku kyllä puhdistaakin! :D Päivä kerrallaan etiäpäin nauttien energisistä päivistä.
Kiu8
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 2.5.2022 07:21:18

Oon tällanen 50-v vanha ”käyrä”, niin hyvin mahdollista et osa olotilasta selittyy kyl noil hormooneilla, vaihdevuodetkin vissiin pukkaa päälle. En nyt kuitenkaan lähtis itelleni diagnosoimaan Tri Jekyll and Mr. Hyde syndroomaa vaikka välillä tuntuu et sekin hyvin mahdollista :) Toisinaan muutun enkelistä pirulaiseksi hetkessä ja kiihdyn nollasta sataan nopeemmin kun Mb amg 63 s 😉. Tätä tää keski-ikäisen naisen elämä on tai naisen ylipäätään :)
Liikunta tekee kyl kaikinpuolin hyvää ja onneks tullut harrastettua sitä jo ennen tätä lopettamista. Mun pitäis kyl ottaa itteeni niskasta kiinni ja lisätä sitä taas.
Nyt kun Vappu meni näin hyvin, niin ajattelin et Jussiin asti oon ainakin ottamatta. Kait nää välitavoitteet hyvä asia on, tiedä häntä :) Kuukauden juomattomuus on tehnyt niin hyvää, etten tiedä miksi vaihtaisin tän saavutetun olotilan siihen entiseen, huonoon. Jakselemisia meille kaikille :)
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Kiu8 » 2.5.2022 08:59:24

Ei tosiaan ole helppoa tää naisen elämä, kun on millon mitäkin. Just tunnetilat heittelee välillä tosi rajustikkin :roll: Hieno päätös olla jussiin asti juomatta! :) Mä otin kans itelleni välitavotteen et 2kk alkuun ja siitä sitten olin tarkotus kuitenkin jatkaa se puolvuotta itsetutkiskelua. Pysyn nyt kuitenkin realistisena ja oon armollinen itseä kohtaan. Paljon tutkinu noita sober curious juttuja ja ne jotenkin auttaa näkemään asiat niin eri kantilta, kun ennen. Mitä enemmän näitä energisiä päiviä tulee, sitä enemmän tunnistaa sitä vanhaa itseään ja se on aika kiva tyyppi :) Tää sivu auttaa ihan älyttömästi, kun saa lukea teidän kokemuksia ettei yksin tarvitse räpeltää. Voimia päiviin! 8)
Kiu8
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat