Olet täällä

Kuoleeko tämä foorumi?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kuoleeko tämä foorumi?

ViestiKirjoittaja lillemor » 20.5.2022 17:07:57

Lyhyt perjantain kysymys kävijöille:

Onko tästä palstasta ollut teille hyötyä alkoholiongelmassanne?
Onko palsta teille: 'tosi hyvä', 'ihan sama' , vai mahdollisesti haitannut raitistumistanne/alkoholinkäytön vähentämistänne?

Minua ihmetyttää tämä hiljaisuus, joka lisääntyy ja lisääntyy. Vanhat tähdet sammuvat yksi kerrallaan.
Tuskin tämä hiljeneminen koronasta ja ihmisten ihmeraitistumisestakaan johtuu :roll:

Olisiko niin, että nettiä käyttävä juopotteleva kansa on kokenut, ettei tämä foorumi anna enää sitä, mitä ehkä on aloittaessaan antanut?
Apua ja vertaistukea ainakin joillekin ja ajatustenvaihtoa saman ongelman kanssa kamppailevien välillä.

Oman käsityksen mukaan palstan ylläpidosta vastaavien kannattaisi tehdä jotakin päivittämistä täällä. Tuntuu, että pasta on jätetty hiljalleen kuolemaan.
Ovatko A-Klinikkasäätiö ja päihdelinkki.fi päättäneet, että tämä foorumi saakin vanhanaikaisuutensa vuoksi kuihtua hiljalleen pois?
Jos näin on, kannattaisi se reilusti kertoa. Satunnainen ongelmainen surffailija kun saattaa törmätä tänne ja hetken luulla, että täällä oikeasti saa asiallista tukea. Ja sitähän ei ole aikoihin saanut.

Kehittämisehdotus:

Voisiko tuon ylempänä mainitsemani hiljaisuuden korjaamiseksi olla tehtävissä vaikkapa sellaista, että joku ylläpidon puolesta moderoinnin ohessa toimisi palstalla emäntänä/isäntänä olemalla paikalla. Toivottaen vaikka hyvät huomenet päivittäin.
Ja osallistuen mahdollisiin keskusteluihin muutenkin.

En tiedä, mutta itsestä tuntuu että jotakin tarvitsisi tehdä, tai sitten panna ovet kiinni, valot pois ja sammuttaa serverit.
Itse tässä on kaikki tehtävä
lillemor
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Kuoleeko tämä foorumi?

ViestiKirjoittaja Ilona72 » 20.5.2022 20:48:04

Mulle on ollu hyötyä, vaikka hiljaistahan täällä on:) Toisaalta ei tarvi löytyy ku se yks kenen kans tulee tsempattua puolin ja toisin ja ketä tulee tiiviimmin seurattua niin siit saa jotenkin uutta motivaatiota omaan matkantekoon :) Toivon todellakin ettei päihdelinkki kuole. Uskon et moni ketä ei kirjoittele, eikä rekisteröidy, saa kuitenkin apua näistä uusista ja vanhoista kirjoituksista. Ite käynyt lukemassa täällä vuosia ennenkuin tulin ns. julki:)
Elämä on nyt
Ilona72
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Rampe61 » 20.5.2022 21:05:30

Itselle on hyötyä ollut mutta melko hiljaistahan täällä on kyllä mutta kuten Ilonakin kirjoitti niin jos on edes se yksi kenen kaa kirjoittelee nii homma jo helpottuu!

Myönnän, etten ole käynyt lukemassa monenkaan lopettajan mietteitä vaikka pitäisi ehkä senkin takia ettei kaikille kuitenkan voi olla avuksi eikä kaikille viiti niitä omia latteuksia kirjoitella ja toistaa :D

Mutta olisi varmaan ihan tervetullutta jos täällä olisi vähän enemmän aktiivisutta :)
Rampe61
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 22.5.2022 09:58:59

Kyl Plinkistä oli mulle kovasti iloa alkuun, KIITOS PÄIHDELINKKI 2017-2018.

Nykyään roikun täällä sen verran kuin roikun, koska täällä on ehdottomasti pitkäaikaisin päiväkirjani. Ja koska ainoa vinkkini aloittelevalle raitistelijalle on "älä juo"..."mutta/entä/jos/kun"..."älä sittenkään juo", en juurikaan kommentoi muitten ketjuihin.

Mahtaako väki olla tähän maailmanaikaan enempi #sobercurious joillain muilla alustoilla. En tiedä vaikuttaako A-Klinikkasäätiö niissä miten.

Facebookkiinhan Plinkki käsittääkseni meni, mutta en tiedä yhtään onko siellä aktiivisuutta.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja helistin » 22.5.2022 18:57:18

lillemor kirjoitti:Ovatko A-Klinikkasäätiö ja päihdelinkki.fi päättäneet, että tämä foorumi saakin vanhanaikaisuutensa vuoksi kuihtua hiljalleen pois?

Hmmmmmmmmmm..... Vahva sensuuri on köyhdyttänyt palstaa jo monta vuotta.

Moderaattorit kyllä kirjoittelevat tänne raitistumistarinoita, jotka öklöttävät monia sellaisia, jotka todella ovat kärsineet alkoholismin kiroista rankasti. - Jostain syystä nuo modestoorit oppii tunnistamaan kun täällä aikansa tekstejä lueskelee.

Myös netistä on tullut kurja paikka kaikemoisten robottien syynäillessä tekstejä. Lisäksi nykyään vielä tuo ällöttävä kybersota netissä karkottaa ihmiset kirjoittelemasta asioitaan.

Uusia kärsiviä juopottelijoita tänne kyllä kaivataan. Sillä vain siten vanhat jo raittiit juopot saa palaamaan vertaistuen merkeissä. Voitaisiin jälleen riidellä parhaasta raitistumismenetelmästä.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 23.5.2022 08:37:40

lillemor kirjoitti:Lyhyt perjantain kysymys kävijöille:

Onko tästä palstasta ollut teille hyötyä alkoholiongelmassanne?
Onko palsta teille: 'tosi hyvä', 'ihan sama' , vai mahdollisesti haitannut raitistumistanne/alkoholinkäytön vähentämistänne?

Minua ihmetyttää tämä hiljaisuus, joka lisääntyy ja lisääntyy. Vanhat tähdet sammuvat yksi kerrallaan.
Tuskin tämä hiljeneminen koronasta ja ihmisten ihmeraitistumisestakaan johtuu :roll:

Olisiko niin, että nettiä käyttävä juopotteleva kansa on kokenut, ettei tämä foorumi anna enää sitä, mitä ehkä on aloittaessaan antanut?
Apua ja vertaistukea ainakin joillekin ja ajatustenvaihtoa saman ongelman kanssa kamppailevien välillä.

Oman käsityksen mukaan palstan ylläpidosta vastaavien kannattaisi tehdä jotakin päivittämistä täällä. Tuntuu, että pasta on jätetty hiljalleen kuolemaan.
Ovatko A-Klinikkasäätiö ja päihdelinkki.fi päättäneet, että tämä foorumi saakin vanhanaikaisuutensa vuoksi kuihtua hiljalleen pois?
Jos näin on, kannattaisi se reilusti kertoa. Satunnainen ongelmainen surffailija kun saattaa törmätä tänne ja hetken luulla, että täällä oikeasti saa asiallista tukea. Ja sitähän ei ole aikoihin saanut.

Kehittämisehdotus:

Voisiko tuon ylempänä mainitsemani hiljaisuuden korjaamiseksi olla tehtävissä vaikkapa sellaista, että joku ylläpidon puolesta moderoinnin ohessa toimisi palstalla emäntänä/isäntänä olemalla paikalla. Toivottaen vaikka hyvät huomenet päivittäin.
Ja osallistuen mahdollisiin keskusteluihin muutenkin.

En tiedä, mutta itsestä tuntuu että jotakin tarvitsisi tehdä, tai sitten panna ovet kiinni, valot pois ja sammuttaa serverit.

Hei lillemor ja muut!

Kiitos tästä tärkeästä avauksesta. Mekin täällä ylläpidossa olemme surullisina seuranneet foorumin hiljentymistä. Emme missään nimessä halua, että foorumi kuolee. Täällä on ainutlaatuista, upeaa keskustelua ja tiedämme, että nämä keskustelut ovat monelle tärkeä tuen muoto. Kaikissa palautekyselyissämme vertaistuki ja foorumi mainitaan tärkeimmäksi asiaksi Päihdelinkissä. Päihdelinkki on toiminut päihdeaiheisen vertaiskeskustelun keskeisenä foorumina jo yli 20 vuotta. Vertaistuki on aina ollut Päihdelinkin "sydän".

Emme varsinaisesti tiedä, miksi keskustelu hiljenee; ehkä se on ajan trendi (halutaan nopeampaa vuorovaikutusta, kuten somessa), keskustelualueen tekninen vaikeus tai vanhentunut alusta.. Maailma muuttuu. Meillä on käynnissä kävijäkysely, johon toivomme, että jokainen jättäisi kehitysehdotuksensa. Näin pääsemme haasteiden alkujuurille, ja pystymme näin omalta osaltamme vaikuttamaan foorumin (ja koko Päihdelinkin) aktiivisuuteen niillä resursseilla mitä meillä on käytettävissä.

Idea foorumi-isännästä/emännästä on tosi hyvä. Olemme tätä ajatusta jo kokeilleetkin mm. Kotikanavalla, Vilpolassa ja Hertassa. Nähdäksemme tässä roolissa olisi hyvä olla kokemusasiantuntija tai vertainen. Mitä muut olisitte mieltä tästä? Lisää palautetta ja ideoita foorumin virkistämiseen voi laittaa myös tähän ketjuun. Ja meillä tosiaan on myös Fb-ryhmä, johon voi liittyä, jos anonymiteetti ei ole se juttu. FB-ryhmä löytyy täältä: https://www.facebook.com/groups/uusialku

Aurinkoista kevättä kaikille ja jatketaan ideointia!

Terkuin,
Tiia/Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mirella » 19.6.2022 18:02:58

Toivottavasti tämä foorumi ei kuole! Itse olen hyvinkin syyllinen kun kirjoitan harvoin, nyt taas tarvitsen tukea ja yhteisöä, toivottavasti saan sitä mitä tarvitsen, sillä tämä on ainoa tuki mitä mulla on jotta saisin taas raittiuden käyntiin!
Mirella
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Juoppo » 16.8.2022 23:33:49

Tämä foorumi on yleisesti ottaen ihan hyödyllinen, toivottavasti ei "kuole" kokonaan.

Keskustelupalstanahan tämä on konseptinsa ja käyttötaajuutensa takia ollut jo alun perin umpikuollut. Jos viestiketjuun kuin viestiketjuun tulee viesti keskimäärin kerran viikossa, ei sellainen keskustelufoorumi ole "elossa" keskustelufoorumina.

Itselleni hyöty on äärimmäisen harvoin ollut plusmerkkinen, useimmiten puhdas nolla, joskus miinus. (Samaa tosin voin sanoa omalta kohdaltani kaikesta, mitä on saatavilla, oli se sitten kirjallista tietoa, yksityisen ja julkisen sektorin ammattiapua tai vertaistukea (tähän viimeiseen kohtaan on turha kenenkään tulla länkyttämään yhtikäs mitään viisasteluja).
Juoppo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wannabe Free (poistunut käyttäjä) » 17.8.2022 08:23:35

Moderointi on kuulemma lopettanut käytännössä sauna-osion ja sama aiheuttaa hankaluutta kai muissakin osioissa.
Luulen monien löytäneen toisen, vapaamman, paikan käydä keskustelua.
Itse en tietty koskaan ole ollut varsinainen sauna-tyyppi. Mitä kirjoitin, olen kuullut muilta.
Muut palstat mitä olen seurannut ovat välillä aktiivisempia, välillä hiljaisempia. Yleensä palsta on hiljentynyt, mutta ainakin itselleni edelleen ajoittain tärkeä.
Teknisessä mielessä ei moitittavaa...tai olen jo kauan käyttänyt, että siinä mielessä en osaa sanoa uuden kirjoittajan tai lukij<n kannalta.
Millään kikkailulla en usko palstan tulevan aktiivisemmaksi...paitsi lisää kilpailuja ja hyviä palkintoja ja minulle ainakin yksi...tai poistun paikalta lopullisesti!
Wannabe Free (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 18.8.2022 16:46:12

Hiljenemisessä on ehkä takana se ilmiö, joka on hiljentänyt useimmat muutkin vanhanmalliset keskustelufoorumit, eli some. Vuorovaikutus verkossa on siirtynyt Facebookiin ja muihin sosiaalisen median kanaviin.

Tietysti olisi hyvä että päihdeteemalle säilyisi myös Plinkin kaltainen kanava, jossa kaikki voivat keskustella nimimerkin suojassa. Facebook kun ei oikein suosi nimimerkkien tai pseudonyymien käyttöä, vaikka siellä on kyllä hyvin aktiivisia päihdetoipujien ja mielenterveystoipujien ryhmiä.

Itse pyrin kuitenkin pysymään vain Plinkin Olohuoneessa, koska en ole enää lopettaja. En tosin vähentäjä enkä lisääjäkään. :D
¤ Enkä pelkääkään tätä maailmaa. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Juoppo » 22.8.2022 12:42:14

Juoppo kirjoitti:Itselleni hyöty on äärimmäisen harvoin ollut plusmerkkinen, useimmiten puhdas nolla, joskus miinus. (Samaa tosin voin sanoa omalta kohdaltani kaikesta, mitä on saatavilla, oli se sitten kirjallista tietoa, yksityisen ja julkisen sektorin ammattiapua tai vertaistukea (tähän viimeiseen kohtaan on turha kenenkään tulla länkyttämään yhtikäs mitään viisasteluja).

Itse itseäni turpiin vetäen täytyy katuen sanoa, että vertaistuki nimenomaan AA:n muodossa on viime päivinä ollut todella hyödyllistä ja pelastanut vähintäänkin mielenterveyteni rippeet, ellei koko henkeäni. Luojan kiitos asun Helsingissä ja pystyn käymään Flemari30:n kokouksissa.
Juoppo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wannabe Free (poistunut käyttäjä) » 23.8.2022 08:38:15

Tuohon sosiaalisen median vetovoimaan en itse usko, voi olla etten tiedä tarpeeksi niistä.
Itse en ole facessa tai muissa tällaista paikkaa löytänyt, siis onhan täällä paljon muutakin kuin nämä keskustelut ja niistä voi hyätyä monikin vaikken itse ole niihin juurikaan perehtynyt.
Kuolemalla kai kysyjä tarkoittaa näitä keskustelupaikkoja ja miksi nämä ovat hiipuneet lienee kenenkään mahdoton sanoa.
Aktiivisin osasto aiemmin eli tuo sauna on jo käytännössä kuillut ja luulen että porukoilla on jokin muu paikka olla yhteydessä, tai muita paikkoja.
Voi olla sama myös lopettajissa eli on kaikenlaista muuta kullekkin sopivampaa paikkaa löytynyt.
Asiat vaan muuttuvat, jokin on aikansa in, kuten jokin juottola, vähän ajan päästä porukat jonottavat naapurikapakkaan.
Tämäkin palsta saattaa taas alkaa kiinnostaa, mistä tuon tietää.
Paljon lienee kiinni myös paikalla olevista keskustelijoista. Näitähän ei kukaan ammattilainen vedä...eikä pidäkkään omasta mielestäni vaikka joku tuntui moista kaipailevan.
Vähän latteaa pullaa monet ketjut ovat ja liittyvät aika vähän aiheeseen. Tuohon olen kai itsekkin paljon syyllistynyt.
Itse aihe saattaa hukkua kaikenlaisen kukkiekasvattelun ja matkustelun joukkoon ja tänne tuleva uusi miettii, että mitähän tämäkin taas on: alanko matkustella ympäriinsä tai laitella kämppäni(jos moinen on) täyteen kaikenlaista kasvia ja voila: siitä alkaa uusi, uljas, raitis ja reipas elämä.

ViestiKirjoittaja Wannabe Free (poistunut käyttäjä) » 24.8.2022 06:20:27

Juoppo kirjoitti:
Juoppo kirjoitti:Itselleni hyöty on äärimmäisen harvoin ollut plusmerkkinen, useimmiten puhdas nolla, joskus miinus. (Samaa tosin voin sanoa omalta kohdaltani kaikesta, mitä on saatavilla, oli se sitten kirjallista tietoa, yksityisen ja julkisen sektorin ammattiapua tai vertaistukea (tähän viimeiseen kohtaan on turha kenenkään tulla länkyttämään yhtikäs mitään viisasteluja).

Itse itseäni turpiin vetäen täytyy katuen sanoa, että vertaistuki nimenomaan AA:n muodossa on viime päivinä ollut todella hyödyllistä ja pelastanut vähintäänkin mielenterveyteni rippeet, ellei koko henkeäni. Luojan kiitos asun Helsingissä ja pystyn käymään Flemari30:n kokouksissa.

Tuosta kai se monilla kiikastaa...luulen.
Ajatus, ettei minua kukaan auta, voi auttaa, halua auttaa...
Itseensäkäpertynyt käyttävä ihminen usein ennemmin kuolee tai vammautuu kuin yrittää aidosti ottaa vastaan apua ja tukea, mitä on saatavilla.
Addiktilla, holistilla on tarve ja luontainen taipumus ottaa jotain: elämän vaikeuksiin, iloitakseen, suruun tai muuten vaan.
Omissa oloissa pähkäillen jotkut saavat jonkin älynvälähdyksen ja pystyvät jättämään päihteet, sekoilun, itsetuhon ja tuhoavan käytöksen muita kohtaan.
Useimmat eivät yksin tuohon kykene, varsinkin jos käyttö on edennyt pitemmälle.
Tuosta syystä toisten ihmisten tuki ja apu on välttämätöntä monien oppia ottamaan vastaan, itsellä täytyy sisäistyä se idea, ettei pärjää ja ettei tarvitse pärjätä yksin.
Sama se kai mikä apu tai tuki on tai mitkä kaikki: systeemin tarjoamat, aa ja muut vastaavat, muu vertaistuki, kaverit, tanhuporukka tai kultapossukerho.
Ehkä kuitenkin paras tuki löytyy heiltä, joilla on tai on ollut sama ongelma.
(Mainitsikohan Pjotr tanhuamisen tärkeänä tukena raitistelussa? Baletti, venyttely ja voimistelu ainakin muistaakseni oli listalla...vaan vakavastikkin, tanssi ja muu liikunta ovat oikeasti tärkeitä. Ei väliä osaako tanssia, omissa oloissa kun heiluu, ei sitä kukaan näe.)

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 24.8.2022 17:31:22

Ei tämä lopu, eiköhän meitä tarvitsevia vielä löydy, jotka mielellään kirjoittavat nimettömänä ja kasvottomana. On helpompi kirjoittaa kuin puhua.
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 30.8.2022 00:06:46

Kun JAUHIJENGI päästi kansan kokoontumaan ja rätit on heitetty pois naamojen edestä on kansa alkanut saada kunnolla HAPPEA, ja silloin mennään! LIVEKOKOUKSIIN!! nyt on tullu tuhansia uusia AA-laisia lisää ja uusia ryhmiä perustetaan joka päivä! ihmiset ovat lähteneet LIVE:een :D :D :D :D :D 2-vuotta rajoitusmaailmassa oli liian usealle tarpeeksi ja nyt eletään OIKEAA_ELÄMÄÄ :D :D
KÄNNISSÄ olet PÄÄLLIKKÖ - NETISSÄ olet ÄÄLIÖ!
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Seuraava

Paluu Me Lopettajat