Olet täällä

Olen alkoholisti

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Olen alkoholisti

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 6.9.2022 07:01:22

Hei alko-ongelmaiset kohtalontoverit, jotka haaveilevat minun tavoin raittiidesta.

Ongelmani on palannut entistä vanhempana. Olen juonut 2-3 viikkoa, arkena työpäivien jälkeen ja viikonloppuina aamusta alkaen. Sitä ennen olin 5 viikkoa raittiina, kunnes saadusta lahjapullosta alkoi taas maistumaan, enkä voinut kuvitellakaan elämää ilman työpäivän jälkeistä rentouttajaa. Samat tavat siis tulivat melko välittömästi takaisin ja joka kerta näyttää olevan, että henkinen ote on voimakkaampaa kuin aiemmissa retkahduksissa. Milloin nämä oppimiskokemukset loppuvat? Olen jo aivan loppu.

Tässä putkessa juominen yltyi niin rajuksi viime viikonloppuna, että fyysinen olo oli todella kurja, sietämätön. Aloin miettiä jälleen niitä samoja kysymyksiä: miksi, miksi, miksi. Ja sitten se toinen kysymys, miksi tahdonvoimani on niin heikko. Mieli on mustana.

Haluan lopettaa juomisen.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Olen alkoholisti

ViestiKirjoittaja Vieraammaksi54 » 6.9.2022 11:54:58

Hyvä, siitä se lähtee, ekasta päivästä. Ja kun et ota sitä ensimmäistä ryyppyä. Ja mikset menisi johonkin vertaistuki ryhmään, niitäkin löytyy. ja tämäkin on sellainen, mutta livenä ihmisten keskellä saat tunteen siitä ettet ole yksin, sinä selviät.
Mietit ja kyselet itseltäsi miksi, no alkoholisti juo, himo on voimakas. Olen ollut kauan raittiina mutta yhä on kirkkaana mielessä miten voimakas oli himo juoda, se voitti järjen.
Tsemppiä!
Vieraammaksi54
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 0132 » 6.9.2022 17:48:45

Hei, Lempeä kettu.
On jotenkin järkyttävää lukea tilanteestasi.
Jos itse palaisin lähtöruutuun, en tiedä kuinka sieltä voisin selviytyä.
Tuo kertomuksesi kuinka "henkinen ote" tuntuu olevan kerta kerran jälkeen voimakkaampi. Tarvitaan siis voimakkaampia toimia nousta. Kuinka monta kertaa voi siis retkahtaa, että vielä löytyy edellistä kertaa suurempi voima?

"Sitä ennen olin 5 viikkoa raittiina, kunnes saadusta lahjapullosta alkoi taas maistumaan,"

Kuinka tuo lahjapullo kulki mielessäsi? Kuinka kauan se oli Sinulla korkkaamattomana? Odotitko hetkeä jolloin voit sen korkata? Olisiko ollut jokin muu vaihtoehto tuolle lahjalle kuin juoda se?
Paljon kysymyksiä, vähän vastauksia.
Vaikka en osaa viisaita neuvoja jakaa, voin kuitenkin ottaa tarinastasi oppia.
Minun tarinani on monille tuttu. Minun viimeinen kaljapurkkini on haudattu.

Putkis
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 6.9.2022 23:29:03

Kirjoittelen lyhyesti tältä erää. Lahjapullo säilyi kaapissa viikon avaamattomana, jos muistan oikein. En nimittäin muista aivan tarkasti, siksi en osaa aivan tarkkaan sanoa, olenko juonut 2 vai peräti 3 viikkoa. 5 viikkoa kuitenkin sinnittelin raittiina. Liekö sitä kuuluisaa kuivahumalaa. Aioin antaa viinipullon eteenpäin, olin jo suunnitellut kuka siitä ilahtuisi, kuitenkin join sen itse...

Olen itsekin järkyttynyt tästä tilanteesta. Se kuvaa minunkin tuntojani hyvin. Käynyt läpi juomahistoriaa itsekseni, ääneen puhumalla. Miettinyt AA:ta. Kuvitellut, että joku kuulee ja näkee. Tänään se on auttanut. Juomia ei ole avattu, kaapissa niitä toki on. Tilanne on hyvin vakava. Pohjakosketus jälleen ja väsymys siihen, että "taas olen lähtöpisteessä"...kuinka väsyttävää se on joka kertoa tarpoa samaa suota taaksepäin. Mikä voisi olla se järeämpi keino jatkossa, kyllä se on AA, joka nyt kutsuu.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 7.9.2022 00:32:06

Niin,
Nyt Sinulla on päämäärä, AA.
Hyvä.
Muista antaa vastalahjana jollekulle juomat kaapistasi ennen kuin menet Aa:han. Uskoisin että se on järkevä vaihtoehto tilanteessasi.
---

Muistan kun itse lähdin katkolta kotiin. Autoni peräkontissa oli kätkettynä kaljasatsi, taskussani Antabusresepti. Olin alkumatkasta varma etten enää koskaan joisi. Lähestyessäni mökkiäni olin jo tehnyt suunnitelman kuinka saisin kaljat salaa autotallin kätköön. Olin varma että joisin ne kaljat... Lopettaisin sitten vähän myöhemmin... yhden illan vain.
Tiedän että jos olisin silloin juonut tuon yhden illan joisin yhä, jos eläisin.
Minulla oli silloin voimaa jättää juomatta. Luulen että rima väpätti pitkään telineillä mutta ei pudonnut.
Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Dave2 » 7.9.2022 05:58:49

Olet oikealla tiellä. Olet tunnustanut tilanteesi ja suunnittelet jatkoa. Itselleni AA oli hyvä ja merkittävä kokemus. Missään minua ei ole otettu vastaan niin ymmärtäväisesti ja lämpimästi. Olin jo kokeillut psykologit, psykiatrit ym ilman apua. Ryhmiä on kuitenkin erilaisia, joten jos eka ei tunnu hyvävältä, kokeile muita.

Antabuksesta voisi olla apua. itse tosin kuulun siihen pieneen joukkoon ,joihin se ei vaikuta.
Mitä vähemmän tietoa sen suurempi usko.
Dave2
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.9.2022 08:15:00

Kirjoittelen lyhyesti. Juomisen tarve ja halu on järkeä suurempi. Hirveä päivä töissä. Ajatus on jähmeä ja olo vaisu. Jotenkin tästä kuitenkin vielä selvitään ja katse on sinne eteenpäin, vaikka tälläkin hetkellä juominen olisi paras asia, mitä tässä tilanteessa vois tehdä...mieli syöttää tätä vahvaa juomatarinaa.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 7.9.2022 15:03:11

Heips, Lempeä kettu.
Mikä on tilanne nyt?
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.9.2022 17:43:59

Selvinpäin olen. Koko päivän mielessäni pyöri, että lopettaminen nyt tässä vaiheessa ei vielä kannata! Ettei mitään järkeä lopettaa vielä, kun vasta jotain 3 viikkoa mennyt. Eihän se ole vielä mitään. Tunsin alkoholin maun suussani ja mietin, missä ja millä hetkellä se tapahtuu, että pääsen rentoutumaan ja unohtamaan... unohtamaan mitä...? Jonkinlainen epätodellinen tila, jossa täytyy todella keskittyä alkoholiajatuksiltaan. Sellainen minusta on taas tullut. Alkoholisti. Pakonomaista juomista. Eihän tässä ole mitään järkeä enää! Ei hiventäkään. Ja just siksi, just nyt täytyy olla entistä kovemmin selvinpäin! Olen siis selvinpäin tällä hetkellä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lillemor » 7.9.2022 19:22:43

Hei.

Voimia kovasti.
Yritä jaksaa sinnitellä. Huomenna jo helpompaa.
lillemor
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 7.9.2022 20:18:17

Kiitos. 🧡
Olen ottanut selville, millä kadulla AA sijaitsee, millainen rakennus se on ja milloin kokoontuu.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 7.9.2022 21:39:24

Hienosti toimittu Lempeä kettu.
"Me" odotamme innolla kuinka Sinun tarinasi jatkuu.

🚱
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 8.9.2022 16:58:24

Juoda tekee mieli. Alkoholin maku tulee hetkittäin suuhun. Se on yhtä voimakas "muisto" kuin hattaran tuoksu markkinoilla. Ajatukset petaa monelta, mitä ja missä. Vahvistaa vain käsitystä, että ongelma on. Yhdellä oluella tätä tilannetta ei enää hoideta, joten ne höpötykset saa nyt jäädä.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 8.9.2022 20:33:15

Ylpeyttä tunnen kokonaisesta kolmesta päivästä ilman... täytyykö edes sanoa mitä. :D

Pään sisäinen myrsky on ollut kova, mutta selvinpäin mennään ja AA:n opein päivä kerrallaan ja minun tapaukseni toisinaan hetki kerrallaan. Sietämätöntä herkkyyttä on ollut ilmassa, joka on ajanut juomaan päivä toisensa jälkeen, mutta nyt tilalle on tullut lujaa tahtoa ja päättäväisyyttä.

Haluan uskoa, että nyt onnistun karistamaan juoppo-minän kannoiltani, enkä enää palaa juopottelu-elämään. Jos en toivoisi sitä näin paljon, tuskin olisin pystynyt näihin 3 päivääkään...
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 9.9.2022 18:52:28

Erittäin vahvasti raittiina tänään. Ja mikä ihmeellistä, tänään ei ole ollut ensimmäistäkään juomiseen liittyvää ajatusta. Olen elänyt kuin kuka tahansa ei-alko-ongelmainen, ihmeellisen ihana tunne. Tällaiset päivät kannustavat jatkamaan just näin. 💛

Alkoholisti olen, siitä ei ole epäilystäkään. Kannan tätä mukanani koko elämäni, enkä edes ajatuksen tasolla aio palata kohtuukäyttöön saati kokeilemaan, miltä yksi maistuu, kun olen tämän raittiuden saanut.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Seuraava

Paluu Me Lopettajat