Olet täällä

Alkoholimaksasairaudet, kokemuksia?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Alkoholimaksasairaudet, kokemuksia?

ViestiKirjoittaja Pohdiskeleva » 12.9.2022 19:55:42

Moi kaikki!

Olen juonut ns. kunnon kännit viikonloppuisin noin 20 vuoden ajan. Alkoholia on tullut otettua noin 2-4 viikonloppuna kuussa ja lähes aina juominen on rajoittunut yhteen iltaan. Arkisin olen raivoraitis, eli kun otan niin otan kunnolla siihen asti että muisti menee, mutta muuten en juo alkoholia. Ryyppyiltana annoksia menee noin 20-24. Olen normaalipainoinen ja ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi perus kotiruoista. Salilla Olen käynyt 1-2 kertaa viikossa.

Ikää on nyt 38 vuotta. Olen viime vuosina alkanut miettimään terveyttäni, ja olenkin 5 viime vuoden aikana käynyt yksityisellä lääkäriasemalla mittauttamassa veriarvojani. Perusverikokeet, alat, afos, trombosyytit, veren rasvat kaikki kunnossa. Ainut että LDL-kolesteroli on aivan viiterajan yläpuolella. Ylävatsani on ultrattu 2017 ja 2018, joista ensimmäisellä kerralla lääkäri sanoi nähneensä maksassa minimaalista runsaskaikuisuutta, joka saattaisi olla rasvaa maksassa. Toisella kerralla lääkäri sanoi että normaali maksa, ei mitään mainitsemisen arvoista.

Olen kuitenkin alkanut miettimään voisiko maksani olla vaurioitunut.

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia alkoholimaksasairauksista (rasvamaksa, alkoholihepatiitti ja kirroosi), ja miten ne ovat löytyneet ja millaisia oireita ne ovat aiheuttaneet? Millaisen juomistaustan ne ovat vaatineet?

Kiitokset jo etukäteen!
Pohdiskeleva
Miedosti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat