Olen pohtinut syömisongelmiani. Omasta puolesta voin sanoa että lapsuudessa koin jääväni paitsi. Aina. Jäin paitsi kun isäni jätti meidät ollessani sylivauva. Jäin paitsi äidin joutuessa palaamaan työelämään ollessani ½-vuotias. Jäin paitsi kun äiti perusti uuden perheen ja isäpuoleni inhosi minua. Jäin paitsi kun isäpuolen varakas suku hukutti sisarpuoleni lahjoihin koska olivat tämän "kummeja/mummeja/setiä/tätejä/jne...". Parhaiten mieleen on jostain kumman syystä jääneet pienet vaaleanpunaiset tennarit jotka sisko sai. Jäin myös paitsi jouluna - lapsille on tärkeää kokea että "saan yhtä paljon lahjoja kuin toinen" ym. vaikkei se joulun tarkoitus olekaan. Pahinta on että jäin paitsi tunnepuolella, jäin toiseksi. Ja aloin sen vuoksi oireilla (käyttäytyä ns. huonosti) jolloin olin isäpuolen - ja myös äidin - silmissä vieläkin vastenmielisempi ja vaativampi.
Uskon että oma suhteeni ruokaan ja syömiseen juontaa täältä. Sitten kun jossain vaiheessa oli omaa rahaa käytin sen herkkuihin. Ne eivät kieltäytyneet, ne olivat minulle olemassa ja lohduttivat. Söin - enkä jäänyt paitsi. Silloin kun laihdutan on yksi tunne koko ajan läsnä, se on paitsi jäämisen tunne - se, että minua riistetään. Vaikka aikuismaisella tasolla tajuan, että teen sen kaiken itseni takia. Silti tuntuu kuin minua riistettäisiin - joku ulkopuolinen auktoriteetti kieltää minulta sen mitä kipeimmin tarvitsen. Oikeasti taidan tarvita ja kaivata estotonta pääsyä syliin, äidin syliin ja isän syliin - isäpuolen syliin. Lapsuudesta muistan kirvelevän ja kipeän tunteen siitä, etten kelvannut isälleni enkä myöskään isäpuolelle (joka oli elämässäni 3v saakka) - olin siis viallinen. Voiko lapsi tehdä muuta johtopäätöstä tällaisesta? Tietyn lisän toi isäpuolen suuri ja voimakas suku, jolla oli mahtia ja rahaa - mutta josta minä jäin paitsi sen kaikessa merkityksessä. Jälkeenpäin olen miettinyt - olisiko ollut liikaa muistaa myös sitä pientä tyttöä, jonka isä jätti ja joka joutuu kaikessa hiljaisuudessa ja yksinäisenä sopeutumaan muutoksiin? Olinko todella niin vastenmielinen?