Olet täällä

WoW- koukussa?

Tämä palsta on tarkoitettu toiminnallisista riippuvuuksista keskusteluun (netti-, seksi- ja ostoriippuvuus, syömishäiriöt). Tutustu myös tietopankin artikkeliin toiminnallisista riippuvuuksista.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

WoW- koukussa?

ViestiKirjoittaja Vieras » 7.4.2005 11:48:44

World of Warcraft on rankattu ainakin Tilt.tv:n arvioinnissa addiktoivaksi peliksi. Onko WoW oikeasti niin koukuttava, kun mitä puhutaan? Hurahtaako pelikentällä kymmeniä tunteja vai onko tehtävän tai muun aikaa vievän prosessin ( esim. huutokauppa) keskeyttäminen helppoa? Pitäisikö kaikkien WoW:n pelaajien omaisten olla huolissaan, vai onko vireillä kotiäitien turhaa joukkohysteriaa?

[Poistettu vanhentunut haastattelupyyntö -Toimitus]
Vieras

kyl se on aika addiktoiva

ViestiKirjoittaja terve » 7.4.2005 16:56:14

ohac addictoiva mut en ole edes ite paljoo pelannu :) jee jee jorma
terve

ViestiKirjoittaja Vieras » 7.4.2005 16:57:50

Voitte vetäytyä
Vieras

ps.

ViestiKirjoittaja terve » 7.4.2005 17:00:22

niin että unohtu sanoo se et tuota se on aivain kuin toinen elämä, tulet koulusta tai töistä, aukaset koneesi ja blaat loppu illan. rahoille pitää saada vastinettä: 10 e kuukausimaksu takaa sen että mielellään pelaa sit. 1 000 000 ihmisen kanssa pelaaminen, ammatin hankkiminen, kiltoihin liittyminen, vihollis alliannssin tuhoaminen, roolipelaaminen ja oman hahmon kehittäminen on mahdollista tässä maailman suurimmassa nettirope pelissä. uutta pelattavaa riittänee reilusti yli 5 tai jopa 10-vuodeksi.
terve

ViestiKirjoittaja Jassoo » 7.4.2005 18:08:44

Anonymous kirjoitti:Voitte vetäytyä

Maailman paras vastaus, juhlat pystyyn.

Kuva
Jassoo

ViestiKirjoittaja Vieras » 8.4.2005 08:51:36

Pieni tarkennus vielä tulevaan verkkolehtijuttuun. Tarkoitus ei siis ole etsiä kyseisestä pelistä huonoja puolia tai kauhistella sitä, että ihmiset pelailee peliä läpi yön.
Vieras

ViestiKirjoittaja nauru » 10.4.2005 10:01:09

mä en tarvi mitään warcraftia, ihan limewire piti koneella koko vitun yön...
nauru

wow nettipeli

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.3.2006 16:43:44

Wow - nettipeli on vienyt poikani mukanaan, se ei todellakaan ole hömpötystä vaan nyt taistellaan psyykkisten oireiden kanssa. Olkoon jokainen äiti huolissaan jos kyseessä on wow.
Vieras

ViestiKirjoittaja Avopuoliso » 13.3.2006 18:26:43

Kyllä on syytä huolestua! Toivottavasti löydät sopivia haastatteluusi. Tukiasemalla on menossa laaja keskustelu aiheesta.
Avopuoliso

ViestiKirjoittaja Razor » 23.3.2006 18:41:53

WoW on todellakin addiktoiva peli.. Itse olen muutaman kaverin menettänyt wowin takia,(Pelaamista pelaamisen jälkeen jne..)luokallakin muutama tyyppi jotka lintsaavat about kaks päivää viikossa vaan pelatakseen... Aika surullista. Ennen kaverit lumilautailivat, pyöräilivät, jopa dokasivat, mutta nykyään homma on toinen. Pahimpina päivinä ne vetävät sellaisia 13-15 tunnin wow sessareita jonka jälkeen nukutaan se pakollinen pari tuntia ja sitten pelataan lisää. Puhelimessa ei heihin saa mitää kontaktia, aina sama vastaus "nyt ei jaksa/kerkee"...

Kai siinä roolileikissä on sitten jotain "hienoa" joka pitää ihmiset koneen edessä päivästä toiseen. Ei tarvitse kommunikoida "kasvotusten", ja "minä" kuva on toisen pelaajan silmissä pelihahmo jolle oma mielikuvitus ja päättelykyky luovat "sielun" kirjoittelun kautta. Voipi mielikuva olla aika kaukana totuudesta.

Surullisinta ovat erittäin nuoret addiktit. (tyyliin 11v). Niillä menee kyllä nuoruus ihan perseelleen, ja oma luonne saattaa kokea todella rajuja muutoksia. Sulkutuneisuus, tietyn asteen ahdistus, todellisuudentajun heikkeneminen, suorapuheisuus(kasvotusten), "Vittu miks mua kiinnostas?!" asenne ihan OIKEASSA elämässä. ..... Ja harmittavan usein riippuvuus huomataan itse vasta silloin kun vahinko on jo tapahtunut. Ikää 30v, ei koulutusta, duunia, ei mitään... "Oikeita" kavereita ei välttämättä olekkaan enää.. On vain bittihelvetin yli vittumaisia/mukavia "persoonia" joita ei todellisuudessa ole olemassa kuin omassa ajatusmaailmassa, ja "arkeen" palaaminen on TODELLA vaikeaa, jonka takia moni ei viitti edes yrittää. noh, ajattele itsesi kolmekymppisenä työttömänä/koulutuksettomana ystävättömänä äidin luona asujana. Ei ihan helppo paikka. Tulee varmaan aika äkkiä fiilis: "siis mikä vitun elämä?" kun ei kerta sitä ole kahteenkymmeneen vuoteen ollut.

Varsinkin vanhempien pitäisi kiinnittää huomiota lastensa koneen käyttöön, sillä tietokoneisiin liittyvät riippuvuudet eivät ole ollenkaan harvinaisia enää.. Armeijankin moni keskeyttää pelkästään riippuvuuden vuoksi.

Tsemppiä vaan kaikille jotka peliriippuvuudesta yrittää irti päästä, ja niille jotka tukevat ja auttavat tuttaviaan pääsemään irti kyseisestä bittihelvetistä. :wink:
Razor

ViestiKirjoittaja Hiljainen » 24.3.2006 23:14:18

WoW:sta ei kokemusta mutta nettipeli kuin nettipeli, olen nähnyt peliä ja ymmärrän sen valtaisan addiktiivisuuden. Väitäisin että pahiten addiktoiva peli koskaan. Addiktion olen kokenut itsekin. Itse pelailin FPS pelejä (TF,CS) todella addiktoituneena ja sulkeutuneen vuosia, menetin paljon aikaa ja kehitystä. Pitkään olin työtönkin ilman mitään motivaatiota mihinkään.. tosin eipä motivaatiota ole vieläkään pahemmin mutta käyn töissä sentään ja asun omillani.

"Uran" lopussa pahimmillaan jouduin ottamaan diapamia että pystyin ollenkaan edes pelaamaan. Sitä ei tosin kauaa kestänyt ja sitten vedin piuhat irti ja lopetin kuin seinään. Oli se tosin hiipunut jo vuoden verran sitä ennenkin mutta lopetuspäätös tuli silti aika äkkiseltään. Kun lopetin niin aloin tekemään kovasti töitä että pääsen takaisin ihmisten ilmoille, se oli suorastaan helvetin vaikeaa ja ahdistavaa. Pari vuotta piinaa, sitten alko helpottaa. Samoin aloin harrastamaan liikuntaa säännöllisesti joka on yksi tärkeimmistä asioista minulle. Sosiaalinen en ole vieläkään eikä minusta sitä ikävä kyllä tule, mutta uskallan mennä seuraan ja jutellakin ehkä jotain sentään. Näin ei ollut pitkään aikaan...

Ihminen tarvitsee ihmisiä seurakseen fyysisesti, puhetta kasvotusten ja kosketusta. Virtuaali-minäni synty ja ne kaverit ketä netissä tapasin ehkä pelastivat minut itsemurhalta aikoinaan mutta myöhemmin kyllä otti takaisin paljon myös... kärsin vuosien menetyksestä ja siitä etten kehittynyt tavallaan oikein sosiaaliseksi ihmiseksi.

* Hyvää virtuaalista: Synnyin tavallaan uudelleen eri ihmiseksi mitä olin ennen pelaamista, tämä oli hyvä asia. Voisi sanoa että virtuaaliminäni syrjäytti alkuperäisen.

* Huonoa: Menetin monta vuotta jotka olisin voinut olla ihmisten ilmoilla, rajoitti kehittymistäni kaikin mahdollisin tavoin.

* Katumus: EI!. En voi katua pelivuosiani koska olen sentään elossa ja olen löytänyt kaveripiirin mitä minulla ei tuota ennen ollut. Osaa siitä ehkä katuu mutta kokonaisuutena ei voi. Tapasin mahtavia tyyppejä pelaamisen kautta ja koin hienoja asioita.

Nykyään ammatissani kuulen joskus äitejä jotka sanovat että poika pelaa paljon niin yritän varoittaa sen vaaroista hieman, en missään nimessä halua että lapsia estetään pelaamasta kokonaan mutta rajoittaa pitää tiukalla käddellä. Mutta kun itse alotin joskus 18-19vuotiaana pelaamisen ja nykyään se aloitetaan alle 10-vuotiaana niin kyllä pelottaa että mitä siitä seuraa.

Nykyään pelaan taas jonkun verran, pelaan kun huvittaa niin vähän tai paljon kun huvittaa. En enää lähde klaani-toimintaan mukaan koska pitää pelata aikatauluissa ja paineet ovat joskus suuria.

Where there's heaven, there is hell.
Hiljainen

ViestiKirjoittaja Nörtti » 28.3.2006 04:47:47

Taitaa "normaaliin arkeen" palaaminen olla ongelma kaikille meille tietokoneaddikteille.
Nörtti

ViestiKirjoittaja Vieras » 18.4.2006 19:36:01

mikä peli toi ts on? Cs on countteri mut toi toinen....
Vieras

ViestiKirjoittaja hollowlife10 » 22.4.2006 00:41:50

Voisko joku kertoa tästä pelistä? Onko se konsoleille, PC:lle? onko siinä hyvät roolipelimahdollisuudet, eli saa vapaasti tehdä mitää haluaa, ja paljon yksityiskohtia?Kertokaa vaan ihan vapaamuotoisesti, tiedän että voisin netistä kattoo mut ajattelin nyt laittaa tänne kyssärin..
hollowlife10

ViestiKirjoittaja Razor » 24.4.2006 15:39:19

WoW on tietokoneelle, ja sen pelaaminen maksaa joka kuukausi jotain 14e, en muista ihan tarkalleen.
Pelinä WoW on massiivinen nettiroolipeli jossa luodaan itselleen oma hahmo, jota sitten kehitetään ja muokataan pelin "edetessä". WoWin maailma on oikeasti ISO. Questejä eli tehtäviä löytyy enemmän kuin tarpeeksi, tavaroita ja esineitä löytyy taas enemmän kuin laki sallisi. Käytännössä peli ei voi loppua koskaan. Kun on tarpeeksi monta tuntia uhrannut ukkonsa kehittämiseen, niin ei siitä välttämättä haluakkaan luopua ihan noin vain.
Pelaajat voivat muodostaa keskenään eräänlaisia ryhmittymiä, Kiltoja. Killat voivat sitten monen miehen (ja naisen) voimin tappaa voimakkaampia monstereita ja saada parempia tavaroita kuin yksin yrittäessä.
Päivityksiä pelifirma puskee jatkuvaan tahtiin, (uusia tavaroita, alueita tehtäviä jne,jne..) lähinnä pitääkseen pelaajat ruudun äärellä tarjoamalla heille jotain uutta tekemistä, mutta mikäs siinä, hommahan toimii?

Siinä oli WoW oman tietämykseni mukaan pähkinän kuoressa, kysy vaan jos joku asia vielä askarruttaa. :wink:
Razor

Seuraava

Paluu Tori