Olet täällä

Oman nuoren käytön huomaaminen

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Oman nuoren käytön huomaaminen

ViestiKirjoittaja Tirppana » 10.5.2022 17:10:38

Heippa ja kiva kuulla sinusta Huolestunutäiti, vaikka epävarmuus sielläkin jatkuu. Ristiriitahan onkin juuri tuo mistä kirjoitit, että lainaat autoa jotta omat bensat säästyy, mutta meneekö säästyneet rahat sitten mihin onkin toinen juttu.
Meillä on lähes 100%varmuus, että kaikki raha mikä käteen osuu menee vähintään pilveen. Olemme olleet nyt maksamatta niitä laskuja, yrittäneet muistuttaa sossuajoista ja ollaan tarjottu kyytiä niihin. Kyselty lääkäristä ja nuposta. Tosiasia taitaa olla, että kaikki toiminta mikä edistäisi hyvinvointia on jäänyt. Elämä yhtä seikkailua pilvessä. Tytär kävi perjantaina ja kertoi uusista ystävistään, jotka olivat uhanneet mennä käymään tyttären ex-poikaystävän luona, jos hän ei anna tyttären kotiavainta takaisin. Jutut on kuin uhoavilla teineillä, vaikka ikää 19. Tytär sanoo ettei lopeta pilveä ikinä niin hyvä olo siitä tulee ja se on vain kasvi. Puhui jatkavansa syksyllä koulua ja myötäilimme isän kanssa vain häntä ja kannustamme. Oikeasti en usko, että hänestä ihan hetkeen on mihinkään mikä veisi häntä eteenpäin, tietysti yritän ylläpitää toivoa.
Se mihin viimeksi nähdessämme kiinnitin huomiota oli puheliaisius, Tytär oli kokoajan äänessä . Olen ajatellut pilven tekevän raukeaksi, mutta olenko väärässä?

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 18.5.2022 06:18:11

^ Kannabiksen vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä ja joistain kannabis saattaa tehdä puheliaankin. Jos ihminen on kuitenkin aiemmin tullut kannabiksesta lähinnä passiiviseksi ja rauhalliseksi ja yht'äkkiä muuttuukin puheliaaksi ja touhukkaaksi, epäilisin tuossa tilanteessa, että vetää piriä tmv. stimulantteja.

Tirppana kirjoitti:Toisaalta olemme jo 8kk maksaneet vuokrat ja mitä se on hyödyttänyt, ei mitään. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Mitä tehdä? Toisaalta ei meilläkään enää ylimääräisiä rahoja ole ja hetken päästä saamme itsemmekin ongelmiin, tätäkin koitan itselleni muistuttaa.
Tirppana

No, ette maksa sitä vuokraa loputtomiin. Tässä maassa on niin hyvä sosiaaliturva, ettei kukaan joudu asunnottomaksi tai näkemään nälkään silkan rahanpuutteen vuoksi. Toki se on sitten eri juttu, jos rahansa, tulivat ne mistä tahansa, käyttää johonkin muuhun, kuin vuokran maksuun tai jättää vuokran sun muut laskut maksamatta elämänhallinnan ongelmiensa tähden. Tuohonkin tilanteeseen on ratkaisuna sossun välitystili. Rahoista osa(Ei tarvitse olla toimeentulotukiasiakas. Kyse voi olla vaikka palkkatuloista) menee suoraan sossuun ja vuokra ja mahdollisesti jotkin muutkin laskut maksetaan sitä kautta, eikä välitystiliasiakas näin ollen pysty tuhlaamaan niitä muuhun. Loput rahat saa pitää itsellään ja käyttää ne, miten lystää. Totta kai välitystiliasiakkuuteen tarvitaan kyseisen henkilön oma suostumus, mutta omakohtaisten kokemusteni perusteella moni suhtautuu ihan myönteisesti välitystilijärjestelyyn, koska eipä se asunnottomuus päihde- tai muutoin ongelmaista ihmistäkään niin houkuttele. Oli miten oli, se ei mitään maksa, jos otat yhteyttä paikkakuntanne sosiaalitoimeen ja ainakin alustavasti tiedustelet tuota välitystilihommaa.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tirppana » 18.5.2022 16:52:47

Kiitos Winston-84 viestistä. Kaikki tuo mitä kerroit on tuttua ja totta, tietyin väliajoin sitä alkaa kuitenkin epäillä tekeekö oikein. Päihteiden käyttöä on nyt kuitenkin sen verran takana, ettämietin onko jatkuvasti jonkun päihteen vaikutuksen alaisena. Nykyään, kun nähdään on iloinen ja paremminkin vauhdikas. Pohdin miten voi olla noin huoleton, kun laskut maksamatta jatulevasta ei tietoa. Suuttuu, kun yritän puhua asiasta. Olen luvannut silloin tällöin maksaa jotain ruokaostoksia. Yleensä vienyt itse, mutta nyt muutaman kerran pyytänyt, että.laitan tilille rahan niin hän käy kaupassa ja laittaa heti kuitista kuvan. Nyt mietin onko siinäkin jotain vedätystä. Valitettavaa on se, että kaikkea epäilee.

Tuonne sossuun soitin puolivuotta sitten ja silloin en päässyt heidän kanssaan asiassa eteenpäin. Käskivät vain tyttären olla yhteydessä. Voipi olla, että tytär jotain tukea saanut, mutta suuresti epäilen, että rahat menneet kaikkeen muuhun kuin laskuihin. Siksi tuo välitystili kuulostaa todella hyvältä. Ehkä sitten tytär ottaa neuvon vastaan, kun häätölappu kädessä tai sitten ei. Oma jaksaminen vaihtelevaa ja tytär mielessä ekana aamulla ja viimeisenä illalla. Millainen Winston sinun tausta on? Oliko sinulla käyttäjä tausta? Älä pahastu jos muistin väärin, tässä vuoden aikana lukenut näitä kirjoituksia moneen kertaan ja nimimerkkisi jostain tuttu.

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.5.2022 01:25:35

^ Joo, on käyttäjätaustaa mulla ihan reippaastikin aina tuolta 12-vuotiaasta asti(Nyt olen 42). Nykyään mennyt vuosia tosi rauhallisesti, ts. laittomia huumeita en enää käytä ja muutoinkin elämä on niin mallillaan, kuin se kaltaisellani syntymähullulla voi olla. Alkoholia tulee tosin käytettyä ja silloin kun käytän, sitä menee, kuin kannusta kaatamalla. Ei onneksi kovin usein nykyisin sitäkään, mutta en siis voi kehuskella olevani raitis. Kyllä, alkoholi on huumausaine ja erittäin vahva ja haitallinen sellainen. Sen laillisuusstatus ratkaisee ainoastaan sen ongelman, ettei tarvitse puljata kriminaalien kanssa ja poliisi ei ole lähtökohtaisesti kiinnostunut asiasta, jos ei sitten mene ja pistä kännissä aivan ranttaliksi.

Aikalailla klassisen porttiteorian mukaan homma meni mulla, mutta en ole silti mikään porttiteorian julistaja. Tiedän vallan hyvin, ettei se mene monellakaan niin ja jos menee, silloin taustalla on yleensä jotakin muutakin problematiikkaa, kuin vain halu kokeilla ja välillä bailata jonkin substanssin voimin. Niin, ja alkoholi se meikätytölläkin oli se eka "porttihuume".

Kaikenlaista on tullut vuosien aikoina sählättyä ja sekoiltua ja järkättyä itsensä välillä tosi huonoonkin jamaan, mutta tuosta mulla ei ole kokemusta, että olisin sössinyt raha-asiani perusteellisesti. Aina olen maksanut vuokrat ja kaikki välttämättömät laskut ajallaan ja luottotiedot ovat olleet kaiken aikaa tallella. Tiedä sitten johtuuko tuo pohjattoman neuroottisesta luonteestani, siitä, että kaikista ongelmistani huolimatta olen pohjimmiltani optimisti ja täten varsin ratkaisukeskeinen tapaus, puhtaasti matemaattis-loogisesta järkeilystä, että tuo homma ei kannata vai siitä, että kotona on aina taottu kalloon, että välttämättömät rahanmenot on aina hoidettava ensin ja sen jälkeen saa vetää koko lopputilin vaikka ränniinsä tai kurkusta alas. Oli miten oli, niin mulle on tyystin vierasta tuo, että laskut jätetään maksamatta, joten siitä en osaa kertoa omakohtaisia kokemuksia. Sakkojani vanhempani ovat kyllä makselleet ja hyvä niin. Ei se mua millään tavalla olisi auttanut, että ne olisivat jääneet maksamatta. Olen tosin maksellut ne kaikki takaisin. Ei mun välttämättä olisi tarvinnut(Porukat suhtautuivat sillä tavoin, että maksat JOS jaksat), mutta halusin itse tehdä niin. Periaate.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tirppana » 25.5.2022 13:41:17

Heippa ja kiitos vastauksesta winston-84.

Meidän tapauksessa tuo porttiteoria myös ollut todellisuutta. Tyttärellä tosin tuota mielenterveyden ongelmaa eli löytänyt helpotusta aineista ja siirtynyt aina seuraavaan. Me kotona myöskin aina taouttu päähän laskujen maksun tärkeyttä ja aina ne ensin. Muille lapsille on itsestäänselvää ja tyttärelleni vielä kotona asuessaan ymmärsi jos kuukausirahan käytti ekalla viikolla, loppukuun oli ilman. Nyt ei ikäänkuin saa mitään aikaiseksi, luulen, että on pöllyssä 24/7 eikä ymmärrä siksi tilannettaan. Odotamme jos pohja joskus tulee tai kodittomaksi jää, että ymmärtäisi elämän tarvitsevan ryhtiliikkeen. Ollaan kovia toivomaan :( .

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Tirppana » 27.5.2022 18:07:13

Heippa, kovin hiljaista täällä sivustolla on. Kirjoitan kuitenkin vaikka itselleni, jäsennelleksäni asioita päässäni. Taas on yksi kynnys tullut tyttärelläni ylitettyä, olen antanut välillä rahaa kauppaan jne. Kuittia vastaan. Nyt on ruvennut kuitit jääneet tulematta, rahaa pyydetty myös isovanhemmilta. Viikko sitten kouristusreissu sairaalaan ja lääkärintuomio ettei ole pitkää elämää edessä jos näin jatkaa💔. Tyttärellä ei hoitomotivaatiota minkäänlaista. Olen varannut ajan työterveyshoitajalle ensi viikkoon, en koe olevani työkuntoinen. Hoidan ihmisiä työkseni ja ajatukset täytyisi onnistua pitämään työssä. Ei onnistu tällä hetkellä. Joka ilta menen nukkumaan ajatellen selviääköhän tytär tästä yöstä.

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Vieras » 28.5.2022 23:40:33

Hei Tirppana,

Olette olleet ajatuksissa vaikken ole nyt hetkeen käynyt palstalla. Olen yrittänyt saada omaa päätä kasaan, mutta huomaan kaipaavani vertaistukea. Onpa teillä nyt todella ikävä tilanne menossa, eikö lääkärin sanominenkaan tehnyt tyttäreesi mitään vaikutusta? Voiko henkilön saada miten hoitoon jos alkaa olla hengestä kysymys?

Itse löysin taas sähkötupakan tyttären pöydältä, eikös niillä poltella muutakin kuin pelkkää tupakkaa?

Pieniltä nämä omat murheet ainakin tässä vaiheessa tuntuvat, lämmin virtuaalinen halaus sinulle Tirppana!

T:huolestunut äiti
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 30.5.2022 06:33:19

Vieras kirjoitti:Itse löysin taas sähkötupakan tyttären pöydältä, eikös niillä poltella muutakin kuin pelkkää tupakkaa?

Sähkötupakalla ei voi höyrytellä muuta, kuin nikotiinia tai nikotiinittomia sähkötupakkanesteitä(Noita käytetään lähinnä maun vuoksi ja/tai höyryttelyn ilosta tai tupakanvieroitustarkoituksessa, mitään huumaavia ainesosia niissä ei ole). Tai toki VOI höyrytellä vaikka pikaliimaa, mutta sillä on sitten seurauksensa, jotka eivät ole kovinkaan mukavat. Jenkeissähän näitä tapauksia on ollut, kun porukka on höyrytellyt kannabisöljyä tavallisilla sähköröökeillä ja se touhu on järjestäen johtanut enemmän tai vähemmän vakaviin keuhkokomplikaatioihin jo ihan vähälläkin käytöllä. Nikotiinin höyryttelyyn tarkoitettu sähkötupakka kun ei sovellu kannabiksen käyttöön. Sitten on olemassa nk. matkavaporisaattoreita, jotka maallikon silmään näyttävät ihan tavalliselta sähkötupakalta ja ne on tarkoitettu nimenomaan kannabistuotteiden käyttöön.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 30.5.2022 14:33:52

Hei Winston,

miten sellaisen erottaa? Löytäisinkö netin kautta kuvia?

T:huolestunutäiti
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 30.5.2022 16:15:18

^ Moi.

Ihan googlettamalla: vaporisaattori ja kuvahaulla löytyy vaikka millä mitalla kuvia erilaisista vapoista. Kuten sanoin, jotkin noista ei-pöytämalleista voivat muistuttaa ulkoisesti erehdyttävästi sähkötupakkaa, jos ei tiedä, mistä laitteesta on kyse. En viitsi laittaa tähän suoria linkkejä, koska ylläpito voi tulkita sen mainostamiseksi.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tirppana » 30.5.2022 20:18:16

Heippa..olipa kiva kuulla sinusta Huolestunutäiti. Tietenkin toivon ettei kenenkään tarvitsisi palstalla käväistäkkään, mutta kun asiat näin on miten on niin on hyvä saada vertaistukea. Winston paremmin noista sählötupakoista tietää, huomaan, et tässä minua vedätetty juuri kertomalla että on sähkötupakka ja oli kyl tuollainen millä höyrystellä voi jotakin muuta. En tiedä tehosiko lääkärin sanat yhtään, ei ainakaan näy mitenkään. Tytär kävi tänään ja oli ihana nähdä. Vaikka tuokin aina levottoman olon itsellekkin , mutta silti. Kertoi myyneensä bongit pois, haluaisin ajatella, että jipii nyt muutos tapahtuu mutta..enpä usko. Viikonloppuna oli puhelimessa super rauhallinen tasaisella äänellä puhui ja hitaasti. Mietin onko ne bentsot takaisin kuvioissa ja opiaattejakin mietin, kun niitä kouristuksia oli. Osaisitko Winston kertoa mihin aineeseen kouristukset yleensä liittyy ? Ja tuollainen näyttäisi ettei mitään huolenhäivää ole elämässä, aivan kuin kaikki olisi loistavasti vaikka kaikkea muuta. Mikä turruttaa ihmisen niin ettei mikään tunnu miltään? Silti nyt muuten näytti ihan ok.

Mitä teille Huolestunutäiti muuta kuuluu?

Tirppqna
Tirppana

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 3.6.2022 04:55:39

Tirppana kirjoitti: Osaisitko Winston kertoa mihin aineeseen kouristukset yleensä liittyy ?
Tirppqna

Kouristuksia voi aiheuttaa monikin aine. Kaikki stimulantit nyt tietenkin, sitten mm. tramadoli ja Lyrica, joka oli ainakin vielä muutama vuosi sitten sangen suosittu troppi narkkareilla. Tutkareitakin löytyy moneen lähtöön. Joillain on matalampi kouristuskynnys ja kramppailevat herkemmin, kuin toiset samoista aineista ja samoilla annoksilla. Opioidit eivät niinkään kouristelua aiheuta(pl. tuo tramadoli, joka on ihan omanlaisensa oppari), mutta kai sekin on mahdollista, jos henkilöllä on matala kouristuskynnys ja olosuhteet muutenkin ovat suotuisat(esim. unen ja ravinnon puute, kuivuminen...). Benzot eivät aiheuta kouristuksia, vaan päinvastoin lamaavat niitä. Benzojen vieroitusoireet sen sijaan voivat laittaa kramppaamaan pahastikin. Mitä tästä tilanteesta luin, en kuitenkaan usko, että kyse olisi vieroitusoirekouristeluista. Sen verran lyhyt käyttöhistoria kuitenkin. Mahdollisia toki nekin, jos benzoja on käytetty päivittäin ja suurina annoksina ja on muutoinkin herkkä kouristamaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tirppana » 6.6.2022 12:06:47

Hei Winston-84 vastauksesta. tilanteestahan tekee hankalan se, että haluaa uskoa omaa tytärtä, kun hän sanoo käyttävänsä vain kannabista, mutta en halua olla enää sinisilmäinen ja pelkään, että matto vedetään jalkojen alta heti jos vähänkään uskon. Tämähän ajatus tulee siitä, kun sanotaan ettei käyttäjään ole uskominen. Siksi yritän selvittää voiko pelkkä kannabis aiheuttaa moisia, lisäksi on tullut nyt harhoja tai miksi niitä sanoisi. Uskoo, että tiettyjä asioita on tapahtunut, ihmisiä kuollut eikä pääse ajatuksesta ennenkuin esim. puhuu ihmisen kanssa, jonka luulee kuolleen. Hankala päästä auttamaan tytärtä, kun hän hermostuu heti jos yritän puhua asiasta jotain. En tiedä miten pitäisi suhtautua ja miten auttaa. Kaikki ammattilaiset sanoo, että pitää päästää irti, mutta miten se olisi äitinä mahdollista? Toinen pyytää rahaa ruokaan niin sanon ettei voi auttaa vai? En ymmärrä.
Tirppana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tirppana » 7.6.2022 13:51:47

Hei taas, tapasin tyttäreni. Hermo meni ja äänikin nousi :( . Yritän saada ymmärtämään, että hänen käyttönsä vaikuttaa koko perheeseen. Meidän elämä ei hänen vastuulla, mutta yritän saada ymmärtämään, että mitä vaihtoehtoja meillä on jos hän jatkaa. Oman mielenterveyden vuoksi, ei pysty enää katsomaan hänen alamäkeä, kun ei voi tehdä hänen puolestaan mitään. Hän on sitä mieltä, että minä en ymmärrä mitä addiktio tarkoittaa. Ei minulla ei ole addiktiota, totta. Edesmennyt äitini oli alkoholisti ja tuota samaa kuuntelin sieltäkin. Olen kuitenkin kyllästynyt kuuntelemaan selityksiä addiktiosta ja kuulin myös tyttäreltä lauseen, että Ai on sinun elämäsi rankkaa Arvaa millaista hänen. No arvaan, ihan helvetillistä. Silti hetkittäin Olen aivan täynnä sitä, että olen tilanteessa jossa koen etten voi tehdä mitään. En voi muuttaa tytärtä, ymmärtänyt olen. En voi hakea apua hänen puolestaan, ymmärrän senkin. Sitten on vanhaa viisaus, että ainoastaan itseä ja omaa käytöstä voi muuttaa, jep. Kertokaahan viisaammat, miten se onnistuu. Tytär pyytää rahaa ruokaan, kertoo oloistaan. En halua hylätä, mutta en halua olla osa tuota maailmaa. Tällaista tällä kertaa.
Tirppana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 10.6.2022 19:45:42

Hei Tirppana,

Kävin jo vastaamassa kerran, mutta minne lie hävinnyt kirjoitukseni, ehkä suljin sivun sitten liian aikaisin :shock:

Jälleen kerran totean että ymmärrän niin hyvin nuo ajatuksesi ja kaikki nuo ristiriitaiset ajatukset. Missä se raja tosiaan menee? Itsekin ostan tyttärelle välillä ruokakassin tai bensaa, ja samalla mietin mihin se raha on mennyt minkä olisi pitänyt riittää näihin. Tyttäresi kuitenkin ymmärtää että hänen oman elämänsä on helvetillistä? Olisiko se alku sille että sitä yrittäisi parantaa? Itse yritän näyttää omalleni, että maailma on ihan kiva paikka ja on mukava kokea asioita selvin päin. Tiedä sitten onko oikeasti mitään hyötyä, aika näyttää. Kaveripiiriään ei ole kokonaan vaihtanut, siksikin epäilen ja luulen huomaavani merkkejä käytöstä. Raivoan, anelen, yritän puhua jörkeä ja vedota tunteisiin. En tiedä onko millään eroa. Tällä hetkellä seesteistä.

Toivon Tirppana, että tyttäresi heräisi huomaamaan miten asiat vaikuttaa muuhun perheeseen ja ymmärtäisi vaikka sitä kautta mitä tuskaa tuottaa läheisilleen. Voimia!

T:Huolestunutäiti
Vieras

EdellinenSeuraava

Paluu Vilpola