A:n äiti kirjoitti:Kaikkien tunteiden seassa tuntuu pahalta se, että tyttäreni vieroksuu minua. Toissapäivänä soitin hoitolaitokseen ja kerroin terveiseni (Jotka ohjaaja välitti), että hän on rakas minulle, vaikka olenkin peloissani ja surullinen. Eilen kuulin ohjaajalta, minne tyttäreni oli käskenyt terveiseni työntää...Hän sanoi, ettei hänellä ole perhettä ollenkaan, vain käyttäjäpoikaystävän kokee perheekseen. Koetan nyt saada tälle paikkakunnalle aikaan tukiryhmää NA äideille, olen varma, etten ole tämän asian kanssa täällä yksin, sillä tunnen paljon subunuoria... Olen huolissani itsestäni myös, pelkään, että romahdan. Toissapäivänä en kestänyt ja join itseni ihan tolkuttomaan humalaan. Kaaduin tuolilla ja loukkasin itseni. Tosi ylentävää miehelle ja toiselle lapselleni... Kai minäkin olen kohta alkoholisti, kun tätä tarpeeksi pitkälle mennään.
Sunnuntaiaamua A:n äidille, kirjoitit koskettavasti tunteistasi ja olostasi. Hyvä että kirjoitit, sait sisimmästäsi ulos osan tuskaasi tyttäresi pahanolon ja huumeriippuvuuden aiheuttamasta itseesi kohdistuvasta syyllistämisestä. Näin ulkopuolisena ohjaajana, jolla ei ole tunnesidettä lapseesi, tämä mitä nyt kirjoitan on helppo ilmaista mutta äitinä tai isänä vaikea ymmärtää ja omaksua: se ei ole tyttäresi joka moisia juttuja suustaan päästää, vaan huumeet jotka puhuvat tyttäresi puolesta. En usko, että se normaali tai tavallinen tyttäresi käyttäytyisi noin kuin kerrot. Mitä itse olet mieltä hänen normaalista käyttäytymisestään?
Mitä tulee pääsi täyteen vetämisestä unohtaaksesi edes hetkeksi nykyhetken, en pidä sitä ollenkaan pahana kertaluonteisena tai muutaman kerran tapahtuvana väliaikaisratkaisuna. Kuten Petunia sinulle kirjoitti,
"Se kyllä turruttaa helposti ja nopeasti, mutta on todella huono keino itsensä hoitamiseen. ". Jatkuvana itsensähoitamisen keinona se ei kuitenkaan toimi jo senkin takia, että se kaikkine sivujuonteineen lisää omaa syyllisyyttäsi. Sitä ei enää tarvitse lisätä pätkääkään.
Ajatus tukiryhmästä on erinomainen, toimeksi vaan. Apua saat tarvitessasi vaikka Irti Huumeista tai A-klinikkasäätiön puolelta. Lisäksi ehdotan, että jos sinulla voimia riittää niin tulisit tapamaan meitä irtihuumeista-vapaaehtoisia tai palkattuja työntekijöitä ja juttelemaan kanssamme, yhteystiedot puhelinnumeroineen löydät nettisivuiltamme
http://www.irtihuumeista.fi. Viime vuonna meihin irti huumeista-porukkaan oli yhteydessä eri tavoin lähes 4500 avun- ja tuen tarvitsijaa.
Myös live-vertaistukiryhmää voisi olla hyvä kokeilla. Missä päin Suomea asut, niin voisin katsoa sinulle yhteystiedot siltä varalta, että haluaisit ottaa yhteyttä.
Ja lopuksi, ota rohkeasti yhteyttä ja pyydä apua ja tukea itsellesi. Olet jo uskaltautunut kirjoittamaan tänne Vilpolaan, se on huima askel eteenpäin toipumisesi tiellä.