Dahlia kirjoitti:Meidän luokalla ala-asteela oli hyvin lahjakas poika. Hän oli hieman erilainen ja siksi kolukiusattu. Hänellä ei ollut oikein ystäviä. Yläaseella hän alkoi kaveeraamaan näiden kiusaajien kanssa. He toivat kuvioihin kannabiksen. Pojan vanhemman tiesivät asiasta, mutta eivät huolestuneet, koska olivat itsekin nuorena tehneet kokeiluja. Tämä poika sairastui ja ei enää palaa tähän maailmaan.
Sitten oli porukka koulun suosituimpia poikia, jotka siirtyivät kannabiksesta suoraan heroiiniin. Elettiin 90-lukua ja subutex teki vasta tuloaan.
Jatkan vielä tästä, kun ei eilen enää jakasanut tarkemmin: Siis mitä olisi voitu tehdä toisin, jotta tämä poika ei olisi kannabista polttanut ja nämä muut eivät olisi heroiiniin koskeneet?
Varmasti tämän pojan vanhemmant syytävät itseään joka päivä siitä, että laskivat nämä kiusaajat kotiinsa. Ei heitä kuitenkaan pidä mennä heittelemään kivillä. He näkivät vain, kuinka pojasta tuli iloinen kun hän sai kavereita. Hänestä tuli suositumpi ja hän sai myös tyttöystäväkseen suositun, nätin tytön. Se, mikä tästä tekee surullista, on että pojasta pidettiin ihan oman itsensä takia, ei sen että hän alkoi polttamaan kannabista. Hän kuitenkin luuli niin. Olihan se tuonut hänet mukaan "piireihin". Tässä olisi varmasti auttanut se, jos pojalla olisi ollut edes yksi hyvä ystävä tai jos edes joku olisi puuttunut tähän tilanteeseen. Tullut kysymään: "Hei mikä sulla on"? Nämä samat kiusaajat kiusasivat myös minua. Se ei kuitenkaan aiheuttanut mitään suurempia vammoja, koska minulla oli joukko ystäviä.
Sitten on tämä heroiiniin siirtyneiden porukka. Suosittuja hyvännäköisiä poikia. Olen vasta myöhemmin ymmärtänyt, miksi he olivat niin kauhean lesoja ja olevinaan. He tulevat kaikki rikkonaisista perheistä, joissa oli päihdeongelmia ja joissain myös mielenterveysongelmia. Heillä oli varmasti todella paha olo, jota sitten peiteltiin esittämällä kovaa poikaa. Jos joku olisi tullut silloin sanomaan, että "hei tuo ihailemasi poika vetää vielä joskus heroiinia ja kuolee onnettomuudessa metadonipäissään," niin en kyllä olisi ikinä uskonut, mutta näin vaan kävi.

minun mielestäni todellinen syy näihin milempiin tapauksiin on aivan muualla, kuin kannabiksessa. Tässä taustalla olivat nuorten paha olo ja kyvyttömyys purkaa sitä. Sitten päätä on alettu turruttaa jollain. Tässä tapauksessa ensimmäisenä huumeena on ollut kannabis. Nämä nuoret myös imppasivat ja joivat rankasti. Kuitenkin se syy, miksi nämä pojat alkoivat käyttää heroiinia, on juri se, että heille tarjottiin sitä siitä samasta lähteestä, josta poltettavaakin haettiin. Tuskin he olisivat sitä muuten kokeilleet.
Kyllä monille kannabis on juuri se portti muihin huumeisiin. Se on todellisuutta myös meillä. Exmies on pitänyt yllä muutamaa huumekontaktia juuri siitä syystä, että saa joskus poltettavaa. Täältä voi hakea sitä vaikka kymmenen kertaa, mutta riittää kun sitten yhden kerran ottaakin jotain muuta. Sen portin kun saisi katkaistua, niin pysyisivät monet helpommin kuivilla. Bentsot ovat miehelle paha ongelma ja alkoholi ei sovi ensinkään.
Heitelkää vaan kivillä, jos haluatte, mutta kyllä minun mielestäni olisi syytä puhua edes siitä vaihtoehdosta, että millaista hyötyä voitaisiin saavutta laillistamalla kannabis. Itse en haluaisi, että omat lapset alkaisivat isona polttamaan. Kuitenkin tosiasia on se, että kannabista saa tällä hetkellä ihan jokainen, joka sitä haluaa polttaa. Saatavuus oli hyvää jo 90-luvulla ja nyt kun kotikasvatus on yleistynyt, voin vaan kuvitella miten helppoa sen saaminen nyt on. Kyllä kaikista kamalinta olisi, jos sen lisäksi että lapseni polttaisivat olisi vielä se mahdollisuus, että heille tarjotaan vahvempia huumeita. Puhumattakaan siitä, että poltettavan taso vaihtelee suuresti. Kasvattajat pyrkivät tekemään mahdollisimman vahvaa kukkaa, joka on sitten jo aivan eri kamaa kuin vaikka lätkä. Jos valtio esim. tuottaisi tasalaatuista mahdollisimman turvallista kannabista, olisi se kuitenkin turvallisempaa. Ei tämä tietenkään kaikkia ongelmia ratkaisisi, mutta pohdittavan arvoinen ajatus kuitenkin.