Olet täällä

Ilmeisesti amfetamiinipsykoosi - mitäs nyt tehdään?

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Ilmeisesti amfetamiinipsykoosi - mitäs nyt tehdään?

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 8.11.2010 18:01:17

Heippa kokeneemmat,

mies soittaa vainoharhaisia puheluita. On kuulemma naapureita oven takana ja poliisit perustaneet kyttäyspartion pihamaalle. Tämä ei ole ensimmäinen kerta kun tämä tapahtuu, ja epäilisin että kyseessä on amfetamiinipsykoosi, vaikka itse tietysti kieltää mitään ottaneensa.
Aiemmin olin paikalla, nyt en ole enkä aio mennä. Rehellisesti sanottuna pelottaa minuakin liiaksi hän tuollaisessa tilassa, mutta en haluaisi lähettää mitään oikeaa poliisipartiotakaan sinne.
Huoleni on kuitenkin suuri. Olen yrittänyt rauhotella häntä puhelimessa, mutta se on hankalaa kun hän haahuilee ympäri kämppäänsä ja tekee asioita puhuessaan, kiistää ottaneensa mitään eikä oikein pysy jutussaan kasassa.
Kenelläkään vinkkejä mikä olisi järkevä tapa toimia?
UusiTäällä

Re: Ilmeisesti amfetamiinipsykoosi - mitäs nyt tehdään?

ViestiKirjoittaja viiri » 8.11.2010 20:41:14

En osaa mitään neuvoa sanoa sen kummemmin, lähinnä vain tsemppailen sua äärimmäisessä tilanteessa! Ehkä tuolta Vilpolan puolelta löytyisi neuvoja, kannattaa koittaa kirjoittaa sinne.

Itse soittaisin ehkä ambulanssin, jos menee todella sekavaksi ja alkaa olla uhka itelleen ja muille. En tosin tiedä, miten ambulanssit suhtautuu, ehkä he haluavat sitten myös ne poliisit paikalle.

Voimia! Tää on taas niitä tilanteita, että eipä arvannut, että tällaistakin joutuu kokemaan :(
"So trust me when I say if a guy is treating you like he doesn't give a shit, he genuinely doesn't give a shit. No exceptions."
viiri
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 8.11.2010 22:42:14

Kiitos, tämä on nyt kyllä oikeasti aivan kauheaa. Puhelin poissa päältä eli en voi tietää missä mennään. Ja tosiaan kun ei ole kokemusta tällaisesta ja tällä miehellä ei kyllä ole ollut taipumusta katoamistemppuihin, en tiedä kauanko sitten pitää odottaa ennen kuin asiaan puuttuu.
UusiTäällä

ViestiKirjoittaja malibu (ei kirj.) » 11.11.2010 18:42:34

Amfetamiini-psykoosiin ei kannata lähteä paikan päälle. Mulla yks kaveri ollu 3 kertaa psykoosissa ja kävin hänen luona kerran ku vainoili ja jäin sit ite sinne tunniks ku epäili et kuunnellaa hänen puhelintaan ja vakoillaan tietokonetta. Onneks oli niin sekaisin et aloin puhumaa sit ihan muita asioita, kyselemää hienoista sohvista yms. ni unohti koko asian.. Tuo tila ei mene ohi ilman sairaala-hoitoa ja nuo vainoilut ovat aivan normaaleja tuohon tilaan. Yleensä ihminen ei kotoaan lähde, koska pelkää että poliisit tms. hyökkäävät hänen kimppuunsa. Mikäli tilanne ei ole mennyt ohi niin soittoa vain jollekin auttavalle taholle esim. katkon kautta laitokseen.. Mulla tää frendi oli viimeks useamman kk:den ihan mieli-sairaalassa, tosin omasta tahdostaan ja kerran ollu laitoksessa; yhden molemmissa. Tuohon tarvitsee kunnon neuroleptit ja anti-depressantit yms. et tuosta toipuu.. Yleensä johtuu amfesta, joillakin herkemmillä ihmisillä kannabis voi puhkaista psyykoosin, mutta se on melko harvinaista ja tapahtuu usein jo melko alku-vaiheessa kun on alkanut polttamaan.. Voimia vaik näin tän kirjotuksen vasta nyt.. Se voi olla myös et valvonu lähemmäs viikon amfen kanssa, jolloin tuo ei oo psykoosi vaan vainoilua ja menee ohi ku lopettaa vetämisen, nukkuu ja syö muutaman päivän..
malibu (ei kirj.)

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 11.11.2010 23:07:10

Kiitos malibu. taisi mennä noihin vainoihin. Tilanne selkesi. Mies suhtautuu asiaan kuin mitään ihmeellistä ei olisi tapahtunut, mulle tekee hieman vaikeampaa suhtautua asiaan niin kevyesti...
UusiTäällä
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tumati » 23.11.2010 21:09:19

Hei uusi täällä,
Mun poika vainoilee amfetamiinin kanssa. Tiedän aina siitä, kun puhelimessa kertoo, että sivarit kyttäilee :roll: ja käyttäyttyy juuri niinkuin kuvailit "durasell pupu", eikä pysty keskittymään ja kuuntelemaan. Ilmeisesti joillekin tekee tätä, mutta voi myös olla käyttötavasta ja määrästä kiinni :?

Kerro kuitenkin hänelle miten käyttäytyi, jos vähän rajottais... Omalle pojalleni kerroin, oli nolona. Sanoin myös, että piipa-autot hakee seuraavaks muumilaaksoon, jos joku ulkopuolinen tapaa skitsoilemasta :oops:

Kannattaa lukea puolueetonta teoria tietoa huumeista ja muistakin päihteistä esim. päihdelinkin sivuilta löydät sitä.
Pärjäile ja puhu. On se rakkaus joitakin auttanut irrottautumaan käytöstä :)
tumati
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja UusiTäällä » 23.11.2010 22:12:53

Hmmm... tuo pelko siitä että joku, poliisit yms. kyttäilee, taitaa olla aika yleinen vaino. Mielenkiintoista sinänsä, koska siinähän on sellainen kiinnijäämisen aspekti siinä pelossa.

Voimia pojan kanssa.
UusiTäällä
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sikkura » 19.12.2017 08:06:38

Avaanpas vanhan keskustelun uudestaan, jos saisi jotain vertaistukea täältä. Aloituksen kirjoitus kosketti, sillä pystyn samaistumaan tuohon tilanteeseen ja avuttomaan fiilikseen mikä tosta tulee. Kun toinen ei itse tajua olevansa vainoissa/psykoosissa, niin miten voisi auttaa. Monen muunkin mielestä siis on psykoosissa. Välillä enemmän, välillä vähemmän. Tätä on jatkunut nyt muutaman kuukauden jo. Pelottaa, kun kyseessä läheinen ja nuori ihminen. On oltu jo sairaalassakin kahdesti, mutta kun itse ei koe tarvitsevansa mitään apua (ei tietenkään jos on psykoosissa), niin eivät voi väkisin pitää siellä. Tiedän, että hän on tosi fiksu tyyppi ja tajuaa olla puhumatta "höpöjä" niin paljoa sairaalassa ettei vaikuta ihan hullulta.
Sikkura

Paluu Vilpola