Susta tuntuu nyt varmasti toivottomalta, samoin lapsesta; mutta tuo voi olla myös täysin uusi alku. Ensikertalainen istuu sen puolet eli n. vuoden sisään pitäisi päästä vapaaksi. Vankilassa saa kamaa, mut hinnat ovat 5-kertaiset ja ensin pitäis tutustua ihmisiin ketkä varmasti luottaa... Onko mahdollista kysellä jos aloittais vankilan vieroitus-osastolta?
Tää on varmast teille molemmille tosi kova paikka ja päihdeidenkäyttö voi pahentua ennen vankilaan lähtöä, mut siellä saattais saada asiat kuntoon niin hyvin (raittiuden alulle, mun entisistä käyttäjätutuista lähes kaikki ollu päihteettömiä linnassa omasta halusta), että elämä sujuis vankilan ulkopuolellakin. Vuosi on sen verran lyhyt aika, että ei ehdi laitostumaan, mutta ehtii opiskella ja opetella raitista elämää.. Lääkkeet pudotetaan aivan nolliin, Risolideja annetaan.
Vaikea kirjottaa tähänkään mitään, tää tuntuu varmasti maailmanlopulta tällä hetkellä, mut joillekin se voi olla se "pohja" jonka jälkeen tahtovat normi-elämään. Mä en muista prosentteja, mut ensikertalaisista joku kolmasosa tai puolet joutui uudestaan vankilaan ja mitä enemmän vankila-käyntejä on (mullakin useampia entisiä kavereita kellä 5+ reissuja), sitä varmemmin sinne uudelleen päätyy..
Kaikki tuki kannattaa ottaa vastaan sekä ennen että jälkeen tuomion käytäntöön-astumisen..
Mä yritän näitä positiivisia asioita tähän laittaa, vaikka tällä hetkellä tuskin kiinnostaa niitä miettiä.. Vuosi on kuitenkin aika pitkä aika miettiä omaa elämää ja mä tunnen useita ihmisiä ketkä ovat kärsitystä tuomiosta huolimatta perustaneet perheen ja käyvät töissä. Vankilassa on suurin osa huumeidenkäyttäjiä; valitettavan usein tie johtaa sinne..

Vika ei ole kasvatuksessa vaan se on ne päihteet jotka sinne vankilaan vievät. Mulla yks entinen todella hyvä ystävä sai reilu 2,5v myyntitarkoituksessa; samalla lähti pari tuttua (myös poliisille tuttua) tyyppiä linnaan. Kun sitä alettiin miettiä et kuka vasikoi, ni se oli tämän pojan oma äiti. Tahtoi vain, että poika lopettaa huumeet; hinnalla millä hyvänsä. Taisi olla elämän vaikeimpia päätöksiä tälle äidille..

Paljon voimia sekä sulle että pojalle; mä en osaa mitää auttavampaa sanoa, tuli itelleenkin paha mieli.. Jaksamisia <3