Kirjoittaja äiti varjoisilta kujilta » 19.11.2015 14:04:01
Kiitos osanotoista ja ajatuksista kaikille <3
Aikaa on kulunut.
On kuin kaikki pahat päivät olisi pois pyyhitty muististani. Minulla ja tyttärelläni oli yhteenottoja ja viime aikoina hän oli usein minulle vieras ihminen : kylmä ja kova. Viimeisellä elinviikollaan hän kuitenkin näyttäytyi meille selvänä ja hyväntuulisena. Ensin kaksi päivää ja yhden yön meillä, sitten myöhemmin samalla viikolla kokonaisen päivän meidän kanssamme. Kaikki tuntui olevan paremmin. Poissa oli hermostuneisuus, joka usein tytöstä näkyi hänen alkaessa näpytellä kännykkäänsä yhä kiihtyvään tahtiin meillä ollessaan (ja joka tarkoitti sitä että maailma kutsuu ja hän lähtee kaltaistensa pariin). Tyttö puhui tulevaisuudesta, selvästä tulevaisuudesta. Hän oli rento ja hauska. Teimme asioita yhdessä, nautin hänen seurastaan. Tiesikö lähtönsä jo tuolloin?
Muistan ajatelleeni jossain vaiheessa, että "nyt menee liian hyvin, mitähän seuraavaksi...". Aikaisemmin tässä ketjussakin olen kirjoittanut siitä, kuinka ns. hyvän kauden jälkeen tulee aina se romahdus ja että en uskalla enää tuudittautua siihen hyvän olon tunteeseen täysin. En silti millään tasolla osannut aavistaa, että näkisin hänet seuraavan kerran kun hän makaa kuolleena ja kylmänä.
Tunnen niin suurta syyllisyyttä. Sille ei vain mitään voi. Pahimmillaan piiskaan itseäni sillä, että olen niin huono äiti kun en aavistanut tällaista tapahtuvan juuri nyt. Että minun olisi jotenkin pitänyt osata tietää, mennä paikalle ja pelastaa! Järjen tasolla tiedän tuon olevan mahdotonta, mutta nyt ei järjeltä kysellä. Tunteet vie. Ja niitä on paljon.
Elämän syrjään tarttuminen tuntuu nyt mahdottomalta. Olen edelleen sairaslomalla. En kykene kunnolla edes kaupassa asioimaan. On niin monia kysymyksiä, jotka eivät jätä rauhaan ....
Huumekaverit kaikkosivat samantien. Ei yksikään heistä ottanut minuun yhteyttä, ei yksikään laittanut edes tekstiviestiä osaa ottaen. Se maailma on kova. Kauanko tyttäreni heidän mielissään on? Miettivätkö kohtaloa lainkaan vai onko mielessä vain seuraavat vedot? Olen katkera, ja äärimmäisen vihainen huumeita kohtaan. Vihainen heille, ketkä opettivat ottamaan ja käyttämään välineitä. Vihainen sille, joka opetti piikkikammoisen tyttäreni piikittämään. Vihainen tyttärelleni joka niin mielellään siihen huumemaailmaan lähti. Vihainen koko epäoikeidenmukaiselle maailmalle, vihainen Jumalalle, vihainen itselleni.
Huumeet sekoitti tyttäreni pään. Olen varma, että taustalla oli jokin mielenterveyden ongelma myös. Huumeet toi sen hyvän olon hetkeksi, vei ahdistuksen pois. Toi itsevarmuutta ja hauskanpitoa.
Huumeet toi tyttärelleni myös pelkotiloja ja harhaisuutta. Kutinaa, pääkipua, unettomuutta, vatsavaivoja. Hän pelkäsi viimeiseen saakka sairastuneensa hepatiittiin tai HIV:iin ja vaati pääsyä verikokeisiin vähän väliä.
Tyttäreni kovien huumeiden käyttö oli alkanut jo paljon aikaisemmin kuin osasimme aavistaakaan, se on selvinnyt nyt jälkikäteen. Olimme sinisilmäisiä ja naiiveja - mutta toisaalta, oliko vaihtoehtoa kun tytär kielsi kaiken siihen saakka kunnes alki olemaan niin peloissaan, että tuli itse asiasta avautumaan.
Mietin usein, mitä olisin voinut tehdä toisin? Vaikka mitä. Omassa paniikissani reagoin usein liian voimakkaasti. Toisina ajanjaksoina etenin kylmän viileästi ilman tunteenpurkauksia tai itkuja. Yritin pakottaa tytärtäni hoitoon ja toisaalta, välillä annoin hänelle tilaa päättää omista asioistaan enkä liiemmin kysellyt edes kuulumisia, kunnes tyttären puolelta alkoi tulemaan lähentymistä ja hän halusikin kertoa asioistaan.
En kuunnellut tarpeeksi, reagoin mielipuolisesti hänen sekoiluihinsa. Uskoin liikaa, näytin pettymykseni liikaa. En jaksanut aina olla läsnä. En jaksanut vastata yöllä tai töissä sekaviin puheluihin.
Sanoin, että rakastan. Kun tytär valitti että huolehdin liikaa, vastasin että olen äitisi, se kuuluu pakettiin.
Nyt on jäljellä vain hirmuinen ikävä.
Päivittäin pohdin, missä kulkee ne tienhaarat, joissa ihminen kohtalonsa valitsee. Kaikki on loppujen lopuksi niin pienistä valinnoista kiinni.