Heips Ebt! Hyvä jos kirjoitukset ovat jeesanneet.. Eikö sun nyt kannattaisi olla ystäviisi yhteydessä, kun mies on sukuloimassa?? Yrittäisit samalla huomata myös sen yksinäisyyden lisäksi, että ei tarvitse pelätä missä kunnossa toinen on, pettääkö lupaukset tai muutakaan epävarmuutta.. Se eka kerta ryhmään on aina pahin..

ebt kirjoitti:Voiko vahvuus olla sairaus?
Voi. Läheisriippuvaiset laittavat toisten elämän oman elämänsä edelle, jolloin omaa jaksamista ei osata enää huomioida. Useat eivät edes tiedosta asiaa, ennenkuin palavat itse loppuun. Suosittelen oikeasti lukemaan lr:n sivuja. Kotikanavan puolella on myös paljon upeaa pohdiskelua aiheesta!
ebt kirjoitti:Jos oikein muistan, niin sinulla oli/on päihteetön kaveri nykyään. Onko sulle esitetty nämä vaihtoehdot? Vai oletko itse esittänyt nämä itsellesi? Perustuuko päätös näiden valintojen edessä omaan tahtoon ja motivaatioon, vai sittenkin painostukseen? Voiko se päätös kantaa?
Pakko sanoa, että on ollut valaisevaa lukea sinun kirjoituksia. Nostan sulle hattua.
Kyllä, minulla on "normaali avopuoliso", alkoholia ottaa työpaikan juhlissa hiukan liikaa muutaman kerran vuodessa ja nuorena pilveä poltellut. Reilu 10v yhdessä olemme olleet, tästä yli puolet olen ollut kh:ssa ja paremmassa kunnossa kuin koskaan ennen hoitoa.. Tosin tuona aikana ollut 1 paha jakso, joka johtui hoidon & hoitajien vaihtamisesta täysin toiseen..
Minulle ei ole esitetty tätä vaatimusta! En olisi lopettanut, tiesin että mikäli eroamme; se ilmoitetaan yhtäkkiä.. Sen sijaan halusin itse lopettaa jo ennen, kun aloimme seurustelemaan. Uskoin, että on helpompaa lopettaa raittiissa seurassa.. Tunsimme toisemme ajoilta, jolloin hän poltti pilveä ja oli tietoinen käytöstäni. Tosin hän lopetti, kävi koulut, intit ja meni töihin..
Itse olen itselleni tavoitteita asettanut, mutta en tahdo uskoa/usko, että joutuisin lääkkeitä syömään koko ikäni. Tämä on jotenkin liian harmaa alue itselleni.. Vaikka otan ne oikein, en usko tarvitsevani esim bentsoja; tai tiedän etten tarvitse tuota määrää.. En vain ole laskenut annosta paljoa, koska olen valmistumassa. Adhd-lääkkeet on kysymysmerkki, bupre riippuu lääkäristä. Kun on yksi epäonnistunut yritys takana..

Tosin lääkärin lupaa en saanut tuolloin..
Ongelmia tuli siinä vaiheessa, kun en kyennyt käyttöä lopettamaan. Ennen kh:oa oli kummankin puolelta epäselvää, jatkammeko suhdetta laitosjakson jälkeen.. Yllättäen luotto oli nollissa. Stimulantit pystyin lopettamaan itse, tosin sekin otti aikaa melko kauan! Olin itse tietoinen, että ainoa kenen tulee näyttää läheisille muuttuneensa, on minä itse! Avopuoliso huomasi asian kk:ssa, vanhemmat 3kk:ssa ja sisaret 6kk:ssa. Tietenkin oli tilanteita, joissa epäiltiin, mutta niissäkin olin rehellinen..
Itselläni oli osittain oma lehmä ojassa aloittaessani suhteen raittiin miehen kanssa, koska toiveena oli perhe ja "normi-elämä". Olin liikaa kuunnellut juttuja "pilveä en lopeta koskaan" yms. 10 vuotta samat jutut ja itse itseäni petin, tosin enemmän stressasin läheisistä..
Tämän vuoksi asiaa painotankin, koska ellei ole omaa motivaatiota muuttua, vaan "kaikki on ihan hyvin, ellei se raitis osapuoli vain nipottaisi niin paljon"; ihminen ei ole vielä valmis muuttumaan.. Joskus mainitsen, että "koska olen muuttunut niin paljon, tulisi hänen panostaa enemmän", tosin oletus on että molemmat elävät raittiina! Lähinnä tahdon hänen muistavan eron entiseen, mutta "yllättäen" ei halua edes muistaa sekoilu-aikojani.. Nyt menemme eteenpäin elämässä, aikaa ja näyttöä se on vaatinut!
Uskon, että koet puolisosi pettäneen luottamuksesi! Mutta missä vaiheessa kaikki kortit olisivat katsottu?! Nyt olet käyttänyt X vuotta, entä jos yrittäisit saman ajan lisää? Tai jos kaikki menisi hyvin, mutta puoliso alkoholisoituu/jää kipulääkekoukkuub 20 vuoden ja 3:n lapsen jälkeen? Kyllä itsekin olen välillä sanonut avokille, että olisi ollut helpompaa aloittaa uusi suhde, kuin yrittää vuosia näyttää olevansa luottamuksen arvoinen.. Olemme omat asiamme setvineet ja suurelta osin MUN aloituksista käsitelleet myös hänen osaansa historiassa.. Otan joskus menneisyyden esiin (asia jota ei siedä), lähinnä jotta hän muistaa muutoksen.. Että tähtäämme tulevaisuuteen menneisyyden sijaan. On hänelläkin menneisyys, kuten kaikilla meillä..
Vaikka eroisimme jostakin syystä, en voisi enää pettää itseäni.. Mielestäni puolisosi ei ole edes tajunnut aineiden olevan ongelma?! Toipumisessa on monta vaihetta, joista ensimmäinen on ongelman myöntäminen..
Tsemppiä ja muista että menneisyydelle et voi mitään, voit vaikuttaa vain nykyhetkeen ja tehdä tavoitteita tulevaisuuteen.. Mikään ei takaa tosin, että ne toteutuvat; itse yritän elää tässä hetkessä. Voimia!