Olet täällä

Suhde narkomaaniin

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Suhde narkomaaniin

ViestiKirjoittaja Shannah » 4.1.2021 10:43:50

Löysin foorumille, kun minulle kävi ilmi, että mies jota tapailen on entinen käyttäjä, ollut vuosia jo ilman. Minulla on kosketuspintaa narkomaaneihin läheiseni kautta, eli tämä maailma on kyllä tuttu ennestään. Valitettavasti olen joutunut katkaisemaan välit läheiseeni syistä jotka kaikki narkomaanin läheiset tietävät.
Suhteessa nykyisen miesystäväni kanssa on myös tietynlainen kyvyttömyys hyväksyä itselleen rakkautta ja hellyyttä jota saa minulta. Ja sitä etten suutukaan jostain asioista, joissa hän helposti toistaa vanhaa kaavaa jostain menneisyydestä. Hän myös ahdistuu helposti jos olemme liian pitkään yhdessä. Mies on ollut pitkään kuivilla, mutta nyt kun tiedän historian niin olen joutunut miettimään kaikkea uudestaan.
Joku tuolla kirjoitti, että järki sanoo yhtä (ja tässä iässä pitäisi jo osata tehdä päätöksiä järjellä) mutta sydän saa tekemään toisin.
Tämä on nyt vain pieni pohdinta omasta elämästä tähän ketjuun, jossa on samaa mietitty.
En tiedä mitä tehdä.
Shannah

Re: Suhde narkomaaniin

ViestiKirjoittaja Johanna » 11.1.2021 15:19:38

Hei, Shannah!

Kerrot suhteestasi entisen käyttäjän kanssa. Se, että sinulla on ennestään huumeidenkäyttäjä ollut läheisenä, on varmasti muokannut omaa suhtautumistapaasi reippaasti - niinkuin myös itse totesit. Asialla on varmasti niin hyvät kuin huonotkin puolet. Jos hän on ollut jo vuosia ilman, on se huikea saavutus.

Huumeiden käyttö jättää varmasti kaikille käyttäjille yksilöllisiä haittoja ja rajoitteita. Se, että hän ei heti ole taustastaan kertonut, on mielestäni hyvin inhimillistä. Nyt on sinun vuorosi tehdä vaikea päätös. On vaikea antaa mitään neuvoa, mutta eikö kaikki ansaitse uuden mahdollisuuden onneen. Tunteen tasolla kun toimitaan, on vaikea päättää pelkällä järjellä.

Nyt kun tiedät kaikki faktat, kestää varmasti hetken, kun kaikki jo tapahtuneet asiat ja tulevaisuuden toiveet löytävät uudet paikat ajatuksissasi. Otat ehkä huomioon eri asioita kuin ennen ja kiinnität huomiota eri asioihin kuin ennen. Jos suhteessanne on muuten asiat kunnossa, anna itsellesi runsaasti aikaa "palikoiden" uudelleenjärjestelyyn ja odota, minkä vastauksen itseltäsi saat.

Tsemppiä!
Johanna
Johanna
Vertaiskeskustelija

Edellinen

Paluu Vilpola