Olet täällä

Miten bonusäidit pärjäävät kun nuori käyttää päihteitä?

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miten bonusäidit pärjäävät kun nuori käyttää päihteitä?

ViestiKirjoittaja Piruetti » 13.2.2020 09:39:46

Hei!

Onko täällä ihmisiä, joilla on uusperheessä huoli täysi-ikäisen bonuslapsen elämästä ja tuntee olonsa todella ulkopuoliseksi ja turhautuneeksi?

Meillä ollut uusperhe-elämää noin kolme vuotta saman katon alla, miehen teinityttö muutti syksyllä 18-vuotiaana pois kotoa. Erosi siinä sitten poikaystävästään ja yhtäkkiä aloimme saada tietoa, että käyttää päihteitä rajummin kuin ennen. (Ennen ollut tiedossamme vain yksi raju alkoholiöverikokemus ja vähäistä alkoholinkäyttöä, sekä kannabiskokeiluja). Nyt mukana muitakin huumeita (joita kai käyttää vain välillä) sekä mielenterveysongelmat. Ollut jo kerran katkolla ja kerran omasta aloitteestaan muutaman päivän psyk. osastolla. Käy keskustelemassa mielenterveyspäivystyksessä ja on puheväleissä vanhempiinsa sekä bonusvanhempiinsa.

Äiti tukee enemmän rahaa antamalla ja laskuja maksamalla. Isä (eli mieheni) taas pyrkii juttelemaan, kuuntelemaan ja ohjaamaan tyttöä itse suunnittelemaan rahankäyttöään ja auttamaan, että oppisi hoitamaan laskut ym. itse. Eli ihan eri linjat kodeissa. Olen ymmärtänyt, että päihteitä käyttävälle henkilölle rahan antaminen ja laskujen maksaminen hänen puolestaan on melkein sama kuin kaataisi viinaa kurkkuun. Helpommallahan sitä vanhempi toki pääsisi, jos heittäisi aina rahaa kehiin.

Nyt minulle on paljastunut, että tyttö on alkanut heitellä itsemurhakorttia isälleen ainakin. TÄllä viikolla mm. hermostui, kun isä ei suoralta kädeltä vaadittaessa maksa tytön laskua vaan ehdottaa rahan lainaamista tälle ja pienissä erissä takaisinmaksamista. Siinä yhteydessä tuli sillalta hyppäämisen uhkat ja muut sitten esiin. Otettiin tytön kanssa yhteen, koska meistä on väärin, että uhkaa itsarilla riitatilanteessa ja sitten vain kaverin luo bilettämään (sosiaalinen media paljasti). Tyttö pitää minua törkeänä, kun (eka kertaa) puutun mihinkään ja ilmaisen hänelle, että itsariuhkailu on väärin ja väkivaltaista isää kohtaan. Hän heittäytyy uhriksi ja marttyyriksi, että "okei, en saa siis kertoa faijalle mitään tollasta enää mun tunteista". Yritin selittää, että saat kertoa kaikista tunteista, mutta riidassa itsemurhakortin vetäminen tuntuu kyllä suurimmasta osasta ihmisiä uhkaamiselta. Isänsä nyt tänään kai näkee tyttöä, että ei hän kontaktia tämän riidan takia ole menettänyt tyttöönsä.

Miten ihmiset onnistuvat irtaantumaan tällaisista ahdistavista käytösmalleista kärsivästä nuoresta? Pakkohan on jaksaa elää muutenkin - meillä on kaksi poikaa (14v ja 7v), joista pitää huolehtia myös (heilläkin tunne-elämässä on annettava tukea tietyissä haasteissa). Töissäkin on käytävä ja parisuhde pitäisi pitää kunnossa, ettei ala kostaantua poikiin tämä tytön aiheuttama huoli jne. jne.

Stressaantuvana ja ahdistuvana henkilönä (itse väkivaltaa aikuisena ja lapsena kokeneena) en osaa laskea stressitasoja helposti enkä osaa erottaa läheskään aina toisten tunteita ja ongelmia itsestäni. Tajuan kyllä, että se on minun omalla vastuullani, mutta onko jotain ajatusmalleja juuri tähän päihdenuoresta johtuvaan huoleen/avuttomuuteen/kiukkuun, jotka auttaisivat eteenpäin?

Kiitos, jos joku jaksoi lukea.
Piruetti

Re: Miten bonusäidit pärjäävät kun nuori käyttää päihteitä?

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 14.2.2020 09:02:58

Moi Piruetti!

Tervetuloa Vilpolaan. Palstaa lukevilla on varmasti monellakin samankaltaisia kokemuksia, toivotaan että saat vertaistukea. Myös haulla voi löytyä vanhoja ketjuja samasta aiheesta.

Uusperheessä tilanne on aina hiukan herkkä bonuslasten osalta. Olisi hyvä, jos tytön isä ja äiti pystyisivät yhdessä sopimaan, miten tilanteessa kannattaa toimia ja toimisivat samalla tavoin. Päihteiden käyttöön kannattaa ehdottomasti puuttua niin pian kun epäilyt huumeiden käytöstä heräävät. Yhteinen, rauhallinen keskustelu äidin, isän ja tyttären välillä olisi varmasti paikallaan. Oletko vilkaissut Päihdelinkin oma-apu-oppaita, esim. Kun lapsi käyttää huumeita - opas vanhemmille ja läheisille. Sieltä löytyy vinkkejä asian puheeksi ottamiseksi sekä oppaan lopusta tietoa apupaikoista.

Tsemppiä tilanteen ratkaisuun!

Yst.terv.
Tiia/Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja JohannesK » 5.9.2020 19:36:46

Liityin juuri mukaan, ollen bonusisä. Katselin uteliaana myös toista ketjua, miten äiti voi auttaa täysi-ikäistä lastaan, mutta siellä on viimeiset kommentit vuodelta 2018.
Olen karussa tilanteessa. Itselleni on juuri valjennut että olen menettämässä tai jo menettänyt puolisoni hänen aikuisen lapsensa huumeiden käytön takia.
Puolisoni ilmoitti kesän alussa muuttavansa yhteisestä kodistamme pois omaan asuntoon. Syyksi kertoi "sitä ja tätä" tyytymättömyyttä parisuhteeseen. Olemme olleet tekemisissä, eikä millään lailla riidoissa, tuntunut siltä että nyt asumusero ja asiat ovat järjestettävissä niin että palaisimme vaikka yhteen.
Nyt on käynyt ilmi että todellinen syy lienee tarve voida huolehtia aikuisesta jo muualla asuvasta huumedenkäyttäjälapsesta, joka tarvitsee turvapaikkaa välillä, eikä enää kokenut olevansa tervetullut kotiimme. Ei aivan enäö ollutkaan, en jaksanut enää aina katsella elämäntyyliä ja olin huolissani myös vähän nuoremmista, vielä kotona asuvista omista lapsistani.
Puolisoni vointi ja yhteydenpitomme kulkee samassa rytmissä huumelapsen tuottamien murheiden kanssa. Äidin rakkaus on rajaton ja pyhä, ymmärrän sen. Nyt tuntuu kuitenkin siltä että hän on uhraamassa oman elämänsä yrittäessään auttaa lastaan.
Olen surullinen ja voimaton, tiedän etten oikein itse voi auttaa mitenkään. Vai voinko?
JohannesK
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Johanna » 12.11.2020 16:32:29

Hei Piruetti!

Kerroit hankalasta ja paljon ongelmia aiheuttavasta tilanteesta bonustyttären suhteen. Olet täysin oikeassa siinä, että huumeidenkäyttäjän laskuja yms menoja ei saisi hänen puolestaan maksaa, se mahdollistaa osaltaan käyttöä. Mielestäni varsinkin käytön alkuaikoina se on suurin käytön mahdollistaja. Paras tilanne tietenkin on, jos kaikki käyttäjän läheiset voivat sopia yhteiset pelisäännöt asian suhteen.

Mutta huumeidenkäyttäjät oppivat todella nopeasti manipuloinnin taidon ja juuri niistä oikeista naruista vetämisen taidon, varsinkin äitien suhteen. Itse olen äitinä tehnyt kaikki virheet, mitä vain ajatella voi asian suhteen. Niin toimiessani, vilpittömästi luulin toimivani oikein ja koin jollakin tasolla voivani niin toimiessani suojella lastani. Vaikka tosiasiassa olin sairastunut hänen riippuvuudestaan.

Jos käyttäjän ja läheisten suhteet ovat jotakuinkin avoimet, kannattaa ehdottomasti mennä mukaan, jos vain käyttäjä suostuu, kaikkiin mielenterveyden hoitoon liittyviin kohtaamisiin ja niissä ottaa esille runsas ongelmallinen päihteiden käyttö. Asia on hyvin monimutkainen, eikä siihen varmasti ole yhtään selkeää selviytymismallia. Ja vaikka on täysi-ikäisestä kysymys, niin rajat on rakkautta!

Teille kaikille läheisille on varmasti apua huumeidenkäyttäjien läheisten vertaistukiryhmästä, menkää yhdessä tai erikseen kuuntelemaan tai kertomaan, tai molempia. Vertaistuki on parasta!

Terveisin
Johanna
Johanna
Vertaiskeskustelija

Paluu Vilpola