Olet täällä

Mies salaa korvaushoidossa

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Mies salaa korvaushoidossa

ViestiKirjoittaja Hande80 » 22.9.2020 09:46:59

Minulla on tilanne jossa sain tietää moeheni olevan korvaushoidossa. Tiedän vuosien takaiset huumeongelmat. Mutta tämän hetkisen tilanteen on sala nut minulta täysin. On toiminut arjessa normaalisto mutta olen jo viim vuoden huomannut, että hän ei ole ns vesiselvä. Olen ympäripyöreästi hänelle puhunut, että olen tukena olkoon mitä vain ja tuntuu että hän salaa jotain. Mutta kaikki on kuulemma ok. Olemme olleet läjemmäs 2v yhdessä. Mietin onko hän ollut koko ajan korvaushoidossa?... Miten mitään viranomaistietä ei ole tullut minulle tietoa,koska olemme naimisissa ja meillä yhteinen poika. Luulisi että aina tulisi ainakin lastensuojeluilmoitus jos vanhempi korvaushoidossa. En todellakaan tiedä mitä tehdä tämä salailu ja valehtelu käy liian raskaaksi minulle pian...
Hande80
Miedosti panostava jäsen

Re: Mies salaa korvaushoidossa

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 24.9.2020 07:25:45

Hei Hande80!

Tervetuloa Vilpolaan! Kerrot miehesi olevan korvaushoidossa ja hän ei ole kertonut sinulle hoidostaan. Oletko tiennyt, että hän on aiemmin elämässään käyttänyt huumeita?

Lähtökohtaisesti oikein toimiva korvaushoito mahdollistaa ihan tavallisen, turvallisen arjen ja elämän. Siitä näkökulmasta käsin lastensuojeluilmoitus ei varmasti ole tarpeellinen ja sen tarve on arvioitu hoitavassa yksikössä. Aikuisten ihmisten terveystietojen kohdalla terveyspalveluiden henkilökunnalla on myös täysi salassapitovelvollisuus, joten aviopuoliso ei saa tiedonantoa esim. korvaushoidosta tai muustakaan terveyttä koskevasta tiedosta.

Siihen, että puolisosi on salannut sinulta hoitonsa, saattaa olla useita syitä. Oikein se ei tietenkään ole. Parisuhteen pitäisi lähtökohtaisesti perustua avoimuuteen ja tässä tilanteessa ehkäpä menettämisen pelko on mennyt avoimuuden ja luottamuksen edelle. Paras olisi varmasti, että keskustelisitte rauhassa tilanteesta miehesi kanssa. Paniikkiin ei ole tarvetta. Voisitteko varata ajan ammattilaiselle (esim. miehesi hoidosta vastaavalle taholle), joka kertoisi enemmän hoidosta ja jonka kanssa voisitte yhdessä pohtia, mitä miehesi korvaushoito tarkoittaa elämässänne? Luottamuksen ja avoimuuden teemoja voisi lisäksi pohtia parisuhdeterapeutin kanssa.

Voin hyvin ymmärtää, että koet tulleesi petetyksi ja olet hätääntynyt. Onhan miehesi jättänyt kertomatta aika olennaisen seikan elämästään. Nyt on siis ison keskustelun paikka. Toivottavasti asiat ratkeavat parhain päin!

Tässä vielä tietoartikkeli korvaushoidosta. Se alkaa olla jo hiukan vanha, mutta kattaa perusasiat.

Ja vielä yksi artikkeli korvaushoitoon liittyen.

Tsemppiä asian ratkomiseen ja hyvää syksyä!

Yst.terv. Tiia / Plinkin tiimi
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

Re: Mies salaa korvaushoidossa

ViestiKirjoittaja Johanna » 28.10.2020 17:52:05

Hei Hande80!

Kerroit, että olet saanut tietää miehesi olevan korvaushoidossa. Mikä teillä on tilanne nyt, oletteko saaneet asiaan tukea?

Ymmärrän hämmennyksesi kertomassasi tilanteessa hyvin. Toivottavasti olette yhdessä saaneet selvitettyä tapahtunutta ja miehesi on osannut sinulle kertoa, miksi toimi sinulta salassa. Jos taas asiat eivät ole edenneet positiiviseen suuntaan, olet varmasti miettinyt eri vaihtoehtoja siihen, mitä voit tehdä. Ensisijaisesti haluan sinua muistuttaa, että rankoissa tilanteissa usein unohtuu se tärkein, eli itsestään hyvää huolta pitäminen, panosta siis itseesi! Myös huumeiden käyttäjien läheisten vartaistukiryhmästä voisi olla sinulle apua, siellä voi käydä vaikka läheisen aktiivinen huumeiden käyttö olisi loppunut.

Terveisin
Johanna
Johanna
Vertaiskeskustelija

Paluu Vilpola