Olet täällä

Kun läheinen valitsee huumeet

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kun läheinen valitsee huumeet

ViestiKirjoittaja S3th » 12.1.2021 07:19:08

Mitä tehdä kun läheinen valitsee huumeet?

Luin kerran artikkelin, jossa puhuttiin päihdeongelmaisen ihmisen muuttumisesta. Kun päihde-elämä vie mukanaan muuttuu päihteidenkäyttäjän kaikki tavat, luonne ja pahimmassa tapauksessa se ihminen, joka joskus oli "kuolee". Voin todeta, että tällä hetkellä joudun katsomaan vierestä kun läheinen ihminen tuhoaa elämänsä ja henkisesti kuolee pois.

Siskoni oli kiltti ja tunnollinen lapsi, kunnes teini-iässä tuli alkoholi liian aikaisin kuvioihin. Selvinpäin ujo ja arka, humalassa rohkea, kovaääninen huomionkeskipiste. Rankka lapsuus toi rankat huvit. Nyt aikuisena elämä on mennyt enemmän päihteiden kanssa ja laitoshoidossa jopa viime vuosina. Päihteiden käyttö on alkanut vaikuttamaan jo rankasti mielenterveyteen. Niin paljon, että edellisen kerran jälkeen vannoi lopettavansa kaiken ja haluavan päihteetöntä elämää. Sitä kesti 2 viikkoa vaikka kaikki mahdollinen apu oli olemassa.

Kun me oltiin nuorempia oltiin todella läheisiä. Voitiin sanoa toisillemme asiat rehellisesti, ei tarvinnut kaunistella. Aina mulla oli kuitenkin tunne, että se halusi olla jossain muualla. Tavallinen, rauhallinen, hidas oli liian tylsää. Elämän piti olla jännittävää, vauhdikasta ja hauskaa koko ajan. Nyt sekin ihminen on poissa. Kun katson silmiin tätä nykyistä versioita, en tiedä kuka se on. Ihan kun zombia katsoisi, kukaan ei katso takaisin. Eikä sitä kiinnosta kukaan tai mikään muu enää. Sanoo mitä muut haluaa kuulla, että saisi olla rauhassa.

Haluaisin sanoa hänelle, että sulla on ihmisiä jotka välittää ja auttaa, mä tiedän että pääset tästä pois. Mutta huomaan, vaikka näin olen sanonut että ne sanat eivät uppoa minnekkään. Kaiken mahdollisen avun jälkeen mitä useat ihmiset ja ammattilaiset ovat tarjonneet hänelle, hän silti valitsee päihteet. Aina. Joten nyt sitten katson kun se ihminen jonka joskus tunsin, kuolee pois. Fyysisesti hän on täällä, mutta en tiedä kuka hän enää on.

Pitkään mietin haenko vertaistukea, mutta niin rankkaa viime vuodet olleet tämän tilanteen takia että ajattelin kokeilla kepillä jäätä. Ennen kuin oma mielenterveys kärsii enempää.
S3th

Re: Kun läheinen valitsee huumeet

ViestiKirjoittaja Johanna » 12.1.2021 12:54:44

Hei, S3th!

Hyvä, kun päätit kirjoittaa! Kerrot siskosi huumeiden käytöstä, tarina on valitettavasti hyvin tavallinen, monet läheiset puhuvat siitä kun huumeidenkäyttäjä ikäänkuin häviää, se tapahtuu pikkuhiljaa, vuosien saatossa. Vaikka kaikki mahdollinen apu ja tuki olisivat saatavissa, huumeidenkäyttäjä valitsee huumeet, kunnes on itse valmis tekemään ratkaisun lopettamisesta. Silloin kun se tapahtuu, ole läsnä ja tue, vaikka nyt et uskoisi sitä päivää ikinä näkeväsi, voit vieläkin yllättyä.

Itse olin äitinä jo täysin toivoni menettänyt, ei ollut mitään merkkiä huumeiden käytön lopettamisesta. Säpsähdin aina, kun puhelin soi, odotin vain sitä viimeistä puhelua. Kunnes yllättäin noin 20 vuoden jälkeen, se päivä tuli ja sain puhelun, että poikani halusi hoitoon, siitä on pian kaksi vuotta, ja yhdellä repsahduksella ollaan tässä tilanteessa. Kukaan ei tiedä mitä huomenna tapahtuu, olen itsekin oppinut elämään tämän asian kanssa päivä kerrallaan.

Henkilökohtaisesti voin sanoa, että vertaistuki on ollut minulle vahva osa läheisenä selviytymisessä. Jos sinusta yhtään siltä tuntuu, niin hakeudu huumeidenkäyttäjien läheisten vertaistukiryhmään, sinäkin voit saada sieltä itsellesi arvokasta apua ja tukea samassa tilassa olevilta vertaisilta. Kirjoittele myös tänne kuulumisiasi.

Voimia talven keskelle,
terveisin
Johanna
Johanna
Vertaiskeskustelija

Paluu Vilpola