Heippa. Olen uusi äiti täällä, kommentoinut lähinnä aloitukseen nuoren kannabiksen käyttö. Olo on kamala. Tytär jäi helmikuussa kiinni kannabiksen käytöstä vielä alaikäisenä, johon heti haettiin apua. Valitettavasti täytti 18 kovin pian ja sen jälkeen apua ahdistukseen ja huonoon psyykkiseen vointiin hakenut lähinnä kannabiksesta ja bentsoista. Ehtona kotona asumiselle oli ettei höyryissä tulla kotiin, mitään aineita ei kotiin tuoda ja yöllä kotona on rauha meillä kaikilla. No mikään näistä ei pitänyt, päivät nukuttiin ja yöt hilluttiin ja tultiin kotiin miten sattui. Varsinaista ainetta en kotona nähnyt, mutta välineitä ja se apaattisuus mikä aineiden käytöstä tuli.
Tulimme yhdessä siihen tulokseen, että tyttären parempi muuttaa omaan kotiin, lähemmäs kouluaan ja jotta meillä säilyisi välit hyvänä ja kotona asuvat pienemmät sisarukset saisivat koulurauhan. Toiveena, että ryhdistäytyminen tapahtuisi, kun ymmärtäisi itse nyt kantavansa itsestään vastuun ja hakisi itselleen apua nimenomaan psyykkiseen hyvinvointiin. Olemme hakeneet paljon apua alaikäisenä ja sitä saaneetkin, mutta ehkä nuoresta iästä johtuen ei kovin helpolla diagnooseja aseteta vaikka oireita olisikin. Meillä suvussa kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Nyt täytettyään 18, me vanhemmat emme voi mitään. Voimme soittaa vaikka mihin ja olemme soittaneetkin, apua ei saa ellei tytär itse halua.
Nyt vuokra maksamatta, kannabista ja bentsoja ainakin kuluu, joista itse uskoo kykenevänsä koska vaan irrottautumaan. Uskoo pystyvänsä työllä maksamaan vuokran vaan ei käsitä ettei päivääkään ole käynyt siellä työssä. Itse ajattelen, että hienoa koska kun hakee töitä ei ole luovuttanut, mutta ensin tarvitsisi saada itsensä kuntoon. Koulua varten saa kelalta tukea, mutta epäilen sen tuen loppuvan, koska pahoin pelkään sen tilanteen olevan sama kuin työnkin kanssa. Uskoo hoitavansa koulun, mutta varmuutta siellä käynnistä ei ole. Välillä luulen ettei oikeasti itsekään tiedä mikä totta.
Nyt me vanhemmat tuskailemme täällä, kohta kodittoman, psyykkisesti huonosti voivan päihdeongelmaisen 18-vuotiaan elämää. Lähteäkö maksamaan vuokria, mutta ollaanko samassa tilanteessa taas kuukauden päästä siis todennäköisesti ollaan.. vai olla maksamatta ja tytär kadulle luottotiedottomana, toiveena, että lähtisi hakemaan apua itselleen.. saako sitten vielä asunnon jos luottotiedot menneet? Itsellä ei tällaisesta mitään käsitystä ja oma vointi alkaa olemaan huono, kun tämä asia pyörii kaiken aikaa mielessä. Epätoivo, kun ei tiedä miten lastaan auttaisi. Valitan sekavaa tekstiä, mutta sekava on nyt ajatuskin. Miten teidän kokeneempien palstalaisten elämä on tässä käytön alkuvaiheessa mennyt? Mistä olisi suurin apu?