Olet täällä

Apua

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Apua

ViestiKirjoittaja Eikku » 13.11.2021 23:50:48

Olen koettanut koko päivän saada poikani 22 v.hoitoon vakavan päihdeongelman vuoksi siinä onnistumatta. En tiedä, miten saisin yhteyden hänen terapeuttiinsa, kun en tiedä terapeutin nimeä, poikani tarvitsisi osastohoitoa. Poika on itse täysin sairaudentunnoton.
Eikku
Miedosti panostava jäsen

Re: Apua

ViestiKirjoittaja aaaaaaa » 16.11.2021 15:25:26

Eikku kirjoitti:Poika on itse täysin sairaudentunnoton.

päihdeongelmaa ei voi pakkohoitaa, et voi tehdä mitään 😢
aaaaaaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 17.11.2021 07:05:00

Päihdeongelma ei ole pakkohoidon peruste, poislukien tapaukset, joissa päihteiden käyttö johtaa akuuttiin psykoosiin tai deliriumiin. Silloinkaan pakkohoito ei kestä, kuin sen lyhyen ajan, jotta akuutti tilanne saadaan katkaistua ja noissakin tilanteissa kynnys pakkohoidolle on varsin korkea. Jos täysi-ikäisellä ihmisellä ei ole mitään omaa motivaatiota hoitaa päihdeongelmaansa, eivät muut ihmiset voi tehdä asialle mitään. Vaikka päihdeongelmainen olisikin mahdollista laittaa tahdonvastaiseen hoitoon, niin mitä se hyödyttäisi? Ei siellä hoidossa voi ketään loppuelämää pitää ja jos ihminen ei ole tippaakaan motivoitunut hoitoon ja päihteettömyyteen, hän luonnollisestikin jatkaa päihteiden käyttöä heti hoidosta päästyään.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 9.12.2021 17:36:15

Hei Eikku!

Kerrot ongelmastasi saada poikasi hoitoon. Valitettavasti jos hänellä ei itsellä ole siihen halua, sinun on aika mahdoton siinä onnistua. Kun nuori on täysi-ikäinen, niin hän päättää ja vastaa itse omista valinnoistaan. Ymmärrän huolesi täysin, olen itse ollut samassa tilanteessa monta kertaa. Niistä oppineena, en voi neuvoa sinulle tässä kohtaa kuin, että pidä huolta nyt itsestäsi ja omasta hyvinvoinnistasi. Kun tilanne toivottavasti muuttuu ja huomaat edes pientä muutosta hänen suhtautumisessaan, niin olet silloin valmiina häntä auttamaan hakeutumaan hoitoon.

Kerrot melko lyhyesti tilanteestanne, voisitko tarkentaa sitä?

Terveisin
Johanna
Johanna (poistunut käyttäjä)

Paluu Vilpola