Moikka. Ihanaa Tirppana että saitte miehen kanssa juteltua.
Meillä on mennyt silleen suht hyvin.
Mutta tänään mua painanut niin tulen tänne valittamaan
Meillä tyttö on lähes kokonaan pysynyt erossa rauhoittavista. Sano että muutaman kerran on tarjottu ja silloin ei oo osannut kieltäytyä.
Mutta tuo subu ei aiheuta samanlaista vaan siinä toinen on lähes normaali.
Silti huomaan että en oikein uskalla luottaa sanaan.
Kun rauhoittavien aikana aina kävi niin että ei pitänyt mitään mitä lupasi. Ei edes muistanut mitä kalenterissa on.
Nyt on kyllä ollut luotettava.
Mutta vaikea uskoa että mieli yhtäkkiä muutu.
Sitten vaan ärsyttää se ettei toinen lopeta. Vaikka ymmärrän että se on riippuvuus ja ei sitä niin vaan lopeteta.
Mut mun tunteen on silleen et yritä edes.
Tytär asuu meillä ja sanoo että haluaa muuttaa. Haaveilee siitä.
Samalla itsekkin haaveillaan että muuttaisi jo omaan kotiin.
Mutta ei haluta että muuttaa vielä tässä kunnossa. Pitäisi saada vähän enemmän elämästä kiinni. En usko ettei pysty pitämään niin ettei lähde taas alamäkeen kun muuttaa omilleen.
Ja itsekkin varmasti uskoo näin. Ei muuten asuisi vielä kotona. Ei vielä uskalla muuttaa. Ei luota itseensä täysin.
Mielestäni kaverit kenen kanssa viettää aikaa vaikuttaa paljon ajatteluun.
Nyt on viettänyt aikaa eri tuttavien kanssa ja selkeästi siellä tulee negatiivisempi suhtautuminen vanhempiin ja käytöksestä vähän teini-ikäisen käytöstä välillä.
Olen sitä sanonut että hän on aikuinen. En rajoita häntä. Ei tarvitse salata mitään. Tekee omat päätökset.
Haluan että meidät välit puhtaat. Ettei siinä olisi valheita tai häpeää.
Tarkoitus olisi nyt jatkaa a-klinikan ja oman psykoterapeutit kanssa.
Katsotaan miten ne etenee.
Tyttö sanoi syksyllä että haluaisi tehdä muutoksen vuodenvaihteessa viimeistään. Ettei jatkuisi elämä seuraavana vuonna samalla tavalla.
Nyt kun se lähenee niin epäilee omaa kykyä tehdä muutosta. Sanoi että pelkää jänistävänsä päätöksen kanssa.
Huomaan että kun kirjoittelen niin mun ärsytys ja paha olo vähenee.
Näen ettei asiat ole niin pahasti.
Välillä vaan väsyy.
Sanoin tytöllekin tänään ettei ole oikein voimia tehdä mitään. Kun sun sairaus on sairastuttanut myös meidät.
Vie voimat murehtia.
Sanoin että vanhempi joutuu joko sulkemaan sydäntään ja irrottamaan jos haluaa ettei lapsen paha olo paina itseä.
Ja sanoin etten siihen pysty koskaan.
Joten kun lasta sattuu, sattuu myös vanhempaan.
Ja kun tietää että toinen voisi tehdä elämälleen vaikka mitä. Eikä haaskata sitä aineiden jahtaamiseen.
Se varmaan tässä pahinta on. Kun toisen elämä valuu hukkaan.
Mutta siis. Ihan hyvin menee.
Tosi paljon voimia Tirppana. Se on tosiaan se rauhoittava mikä tekee tuon itsetuhoisuuden ja välinpitämättömyyden.
Tosi tutulta kuulostaa kyllä.
Se oli todella raskasta aikaa.
Aina on toivoa.