Olet täällä

Oman nuoren käytön huomaaminen

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Oman nuoren käytön huomaaminen

ViestiKirjoittaja Huolestunutäiti » 6.4.2022 07:35:32

Huomenta,

Kyllä, ihan tarkkaa kuvaa tästä on/off suhteesta ei ole. Sen tiedän että poika on majaillut tyttären luona viimeiset kuukaudet. Oman asuntonsa sai viimein irtisanottua ja etsii kuulema uutta omaa, pienempää ja lähempää tytärtäni. Jos kysyn asiasta, mulle sanotaan vain että eivät ole yhdessä, mutta silti eivät tapaile muita ja olenkin tästä sanonut että tytär ei pääse ikinä elämässä eteenpäin ellei irrottaudu tuommoisesta kummallisesta suhteesta. En tiedä mikä tämä kytkös on, mutta toivon että on edes vapaaehtoinen, ja eniten toivon kyllä juurikin tuota että muuttuisi nyt ihan reilusta off suhteeksi.

Mua jännittää myös kesä, tyttärellä pitkästä aikaa palkallista kesälomaa. Toivotaan että asiat pysyvät hallinnassa. Valmistua pitäisi nyt keväällä, vähän olen skeptinen sen suhteen.

Mietin Tirppana eilen samoja asioita, kun ilmaisin huoleni taas yhdestä asiasta, ja tytär vakuutteli että ei ole aihetta huoleen, että sanooko vain sitä, mitä tietää mun haluavan kuulla? Toivoisin kuitenkin ennen kaikkea avoimuutta ja rehellisyyttä, muuten on vaikea edes yrittää auttaa. Sillä kyllähän asia on niinkuin sanot, mikään mitä sanomme ei muuta sitä mitä loppupeleissä päättävät tehdä.

Huomenna tapaan joukon ihania ja iloisia ystäviä jotka eivät tiedä tästä mitään, ja on toisaalta mukavaa hetkeksi irtaantua arjen huolista.

Aurinkoista keskiviikkoa ja lämpimiä ajatuksia teille!
Huolestunutäiti
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 6.4.2022 15:45:27

Hei!

Nyt kolahti, mitä molemmat kerroitte kevään tulosta ja nuorten valmistumisesta ja siitä vapauden sekä onnen tunteesta, mikä nuorille on normaalia. Kaikki mahdollisuuden edessä ja tulevaisuuden suunnitelmat mielessä. Itse en ole yhtään kevättä ja lakkiaispäivää vuosien varrella viettänyt itkemättä, jotenkin siihen päivään kohdistuu niin paljon toivoa, ja meidän perheemme kohdalla juuri se, että sitä päivää ei koskaan vietetty, oma nuoremme sai vain päihde- ja mielenterveysongelmat ja niiden myötä sairauskyvyttömyyseläkkeen.
En ole siitä katkera, vaan äärettömän surullinen.

Teillä molemmilla on vielä kuitenkin toivoa, ja onneksi nykymaailmassa opiskelu on joustavaa, aina voi palata ja henkilökohtaisia suunnitelmia tehdään tarvittaessa. Nyt vain kevättä kohti, ja ehkä tämä on minulle ensimmäinen kerta, kun en itke.

Terveisin
Johanna
Johanna (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Tirppana » 6.4.2022 20:55:58

Heippa..

Ihanaa, kun jaksatte kannustaa.

Huolestunutäiti, kuulostaa ihanalta tuo palkallinen kesäloma ja edes mahdollisuus valmistumiseen. Haluan uskoa, että teillä kaikki kääntyy vielä hyväksi. Huono poikaystävä jää ja sitä myöden käyttäjien seura. Läheiset tukemassa. Sitä ennen tätä jännitystä..

Tuo Johannan lause, että meidän molempien tyttärillä on toivoa, kuulosti ihanalta. Mistä sen toivon löytäisi, kun tuntuu että syvemmälle vain mennään. Miten sen käytön mahdollistamisen pystyy lopettamaan? Kun on sisään rakennettu ajatus oman lapsen pelastamisesta. Miten saada omaan päähän taottua ettei sitä rahaa anna. Olen tyttären nähny viimeksi kaksi viikkoa sitten, yrittänyt tämän viikon sovitella näkemistä, saunomista, kahvittelua, kauppatreffejä. Soitellut ja viestitellyt. En ole saanut puhuttua, mut viesteihin vastaa. Tänään sitten viestiteltiin pitkään, jälkeenpäin ajatellen sanoi varmasti vain asioita joita tiesi haluavani kuulla. Puhelut päättyi niin, että hellyin antamaan 30e. Sovittiin kuitin lähettämisestä minulle..no arvaattekin varmaan ettei kuittia kuulunut. Olen vihainen itselleni, pettynyt lapseeni ja taas pelokkaampi näinkö vetäytyminen meistä, valehtelu ja tuohon maailmaan enemmän uppoutuminen alkaa. Muistatko Johanna Miten teidän päihteidenkäyttö eteni, milloin myönsit itsellesi ettei sinun tekemisesi muuta käyttöä tai käytön lopettamista? Miten onnistuit vai onnistuitko lopettamaan käytön mahdollistamisen antamalla rahaa tai maksamalla laskuja?
Tytär täyttää lähipäivinä 19, kyllä sekin itkettää..kun en voi oikeastaan edes kahvia keittää ja kakkua tehdä, kun ei tytär kuitenkaan tule, enkä ainakaan isovanhempia uskalla pyytää juuri siitä syystä..
Ihanaa Huolestunutäiti, kun olet vähän pystynyt irrottautumaan tilanteesta edes hetkittäin. Itsellä kyllä vielä omasta itsestä huolehtiminen on vaiheessa. Voimat tahtoo mennä töistä selviytymiseen, ruoan laittoon ja normi askareihin. Tytär tuntuu syövän kaiken energian, kun en saa häntä yhtään mielestäni. Yritän käydä lenkillä edes muutaman kerran viikossa, siitä saan voimaa.

Illan jatkoja, Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 7.4.2022 16:00:36

Hei, Tirppana!

Meillä poika kielsi ensimmäiset vuodet täysin minkään aineiden käytön, uskoin, koska tietämykseni oli asiasta täysin nolla. (aika siis yli 20 vuotta sitten) Kysyä piti, kun en enää muutakaan selitystä kaikkeen ihmeelliseen mitä tapahtui keksinyt. Tartuin siihen viimeiseen oljenkorteen, että kaikki oli jotain suurta väärinkäsitystä. Hän oli erinomaisen hyvä puhumaan, oli kohtelias ja hyväkäytöksinen.
Maksoimme hänen kulujaan niinkuin muutkin vanhemmat, osa varmasti meni huumeisiin. Mutta kun hänellä oli 25 v syntymäpäivä, hän otti subutexiä yliannostuksen, kooman ja tehohoidon jälkeen alkoi avoimesti puhumaan huumeiden käytöstä ja jopa ihannoi niiden käyttöä. Isku tuntui valtavalta, sattui rintaan ja oksetti. Tämän jälkeen tehtiin perheessä päätös rahan annon lopettamisesta. Se piti aika hyvin, joskus lipsui - mutta pidän sitä vain inhimillisenä.

Myöhemmin kun ollaan keskusteltu, hän on kertonut, etten olisi voinut tehdä mitään, mikä olisi saanut hänet lopettamaan huumeiden käytön. Joten uskon, että aika harvalla se käyttö loppuu kokonaan, jos ei kotoa rahaa saa, keinot rahan saamiseen on ikävä kyllä monenlaista. Mutta tietenkin olen rajojen vetämisen kannalla, jokaisen pitää itse tietää mihin kohtaan ne vetää, ja tietty ne rajat voi muuttua, kun tilanteet muuttuu. Tärkeää on säilyttää hyvä puheyhteys, ja kertoa, että tukea on saatavilla kun sen aika on. Kerroin myös aina kun nähtiin ja oli tolkuissaan, että rakastan ja välitän.

Terveisin
Johanna

ViestiKirjoittaja Tirppana » 8.4.2022 11:36:48

Kiitos Johanna vastauksesta.

Vuori sitten keväällä, juuri näihin aikoihin tyttäreni oli suljetulla muutaman päivän, jälkikäteen saimme tietää bentsojen sekoittaneen pään. Nyt tytär on eristäytynyt meistä, en tiedä näkeekö ketään vai mitä on meneillään. Hän viestinyt, että elämä on paskaa. Yrittänyt rohkaista uskomaan tulevaan ja hakemaan apua päihdeongelmaan. Sanonut etten usko yhdenkään päihdeongelmaisen sanovan, että elämä olisi ihanaa. Viestii ettei välitä vaikka huumeet tuhoaa, jokatapauksessa tappaa itsensä. Nyt mietin miten toimia. Useita kertoja käyty päivystyksessätyttären itsetuhoisten puheiden vuoksi, aina lähettävät vain kotiin. Tulee olo ettei apua saa ennen todellista yritystä, kuinka surullista. Toisaalta mietin onko viestit vaan kamapäissään kirjoitettua huomionhakua, en tiedä. Minulla avaimet tyttären asuntoon, nyt mietin onkohan luvallista sinne mennä katsomaan ilman tyttären lupaa? Tuo oksettava olo nyt täällä ja rintaa puristaa, kaikki jäsenet tuntuu tonnin painoisilta.

Viikonloppuna tytär täyttää 19, niin rakas..

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 9.4.2022 09:09:52

Hei, Tirppana!

Ymmärrän tuskasi ja voimattomuuden tunteesi vallan hyvin. Tuntuu kyllä siltä, että tänä päivänä apua on todella vaikea saada, varsinkin täysi-ikäiselle. Tuntuu siltä, että päihdeongelmat kuittaa aina mielenterveysongelmat eli mielenterveyttä ei oteta vakavasti , jos on päihdeongelma, vaikka ne todellakin kulkevat limittäin ja lomittain melko usein.

Luen tällä hetkellä Venla Kuoppamäen kirjaa, Sun poika kävi täällä, olen nyt puolessa välissä, mutta voin lämpimästi suositella. Kirja kertoo kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön sairastuneesta nuoresta pojasta ja miten myös päihteet ovat tilanteessa mukana. Kirja toimii ainakin minulle myös vertaistukena, on hyvin realistisesti kirjoitettu.

Jos tyttäresi on antanut sinulle avaimen kotiinsa, mielestäni ei ole kovin paha asia, jos siellä käyt, jos et ole häntä saanut pitkään aikaan kiinni. Huutelet vaan olevasi tulossa postiluukusta, ennen kuin menet sisään.

Tässä kohtaa taas muistutan sinua siitä, että muista pitää myös itsestäsi huolta, se on tässä tilanteessa äärimmäisen tärkeää.

Hyvää mieltä viikonloppuun ja voimia!
Johanna

ViestiKirjoittaja Tirppana » 9.4.2022 11:08:55

Heippa.

Olen huono lukemaan, sähköjänis kun olen. Näin tuon kirjan ja kuuntelin sen tässä muutama viikko sitten äänikirjana kotitöiden lomassa. Koukutti todella minut ja en malttanut lopettaa. Juuri tuossa kirjassa toimi kohdallani tuo vertaistuki. Olen kaivannut juuri kokemuksia siitä, kun asiat ei oikeasti pääse alkua pidemmälle. Ammattikoulut, työt jne. Aina, kun vähän näkyy toivoa jotain tulee. Monestihan on saattanut nuori käydä vaikka lukion ja sitten myöhemmin ajautuu vaikeuksiin. Meillä tyttären elämä on neljännestä luokasta lähtien ollut täynnä outoja tapahtumia, sattumia, avun hakemista. Äitini sairasti kaksisuuntaista ja oli alkoholisti, kuollut jo 14 vuotta sitten. Hänen psykiatriltaan äidin kuoleman jälkeen kyselin asioita niin hän kertoi, että monet kaksisuuntaista sairastavat ovat päihteiden väärinkäyttäjiä, koska alkuun se helpottaa oireita. Kunnes niistä tulee ongelma ja vaikeudet moninkertaistuu. Epäilen kaksisuuntaista tyttärelläni, koska aina näin keväisin tulee pidempi valvomisjakso jonka jälkeen lähtee mopo ihan käsistä. Tätätutkittu monta kertaa.
Eilen tytär soitti itkuisena, mutta kuulin, että jotain on ottanut. Kertoi, että asumistuki rahat menneet aineisiin, vanha poikaystävä osittain mukana kuvioissa, varmasti saa sieltä ilmaiseksi ainakin kannabista. Sillä saa pidettyä tytön otteessaan. Kertoi että hankkii vuokrarahat jostain. Tietenkin kiitollinen, että kuulin hänestä ja kerroin, että apua on saatavilla, kun sitä haluaa vastaanottaa. Muistutin, että hänellä kaikki avaimet siihen. Kerroin, että rakastan ja koko perhe on täällä tukemassa.
Itkettää ja toivon, että tyttären syntymäpäivän jälkeen olo vähän helpottaa..nyt olo ihan vereslihalla.

Kiitos taas Johanna. Koitan lähteä ulkoilemaan

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Tirppana » 10.4.2022 16:09:49

Sunnuntaita.. pääsimme onnittelemaan tytärtä ja söimme yhdessä koko perhe. Ihana oli nähdä. Tytär ei näyttänyt lainkaan huonolta mitä pelkäsin. Myönsi nyt kuitenkin käyttävänsä opioideja ja ex-poikaystävän rahoittavan eli hankkivan aineet. Ex siis keksinyt keinon pitää tytär otteessaan, vaikka itse onkin väkivaltainen tytärtä kohtaan. Tyttärellähän ei mitään tuloja ole.
Nyt olemme ajatelleet maksavamme vuokran ja muut laskut saa mennä ulosottoon, mutta tärkeää olisi säilyttää oma asunto. Jotta ei olla tilanteessa, että täytyy muuttaa ex:än luokse. Väärin senkin maksaminen on ,mutta ajatus täysin toisen armoilla olemisesta puistattaa. Täytyy olla joku turvasatama.
Kamalia asioita, jotka saa sydämen pakahtumaan. Ainoa asia joka silti lämmittää mieltä kaikessa kaameudessaan on rehellisyys. Kun kysymme tytär vastaa rehellisesti käytöstä ja omasta tilanteestaan. Kai sekin jotain on. Muistutin hoidon mahdollisuudesta, jos joskus siltä tuntuu, että muutakin voisi olla.
Jännitin käyntiä paljon ja nyt voimat loppu, rojahdan sohvalle katsomaan lempisarjaa, viltin ja kahvikupin kera.

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 10.4.2022 18:29:28

Hei, Tirppana!

Hienoa, että tapasitte nyt syntymäpäivänä koko perhe ja että pelkosi oli yhdeltä osin turhaa. Se on totta, että rehellisyys ja varma tieto, vaikka ne ovat musertavia, niiden kanssa oli helpompi elää, kuin jatkuvassa epätietoisuuden tilassa, se oli jotenkin psyykkisesti äärimmäisen kuluttavaa.

Tilanteen olessa tuo, mitä kerrot, tekisin varmasti samoin. Se jos joutuu kodittomaksi, on taas uusi rankka tilanne ja altistaa myös hyväksikäytölle. Tiedän myös tuon tunteen kun tapaamisen jälkeen voimat on ihan nollassa, toivottavasti sinulla joku "hömppäsarja" ja ns aivot narikkaan.

Voimia tulevaan viikkoon :)
Johanna

ViestiKirjoittaja Tirppana » 11.4.2022 06:51:51

Huomenta..pakko johonkin purkaa heti tuntojani. Tyttären ystävä soitti aamusta, että mitä tekee, kun ei saa tyttären puheesta mitään selvää ja muutenkaan ei toimi kunnolla. Neuvoin soittamaan heti ambulanssin ja ottivat kyllä kyytiin. Nyt odotan että soittavat tai sitten soitan itse hetken päästö, kunhan ehtivät ensin tutkimaan.. pelottaa, toisaalta toivon, että heräisi nyt ja pääsisi avun piiriin. Istun ja odotan ja yritän ajatella, että on nyt hoidossa.

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 11.4.2022 14:10:32

Hei, Tirppana!

Olen niin pahoillani puolestasi, tiedän täsmälleen miltä sinusta tuntuu. Onneksi tyttäresi ystävä reagoi tilanteeseen ja toimi. Toivottavasti olet jo saanut tietoja tyttärestä. Meillä kun oli yliannostus, niin kiitettävästi kyllä asiaan sairaalan ja sosiaalipuolen toimesta reagoitiin, ja hänelle silloin tarjottiin jopa tuettua asumista. Mutta se kun olisi pitänyt olla päihteetöntä, niin ei siihen suostunut. Toivotaan, että joku taho ottaa myös asiakseen edes yrittää ohjata tytärtä eteenpäin.

Toivon sulle valtavasti voimia tähän päivään, kerrothan miten tilanne jatkuu..
Johanna

ViestiKirjoittaja Tirppana » 11.4.2022 15:41:50

Heippa.
Tytär pääsi jo pois oli ottanut opioideja ja vahvistanut tilannetta bentsoilla, kuulemma hoitajan kanssa olivat tulleet yhdessä siihen tulokseen ettei tarvetta sairaalaan jäämiselle enää ole. Toisinsanoen vaikka jotakin olisi tarjottu/ohjattu oli tyttärellä kiire pois sairaalasta. Kun puhuin hänen kanssa hetki sitten uudelleen, puhui aivankuin en olisi kuullutkaan hänen käynnistään. Kertoi saaneensa jonkun kohtauksen yöllä ja siksi ambulanssi soitettiin, aineillahan ei siihen ollut osaa. Ei kerrassaan mitään halua hoitoon, epärealistisia suunnitelmia kouluun ja töihin menosta..yritti puhua minulle asioita joita haluan kuulla. En vaan enää usko niihin. Otti taksin ex-poikaystävän luo ja meno varmasti jatkuu. Yritin puhua järkeä edes opioidien ja bentsojen yhteisvaikutuksesta, hengityslamasta..mutta sanoo vaan Juu.. kädetön olo.. Niin kädetön. Yritän hokea itselleni etten voi tehdä mitään..enhän?

TirppanA
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 11.4.2022 19:21:12

Hei, Tirppana!

Kertomasi tilanne on varmasti tuttu monelle huumeidenkäyttäjän läheiselle, valitettavasti. Tilanteen ohittaminen ja vähätteleminen sekä se, että pyritään kertomaan sitä mitä kuulla halutaan. Mutta olet tehnyt kaiken, mitä tehdä voi, ehkä jopa vähän enemmän. Etkä todellakaan voi tehdä hänen hyväkseen enempää tällä hetkellä. Hän tietää sen kyllä myös, ja myös sen minne tulla, kun sen aika on.

Nyt sinun pitää jaksaa huolehtia itsestäsi ja ihan omasta hyvinvoinnistasi, yritä tehdä mukavia pieniä asioita, joista tiedät saavasi hyvää mieltä. Yritä välttää liiallista työntekoa, se on useasti se paikka, minne on helppo paeta. Itse tein niin ja ei siinäkään hyvä lopputulos ollut - täydellinen uupumus, josta kesti pitkän aikaan nousta ja siinä tilassa minusta ei ollut apua tai tukea kenellekään.

Voimia sulle ja päivitä kuulumisia.
Johanna

ViestiKirjoittaja Vieras » 13.4.2022 11:49:31

Hei Tirppana ja Johanna,

meillä on vähän sairasteltu, niin netin käyttö jäänyt vähälle.

Johanna, toivottavasti tänä keväänä et enää itke, juhlikaa vaikka sitä, että poikasi on pysynyt raittiina. Sehän on mielettömän hieno saavutus kaiken jälkeen!

Tirppana, teillä onkin tapahtunut paljon. Tunnistan tuon epäilyn että puhutaan sitä mitä halutaan kuulla, sillä tavalla pääsee helpommalla. Luulen että jotenkin niin ajattelevat. Mikä teillä on tilanne tällä hetkellä? Onko kukaan ottanut yhteyttä tuon sairaalareissun jäljiltä, pääsisikö nyt hoitoon?

Samaa mieltä olen kuin Johanna, olet tehnyt kaikkesi ja ylikin. Parasta mitä voit tehdä nyt on tosiaan se, että pidät huolen omasta jaksamisestasi, että jaksat olla sitten tarvittaessa tukena tyttärellesi. Pakko luottaa siihen, että kun tietävät että kotona autetaan ja tuetaan, niin sitten apuakin osattaisiin pyytää. Eipä sitä varmaan muuta täysi-ikäisen eteen pysty tekemään. Kun kirjoittamasi perusteella välittyy meille että rakastat tytärtäsi valtavan paljon, niin uskon että se välittyy hänelle myös teoissasi ja sanoissasi. Samaa toivon omalla kohdallani, selväksi olen tehnyt että emme hyväksy mitään huumeiden käyttöä, ei väliä vaikka joku niistä olisi jossakin päin maailmaa laillista, mutta rakastamme ja autamme.

Näillä mietteillä kohti pääsiäistä, meillä se vietetään ihan vain ydinperheellä koska tosiaan osa on sairaana enkä usko että isovanhemmat uskaltavat lähteä näin korona-aikana mitään tautia hakemaan vaikkei koronaa olisikaan.

Aurinkoa teille molemmille!
T:huolestunutäiti
Vieras

ViestiKirjoittaja Tirppana » 13.4.2022 14:48:52

Keskiviikkoa täältäkin.

Toivottavasti olette jo parempaan menossa sairastamisen suhteen Huolestunutäiti. Onneksi tulee pitkät pyhät niin ehtii kunnolla parannella. Tyttärelläsikin menee ilmeisesti hyvin, hienoa. Pidän peukkuja, että valmistuminenkin onnistuisi nyt keväällä. Saitko itse hyvää energiaa, kun näit ystäviäsi?
Itsellä vuorotyö ja pääsiäinen menee pääosin työn merkeissä. Nyt olen ollut lomalla viikon verran, toisaalta hyvä kun tätä tapahtumaa ollut, mutta toisaalta ei ihan rentouttavin loma.

Tytär ottanut yhteyttä,.Lähinnä pyytäen rahaa milloin milläkin verukkeella, en ole antanut. Tein selväksi, että hän on tällä hetkellä valinnut polun jota me ei tueta rahallisesti mitenkään se on kustannettava itse, aineita ei hyväksytä. Se mitä me ostetaan hänelle maksetaan itse . Kerrottu, että kotiin saa tulla selvinpäin ja tukea löytyy jos jotain muuta sisältöä elämäänsä haluaa. Kerrottu, että meidän tehtävä vanhempina on yrittää olla mahdollistamatta käyttöä, koska meille tytär tärkeä. Tytär on välillä kuin teini pyytäessään rahaa. Sanoinkin hänelle, että jos kokee olevansa niin aikuinen ja tekee huonoja valintoja, ei voi sitten äidille soittaa ja pyytää rahaa tikkariin (kärjistettynä).
Illat on pahoja. Nyt, kun yritämme olla antamatta rahaa, mielikuvitus laukkaa. Milloin näen tyttären tekemässä rikoksia tai velkaantuvan ja vaarantavan itsensä väärille henkilöille. Onkohan sellainen kuinka yleistä, että velkaannutaan ja kokee väkivaltaa..se ahdistaa. En vaan käsitä, olemme normaali työtä tekevä perhe ja nämä asiat mitä pohdin on käsittämättömiä.

Johannan kokemukset tuo toivoa itsellekkin. Pitkänkin käytön jälkeen on mahdollisuus päästä jaloilleen. Tuo myös totta mitä Johanna sanoi tuosta työhön uppoutumisesta. Itsekin sitä teen, jotenkin pakenee omia ajatuksiaan. Yritän olla varovainen sen suhteen. Olet varmasti Johanna sen joskus kertonutkin, mutta tapahtuiko pojallesi jotain mikä herätti hänet haluamaan apua itselleen vai tuliko vaan aika täyteen? Hakiko hän apua itse? Onko hänellä sisaruksia? Miten heidän välit ovat korjaantuneet vai oliko hyvät koko käytön ajan? Kiitos taas teille molemmille. Tämä paikka on tärkeä.

Tirppana.
Tirppana

EdellinenSeuraava

Paluu Vilpola