Olet täällä

Oman nuoren käytön huomaaminen

Vilpola on keskustelualue huumeiden käyttäjien läheisille. Huoli läheisestä on suuri kun epäilys tai tieto huumeiden käytöstä tulee ilmi. Tule vilvoittelemaan tunteitasi muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Vilpolassa kaikki tunteet ovat sallittuja.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Oman nuoren käytön huomaaminen

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 13.4.2022 19:00:52

Hei, Huolestunutäiti ja Tirppana!

Valitettavasti ne elokuvien velkojen perinnät ovat kyllä totta tässäkin maassa. Poikani on mm hypännyt 2. kerroksen ikkunasta velkojia pakoon, katkaisten siinä molemmat jalkansa. Hän kun on ollut parisuhteessa ja sittemmin naimisissa saman naisen kanssa koko käytön ajan (puoliso oli myös käyttäjä) ei tietooni ole tullut yhtään kertaa, että vaimoon oltaisi kajottu. Tarkkaan en tietysti uskalla mennä sanomaan miten käytännössä tuo asia hoituu.

Nuo huumevelat olivat pojalleni se juttu, minkä takia alunperin hoitoon hakeutui ja hoitopaikka oli toisella puolella Suomea. Siinä tilanteessa se oli ilmeisesti ainoa keino paeta. Hän järjesti kyllä hoitopaikan ja maksusitoumuksen sinne itse. Soitti minulle junasta, että oli sinne menossa ja kautta rantain varoitti, että joku voisi tulla kyselemään. Hänen siellä ollessaan kuulin kyllä, että minä olin "haussa", mutta olin jo vuosia aikaisemmin laittanut puhelinnumeroni ja osoitteeni salaiseksi, myöskään poikani ei tiennyt osoitettani. Olin myös muuttanut sukunimeni. Eikä minua siis löydetty.

Nyt tuli melko pelottavaa tekstiä, mutta muistakaa, että tässä on 20 vuoden käyttöaika. En missään nimessä halua pelotella.

Iloitaan kaikki nyt pääsiäisestä ja keväästä, asioilla on kuitenkin aina tapana järjestyä.
Johanna
Johanna (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Tirppana » 14.4.2022 15:24:31

Heippa..olipa Johanna kamalaa tekstiä. Tuntuu ihan kuin elokuvalta . Yritän pitää mieleni aisoissa ja keskittyä tähän hetkeen. Pitkät pyhät edessä, toivottavasti rauhalliset sellaiset. Hyvää pääsiäisenaikaa teille.

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Tirppana » 19.4.2022 16:27:22

Alkanutta viikkoa teille. Pääsiäisestä selvitty. Tänään varasin ajan työterveyspsykologille ja mielialahoitajalle. Pakko saada asioita jäsennetty päässä, että jaksaa. Työterveyshoitajan kanssa keskustelin tyttären ja omasta tilanteesta. Kertoi niitä samoja asioita joita jo tiesinkin mahdollistamisen lopetus, millainen päihderiippuvuus on jne. Sanoinkin hänelle, että olen hakenut niin paljon tietoa, että tuo kaikki tuttua teoriassa, mutta kun kyseessä oma lapsi . Se ei vaan ole helppoa toteuttaa. Mitä kuuluu Huolestunutäiti?

Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 20.4.2022 16:00:28

Hei!

Meillä on pojan lisäksi myös tytär, hän on viisi vuotta veljeään nuorempi. Hän kärsi valtavasti veljensä huumeidenkäytöstä, yritti aluksi olla tukena, auttaa omien kykyjensä mukaisesti. Lopulta kun tuli itse äidiksi, hän teki päätöksen, että katkaisee välit veljeensä täydellisesti. Eli hän ei ole vuosiin ollut missään tekemisissä veljensä kanssa. Hän toki on minun kauttani saanut tietää, että mikä milloinkin on tilanne, joskus pyysi, etten edes kertoisi, koska se toi niin pahan olon.

Nyt kun veljensä on päihteetön, välit eivät ole lähentyneet. Molemmilla omat elämät, mielestäni surullista, mutta joitakin asioita ei vain voi korjata. Miten teillä Tirppana ja Huolestunutäiti, onko sisaruksia ja miten he suhtautuvat?

Terveisin
Johanna

ViestiKirjoittaja Tirppana » 20.4.2022 19:05:57

Heippa. Meillä 11-ja 16-vuotiaat pojat. Sisarukset ovat olleet aina todella läheisiä. Nuorempi veli halaa ja juttelee kuin ennenkin, tietää ettei kaikki ole hyvin, mutta kun sisko paikalla sillä ei ole merkitystä. Vanhempi poika mielestäni suojelee itseään, tietää ettei voi siskoaan auttaa ja ottaa välimatkaa. Toistaiseksi välit kuitenkin hyvät, kun näkevät. Tytär myös huomannut tämän. Eilen näin hänet. Kertoi ettei sure ja murehdi itseään, mutta suree aiheuttamaansa surua ja huolta meille.

Joka päivä mietin miten tähän on oltu.. Me normaalit, työtä tekevät ihmiset , paljon perheenä touhuavat ihmiset. Miksi meidän tytär? Ja toisaalta miksei? Niin se menee, kai tälläkin joku merkitys on, mitenkään jalompaa ihmistä minusta tuskin tulee..mutta aika nöyrä ja kiitollinen pojista myös tyttärestä..elämä ei aina vain mene niinkuin suunnittelee..

Tirppaa
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 21.4.2022 08:32:46

Hei, Tirppana!

Se miten tähän tilanteeseen on tultu, siihen ei ole mitään yksinkertaista selitystä - tai mitään selitystä ollenkaan. Näitä tilanteita on perheissä paljon, liian paljon. Toiset ummistaa silmänsä ja torjuu ongelman, jotkut eivät puhu siitä ja jotkut puhuvat. Olen varma, että teidänkin tuttavapiiristä löytyy vastaavaa ongelmaa, mutta kun asian stigma on niin valtava meidän yhteiskunnassamme, moni asia jää näkemättä ja tuki, mikä voisi olla lähempänä kuin aavistaakaan, jää saamatta.

Myös meidän perhe oli tavallinen, työssä käytiin, lomilla matkusteltiin, lapset harrastivat ja me vanhemmat olimme aktiivisesti harrastuksissa mukana. Kun sitten huumeidenkäyttö varmistui, mietin aivan samalla tavoin kuin sinä, miksi ja miksi? Sitten kun hyväksyin vallalla olevan tilanteen ja lopetin itseni syyttämisen, on minun ollut huomattavasti helpompi hengittää ja elää myös omaa elämääni. En edelleenkään hyväksy huumeidenkäyttöä, vain sen tilanteen missä oltiin.

Aurinkoista kevätpäivää!
Johanna

ViestiKirjoittaja xyzxyz » 24.4.2022 17:46:09

Tirppana kirjoitti:Onkohan sellainen kuinka yleistä, että velkaannutaan ja kokee väkivaltaa..se ahdistaa.

luin Jussi Perälän Ikuinen säätö -kirjan. siinä ei pidetty elokuvista tuttua velan perintää kovin yleisenä tavallisille loppukäyttäjille (niko ranta-ahon kaltaset diilerit on eri asia). herättää liikaa poliisin huomiota, eikä ne summat mitä tavallinen käyttäjä saa velaksi ole kaiken järjen mukaan kovin suuria eikä riskien arvoisia. ei sitten vaan saa lisää aineita eikä ole tervetullut "piireihin" kunnes velat on maksettu.
xyzxyz

ViestiKirjoittaja Vieras » 25.4.2022 10:52:09

Hei vaan,

meillä toi lemmikin yllättävä sairastuminen ja hätäleikkaus lisäjännitystä elämään, mutta näyttäisi siltä että siitäkin selvittiin.

Meillä on nyt tilanne, että onoff suhde on nyt off ja tilalla vielä varhaisempi ex. En ymmärrä, samaa kaveripiiriä kaikki. Tuntuu joltain kauniitjarohkeat meiningiltä. Muistuttelin vain että siihenkin oli syynsä että tämä ex on ex..

Samaa olen miettinyt, että mikä tähän toi. Tytär on ollut aina niin huumevastainen ja nyt sitten on sitä mieltä että koska jotkut puhuu kannabiksen laillistamisesta, se onkin yht'äkkiä ihan ok eikä siinä ole mitään huumaavaa tai addiktoivaa. Olen ajatellut että ajautui väärään seuraan ja miellyttämisenhaluisena sitten lähti kokeiluun mukaan. Samanoloinen perhe ollaan kuin teillä Tirppana ja Johanna. Ihan tavallinen, töitä ja harrastuksia, kuskattiin harrastuksiin ja oltiin kannustamassa kisoissa. Sai kokeilla eri lajeja että löytää omansa. Matkusteltiin ja lomailtiin perheenä yhdessä. Omien sanojensa mukaan ei käyttäisi enää, mutta enpä vielä ruksia seinään laita.

Meillä on vanhempi poika, joka asuu myös omillaan ja toisella paikkakunnalla. Hän ei tiedä tästä mitään, olen halunnut säästellä. Sitten jos tilanne jotenkin vielä eskaloituisi, joutuisi varmaankin kertomaan, tai laittaisin itsensä kertomaan.

Aurinkoa viikkoonne!
T.huolestunutäiti
Vieras

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 25.4.2022 12:49:21

Hei!

Mukava kuulla, että teillä on mennyt hyvin ja lemmikki on kunnossa.

Itse olen käyttänyt aivan liikaa aikaa ja energiaa siihen, että olen miettinyt pääni moneen kertaan puhki ja etsinyt sitä vastausta, että miksi! Nykyään ajattelen, että käytön aloittaminen on sattumien summa, niinkuin koko elämä yleisestikin on. Käytön jatkuminen tai loppuminen ovat sitten taas eri asioita, jotka taas johtuvat jostain. Emme vanhempina pysty käyttöön paljolti vaikuttamaan. Tietysti oma mielipide kannattaa selväksi tehdä. Tiedostaa lapsille se, että tukea tarvittaessa saa ja rakas on aina.

Iloa ja valoa päivään!
Johanna

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 28.4.2022 01:53:04

xyzxyz kirjoitti:
Tirppana kirjoitti:Onkohan sellainen kuinka yleistä, että velkaannutaan ja kokee väkivaltaa..se ahdistaa.

luin Jussi Perälän Ikuinen säätö -kirjan. siinä ei pidetty elokuvista tuttua velan perintää kovin yleisenä tavallisille loppukäyttäjille (niko ranta-ahon kaltaset diilerit on eri asia). herättää liikaa poliisin huomiota, eikä ne summat mitä tavallinen käyttäjä saa velaksi ole kaiken järjen mukaan kovin suuria eikä riskien arvoisia. ei sitten vaan saa lisää aineita eikä ole tervetullut "piireihin" kunnes velat on maksettu.

En ole lukenut tuota kirjaa, mutta itse entisenä nistinä voin omien kokemuksieni perusteella kertoa, että nuo velanperinnät ovat pitkälti urbaanilegendaa siellä "ravintoketjun" alapäässä. Mistään isoista tekijöistä en mitään tiedäkään. Kovasti siitä kyllä puhutaan ja sillä uhotaan ja toki siinä alakulttuurissa niihin juttuihin alkaa herkästi itsekin uskoa ainakin siinä vaiheessa, kun on valvonut pari yötä liikaa, mutta todellisuudessa sitä tapahtuu hyvin vähän. En tietenkään sano, etteikö tapahtuisi lainkaan, mutta eipä siinä hirveästi järkeäkään ole persaukisten pikkunistien kohdalla, jotka eivät epätoivoisilla pilipalirikoksillaan yleensä saa kummoisiakaan summia hankittua.

Väkivaltaa ja vakavaakin sellaista toki narkkipiireissä on paljon, huomattavasti enemmän, kuin mitä tavikset yleensä joutuvat kokemaan ja näkemään. Niissä jutuissa on kuitenkin kyse useimmiten spontaanista kilahtamisesta, jota voi nyt sitten selitellä vaikka sillä, että se ja se oli velkaa, siinä missä ziljoonalla muullakin syyllä. Lopputuloksen kannalta on tietysti aika yhdentekevää, johtuuko väkivalta spontaanista kilahtamisesta vai suunnitelmallisesta velanperinnästä...

Luonnossa maksamista tapahtuu kyllä, perinteisesti enemmän naisilla, mutta miksei miehilläkin. Ei sekään tosin kovin pitkälle kanna, koska rahan tarpeessahan se myyjä yleensä on.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tirppana » 28.4.2022 19:06:45

Heippa.. miltä loppunpalaminen tuntuu? Olen käynyt nyt työpsykologilla ja käynti ollut yhtä itkua. Psykologi oli hyvä ja jo tämän yhden käynnin aikana totesi että tyttären lisäksi käyn myös elämää äitini kanssa läpi.
Olen hoitoalalla ollut pitkään ja pitänyt työstäni. Nyt tuntuu etten enää jaksa mitään, tekisi mieli vain irtisanoa itseni. Kuitenkin takaraivossa mietin, olenko vain niin väsynyt tähän kaikkeen mikä saa minut ajattelemaan näin. Itku tulee kaiken aikaa ja työpäivät yhtä roolin vetämistä. Irtisanonko itseni? Viisi vuotta sitten edellisen kerran tyttären elämän ollessa solmussa, yritin hakea pitkään kestäneen unettomuuden vuoksi sairaslomaa. Työterveyslääkäri totesi minulle ettei vapaa-ajan ongelmat ole sairasloman syy. Ehdotti silloin keskustelua pomon kanssa josko saisi palkatonta.
Nyt mietin sitäkin, mutta jos yhtään keskustelua hoitajista on seurannut niin ei niitä ole tulossa ja miten ihmeessä sitten saisin palkatonta. Siksi en näe muuta vaihtoehtoa, kun tuon irtisanoutumisen jos en vaan enää jaksa nähdä keinoa tästä eteenpäin.
Olen lähettänyt tyttärelleni jokapäivä hyvää huomenta tai yötä tervehdyksen. Koittanut minimoida puheluita, koska niin raskasta kuulla rauhoittavissa olevaa tytärtä. Jotenkin pelottaa, koska nyt olo että tapahtuisi mitä vaan en jaksaisi reagoida mitenkään. On olo ettei mikään tunnu enää missään, pelottaa, en ole tällainen .

Tirppana
Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Johanna (poistunut käyttäjä) » 28.4.2022 19:53:51

Hei, Tirppana!

Loppuunpalaminen tuntuu juuri tuolta, mitä kuvailit. Uupumus ja masennus ovat sairausloman syitä, on niiden aiheuttaja sitten työelämään kuuluva tai vapaa-aikaan kuuluva asia. Palkaton vapaa ei tässä tapauksessa ole edes vaihtoehto, enkä myös suosittele irtisanoutumista, ainakaan ennen kuin olet paremmassa kunnossa.

Itse olin täysin samoista syistä kuin sinä noin vuoden sairauslomalla ja poissa työelämästä. Vaikka tästä on jo vuosia aikaa, ei missään kohtaan kukaan kyseenalaistanut sairausloman tarvetta, päinvastoin, apua tarjottiin myös terapian muodossa. Olin niin ahdistunut, että aina kun tulin töistä kotiin ja vedin ulko-oven kiinni, itku alkoi ja jatkui koko illan, en juuri nukkunut tai syönyt. Minulla oli myös tuo kuvaamasi rooli, mitä jaksoin työajan pitää ja sitten romahtaa, joka ainut päivä. Ymmärrän, että kun voimat ovat muutenkin lopussa, ei jaksa omia oikeuksiaan perätä. Onko sinulla itselläsi ketään läheistä, kuka voisi sinua nyt vähän auttaa tässä asiassa? Mitä kauemmin sinnittelet nyt työssä, sitä kauemmin toipuminen kestää, ikävä kyllä. Voisit ensimmäiseksi kysyä neuvoa työpsykologilta, miten edetä?

Lämpimiä ajatuksia sulle ja voimia!
Johanna

ViestiKirjoittaja Vieras » 2.5.2022 23:04:51

Voi Tirppana,

Sanoisin myös että uupuminen kuulostaa juuri tuolta. Ja mikähän valelääköri sulla on ollut, olisit ollut oikeutettu unettomuuden takia sairaslomalle. Ei sillä ole väliä mistä se johtuu. Vai meinaako tämä lääkäri että jos sulla on vatsatauti mutta sait sen kotoa, niin et ole oikeutettu sairaslomaan kun rt saanut tartuntaa töistä.. Älä irtisanoudu, vaan sairasloma on nyt oikeutettua. Olen omassa työssäni vastaavien asioiden kanssa tekemisissä. Kovasti sulle voimia, nyt on aika olla itsekäs ja pitöö itsestäsi huolta, sen jälkeen jaksaa taas huolehtia muistakin.

T:huolestunutäiti
Vieras

ViestiKirjoittaja Tirppana » 5.5.2022 18:12:53

Heippa Huolestunutäiti ja muut.. vielä olen töissä, käynyt psykologilla ja saanut sieltä vinkkejä itseni säästämiseen. Yhtä itkua ne käynnit on. Tyttären huhtikuunvuokrasta maksettu osa, toukokuun vuokra maksamatta..hakenut toimeentulotukea, suurinosa asumistuesta mennyt tiedä mihin mutta ei vuokraan. Toimeentulotukea ei vielä ole saanut ja jos saa enpä tiedä meneekö vuokraan, sähkölaskukin varmaan pinossa muiden avaamattomien laskujen kanssa. Nyt siis odotamme mitä tapahtuu. Sossuun aika olisi ollut maanantaina, mutta unohti sen. Paineen tunne rinnassa saa minut jatkuvasti pohtimaan maksanko vuokrat vai mahdollistanko juuri tällä sitä käyttöä. Paheneeko tyttären tilanne jos menettää asunnon vai herääkö haluamaan muuta. Toisaalta olemme jo 8kk maksaneet vuokrat ja mitä se on hyödyttänyt, ei mitään. Onko kenelläkään vastaavia kokemuksia? Mitä tehdä? Toisaalta ei meilläkään enää ylimääräisiä rahoja ole ja hetken päästä saamme itsemmekin ongelmiin, tätäkin koitan itselleni muistuttaa. Menen päivä kerrallaan, jsksan ja sitten taas en.. toivon ettei käy niinkuin Johannalla ja uuvun sitten lopullisesti. Mitä teille kuuluu Huolestunutäiti,? Kiva olisi kuulla hyviä uutisia.
Tirppana
Tirppana

ViestiKirjoittaja Huolestunutäiti » 6.5.2022 09:42:47

Hei Tirppana,

oli mukava kuulla päivystä tilanteestasi. Ja ymmärrän tuon ristiriitaisen fiiliksen siitä auttamisesta. Jokainen meistä joutuu miettimään omat rajat, ja vähän samanlaisten asioiden kanssa painiskelen kun tytär lainailee esim mun autoa eikä aja omallaan ettei tarvitse bensoja maksaa itse. Väkisin miettii että käyttääkö ne säästyneet rahat sitten johonkin muuhun. Mutta kyllähän se halu auttaa ja suojella lastaan lisävaikeuksilta istuu vanhemmissa varmaan syvällä. En osaa sanoa, kun en itsekään tiedä, mikä olisi oikea tapa toimia, vai onko se oikea tapa aina tapauskohtaista.

Luin vasta viime viikolla yhden tarinan nuoresta naisesta joka oli päässyt irti huumehelvetistä. Oman kertomansa mukaan vaatii, ja minkä mekin olemme tässä jo todenneet, totaalisen irtautumisen siitä porukasta mikä vie mukanaan tuonne helvettiin. Oli oikein kuvien kanssa, ennen ja jälkeen, ja onhan se järkyttävää miten käyttäminen alkaa näkyä ulkoisestikin.

En oikein osaa sanoa meidän tilanteesta. Toivon parasta ja samalla pieni pelko asuu takaraivossa. Se on on/off suhde on nyt off, mutta tilalla vielä vanhempi ex ja sitä myötä taas joku outo kaveriporukka ja taas ollaan ulkona öitä myöten ja aamut silmät ristissä töihin menossa. En tiedä mitä ajattelisi. Sanonut olen kaikenlaista.

Pidä huoli nyt kuitenkin omasta jaksamisestasi ja muista tulla päivittämään kuulumisiasi!

T:huolestunutäiti
Huolestunutäiti
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Vilpola