Olet täällä

Aviomies pelasi meidät ulosottoon

Ahdistaako läheisesi pelaaminen? Tervetuloa Herttaan! Voit vaihtaa ajatuksia peliongelmasta kärsivien läheisten kanssa sekä saada tukea muilta.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Aviomies pelasi meidät ulosottoon

ViestiKirjoittaja Huolestunut vaimo » 15.3.2019 11:00:29

Hei!

Viikon sisällä on maailmani romahtanut, matto vedetty jalkojen alta. Olen ollut mieheni kanssa yli 10vuotta ja nyt minulle on selvinnyt että hän on peliriippuvainen. Ollut jo nuorena, nyt tilanne on hälyyttävä.

Hänellä on menossa ulosottoon noin 60 000€ jota tietysti salaillut pitkään. Myös minun luottotiedot on mennyt ja ulosotossa noin 600€. Hän on siin pimittänyt meidän yhteisiä laskuja minulta, valehdellut maksaneensa niitä. Miten voi olla mahdollista että omat luottotiedot menee ja hastemies soittelee ja sitä ennen ei itsellä hajuakaan tilanteesta.

Nyt hän myöntää peliongelmansa, pelaamiseen mennyt useita satoja kuukaudessa.

En tiedä mitä ajatella, miten jatkaa elämää. Meillä on myös kaksi lasta ja tämä kaikki vaikuttaa tietysti heidän elämään.
Huolestunut vaimo

Re: Aviomies pelasi meidät ulosottoon

ViestiKirjoittaja PorcoRosso » 16.3.2019 08:59:05

Moi..

Itse näin 25 vuoden kokemuksen omaavana peliriippuvaisena voin sanoa ettei toiselle kertominen ole se helpoin juttu..

Itse jäin n. 10 vuotta sit asiasta kiinni avovaimolleni ja lupasin lopettaa pelit, silloin olin pelannut 3000€ velkaakin..

Jatkoin pelejä - tuon lopun n. 10 vuoden aikana sain pelattua aina laskujen maksun jälkeen 200€-500€ kuussa + pienet voitot..

Jäin uudelleen kiinni.. Siinä samaisen avovaimon kysyessä euromäärää - heitin ilmoille 50 000€.. Mut yhtään ei ole lainattua rahaa - jos ei lasketa sitä niin, ett avovaimo on rahoittanut elämää muuten sit enemmän..

Ajattelen vaan ett kuin kauan pelejä on teillä pelattu, jos muutamien satasten kuukausi menoilla on vielä saatu aikaiseks 60 000€ ulosotto..!?
10 vuotta ja 500€ per kuukausi velkaa - tekis tuon 60 000€..
Siihen vielä omien rahojen pelaaminen, niin summahan kasvaa silmissä.. ja väkisin myös kuukaudet - eli pelivuosia täytyy olla 20..?? tahi joinain kuukausina on menny tuhansia..

Keskustelkaa asiasta ja ole tukena.. Yksin tämän asian kanssa on vaikeaa pärjätä..

Itse olen ollut nyt 110 päivää pelaamatta.. ja luen vieläkin päivittäin näitä menestystarinoita täältä.. En pärjäisi vielä maailmassa ilman näitä mahtavia vertaishenkilöitä..

Omaa taipalettani on hieman kevyempi tällä hetkellä askeltaa, mut matka jatkuu lopun elämän..
Peliriippuvainen tulen olemaan aina, mut pienin askelin kohti parempaa elämää..
PorcoRosso
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Huolestunut vaimo » 17.3.2019 12:01:04

Kyllä sen summan saa näköjään ulososttoon nopeasti kun ottaa pikavippejä toisen perään, jotka kasvaa korkoa aivan hirveitä summia.
Huolestunut vaimo

ViestiKirjoittaja Voi ei » 4.4.2019 09:51:22

Saman kokeneena pelkäänpä että se mitä tällä hetkellä tiedät miehesi asioista on vain pieni osa totuutta. Peliriippuvuuteen kuuluu valehtelu, valehtelu niin pitkään kuin mahdollista. Mitä sinulla on ulosotossa? Kehoittaisin sinua tekemään rikosilmoituksen ja hankkimaan asianajan hoitamaan asioitasi mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Itselläni meni noin kaksi vuotta ennen kuin ymmärsin ja kypsyin että ainoa mitä voin oman talouteni suojaamiseksi ja korjaamiseksi tehdä on hoitaa asiaa virallista tietä. Siihen mennessä taloustilanteeni oli jo aivan järkyttävässä solmussa. En olisi koskaan voinut uskoa. Peluri kyllä lupaa kaikkea, mutta himo pelaamiseen voittaa kaiken.

Peluri jatkaa hyväksikäyttöön niin pitkään kun siihen on mahdollisuus, nyt raja on jo ylitetty kun kirjeitä on piiloteltu ja olet ulosotossa tietämättäsi. Asianajajan avulla voi olla mahdollista saada ulosottomerkinnätkin purettua, mutta se vaatii sen että olet valmis vaatimaan miestäsi viralliseen vastuuseen asioittesi sotkemisesta. Ja ensimmäiseksi hanki lukollinen postiluukku, johon vain sinulla avain ja vaihda kaikki mahdolliset laskut e-laskuiksi varmistaaksesi että saat ne varmasti. Ja vaihda nettipankkitunnuksesi ja säilytä niitä tarkasti. Toiseen et voi luottaa yhtään missään.

Tämä voi kuulostaa karulta, mutta tämä on kokemukseni asiasta. Tsemppiä, olisinpa itse ymmärtänyt katkaista kaiken jo paljon aiemmin kuin mitä lopulta pystyin. Teillä kun on lapsia, niin sinun on ajateltava ennen kaikkea heidän ja itsesi talouden turvaamista.
Voi ei
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sydän säröillä » 18.4.2019 08:25:43

Sain itse samanlaisen uutisen eilen. Tiesin pelaamisesta, jäi siitä kiinni viime syksynä. Sitä hän ei kertonut, että oli rahoittanut yli vuoden pelaamistaan erilaisilla pikavipeillä. Ulosottovelkaa on ainakin 30 000 €. Lisäksi hän oli varastanut minulle osoitetun luottokortin, jonne oli tehnyt minun nimelläni velkaa 5000 €.

Puoliso on nyt hoidossa. Käy sekä ryhmäterapiassa, että hakee parhaillaan henkilökohtaista terapeuttia. Itse olen pettynyt, vihainen, surullinen, raivoissani, häpeissäni ja peloissani yhtä aikaa. Minulla ei ole ketään kenelle puhua. Mies leikkii marttyyria ja suosittelee että pakkaisin tavarani ja lähtisin lasten kanssa pois. Minä suosittelin häntä ottamaan itseään niskasta kiinni ja hoitamaan asiat kuntoon. En tiedä saammeko pelastettua suhdettamme. En tiedä haluanko jatkaa hänen kanssaan enää. Enkä tiedä onko minun edes pakko.
Sydän säröillä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Msdreamer » 7.5.2019 08:59:04

Sydän säröillä miten menee? Ottiko miehesi vastuuta teoistaan? Marttyyrius kaiken tuon päälle on jotenkin tosi välinpitämätöntä ja julmaa...tekee pahaa puolestasi.
Still searching for freedom.
Msdreamer
Vahvasti panostava jäsen

Ollut pelaamatta

ViestiKirjoittaja Puoliso » 5.3.2020 13:40:16

Minulla myös pelaava mies. Kaikkea koettu noin 7 vuotta. Hänen takiaan minulta mm luottiedot lähti. Kertokaas vinkkejä siihen kun minulle tulee tili niin heti pitää olla siirtämässä peleihin rahaa. Pelaa niin kauan kun tilillä on rahaa. Ei auta vaikka sanon että rahat on minun. Vetoaa siihen että vuokra lähtee hänen tililtä ja hommaa muutenkin rahaa. Vuokran jälkeen hän pelaa oman tilin tyhjäksi. Jossain vaiheessa kuuta kysyy paljon meillä on rahaa tarkoittaen minun tiliäni. Hänellä hyvä laskupää. Jos yritän pimittää tilin saldoa tai kerron pienemmän summan rupeaa hän laskemaan paljon siellä pitäisi olla rahaa ja kuulustelee minua mihin ne on mennyt. Minä maksan kaikki muut laskut paitsi vuokran. Minä haluaisin säästää että rahaa olisi pahan päivän varalle mutta nyt se on mahdotonta.
Puoliso

ViestiKirjoittaja Eveliina » 28.9.2020 18:34:37

Mitä tänne keskusteluun kuuluu?

Usein peliriippuvuuteen todella läheisesti liittyy salailu, valehtelu ja jopa manipulointi.

Pelaaminen on vaikeasti riippuvaiselle kaikkea muuta tärkeämpää, ja pelaaminen ei voi jatkua, jos asia tulee ilmi. Lisäksi pelaaja usein uskoo voittavansa häviämänsä rahat takaisin, jotta pelaamisesta ei tarvitse kertoa. Pelaamisesta tulee loputon oravanpyörä ja yleensä myös pakonomaista.

Läheisen on tärkeä miettiä omia rajojaan ja sitä, mahdollistaako tekemisillään pelaamista vai tukeeko pelaamattomuutta.

Usein me läheiset ajattelemme auttavamme, vaikka todellisuudessa saatamme vain mahdollistaa pelaamisen jatkumisen.

Läheisellä on oikeus taloudelliseen hyvinvointiin ja omiin rahoihinsa. Valitettavan usein myös taloudellinen ”väkivalta” on peliriippuvaisen kohdalla yleistä.

-Eveliina
Eveliina
Vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja Kyllästynyt pelurehin » 11.10.2020 21:05:05

No nyt. Heivatkaa hittoon noi pelaajat elämästänne. Ne on alkoholistejakin pahempia! Tuhoavat ja alistavat teidät täysin. Se pelaaminen ei lopu vaan pahenee ja pian olette itsekin ulosotossa!
Kyllästynyt pelurehin

ViestiKirjoittaja Eveliina » 12.10.2020 08:47:31

Hei ”kyllästynyt pelureihin”!

Haluaisitko kertoa tarkemmin omasta tilanteestasi ja siitä, miksi ajattelet noin?

Itse olen todennut sen, että läheisenä olen taipuvainen joustamaan oman hyvinvointini kustannuksella.
Kuitenkin matkan edetessä olen oppinut pitämään itsestäni huolta ja pitämään kiinni omista rajoistani.

Läheisen peliriippuvuus on kriisi, joka yleensä pakottaa ajattelemaan omia arvoja ja omia tarpeita.
Jokaisen kokemus läheisenä on erilainen, eikä kukaan muu kuin läheinen itse tiedä hänelle sopivaa ratkaisua.

Aurinkoista viikkoa!

-Eveliina
Eveliina
Vertaiskeskustelija

ViestiKirjoittaja Huolestunut vaimo » 1.3.2022 21:11:40

Aloittaja palaa. Muutamia vuosia takana siitä kun mies jäi kiinni ja tein aloituksen tänne. Tulin lueskeleman keskusteluita kun yhtäkkiä kaikki palasi mieleen ja alkoi ahdistaa.
Mies ei ole pelannut enää. Ei ainakaan ole jäänyt kiinni, uskon ettei ole sillä yhteisellä sopimuksella tarkistan säännöllisesti hänen tilitiedot.
Isot velat edelleen ulosotossa. Vaikka hänen palkasta menee todella iso summa kuukaudessa ulosottoon, tuntuu ettei velka pienene juuri lainkaan.
Parisuhde on kestänyt, mutta hyvin hataralla pohjalla ollaan. Jos yhteisiä lapsia ei olisi, olisin lähtenyt suhteesta jo.
Huolestunut vaimo

ViestiKirjoittaja Eveliina » 6.3.2022 21:52:04

Moikka huolestunut vaimo!

Osaatko sanoa, miksi ahdistus ja muut ikävät tunteet yhtäkkiä palasivat mieleesi?

Onko puolisosi selvittänyt mahdollisuutta velkajärjestelyyn? Jos hänellä ei ole omaisuutta, niin mahdollisuutta kannattaa selvittää. Käsittääkseni jos omistaa esimerkiksi asunnon, velkajärjestelyn edellytyksenä on omaisuuden realisointi. Ulosotossa on se ikävä puoli, että velat lyhenevät tosi hitaasti, koska kulut ja korot on niin kovat.

Oletteko saaneet apua yhdessä esimerkiksi parisuhteen ongelmiin? Jos parisuhde tuntuu olevan hataralla pohjalla ja haluatte jatkaa yhdessä, voisi esimerkiksi pariterapiasta olla teille apua. Oletko itsellesi saanut keskusteluapua ja käsitellyt asiaa? Jos et, suosittelen purkamaan tunteita ja ajatuksia myös esimerkiksi a-klinikalla/peluurissa/vertaispuhelussa pelirajattoman kautta.

Aurinkoa alkavaan viikkoon!

-Eveliina
Eveliina
Vertaiskeskustelija

Paluu Hertta