Olet täällä

Aika taas vähentää

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Aika taas vähentää

ViestiKirjoittaja romukasa » 8.6.2019 08:00:33

Eka vuorokausi Naltreksonin kanssa oltu. Joten en oikeastaan voi sanoa mitään, miten se vaikuttaa - en positiivisesti, enkä negatiiviisesti. Eilen en mennyt baariin, vaikka mieli teki. Toi mieliteko ei tullut alkoholista (todennäköisesti, vaan siitä, että tapaa ihmisiä.) Päätettiin kuitenkin naisystävän kanssa jäädä kotiin katsomaan leffaa.

Eilen illalla oli pahoinvointia, mutta se saattaa johtua toisestakin lääkkeestä, koska siitä mulla on ollut pahoinvointi. Joten sitä ei voi tohon Naltraksoniin vielä ainakaan yhdistää. Sitten yksi sivuoire lapun mukaan on nukkumisvaikeudet. Olen tänään herännyt klo 4 ja sitten torkkunut sohvalla kun olen katsonut Nascarin avolavarekkasarjaa. Toi saattoi johtua lääkkeestä, koska menin eilen vasta klo 23 tienoissa nukkumaan. Tai sitten ei johtunut. Herään tällä hetkellä muutenkin liian aikaisin. Joten yhden päivän kokemuksella tuotakaan ei voida laittaa haittavaikutukseksi.

Ahdistuminen on myös mainittu. Viime yönä oli lievä ahdistuminen. Tämä ehkä on lähimpänä sellaista, että voin laittaa sen lääkityksen aiheuttamalle negatiiviselle puolelle. Olen kuitenkin tässä vuosien kuluessa oppinut käsittelemään ahdistuksen niin, että se ei ole kovin iso haitta. Silloin kun viikon ajan ottaa joka ilta enemmän tai vähemmän viinaa, jossain vaiheessa tulee Se Yö Kun Ahdistus Käy Ovesta. Se on sellainen, jossa haluaa vain käpertyä. Osaan tunnistaa sen. Osaan myös torjua sen mielikuvilla ja tietoisesta läsnäolosta pöllityillä tekniikoilla. Enkä tätäkään voi ihan täysin laittaa lääkityksen piikkiin.

Noh - kohta salille nauttimaan hikoilusta. Siellä ei ahdista, eikä tule mietittyä mitään ylimääräistä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 10.6.2019 07:00:21

Viime viikko oli kiva viikko. Alkoholinkulutus oli maltillista, liikuntaa tuli harrastettua paljon, maailma ei loppunut, illatkin sujuivat ilman baarissa istumista. Viime maanantaina siis join paljon, sitten keskiviikkona sain Naltreksoni reseptin ja olin niitä syömään vasta perjantaina. Sunnuntaina join yhden lasin skumppaa. Ja enempää ei tehnyt mieli.

Tässä hieman siitä, miltä skumppa maistui Naltreksonin kanssa: Ei oikeastaan hyvältä lainkaan Ensimmäinen hörppäsy oli tuttu, ja odotettu. Mutta sitten kun aivokemia ei laitakaan hyvää oloa liikkeelle, se alkoi maistumaan lähinnä kitkerältä. Tän perusteella voin sanoa, että voin juoda lasin skumppaa, mutta sen jälkeen ei kyllä yhtään enempää ainakaan sitä. Pitää jossain vaiheessa testata hyvät oluet ja ruokaviinit. Keskikalja ilman hyvän olon fiilistä tuskin maistuu, koska hyvänolonfiilikselläkin se on aika hirveää.

Mietin, että kertoisin kaverille, että käytän Naltreksonia, ja sen takia en jaksa Tuskassakaan bilettää pitkään. Tai sitten vain jätän sen väliin ja pidän Tuskan perinteisenä aivotnarikkaanbileenä. Ei toi biletön vaihtoehtokaan huono ole.

Tällä viikolla lapset, joten Naltreksonista ja sen tuomasta pahasta olosta tulee tauko. Liikuntaa tällekin viikolle ihan urakalla. Toivottavasti unet myös korjaantuu Naltreksoni väsyttää ja aiheuttaa unettomuutta samaan aikaan. Se heijastuu mielenkiintoisina sekounina aamuyöstä. Toisaalta pääsee aikaisin nukkumaan.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 11.6.2019 06:44:03

Mikä on tärkein asia, että olen ottanut työterveydenhuollon mukaan mun alkoholinkäytön rajaamiseen? Työterveyshoitaja! Kun kävin hänen luonaan ja juteltiin terveysuhista, ja mitä teen niiden torjuntaan, kerroin terapeutista ja personal trainerista ja nostin huoleksi alkoholinkäytön. Hän totesi, että hyvin olen miettinyt omaa jaksamistani ja terveyttä, mutta toi alkoholinkäyttömäärä, mikä mulla on, hieman nollaa noiden muiden positiivisia vaikutuksia.

Aloin siitä kelaan, että käytän useamman satasen per kuu alkoholiin. Käytän PT:n+terapeutin palveluihin useamman satasen per kuu. Miksi helvetissä maksan tuplasumman siitä, että en saa mitään aikaan. Se herätti pohtimaan todella tätä projektia ihan uudesta näkökulmasta. PT ja terapeutti ovat varmistaneet, että en leviä täysin (sekä fyysisesti että psyykkisesti), mutta ilman alkoholinkäyttöön puuttumista niistä en saa täyttä hyötyä.

Psykiatri antoi kaksi kotitehtävää. Toinen oli:"Mitä kerrot minulle 50-vuotis synttäreilläsi kun tietenkin kutsut minut sinne?" Kirjoitin siitä dialogin. Siinä näkyy selvästi, mitä haluan tulevaisuudelta. Se antoi selvän suunnitelman seuraavaksi 7 vuodeksi. Siihen ei mahdu joka toinen viikko dokaaminen. Siihen ei mahdu se, että nuorinkin on kohta 18 ja sen jälkeen mulla ei ole edes lasta rajoittamassa dokaamista. Nyt on aika tehdä asialle jotain - ei vasta "myöhemmin". Tosta tuli lisämotivaatio.

Toisesta kotitehtävästä kirjoitan joskus toiste. Sekin oli erittäin inspiroiva.

(Niin ja tänäänkin kaikki on hyvin. Jätin eilen Naltreksonin pois, ja nyt ei ole niin voimakasta pahoinvointia... Nukuinkin paremmin.)
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 11.6.2019 11:59:21

Moi romukasa!

Mielenkiintoinen lääke tuo Naltreksoni. Mietin vaan tuon ja antabuksen kohdalla sitä, että mikä estää alkoholistia sitten vain olla ottamatta lääkettä. Jos itse aloittaisin vaikka syömään tuota Naltreksonia niin tuleeko ongelmaksi tämä perinteinen "vain otettu lääke auttaa" :D
Miten itse olet kokenut asian?

Tuskan kolmen päivän riekkuminen on kyllä tuttu juttu minullekin. En moniin vuosiin ole ollut siellä kolmea päivää, mutta viime vuonna taas pitkästä aikaa menin, kun sain ilmaisen lipun. Ja voi luoja sitä ryyppäämistä :oops: Yleensä mulla ei alkoholi nouse seuraavana päivänä enää päähän, mutta silloin kävi toisin. Ennen alueelle menoa hörpättiin skumppapullo ja ai, että miten se kosahtikaan. Kaksi päivää riekkumista, ja kolmas tärinöissä ja ahdistuksessa. Ei enää ikinä! Sitten ajatus Tuskasta selvinpäin tuntuu jotenkin todella ankealta, että en tiedä viitsiikö siitä edes maksaa. :roll: Tänä vuonna taitaa jäädä muutenkin väliin, kun rahaa on uponnut tähän juomiseen ja muutenkin on oltu tiukilla. Harmi sinänsä, monta suosikkibändiäni siellä olisi.

Tuosta seitsemän vuoden tavoitteesta. Minkälaisena sitten haluaisit nähdä tulevaisuutesi? Omakin lapseni on seitsemän vuoden kuluttua jo 17 v. enkä tosiaakaan halua, että hän joutuisi diilaamaan saman ongelman kanssa kuin minä saman ikäisenä. Eli alkoholisti äidin. Pahin painajaiseni oli tuottaa sama kokemus hänelle. Ja ihan samoja mietteitä myös tuosta huolesta, että mitäs sitten kun lapsikin on jo aikuinen. Mikä enää silloin estää juomasta?

Miksi muuten jätit nyt Naltreksonin pois, meni multa ohi?

Mielenkiinnolla jään odottamaan, että kerrot tuosta toisesta kotitehtävästä. Mukavaa viikkoa sulle!
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 11.6.2019 13:20:08

Kiitos kommentista Tragic Idol. (Crimson Idolille sukua? ;)

Mikäänhän ei estä sitä, että jätän lopullisesti sen pois. Mutta oma päätös ja tulevaisuus kyllä estää sen. Ja olishan se noloa sanoa psykiatrille, että kiva lääke, jätin ottamatta ja aloin dokaan. Tai terapeutille. Tai naisystävälle. Viime viikko kuitenkin oli sen verran ihana ja kiva kun en istunutkaan yhtään iltaa baarissa (maanatain jälkeen), eikä kitattu tonkkaa viiniä iltapalaksi, vaan mentiin ihan keski-ikäisten ihmisten aikoihin nukkumaan. :D

Ja siis miksi en nyt syö sitä? Mulla dokaaminen on puhtaasti silloin kun lapsi/lapset eivät ole paikalla. Eli lapsivapaalle. Nyt kun lapsi on tässä tämän viikon, mulla on tarpeeksi motivaatiota pitää itseni selvinpäin ainakin arki ja useimmiten myöskin viikonloppu. Siinä mielessä pidän vähän turhana sen, että ottaisin tota pahoinvointia aiheuttavaa lääkettä silloin kun lapsi on täällä. Jos naukkailisin lapsen täällä ollessa, ottaisin ihan armotta Naltreksonin joka aamu. Sen verran mua toi viinan kittaaminen ottaa päähän.

Viikon tissuttelusta ja dokaamisesta palautumisaika on noin viikko. Eli se lapsivapaa viikko. Ja sitten se viikko loppuukin kun elimistö just on toipunut siitä viikon tissuttelusta.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 12.6.2019 07:00:10

Tänäänkin on hyvä päivä
Aurinko nousi
minä sain nukuttua
heräsin uuteen aamuun

Olen alkanut aloittamaan päivän ajatuksella "tänäänkin on hyvä päivä". Se tekee aamuista kepeämmän. Personal Trainer peruutti illalla tämän aamun tunnin, joten en sitten herännyt normaaliin aikaan kun vain nukutti niin paljon paremmin. Nousin vasta klo 7 - en ole yli viikkoon näin pitkään nukkunut. Menen myöhemmin sitten salille ja uimaan. Nyt ei ole mihinkään kiire. (Tai siis töitä pitää painaa kyllä täysillä, mutta päivän aikataulu on avoin...)
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.6.2019 07:30:58

Tragic Idol ihmetteli miksi Romukasa lopetti lääkkeen käytön, ajattelin että hänelle voisin selventää sen verran, että tuon lääkkeen vaikutus on erilainen kuin Antabuksella siinä mielessä, että sitä ei tarvitsekaan syödä koko ajan. Sitä kuuluu ottaa vain niin päivinä, kun alkoholin juonti on mahdollista / todennäköistä. Lääke ei poista alkoholin himoa, kuten ei Antabuskaan. Mutta eroaa jälkimmäisestä siten, että se poistaa (toisilla) alkoholin tuottaman mielihyvän, jolloin ei tee mieli juoda enempää. Antabushan taas tekee niin kamalan olon, että ei pysty juomaan (paitsi jotkut).
Itse toivon, että jonain päivänä olisi sellainen lääke, joka ennalta ehkäisten poistaisi halun juoda alkoholia. Samalla tavalla kuin on nykyään jo nikotiiniriippuvuuteen lääke. Kuulemma tällaisen kehitys on jo aika pitkällä eli joku joskus voi saada lääketieteestä apua tähänkin v-mäiseen riippuvuuteen.

Vähän huvitti keskustelunne Tuska festareista. Ei siis se, että mietitte miten sen klaaraisitte vaan tuon festarin nimi yhdistettynä alkoholiin ja sen oireisiin. Kulminoituu mielestäni hyvin näihin kahteen lauseeseen:

Kaksi päivää riekkumista, ja kolmas tärinöissä ja ahdistuksessa.....Sitten ajatus Tuskasta selvinpäin tuntuu jotenkin todella ankealta,

Olisi tuo tärinä ja ahdistus Tuska tosiaan todella ankeaa selvinpäin :lol:
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 12.6.2019 07:40:40

:D Joo. Tuska ja varsinkin vähentäminen - aika rankka ristiriita. Festarit, joissa kuluu eniten alkoholia per nokka Suomen festareista. Mutta sitten toisaalta samalla se on yksi rauhallisimpia. Mulla on tosta viikonlopusta vähän ristiriitainen olo. Sen kulttuuriin kuuluu se alkoholikeskeisyys niin syvälle pultattuna, että en tiedä miten olla ilman alkoholia. Vai antaako ton olla se 2-3 kertaa per vuosi kerta, jolloin antaa mennä täysillä. Mutta sitten pitäisi muistaa toleranssien katoaminen ettei lähde heti taju...

Sitten toi mielihyvän poistuminen. Se on ton yhden skumppalasin perusteella yllättävän iso juttu. Mielihyvä kun puuttuu, on helpompi pitää harkinta. Ja sitten - ei sitä viinaa juo kukaan maun takia, vaan sen mielihyvän - oikeasti. Hyväkin skumppa maistuu sitten lopulta aika ikävältä kun siitä jää pois se mielihyvä. Sitten se oli mielenkiintoinen tunne kun odotti mielihyväkuohua pään sisälle. Eikä sitä tullut. Olo oli:"Siis täh? Mua on huijattu." Ja kun se mielihyvä jää pois, on helpompi kieltäytyäkin alkoholista.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 12.6.2019 08:37:52

Hienoa että toimi sulla, mulla ei. Kun tuli ihan sama olo kuin ennenkin niin pitihän sitä vielä jatkaa juomista jo ihan siksikin, että piti kokeilla alkaako se aine jossain kohtaa toimimaan. Ei alkanut, mutta tuli kyllä niin järkyttävä krapula, että siihen ei olisi edes tasoittavia voinut ottaa.
Mutta lääkäri sanoikin, että joillain toimii ja toisilla taas ei.
Ymmärrän hyvin tuon pohdinnan. En tiedä osaisinko itse mennä vastaavaan juttuun selvinpäin. Mutta toisaalta miksi ei voisi kokeilla. Jos lähtisit sillä asenteella, että et juo, mutta jos sitten tulee sellainen olo että on ihan pakko niin sitten juot ja otat sen siltä kantilta, että se menee noiden "sallittujen" kertojen piikkiin. Voihan se olla, että huomaat, ettei tarvikaan juoda. Minulla kyllä vaatisi etukäteis psyykkausta mutta sitten aika rentoa otetta silloin h-hetkenä, jotta ei liikaa ajatus pyörisi päässä.

Olisi kyllä ihan mielenkiintoista mennä kokeilemaan itsekin vaikka ei ehkä just tuonne Tuskaan, ei ole ihan mun musaa :P .
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 12.6.2019 11:51:49

Toinen psykiatrin kysymys oli:"Missä olen hyvä?" Aloin tekemään itselleni listaa siitä. Olen sen verran kovalla itsetunnolla oleva, että siitä ei tullut vaikeaa. :D Työjutut, ja muutama muu (mm kirjoittaminen ja luovuus) tulivat mukaan. Kun aloin etenemään listalla ja miettimään, onko lista vain "Missä olen hyvä?" vai olisiko se sittenkin vastaus "Mistä tykkään?" Totesin lopulta, että missä olen hyvä ja mistä tykkään eivät ole kovin kaukana toisistaan.

Kun pohdin asiaa vielä syvemmin, huomasin että se, mistä pidän, missä olen hyvä, tarkoittaa käytännössä sitä, että niihin panostan ihan poskettomasti aikaa ja rahaa. Monesti on tuntunut, että haluaisin panostaa niihin enemmänkin aikaa, mutta sitten tulee vastaan rajoitteet, jotka ovatkin keinotekoisia rajoitteita. Jos olen dokannut 7 päivää putkeen joka ilta, niin ei ihme, että aika ei riitä esim opiskelulle tai kirjoittamiselle. Ja luovuus - paskat se mistään alkoholista paranee. Paskinta tekstiä olen kirjoittanut kännissä. Parhaat runoni ovat tulleet selvinpäin - taisi olla vielä silloin kun pidin pitemmän breikin alkoholin kanssa.

Lopulta laitoin enemmänkin vastauksen siitä, mistä pidän. En ole hyvä missään urheilulajissa, mutta laitoin pari juttua kuitenkin.

En ymmärrä taiteen ja alkoholismin ihannointia. Nyt sitten kuitenkaan lopulta. Kyllä se dokaaminen vie osan terästä.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tragic Idol » 12.6.2019 14:17:31

Kiitos selvennyksestä Vilma. Juu olisikin sellanen, lääke joka poistaisi himon kokonaan. Sitä odotellessa.
Tuska on tuskaa, selvinpäin tai kännissä. :lol: Jännä festari sinänsä kuten romukasakin mainitsi, että rauhallinen festari, missä poliisien ei tarvitse koskaan puuttua meininkiin vaikka siellä juodaankin todella reippaasti. Heavykansa on tunnetusti hyväntahtoista porukkaa.

Kiinnostaisi kyllä kokeilla tuota Naltreksonia, mutta itseäni pelottaa tuo pahoinvointi. Varmaan jäänyt niin kovat traumat raskauspahoinvoinnista :D
Elät, tai itket ja elät.
Tragic Idol
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 12.6.2019 14:29:39

Tragic Idol kirjoitti:Kiinnostaisi kyllä kokeilla tuota Naltreksonia, mutta itseäni pelottaa tuo pahoinvointi. Varmaan jäänyt niin kovat traumat raskauspahoinvoinnista :D

Ilmeisesti kaikki eivät saa tuosta pahoinvointia. Kannattaa jutella ton mahdollisuudesta ja voisko se olla auttamassa vähentämistä. Antabuksesta pitää vetää täydellinen nollalinja. Tuon kanssa ei tarvitse. Se helpottaa monien sosiaalisten tilanteiden kohdalla. Mulla on tällä hetkellä kaksi pahoinvointia aiheuttavaa lääkettä, joten voi olla, että 1 + 1 = 3 ton osalta.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 13.6.2019 07:18:23

Tänään häiritsee yksinäisyyden tunne ja pelko. Mulla ei perheen ja työn ulkopuolella ole montaa alkoholittomissa merkeissä tavattavaa ihmissuhdetta. Personal trainer, terapeutti, psykiatri ja kaupan kassa - haha... Aika ammattipainotteinen. Nyt alkaa näkymään, että viimeksi olen baarissa istunut puhumassa sontaa viikko sitten maanantaina. Ja tässä projektissa olen alusta alkaen tiennyt, että yksinäisyys on suurin uhka. Kaikki mun urheilutkin ovat yksilölajeja. (Hitto kun tosta kelistä ei tiedä, meinaako se sataa vai ei - lähtisin lenkille jos ei ala sataan.)

Ja eihän näistä mun ongelmistakaan tiedä kuin terapeutti, psykiatri ja naisystäväni. Mutta viimeinenkään ei oikein ymmärrä tilannetta. Joten aika tylsä kun ei ole kenenkään kanssa mitään keskusteluyhteyttä alkoholista. AA:han en enää mene. Se oli liian maailmanlopunmenontyylistä.

Nimim ekstrovertti, joka on koulukiusaamisella hakattu introvertisti käyttäytyväksi, joka saisi voimaa ihmisistä, mutta ei vain pysty

(Ja tästä syystä muuten eilen kirjoittelin tänne ihan hirveästi... kuten muuallekin ja tein töitä 11h kun en jaksanut miettiä tyhjyyttä)
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 13.6.2019 11:21:40

heipat romis,
olen ennenkin miettinyt että miten Sulle on kova pala tuo yksinäisyyden kokemus koska onhan sinulla naisystävä. voitko puhua hänen kanssaan kyseisestä aiheesta, eli kokeeko hänkin seurassasi samaa? toivottavasti en ole liian tungettelva, toivon ettet koe kysymystäni loukkaavaksi. mutta kiinnostaa kovasti, ja ehkä muitakin.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja romukasa » 13.6.2019 12:00:21

Hänellä on paljon ystäviä toisin kuin mulla. Ei hän ymmärrä kovinkaan hyvin yksinäisyyttä ja sen tuskallisuutta. Tää koko sotku on aika hankala. Ainoa tietämäni paikka, jossa ihmisiä on ja jossa tulee keskusteltua sekalaista on - dadaa - baari.
romukasa
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät