Olet täällä

Onko nyt jo aika?

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Onko nyt jo aika?

ViestiKirjoittaja Alexa » 8.6.2019 10:39:39

No niin! Tervehdys pitkästä, pitkästä aikaa kaikille!!
Lieneekö yllätys, että olen krapulassa? Eilinen meni hurlumhei ja olo on sen mukainen. Loppuilta on hämärän peitossa ja morkkikset sen mukaiset.
Koko kevät (ja talvi ja syksy) on tullut juopoteltua enemmän tai vähemmän, täysin selvää viikkoa en edes muista.
Luin juuri omat kirjoitukseni ja hyvää pohdintaa sieltä löytyy. Sieltä löytyy myös surullinen tarina alkoholistista, jolla on ollut ehkä väärä motivaatio juopottelun lopettamiseen. Vaikka minulle perhe on tärkein, niin olisiko nyt jo aika nostaa esiin MINÄ?! Mitä minä haluan? Mikä raittiudesta on minulle tärkeintä tai hyväksi? Millaiseksi minäksi haluan tulla?
Itseni kannalta kesä on huonoin aika lopettaa kaljan kanssa läträäminen, mutta koska se oikea aika sitten olisi.
Olen kohta 50 (muutama vuosi vielä) ja viina on kulkenut kanssani jo 30 vuotta. Pelkoni on, että ellen nyt tähän pysty, niin en pysty koskaan. Nyt on siis oikea aika!
Aion levätä, en odota pikaspurttia liikkuvaksi ja aktiiviseksi ihmiseksi. Aion liikkua luonnossa hakien siitä mielenrauhaa. Aion syödä hyvin ja nautiskellen. Aion rentoutua. Aion tutustua itseeni. Aion keskittyä positiivisuuteen kaikessa ajattelussani.
Matka tulee olemaan kivikkoinen, mutta se tekee minusta vahvemman. Se ei tule lannistamaan minua.
Nyt on oikea aika.
Alexa
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alexa » 8.6.2019 10:47:00

Ensin ajattelin vaihtaa nimimerkkiäni, koska häpeän itseäni. Mutta eihän minussa ole mitään hävettävää! Olen alkoholisti. Eikä asioiden peittely ole koskaan ollut oikea tie, ei edes hyvä tie.
Kahdelle ystävälleni olen kertonut, että nyt menee viinan kanssa liian kovaa ja olen saanut heiltä tukea ja ymmärrystä. Olen kiitollinen!
Alexa
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 8.6.2019 12:18:59

Kesä on ihan paras aika lopettaa, niin ei tartte sitten enää ens vuonna siitä hermoilla!
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alexa » 9.6.2019 09:32:58

Huomenta! Edelleen vaivaa lievä krapula, eilen ei kuitenkaan alkoa kulunut, joten ei vaan elimistö toimi. Toki lähes koko viikko menikin juopotellessa ja perjantaina ihan muistin menetykseen saakka. Kuvittelisin, että oloja riittää tiistaille tai keskiviikolle saakka. Väsymystä myös, koska yöt tulevat osin olemaan pelkkää pyörimistä sängyssä.
Tänään söin hyvän aamupalan ja nyt voisin käydä lyhyellä happihyppelyllä. Päivä kuluu myös siivotessa, se on vaan pakko. Toki yritän ulkoilla mahdollisimman paljon, edes istua takapihalla.
Tulevat pari viikkoa on töitä, kunnes seuraava lomajakso alkaa. Siinä on koetusta minun raittiudelleni. Mutta edetään päivä ja tunti kerrallaan.
Rauhallista ja raitista pyhää kaikille!
Alexa
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alexa » 9.6.2019 21:27:32

Päivä mennyt suhteellisen mukavasti: ulkoilua, uimarannalla lasten kanssa, hyvää ruokaa, siivoamista, saunomista ja nyt puhtaissa lakanoissa. Upea tunne! Hieman on ollut pinna kireällä savuttomuuden takia, mutta onneksi siitäkin on selvitty. Tänään ei mitään juomahimoja ole ollut, varmaankin perjantaina hankittu krapula on pitänyt siitä huolen.
Väsyneenä lähden työviikkoon näin loman jälkeen, mutta eiköhän tuokin jossain vaiheessa korjaannu!
Alexa
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alexa » 10.6.2019 21:44:38

Raittiina unille, hyvältä tuntuu. Edellinen yö meni pyöriessä, mutta osasin sitä odottaa, joten ei niin paljon ketuttanut. Näitä valvottuja öitä tai ainakin hyvin katkonaisesti nukuttuja on varmasti tiedossa. Onneksi viikonloppuisin voi levätä enemmän.
Tänään on ollut lievää päänsärkyä. Eihän se mikään ihme ole, kun kofeiini ja nikotiini olleet tauolla sunnuntaista ja alko lauantaista lähtien. Olen yrittänyt juoda vettä reilusti ja syödä hyvin. Ulkoilua tuli tänään varmasti liian vähän, mutta täytyy olla itselleen armollinen. Torkuin kuitenkin pienet päiväunet töiden jälkeen. Huomenna voisi tsempata ulkoilun suhteen.
Raittiina siis käynnistyy uusi viikko!!
Alexa
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Alexa » 11.6.2019 20:32:06

Iltaa! Tänään olen ulkoillut paljon. Rauhallista kävelyä, kesän tuoksujen nuuskuttelua, lasten kanssa hauskanpitoa. Olen vain yrittänyt keskittyä hetkeen ja nauttia siitä. Vanhastaan muistan, että kun ajatukseni karkaavat liian kauas tulevaan, niin raittius alkaa tuntua mahdottomalta. Minulle tarpeellista on muutenkin opetella elämään hetkessä ja arvostamaan sitä. Helposti tulee elettyä sitku-elämää, tai mietittyä menetettyjä hetkiä.
Nyt kuitenkin raittiina unille.
Tänään todennäköisesti karisi viimeiset krapulan rippeet elimistöstä, näinköhän olut alkaa houkutella huomenissa... Se himo täytyy sitten vain selättää.
Hyvää yötä!
Alexa
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Fullmoonn » 11.6.2019 21:53:41

Lainaan Alexaa
"Vanhastaan muistan, että kun ajatukseni karkaavat liian kauas tulevaan, niin raittius alkaa tuntua mahdottomalta. Minulle tarpeellista on muutenkin opetella elämään hetkessä ja arvostamaan sitä."

Tää on erittäin hyvä pointti ja yritän itsekin pitää mielessä nyt kun olen raitistunut. Tulevaisuutta ei kannata liikaa turhaan ajatella.
The Pain You Feel Today is the Strength You will Feel Tomorrow
Fullmoonn
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Rahvas1 » 12.6.2019 18:29:46

Hoi.
Raittius ei onnistunut minultakaan ekalla kerralla ja tänään kun asiani on paremmin, kuin ansaitsisin, tiedän ettei raittius ole yksinomaan ihanaa, mukavaa, kivaa, hauskaa, vaan parasta minulle. Luulen niin, että ne ihmiset joutuu vielä juomaan, joille juomisesta löytyy se jokin mitä kuvittelee tarvitsevansa tai löytävänsä. Minä kuolisin, jos juominen alkaisi, siinä on selkeä syy olla juomatta, mutta on tietysti muutakin, juurikin niitä kivoja juttuja, mutta myös ikävät jutut on jotenkin parempia, kun niistä selviytyy aina paremmin, kun pää on selvä. Kontekstia löytyy.
Rahvas1
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Toivoton » 13.6.2019 10:24:59

Kirjoitin Neetun ketjuun ajatuksiani, jotka voisin yhtä hyvin kirjoittaa tähän.
Itse olen ainakin fyysisesti toipunut viime juomiskerrasta. Kävin tässä matkalla jälleen kerran läpi kuvaamasi pettymyksen tunteet, syyllisyyden ja kaikinpuolisen fyysiset ja psyykkiset pahat olot. Nyt kun alan olla tasapainossa, niin olen jo kokenut mm. mainitsemasi oluen himon.
Onhan tämä ihan älytöntä: raittiina on hyvä olla, perhekin on olemassa jne. mutta silti juotattaa. Ei kai meillä ole muuta vaihtoehtoa kuin elää päivä kerrallaan juomatta ja saada tätä kautta etäisyyttä juomiseen. Järki sanoo ja kokemuksesta voi kertoa, ettei juominen tuo kuin murhetta elämään. Otetaanko kokemuksesta vaari ja järki käteen?
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Liljankukka » 14.6.2019 07:23:07

Hei Alexa ja kiva, että olet palannut jakamaan kokemuksiasi. Luin ketjusi ja voin täysin samaistua tilanteeseesi. Itselläni on takana myös monia yrityksiä olla juomatta ja tällä hetkellä on niistä menossa pisin, neljä ja puoli kuukautta. Ilman viinaa oleminen on ollut nyt helpompaa kuin aikaisemmin. Kyllästyin täysin jatkuvaan pahaan oloon, unettomuuteen, hikoiluun ja morkkiksiin, joita en yksinkertaisesti enää kestänyt. Koko elämä pyöri vain viinan ympärillä. Join viikonloput ja viikot odotin vain, että tulisi perjantai, jotta voisi juoda. Perjantaina halusin vain muka unohtaa ja nollata koko menneen työviikon. Alun vaikeuksien jälkeen teinkin juuri huomion, etten enää ajattelekaan perjantaita mahdollisuutena juoda pää täyteen vaan nyt se on mahdollisuus levätä ja kerätä voimia tulevaan viikkoon.

Suurin taisteluni tällä hetkellä liittyy työhön, jossa en millään tahdo jaksaa. Uupumiseni näkyy myös kotona aloitekyvyttömyytenä, entinen energinen minä on ollut täysin hukassa. En kuitenkaan ole hakenut jaksamiseen apua viinasta, koska tiedän, ettei sitä siitä saa. Tiedän, että juomalla jaksamiseni vain entisestään pahenee. Käännyin työterveyshuollon puoleen ja katsotaan, löydänkö tilanteeseeni jotain helpotusta.

Jokaisen pitää löytää omanlainen tie raittiuteen mutta uskon, että jokaisen kohdalla tärkeintä on kuitenkin kova tahto olla ilman viinaa. Pitää uskaltaa olla itsekäs ja antaa lupa ajatella omaa parasta. Alussa on tärkeää antaa itselle lupa nukkua, syödä ja juoda hyvin sekä liikkua itselle parhaalla tavalla, hoitaa itseä. Tietoisuus siitä, miten viina konkreettisesti vaikuttaa elimistössä, miten se tuhoaa aivoja, muuttaa käyttäytymistä ja vaikuttaa kaikin puolin negatiivisesti tulevaisuuteeni, on ainakin omalla kohdallani antanut tsemppiä taisteluun viinan himoa vastaan. Vähitellen vastoinkäymisten sietäminen ilman viinaa on tullut kuvaan mukaan. On opittava, että elämä ilman viinaa on mahdollista. Aina se ei onnistu omin avuin vaan pitää lähteä hakemaan ulkopuolista apua. Tämä plinkki on ollut itselleni korvaamaton tuki. Tietoisuus siitä, ettei ole yksin, auttaa eteenpäin päivä kerrallaan ilman viinaa. Hienoa, kun sinäkin olet jälleen täällä ja olet rehellisesti kertonut aikaisemmista yrityksistäsi. Tulee mieleen, että sinun kannattaisi varmaan valmiiksi vähän miettiä, miten toimisit toisin juomahalun yllättäessä, jotta tämä uusi kerta ei jää yritykseksi, eikö? Tsempit sinulle selvään päivään!
Liljankukka
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alexa » 14.6.2019 16:17:07

Kiitos ihanista ja kannustavista viesteistä!! Kuivilla edelleen, muttei tämä helppoa ole ollut. Eilen jo alkoi hieman juotattaa ja tänään enenevissä määrin.
Eilen huomasin alitajuisesti listaavani asioita, jotka ovat juomisessani kivaa. Minulle juominen ei ole koskaan ollut juomista maun vuoksi. Ei sellaista juomista, että otan saunakaljan, korkeintaan kaksi. Ei fiilistelyä hyvän viinilasillisen ääressä (tai joo, silloin voi itseään huijata ja vetää kuitenkin koko pullo, parhaimmillaan pari). Minun juomiseni on aina humalahakuista! En edes näe mitään järkeä siinä, että otan yhden oluen. Mieluiten olen sitten juomatta, ellei ole humalaa tiedossa.
En niinkään ole kyllästynyt humalaan. Olen kyllästynyt krapulaan, rahanmenoon, ulkonäön rapistumiseen, huonoon fyysiseen kuntoon, muistinmenetyksiin, väsymykseen...
Tällainen tilitys perjantain alkuiltaan, raitista viikonloppua kaikille!
Alexa
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Toivoton » 18.6.2019 09:37:28

Kiva kuulla, että olet kuivilla. Ollaan kuivilla molemmat.
Kyllä minuakin juotattaa ja mitä enemmän on hellettä niin sitä enemmän juotattaa. Juhannus on tulossa ja yllätys, yllätys: juotattaa.
Olen kai jossain vaiheessa omassa ketjussa kirjoittanutkin, että en minäkään alkoholia maun vuoksi juo vaan humalan vuoksi. Ja humalaan päästyäni juon lisää, että pysyisin humalassa. En ole mikään saunakalja-, parilasia- tai pikkuhiprakkaihminen. Joko juodaan paljon tai ei juoda ollenkaan. Viinan ostoksissakin tärkein kriteeri on prosentti-hinta -laatusuhde. Jos juoma maistuu hyvältä, niin se on tietenkin plussaa. Minun sekoittamissa booleissa on takuuna nopea päähännousu ja sammuminen.
Olen samalla tavalla kyllästynyt juomisen mukana tuleviin ”sivuvaikutuksiin”. Luulen, että aika moni joisi, jos jos siitä ei olisi itselle tai kanssaihmisille haittaa. Minä tunnustan kuuluvani tähän heimoon. Kun juomahimon pystyy selättämään, niin silloin ei ole voittajan fiilis, vaan vasta seuraavana aamuna, kun ei ole krapulaa, ahdistusta ja tietoa monen päivän helvetistä.
Ollaan siis kuivilla.
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Lopettajat