Olet täällä

Tästä on hyvä jatkaa

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Tästä on hyvä jatkaa

ViestiKirjoittaja Helena100 » 25.8.2019 10:17:36

Kroatiasta palattu eilen yömyöhällä väsyneenä ja onnellisena. Alkoholi meni jonkin verran, mutta sen suhteen tilanne hyvin hallinnassa. Kirjoittelen matkaraporttia myöhemmin kun saan näitä kotihommia vähän järjestykseen.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 30.8.2019 09:51:15

Laitanpa itselle taas ylös kuukausiyhteenvetoa. Mietin että kehtaanko edes laskea kuinka monena päivänä alkoholia otin, mutta laskin kuitenkin ja sain luvuksi 13. Ja olin siis neljä viikkoa lomalla. Tuohon lukuun sisältyy pari överikertaa ja useampi päivä reissussa jolloin otin vain 1-2 annosta. Onhan tuo hurja määrä, mutta sen kanssa nyt elän.
Nyt onkin sitten hyvä kiertää korkkia tiukemmalle kun elokuu vaihtuu syyskuuksi. Viikonloppuna on töitä, mutta lauantai-iltana voisi lähteä autolla venetsialaistulia ja raketteja katsomaan.

Kiitollisuudenaiheista on puhuttu muissa ketjuissa. Minä koen suurta kiitollisuutta siitä, että viina piru ei enää koko aikaa istu olkapäällä. Pari vuotta sitten elämä oli sitä, että kun sain työvuorolistan, niin tärkein asia oli kattoa että minä iltoina/päivinä pystyy ryyppäämään. Ja kaikki viina minkä kotiin osti piti ryystää saman tien. Nyt kun syyskuun kalenteria katson, niin en siellä nää täällä hetkellä kuin ehkä yhden viinapäivän. Olispa huippusuoritus minulta jos ei ottais kuukauden aikana kuin yhtenä päivänä :D

Mukavaa viikonloppua kaikille vähentäjille ja tsemppiä tavoitteisiinne!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 10.9.2019 08:54:14

Onpas mukava katsella syyskuun kalenteria kun siellä ei möllötä yhtään viinapäivä-palloa. Ja vielä mukavampaa on se, että loman jälkeinen kuivattelu on sujunut luontevasti ja kivuttomasti.

Jos asiat lutviutuvat niin viikonlopuksi olisi mahdollisuus lähteä mökillä käymään. Jos sinne päädyn niin en tipattomasti sitä reissua halua tehdä.

Tänään on pohjanmaalla sään puolesta lämmin mutta harmaa päivä. Eilen oli yhden päivän vapaa ja tänään taas reippaana tyttönä iltavuoroon. Mukavaa päivää kaikille!
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 11.9.2019 15:43:16

Mun ystäväni on kuollu tänään. Ei voi käsittää. 50-vuotias nainen. Aivoverenvuotoon.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 11.9.2019 16:05:23

Voi Helena, otan osaa. Toivon sinulle jaksamista. Elämää ei vain voi ymmärtää.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varjolilja » 11.9.2019 22:20:17

Voi Helena.
Otan osaa menetykseesi. :(
Olet varmaan vielä shokissa. Yritä jaksaa. Voimia tuleviin päiviin.
Pienin askelin pitkätkin taipaleet taitetaan! Ole armollinen itsellesi.
Varjolilja
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Onneli47 » 14.9.2019 07:41:51

Surullinen äkkipysähdys. Otan osaa Helena.
Onneli47
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Helena100 » 15.9.2019 17:15:30

Lähdin sitten torstaina mökille. Perjantain ja lauantain tuhlasin juomiseen. Tänä aamuna krapulassa mietin että tämäkö se nyt on niin ihanaa. Tätäkö minä haluan. Ei auttanut juominen ystävän kuoleman aihettamaan tuskaan.
Nyt olen jo palannut kotiin. Luulen, ettää pidän taas hyvän tauon ennenkuin korkkia seuraavan kerran narisuttelen.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 25.9.2019 08:23:41

Teen ruokaostokset pääasiassa s-ryhmän kaupoista ja ajauduin pitkästä aikaa selaamaan ostohistoriaani. Silloin kun ensimmäistä kertaa siellä kävin niin "siiderit ja oluet" ryhmä oli toiseksi suurimpana ja nyt se oli tippunut neljänneksi! Tämä on konkreettinen ja kannustava esimerkki että vähentämistä on oikeasti tapahtunut enkä vain muista väärin tai sumuta itseäni.
Lisäksi kun perhekoko on tässä viime aikoina pienentynyt, niin kokonaisuudessaan ruokaan menevä rahamäärä on myös pienentynyt eli siiiderin suhteellisen osuuden pienetyminen ei johdu siitä että ostaisin ruokaa enemmän.

Kivaa viikonjatkoa kaikille, mulla on tänään viinaton ja krapulaton vapaapäivä. Viime viikolla vähän lipsui edellisen viestini uhoamisesta huolimatta, mutta teenpä kuukausiyhteenvetoa kun katson tämän kuun loppuun.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 25.9.2019 08:39:00

Minä myös käyn yleensä S-ryhmän kaupoissa vaan ihan outo juttu mulle tuo ostohistoria :shock: mistä mä löydän sen?!
Mulle on se konkreettisin juttu vähentämisessä ollut kun yhdestä luottokortista ei tule enää laskua ollenkaan. Mulla oli tapana yhdellä luottokortilla ostaa viinakaupan ostokset ettei mies näe pankkitililtä Alkoon menneitä summia..nykyään ihan sama jos näkeekin tiliotteessa Alkon ostokset kun niitä on niin harvoin nykyään.

Mä lähen taas iltavuoroon teputtelemaan, nauti sinä hyvästä vapaapäivästä <3
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SylviaPlaa » 25.9.2019 10:27:03

voi hyvänen aika sentää. Helena, anteeksi mutta mulla on mennyt ohi tuo koko uutinen ystäväsi kuolemasta. osanottoni.
ilmeisesti läheinen, ja niin nuorikin vielä. tämä on just taasen sitä elämän arvaamattomuutta.
mun ystävä, joka hänkin sai aivoinfarktin n 2 kk sitten, ja osaa välillä jopa sanoa jotakin, oli ilmaissut siskolleen viime tapaamisellaan että olisi ollut parempi kuolla kuin jatkaa "tämmöisenä", mutta sitten hänen puheensa oli mennyt jälleen aivan jargoniksi, epäymmärrettäväksi selostukseksi.
en kuitenkaan väitä, että sun ystävälle kuolema olisi ollut parempi vaihtoehto.
mietin usein sitä lausetta kun sanotaan että "tämä oli hänen aikansa", kun jollekin sitä "aikaa" ei vaan ole tullakseen ollenkaan. puhun kärsivistä vanhuksista. se nyt on varmaa, ettei kenenkään "aika" saisi tulla viisikymppisenä, lapsista nyt puhumattakaan.
voimia suruusi Helena. iso ja lämmin halaus.
SylviaPlaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 25.9.2019 11:27:00

Voi että..luulin esittäneeni osanottoni ystäväsi takia vaan enpä ollut niin tehnytkään.
Eli osanottoni esitän nyt sitten. Niitä tilanteita joihin ei sanoja vain löydy. Osaan vain sanoa tähän, että voimia <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helena100 » 25.9.2019 16:30:50

Lauantaina on raskas päivä kun on hautajaiset. Eipä sitä ymmärrä miksi 50 vuotiaan äidin pitää kuolla, yläasteikäinen poika olisi vielä tarvinnut äitiään. Sitten vanhainkodit ovat täynnä vanhoja ja raihnaisia ihmisiä, jotka olisivat paljon valmiimpia lähtemään.

Ostohistoria löytyy s.kanava.fi, tunnistautuminen esim. pankkitunnuksilla ja sitten aukeaa sivu jossa on palkki omat ostot.
Helena100
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Ulpukka » 25.9.2019 17:23:19

Voimia sinulle lauantaipäivään, raskas päivä tiedossa. Todellakaan ymmärrys ei riitä, mikä lienee tämän elämän käsikirjoituksen tarkoitus, menee täysin meidän käsityskyvyn ulkopuolelle. Ja sitten vielä tämä, kuten kirjoitit, että laitoksissa vanhukset odottavat ja toivovat pääsevänsä pois. Kuten meidän 95 vuotias vanhus. Liikuntakyvytön ja elämä täysin näköalatonta. Makaa 24/7 vuoteessaan ympärivuorokautisessa laitoshoidossa ja on kolkutellut niitä Taivaan portteja jo puoli vuotta.

Jaksamista ja voimahaleja.
Valoa ei olisi, jos ei olisi pimeää, johon sen voi laittaa.
Ulpukka
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 26.9.2019 09:14:09

Ostohistoria löytyy s.kanava.fi, tunnistautuminen esim. pankkitunnuksilla ja sitten aukeaa sivu jossa on palkki omat ostot.
Mullahan oli puhelimessakin tämä S-kauppojen sovellusjuttu. Enpä vaan koskaan pahemmin ole sitä aukassut :shock: sieltähän löyty myös mobiili-alennuskupokejakin :shock: Käytän kyllä S-pankkia säännöllisen epäsäännöllisesti koneella. Kertyneet bonukset siirtelen välillä pankkitilille. Tuo olikin mielenkiintoista tuo ostosten tutkiminen! just miehen kanssa vielä koneella tutkittiin mihin niitä rahoja menee. Luonnollisesti tulee käytyä myös muissa kaupoissa niin eipä se kerro koko totuutta. Juomiinkin meni rahaa vaan hahhaa nykyään yhtä paljon olueen ja siideriin. Ennen se oli aivan toisin päin. Kivennäisveteenkin oli muuten mennyt aikamoisesti rahaa :shock: vaikka meillä on sodastream niin töihin tulee varsinkin ostettua noita valmiita pulloja. Ja ihan liian paljon menee valmisruokaan rahaa...työmatkan varrelle kun sattuu just S-market niin sieltä usein nappaan kulkiessani valmista ruokaa mukaan.
Kiitos tästä Helena!

Voimia lauantaihin <3
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Vähentäjät