mies metsänreunasta kirjoitti:Nyt on kuitenkin tullut mieleen, että kai tässä vois alkaa siihen fyysiseen suorituskykyynkin panostamaan, vaikka vain kohtuudella. Lähtemättä punttisalille peilin eteen ja päivittäisiin punnituksiin ja hauiksen mittailuihin... se ei ihan vielä tunnu omalta jutulta.
Minä olen käynyt punttisalilla yli 10 vuotta, enkä ole vielä ikinä mitannut hauistani, enkä ihan hirveesti mitään muutakaan. Vyötärönympärystä olen joskus mitannut kausiluontoisesti, jos tarkoitus ollut nimenomaan saada kiloja pois.
Vaa'assa käyn nykyisin säännöllisesti, ihan vaan piruuttani. Lihava ihminen on muuten samalla tavalla etevä huijaamaan itseään, kuin alkoholistikin. Hän alkaa vältellä vaakaa ja peiliä, ja ostaa vaatteita joissa on "kasvunvaraa". Lihominen tapahtuukin aina huomaamatta.
Ja sitten jos joutuu totuuden kanssa silmätysten, onkin järkytys kun se vaaka näyttää 10-15 kiloa enemmän mitä oli uskaltanut edes kuvitella.
Ei siinä tietysti sen kummemmasta asiasta ole kysymys kuin terveydestä. Ei ole kyse pelkästään ulkonäöstä, tai että pitäisi kilpailua harrastaa muiden kanssa veren maku suussa.
Kyse on ihan vaan terveydestä. Vaikka onko sillä nyt väliä? Niveliä saa nykyään uusia, eikä diabetekseenkään välttämättä kuole. Joku infarkti voi tietysti olla vähän nihkeä juttu, mutta ei kai sekään tule jos ei sitä manaa, tai liikaa ajattele.