Olet täällä

entiset alkoholistit ja ruoka-aineet

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

entiset alkoholistit ja ruoka-aineet

ViestiKirjoittaja lutunen » 29.9.2019 19:37:42

Moni muu asia on jo esillä mutta onko keskusteltu muutoksista ruokavaliossa kun on päästy selville vesille?

Minulla on tapahtunut muutosta. Syön vähemmän lihaa, ja syön säännöllisesti.
Ennen se oli unohtuvaa joskus. Päivä saattoi mennä voileivällä. Joskus sain kalorit viinistä ei niin paljon tarvinnut syödä.

Onko teillä hyviä terveellisiä reseptejä? uutta on hauska kokeilla.
lutunen
Vahvasti panostava jäsen

Re: entiset alkoholistit ja ruoka-aineet

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 29.9.2019 20:34:04

On se muuttunut, ruoka-aineiden kirjava lista.
Minulla on aina ollut mahtava ruokahalu, ja kaiketi epäterveellinen tapa syödä iltaisin paljon. Nyt kun kulutus on hiukan vähentynyt ja ravintoa on tarjolla, paljon ja säännöllisesti (lakkaamatta) niin painoa on tullut. Saisi lähteä vaikka parikymmentä kiloakin pois.

Ja kuitenkin, lihansyönti on vähentynyt, sokerinsyönti on vähentynyt, viiniä en koskaan juuri ole juonut mutta oli niitä kaloreita kaljassakin. Ja sekin on jäänyt pois, kuten olen tainnut mainita.

Ei minulla mitään lihansyöntikieltoa itselleni ole, sen osuus vaan on jotenkin kuin itsestään tippunut aika vähäiseksi.

Olen kyllä edelleen kaikkiruokainen. En nyrpistele nokkaani yleisesti äytössä oleville ruoka-aineille. Kyllä ne kelpaavat. Oli pakko sanoa tuo "yleisesti käytössä oleville" ...onhan niitä... yksi selviytymiskurssilla ollut kaveri kertoi että hänellä luisti hyvin alas kaikki muu, mutta sammakonkutu, keitettynäkin, oli hankalammin nieltävää...

Enimmäkseen syön ihan tavallisia ruokia, niitä perinteisiä. Kalaruuat maittavat hyvin, niin kalakeitot kuin lohilaatikot ja kiusauksetkin. perunamuusi on aina vaan hyvän makuista (rosamunda on siihen hyvä peruna) ja nykyään on kaikenlaisia pyöryköitä joissa ei lihaakaan ole... ja onpa alkanut lautaselle ilmestymään jotain salaattejakin.

Töissä sitten on eväänä edelleen perinteiseen malliin kahvia termospullossa, pari pullansiivua ja voileivät.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 30.9.2019 04:43:48

Lihansyönnin vähentämiselle nostan hattua, vaikken vielä hattua omistakaan. Sille on monia hyviä perusteita niin terveydelliseltä, ekologiselta kuin eettiseltä kannaltakin. Enkä toki missään nimessä ole kieltämässä lihansyöntiä, vaan olen sitä mieltä että vähentäminenkin on tässä asiassa hyvä juttu.

Suomessahan on ihan viime vuosiin asti syöty valtavia määriä lihaa. Sen kulutus on liki kolminkertaistunut 1950-luvun jälkeen.
Samalla suomalaisista on tullut Pohjoismaiden lihavin kansa, ja melko kärjessä ollaan Euroopan lihavimpien kansojen joukossakin.

Minäkään en ole toki vegaani, vaan syön kalaa ja joskus siipikarjaa. Broileria kuitenkin vältän siihen liittyvien epämiellyttävien mielikuvien vuoksi.
Maitotuotteita, kuten juustoa, menee kohtuudella.
Maidoksi otan mielelläni kauramaitoa, jos sitä on tarjolla. Kotona kuitenkin ryystän sumpit mustana. (Aloitin uudelleen innokkaan kahvin juomisen luettuani, miten terveellistä se on.)

Karkkia en syö juuri lainkaan, lukuunottamatta xylitol-pastilleja, joita hammaslääkärikin suositteli.

Herkut eivät toki ole kiellettyjä, vaan niihin voinee liittää jonkinlaisen kohtuukäytön mahdollisuuden. Viineri tai vadelmamunkki (!) kahvin kanssa parina päivänä viikossa ei romuta terveyttä eikä nosta painoa, jos sellaisiin on mieltynyt. Helpompaa tietysti, jos moisiin ei ole suuria mielitekojakaan, eikä niitä joudu päässään pyörittelemään.

PS. Piti vielä kirjoittaa jotain uudesta ihastuksestani, smoothieista, mutta ehkä seuraavalla kerralla.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sunnari (poistunut käyttäjä) » 30.9.2019 15:24:43

En ole mitenkään erityisesti muuttanut ruokavaliotani laitettuani korkin kiinni, mutta satsaan ruokaan enemmän rahaa ja vaivaa, eli syön varmaan hieman laadukkaammin. Suurin muutos on kuitenkin se, että syön tätä nykyä säännöllisesti. Ryypätessä saattoi helposti mennä pari päivää pelkän kaljan ja pienten välipalojen voimalla. Jossain päin maailmaa tällainen luokitellaan käsittääkseni ihan syömishäiriöksi.

Paino on pudonnut jokusen kilon, mutta näytän hieman lihaksikkaammalta eikä kondis ole töiden tai urheiluharrasteiden perusteella ainakaan kärsinyt juomattomuudesta.
sunnari (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 5.10.2019 16:40:29

En ole tainnut oikein koskaan vakavissani kiinnittää huomiota siihen mitä syön. Kun kaikki on maittanut.
Kai tässä olis aiheellista miettiä vähän eri sapuskoiden terveellisyyttäkin.

Jotenkin silti minulla on sellainen käsitys että ruuan pitäisi olla mahdollisimman monipuolista, eikä mitään kannattaisi ihan ehdottomasti rajata pois? Ne määrät kai ratkaisevat, miten paljon mitäkin pistelee.

Nyt kun taas tuntuu olevan just sen verran rahaakin, että ei ole pakko aina pelkästään kaikkein halvimpia aineita ostaa, joskus voi jopa omistaa samaan aikaan sinappia ja ketsuppia... kai sitä vois.

Taisin jo kertoakin, että lihan osuus on kovasti supistunut, vaikka en siinäkään aio mitenkään fanaattiseksi ryhtyä. Maksamakkara kelpaa eväsvoilien päälle edelleen.

Ruoka-asioilla näkyy tehtävän niin valtavaa neuvonta- ja ruokavaliobisnestä sivu-uskontoineen, että ei oikein huvittaisi lähteä siihen leikkiin mukaan. Minulle kelpaisi edelleen ihan yksinkertainen ja vouhkaamaton syöminen, ilman puolihengellisiä julistuksia.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 13.10.2019 12:25:13

Suppilovahveroita sitten tänään.
En tiedä onko niissä paljon mitään ravintoa tai vitamiineja mutta saa niistä helposti kastikkeen.
Ja pannulla käytetyt (vesi haihdutettu pois) sipulisilpun kanssa , maun mukaan maustettuna, menevät leivän päällä ihan mukavasti.

Ja kun ovat lähes ilmaisia, jos matka metsään maksaa niin se siinä sitten kulupuolena on.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

juomaton ja miltei syömätön ois aivan täydellinen

ViestiKirjoittaja 1970 » 13.10.2019 15:33:31

Juomaton holisti ja muonatarvike

Vastaus: Juomavuosina ei tullut syötyä, ollenkaan. Nyt tulee syötyä säännöllisesti joka päivä.

Mirtatsapiinilla lihoin vuonna 2005 about 25 kg ja siinä plösönä rantapallona pomppien pitkin rantoja meni sitten 10 vuotta.
Nyt ja viime vuodet aamupaino 74-75, winning. Ideana on olla kroonisesti syömättä n. 16-20 tuntia. Tämä ei sovi hysteerikoille ja
vaatii todella kovaa paneutumista ja mulle ny vaan sopii sellanen militanttisysteemi ja tulokset onkin kiistattomia.

Simppelin tapa on monesti monessa paras ja yö- ja iltasyömällä vaikeuttaa vinhasti sitä omaa tavoitetta.
Ihmiset voivat nykyään nettikoukkunsa lisäksi huonosti myös siksi, että syövät ittensä tankeiksi, nettitankeiksi.

Seuraavaksi lähtee kaiken maailman leikkeleet leivän päältä ja mässyt finito. Ne kaikki on nimittäin myrkkyä,
etenkin kaikki lääkesokeri eli lisätty kama. Muutoin menee kotiruokaa ja pääpaino aamiaisessa ja lounaassa,

that´s it.

Ehdottomasti lihaa vähemmän tulevaisuudessa ruokapöytään ja kasvista sun muuta heviä lisää samalla alustalle.
Aikansa kun leipoo ja arpoo, löytyy ruokapuolestakin se sopiva systeemi nimenomaan määrissä ja laaduissa.
Bentsoitta 2013 - 2015, ja 22.2.2017 alkaen,
selkeenä sulhasena since 8.1.2019, aye !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 13.10.2019 17:23:36

Minä kyllä söin, alkoholistivuosinanikin. Olis tainnut muuten jäädä työtkin tekemättä. Mutta epäsäännöllisempää se oli, ja joskus varmasti epäterveellisempää. Silti, kyllä minä ajoittain , kun kasveja ja niden käyttömahdollisuuksia harrastin, jotain terveellisiäkin juttuja tein.

Ongelmanani on aina ollut kova ruokahalu. Silti, suhtkoht solakkana pysyin ainakin viisikymppiseksi asti, sen jälkeen on alanut vatsa pömpöttämään. Kulutus kai on sitten jo pienempi, ja kun ruokaa on nytkin koko ajan saatavilla niin minähänpuputan.

Mutta lihansyönti on vähentynyt aika pieneksi ...sitten taas toisaalta kun olen minulle tarjotaan kerma- ja voipitoisia kastikkeita ja sapuskoita niin siinähän niitä kaloreita tulee.

Edelleen minua kiinnostaa kovasti se omavaraisuusastetta kohottava luonnontuotteiden käyttö -kun vaan toimertuisi. Marjastus jäi taas tänä vuonna kovin vähiin, ja sieniaikakin alkaa olemaan ohi. Se taas vaan luiskahti, jotenkin.

Kun ei ole nyt ollut edes taloudellista painetta niin se sitten vaan joskus menee noin. Mennään siitä mistä aita matalin on ja haetaan kaupasta...
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 14.10.2019 08:22:35

Jotkin etikettisäännöt suosittelevat liharuokien kanssa nautittavaksi punaviiniä, kalaruokien seuraksi valkoviiniä.
Itsensä entiseksi alkoholistiksi tuntevalle tällaisiin suosituksiin sisältyy kuitenkin riski, että niitä noudattaessaan huomaakin erehtyneensä tai huijanneensa lähipiiriään ja ennen kaikkea itseään. Joskus menneisyydessä itsensä alkoholistiksi myöntäneelle on siis varminta pysyä alkoholittomissa ruokajuomissa.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.10.2019 17:29:55

Niinhän niitä viinejä suositellaan. Muuten ei kauppa käy.
En edes juomisvuosinani juuri välittänyt alkoholijuomista ruokajuomina. Kala ja liha maittoivat, mutta ei minusta niiden maku kaivannut mitään viinejä kyytipojaksi.
Ruokajuomana meni vallan hyvin maito, vesi, kotikalja . Kuten edelleenkin.

Tästä tietysti voi syyttää makuni hienostumattomuutta ja taas kerran sitä sivistymättömyytä (ja joo, tiedän, oma vika oma vika, mikset ole hankkinut sivistystä kun se kaikkien ulottuvilla on...)

Ei siis tainnut minulla alkoholisoituminen johtua juurikaan ruokailuasioista.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 17:43:01

En minäkään ole ikinä juonut ruokajuomana alkoholia, mutta ei minulle ole ikinä juolahtanut mieleen pitää sitä jotenkin sivistymättömänä. Sivistynein ruokajuoma on minusta vesi, eikä sitäkään tarvitse ruuan kanssa olla paljon, ellei nyt syö jotain ylettömän suolaista.

Joskus nuorena saattoi toki mennä olutta ja pizzaa yhtä aikaa, mutta siitäkin alkoi pidemmän päälle tulla niin ähky olo, ettei uponnut pitkään. Juodessa tulikin usein laiminlyötyä ruokailua. Ei ikäänkuin muista syödä, tai sitten käy vaan nakkaamassa jonkun hampurilaisen naamaan ohimennen muistaessa.
Krapulassa saattoi sitten ahtaa itseensä kaksin käsin kaikenmaailmat pizzat, leivonnaiset ja sipsit, ja kylmää maitoa päälle.

Nykyisin onkin kiva, kun on päässyt eroon myös kohtuuttomasta syöpöttelystä, ja suhde ruokaankin on ikäänkuin tullut terveemmälle pohjalle.

Minä tein tänään pinaatti-ananas-smoothieta, jolle kävi ikävästi. Blenderini tiiviste fuskasi ja vihreä sörsseli valui pitkin tiskipöytää ja blenderin sisällekin kai. :x Yritän huomenna uusiksi. Ihan hyvää siitä kyllä tuli, sikäli kun sitä smuuthia siitä tiskipöydältä sain tipan ryystettyä.
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mies metsänreunasta » 14.10.2019 17:52:44

Olut täyttää vatsan, se on tunnettu tosiasia.

Ja sekin on hyödyllinen tieto, paikassaan. Joskus kauan sitten kun järjestimme aika isojakin harjannostajaisia ja työporukan saunailtoja, jouduin jonkinlaisena seremoniamestarina homman kulkua ohjailemaan.
Ja ensimmäisiä opetuksia vanhemmalta ja kokeneemmalta urakoitsijalta oli se, että miesporukalla ensin saunottaessa piti suorastaan tyrkyttää kaljaa ja makkaraa niin paljon kuin vain sai porukan nielemään. Sitten kun siirryttiin saunan jälkeen ravintolapöytään (jossa piikki oli avoin) eivät tietenkään jaksaneet kalliimpia aineita niin mahdottomasti.
mies metsänreunasta
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 14.10.2019 18:46:02

Nykyisistä ruokauutuuksista härkis on tullut minulle mieluisaksi. Sitä saa useammalla tavalla valmiiksi maustettuna, pyöryköinä ja pihveinä.
Hyvääkin on ja plussana kotimaisuus. Tehdas on Pohjanmaalla ja härkäpapu kotimaista. Mainio keksintö ja lieneekö vientinäkymiäkin, olikos näilläkin joku yrityskauppa/yhteistyökuvio meneillään?
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

Paluu Me Lopettajat