Olet täällä

Politiikka, uskonto, jne.

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Politiikka, uskonto, jne.

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 12.10.2019 18:10:43

Alkovi kirjoitti:Aikamoista yleistämistä. Tuollaisesta taisi juuri joku saada tuomion vihapuheesta :)
Kaikenlainen terrorismi ja väkivalta on tietysti yhtä tuomittavaa. Vastakkainasettelua lisää myös se, että ihmisten huolet ja pelot jätetään täysin huomiotta, vaikka niille löytyisi perusteltuja syitäkin.

Ihmisten pelkoja lietsotaan tarkoitushakuisesti, joka on ikikaikainen propagandan väline. Natsi-Saksassa lietsottiin pelkoa (ja vihaa) juutalaisia kohtaan, nykyajan fasistit lietsovat pelkoa maahanmuuttajia, islamisaatiota, homosaatiota ja milloin mitäkin kohtaan.
Välineinä käytetään valeuutisia, valemedioita, joista esimerkkinä suomenkielinen, Venäjän trollaustoimintaan kytkeytyvä MV-lehti.

Ihmisten huolet ja pelot? Minua ihmisenä huolestuttaa juuri tuo vastakkainasettelun ilmapiiri, ja pelon lietsonta kokonaisia ihmisryhmiä kohtaan. Ihmisenä minua huolestuttaa totuuden vääristely ja valeuutisten levitys, tieteen ja tiedon dissaaminen ja ylenkatsonta. Ihmisenä ja kansalaisena minua myös huolettaa (ja vituttaa) se, että äärilaita vääristelee ihmisten ja kansan (siis myös minun) tahtoa omassa propagandassaan.
Fasistit esiintyvät aina "kansan äänenä", vaikka heidän takanaan ei olisi kuin viidennes kansasta, tai vielä pienempi osa.

Lisäksi minua huolestuttaa ilmastonmuutos, johon äärioikeisto ei usko, koska sitä ei voi vierittää maahanmuuttajien tai islamisaation syyksi. Sanoi tiedemaailma ja tiedemiehet mitä tahansa, äärioikeisto panee siinä kohtaa kädet korvilleen ja lelettää omaa hölöpölöään päälle niin että tiedemiesten ääni hukkuu irrationaalisen mölinän alle.
Siinä hiemn lisää "vihapuhetta", ole hyvä, alkovi. :D
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alkovi » 12.10.2019 21:43:09

Oletko lukenut tutkimuksia, joissa kysellään eurooppalaisten ihmisten mielipiteitä maahanmuutosta ja myös EU ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien asenteita Euroopassa paikallista lainsäädäntöä kohtaan? Prosentit eivät ole niissä puolellasi.
Alkovi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 13.10.2019 04:19:21

Alkovi kirjoitti:Oletko lukenut tutkimuksia, joissa kysellään eurooppalaisten ihmisten mielipiteitä maahanmuutosta ja myös EU ulkopuolelta tulevien maahanmuuttajien asenteita Euroopassa paikallista lainsäädäntöä kohtaan? Prosentit eivät ole niissä puolellasi.

Lainsäädännön halveksinta onkin jännä juttu. Sitä kun tuntuu osoittavan jatkuvasti oikeistopopulistit ihan ylimmässä vallan kahvassa, eivätkä heidän kannattajansakaan kovin lainkuuliaisia välitä olla, varsinkin jos lakia rikkoo oma porukka. :roll:

Oikeistopopulistit hälisevät kovia sanoja maan lakien kunnioittamisesta ja maansa edusta, mutta heille itselleen tuntuu olevan ylivoimaista noudattaa oman maansa lakeja. Trump on ollut vähällä joutua virkarikossyytteisiin koko presidenttiytensä ajan, sen lisäksi että häntä on syytetty maanpetturiksi omien leirissäkin.
Boris Johnson puolestaan joutui miltei syytteeseen koplattuaan parlamentin kautta tarkoitusperiinsä sopiviksi. Italian Matteo Salvinia epäiltiin laittomasta sieppauksesta. Venäjällä puolestaan Putinin asema on niin paljon lainkin yläpuolella, ettei edes hänen toimeksiannostaan tapahtuneita murhia ja myrkytyksiä saada selvitettyä. Tuskin edes yritetään.
Suomessa persuja on tuomiolla jatkuvasti, ja pitävätpä monet heistä rikostuomioita jopa "sulkana hatussa" (sic).

Maahanmuutosta seuraa ongelmia. Se on ihan selviö, eikä sitä ole kukaan kiistänyt. Siitä tuli ongelmia jo silloin, kun suomalaisia lähti sankoin joukoin Ruotsiin 60- ja 70-luvulla leveämmän leivän perässä. Kaikki eivät todellakaan saaneet leveämpää leipää tai edes pystyneet sopeutumaan yhteiskuntaan, vaikka Ruotsin luulisi olevan melko samanlainen kuin Suomen. Tämän seurauksena Slussenilla ja T-centralenissa pyöri suomea puhuvia spurguja vielä tällä vuosituhannellakin.

Mutta! Alkovi ei ole vielä juurikaan kertonut ratkaisuja meidän huoltosuhteemme suhteeen. Väestömme ikääntyy, ja kantasuomalaisista eläkkeelle on siirtymässä pian niin suuri osa, että kantasuomalaisten työssäkäyvien osuus laskee liian pieneksi.
Ja kuten olette ehkä lukeneet, syntyvyys on pohjalukemissa. Uusia veronmaksajia ja työntekijöitä ei enää synny Suomessa.
Ratkaisepas, Alkovi, tämä pulma ilman työperäistä maahanmuuttoa.

Mitä tulee turvapaikanhakijoihin, heidän vastaanottamistaan määräävät kansainväliset sopimukset. Se, miten toimivaa tai toimimatonta kotouttamisesta voidaan tehdä, riippuu sitten kunkin maan omista toimista.

Liittyen muuten siihen kansalaisten huoleen ja pelotteluun, tässä on dataa Suomen väkivaltarikostilastoista: https://findikaattori.fi/fi/57
Tilastokäppyrä väkivaltarikosten määrästä näyttää muuten erehdyttävästi siltä käppyrältä, joka kuvaa alkoholinkulutusta maassamme. Jännä yhteensattuma. :idea:
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 08:48:13

lomapuisto kirjoitti:Elokuva Ikitie]

Hei Lomapuisto ja muut elokuvien ystävät. Jos Ikitie oli hyvä, niin tässä vähän samaan aihepiiriiin liittyvä, kauhean hyvä ja hyvän kauhea "Puhdistus", joka siis perustuu Sofi Oksasen samannimiseen teokseen.
https://www.mtv.fi/sarja/puhdistus-10000190

"Puhdistus" on todella järkyttävä varsinkin kuvatessaan naisiin kohdistuvaa väkivaltaa ja seksuaalista riistoa, mutta samalla niin jännittävä että se pitää otteessaan koko 2 tuntia. Kaiken kauheuden takana piilee toivon kipinä, ja lopulta edes joku selviytyy, ja edes joku paha saa palkkansa. Mutta ei enempää juonipaljastuksia tähän.

Samalla tulee miettineeksi, oliko Neuvostoliiton kaltaisessa järjestelmässä sittenkään juuri mitään parempaa, kuin jossain natsi-Saksassa. :x :(
Harvassa ovat plussat sirpin ja vasarankaan hyväksi, vaikka hakaristiin verrattaisiin.
Puistattavaa ja kammottavaa. Ihmiskunta ottakoon varoittavaksi opiksi noista hirviö-valtioista, mutta ottaako se?

PS. Myös "Ikitie" katsottavissa Yle Areenassa edelleen.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tyyne » 14.10.2019 09:18:12

Huomenta kaikille,

sain tuon Puhdistuksen muutama vuosi sitten joululahjaksi. Oli siinä ja siinä, että sain luettua loppuun. Kirja sinänsä oli ihan hyvä mutta minulle liian julma ja raaka. Sain myös joululahjaksi "Kun kyyhkyset katosivat" mutta lukematta vielä on :shock: . Ehkä kumminkin olen luonteeltani niin herkkä; en esim. voi lukea lehdistä mitään mikä koskee lasten tai eläimien kaltoin kohtelua.

Tyyne
Tyyne
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Alkovi » 14.10.2019 10:29:41

Tuo huoltosuhde on Vadelmamunkki tosiaan problemaattinen juttu. Ihmisten lukumäärän lisääminenhän ei sitä sinällään paranna, vaan saattaa jopa huonontaa. Tänne tulevien ihmisten täytyisi tehdä tuottavaa työtä ja käyttää yhteiskunnan tukia melko vähän. Se ei ole helppoa kantasuomalaisillekaan, saati sitten maahanmuuttajalle, joka mahdollisesti tienaisi 8-9€ tunnissa. Sinänsä minulla ei ole mitään työperäistä maahanmuuttoa vastaan.
Alkovi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alkovi » 14.10.2019 10:42:24

Täytyy vielä Vadelmamunkin suuntaan sen verran sohaista, että painotat aina itsestäsi kertoessasi yksilön vastuuta itsensä kehittämisessä. Näissä maahanmuuttoasioissa paino on kuitenkin aina valtioiden vastuulla kotouttamisessa. Mikä on yksilön vastuu integroitumisesta yhteiskuntaan? Ei todellakaan voida sanoa, että Ruotsin tai Suomen kaltainen yhteiskunta ei antaisi mahdollisuuksia.
Alkovi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 11:58:57

Alkovi kirjoitti:Täytyy vielä Vadelmamunkin suuntaan sen verran sohaista, että painotat aina itsestäsi kertoessasi yksilön vastuuta itsensä kehittämisessä. Näissä maahanmuuttoasioissa paino on kuitenkin aina valtioiden vastuulla kotouttamisessa. Mikä on yksilön vastuu integroitumisesta yhteiskuntaan? Ei todellakaan voida sanoa, että Ruotsin tai Suomen kaltainen yhteiskunta ei antaisi mahdollisuuksia.

Tietenkin ihmisellä itsellään on vastuuta, lukuunottamatta pikkulapsia. Ei ihmistä voi integroida vastoin tahtoaan, ellei tämä halua integroitua. Näkisin kuitenkin, että sitä integroitumishalukkuutta on lähestulkoon kaikilla tänne tulevilla. Tämähän saa joskus sellaisia hieman arveluttaviakin piirteitä, että turvapaikanhakija kääntyy muslimista kristityksi tullessaan maahan. Siitä ei tietenkään voi moittia, jos hän ei ole tiennyt, ettei Suomessa ole pakko kuulua mihinkään uskontokuntaan.

Meille tulee turvapaikanhakijoita ja pakolaisia, jotka ovat omissa maissaan olleet insinöörejä, lääkäreitä, opettajia. Suomessa he ovat tyytyväisiä, jos pääsevät harjan varteen tai bussikuskiksi.

On todistettu, että ihmisen pelkkä nimi saattaa torpata mahdollisuudet päästä edes työhaastatteluun, vaikka täyttäisi miten paljon hakemuksia ja olisi miten pätevä. Tällöin voi jo sanoa, että se mahdollisuuskin evätään. Yritäppäs itse hakea töitä vaikka nimellä Muhammed tai Hagert. :idea:

Btw, mahdollisuus ei tarkoita samaa kuin onnistuminen. Joskus tuntuu että nämä sekoitetaan (tahallaan tai tahattomasti) toisiinsa. Yhteiskunta tarjoaa aivan varmasti mahdollisuuksia, mutta eihän se tarkoita että 100 % ihmisistä onnistuu kaikissa pyrkimyksissään, vaikka miten kovasti yrittäisi.

Oli minullakin mahdollisuus päästä yliopistoon ja kunnanvaltuutoon. Yhteiskunta tarjosi mahdollisuuden, mutta en päässyt. Ensinmainitusta ei enää nykyisin ole väliäkään, ja toiseksi mainittua voi yrittää uudelleen jos haluaa. 8)
Viimeksi muokannut vadelmamunkki päivämäärä 14.10.2019 12:16:11, muokattu yhteensä 4 kertaa
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 12:07:52

Tyyne kirjoitti:
sain tuon Puhdistuksen muutama vuosi sitten joululahjaksi. Oli siinä ja siinä, että sain luettua loppuun. Kirja sinänsä oli ihan hyvä mutta minulle liian julma ja raaka. Sain myös joululahjaksi "Kun kyyhkyset katosivat" mutta lukematta vielä on :shock: . Ehkä kumminkin olen luonteeltani niin herkkä; en esim. voi lukea lehdistä mitään mikä koskee lasten tai eläimien kaltoin kohtelua.

Minullakin se tekee pahaa usein, mutta nyt ajattelin kuitenkin että voisin lukea tuon Puhdistus -romaaninkin. Aiemmin en ole ollut kiinnostunut Oksasen tuotannosta juurikaan.

Olen kyllä paatunut kauhuleffojen ja sotaelokuvien ystävä, mutta tuollaiset viattomiin siviileihin kohdistuvat raakuudet, jotka ovat oikeasti tapahtuneet historian aikana, ovat aina ahdistavia. :(

Kuka muuten muistaa erään pienen punaisen takin elokuvasta Schindlerin lista?
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Alkovi » 14.10.2019 12:19:53

Totta. Mikähän siinä on, että jotkut ryhmät työllistyvät paremmin kuin toiset? Täytyy olla syvään juurtunut koko yhteiskunnan kattava rasismi.
Tässä vähän asiaa kantasuomalaisten työllistymisen helppoudesta. Onneksi filippiiniläiset kuitenkin kelpaavat työnantajillekin.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006271936.html
Alkovi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto » 14.10.2019 12:21:16

Alkovi kirjoitti:Täytyy vielä Vadelmamunkin suuntaan sen verran sohaista, että painotat aina itsestäsi kertoessasi yksilön vastuuta itsensä kehittämisessä. Näissä maahanmuuttoasioissa paino on kuitenkin aina valtioiden vastuulla kotouttamisessa. Mikä on yksilön vastuu integroitumisesta yhteiskuntaan? Ei todellakaan voida sanoa, että Ruotsin tai Suomen kaltainen yhteiskunta ei antaisi mahdollisuuksia.

Kiitos tästä! Hieno heitto.
Sitä kun maahanmuuttajakin voisi itsekin tehdä jotain, eikä pelkästään keskittyä tekemään riisistä paskaa.
Sama vastuu (tai vaihtoehtoisesti ymmärtäminen) kaikille meille yhteiskunnan eläteille ja jos ei onnistu, niin oma vika.
Seurauksethan lopulta on samat; syrjäytyminen ja köyhyys johtaa helposti näköalattomuuteen, päihteidenkäyttöön, mielenterveysongelmiin, perhe-ja muuhun väkivaltaan ja ylisukupolviseen sosiaalitoimen asiakkuuteen.

Edit.
Ja ennenkuin mulle aletaan antamaan rasistin leimaa, lisään, että VM itse suomi kaltaisiani sanoisinko nyt syrjäytyneitä toisessa ketjussa, että eteenpäin elämässä pääsee, kun itse tekee jotakin, eikä pelkästään istu ja tee leivästä paskaa. Yhtä raskasta tämä on varmaan taustasta riippumatta puhutaan nyt sitten köyhyydestä, yksinäisyydestä tai muusta jonkinlaisesta osattomuudesta.
metsänpeitto
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 18:23:02

Alkovi kirjoitti:Totta. Mikähän siinä on, että jotkut ryhmät työllistyvät paremmin kuin toiset? Täytyy olla syvään juurtunut koko yhteiskunnan kattava rasismi.

Tässä on taas uusi artikkeli pelkän nimen vaikutuksesta työnhaussa.

[i]Suomalainen nimi on valtava etu Suomen työmarkkinoilla – tutkija lähetti tuhansia työhakemuksia eri nimillä ja tulokset hätkähdyttävät
Työmarkkinoiden arvojärjestyksen huipulla on suomalaistaustainen nainen ja pohjimmaisena somalialaistaustainen mies.
[./i]

https://yle.fi/uutiset/3-11023468
Viimeksi muokannut vadelmamunkki päivämäärä 21.10.2019 07:47:30, muokattu yhteensä 1 kerran
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 18:33:37

metsänpeitto kirjoitti:Sitä kun maahanmuuttajakin voisi itsekin tehdä jotain, eikä pelkästään keskittyä tekemään riisistä paskaa.
Sama vastuu (tai vaihtoehtoisesti ymmärtäminen) kaikille meille yhteiskunnan eläteille ja jos ei onnistu, niin oma vika.
Seurauksethan lopulta on samat; syrjäytyminen ja köyhyys johtaa helposti näköalattomuuteen, päihteidenkäyttöön, mielenterveysongelmiin, perhe-ja muuhun väkivaltaan ja ylisukupolviseen sosiaalitoimen asiakkuuteen.

Moni maahanmuuttaja tekee aika paljon enemmän kuin vain riisistä paskaa. Maahanmuuttajia työskentelee runsaasti esim. siivousalalla, joka ei enää kantasuomalaiselle kelpaa. Maahanmuuttajia on myös paljon kuljetusalalla, bussikuskina jne.
Toki maahanmuuttajia on myös paljon päihdeongelmaisina ja mielenterveysongelmaisina. Ja niihin ongelmiin on haettavissa apua, joka kuuluu kaikille niitä tarvitseville.
Maahanmuuttajia on kuitenkin myös jopa yhteiskunnan yläpäässä, kunnanvaltuustoissa, eduskunnassa ja niin edelleen. Se ei tietenkään tarkoita, että kaikki pääsisivät sinne asti jotka haluavat, mutta ainakin jotkut tekevät selvästi enemmän kuin vain valittavat netissä.

metsänpeitto kirjoitti:Ja ennenkuin mulle aletaan antamaan rasistin leimaa, lisään, että VM itse suomi kaltaisiani sanoisinko nyt syrjäytyneitä toisessa ketjussa, että eteenpäin elämässä pääsee, kun itse tekee jotakin, eikä pelkästään istu ja tee leivästä paskaa. Yhtä raskasta tämä on varmaan taustasta riippumatta puhutaan nyt sitten köyhyydestä, yksinäisyydestä tai muusta jonkinlaisesta osattomuudesta.

Ne joilla on ihan oikeasti raskasta, eivät istu Plinkissä nillittämässä joka päivä jonkun toisen sanomisista. Ne, joilla on ihan oikeasti raskasta, eivät ehkä omaa mahdollisuutta käyttää edes tietokonetta ja internettiä niin paljon.
Ne, joilla on ihan oikeasti raskasta, eivät omaa voimavaroja kaivella tikulla jonkun toisen sanomisia päivästä toiseen jollain nettifoorumilla. Niillä, joilla on ihan oikeasti raskasta, on isompia murheita kannettavanaan.

Sinä, metsänpeitto, saatat kuitenkin olla minua parempiosaisempi. Ja minusta on ihan o.k, ja hyvä asia, jos niin on.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto » 14.10.2019 18:55:24

Sulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon olen yrittänyt. Huvittavaa tuo jauhaminen. Missä todelisuudessa oikein elät? Avun saaminen moneen asiaan on nykyään hyvin vaikeaa, ei tarvitse omiakaan kokemuksia, hesarinkin lukeminen auttaa alkuun. Palveluja on leikattu aika lailla. Ja vittuako se sun persettä kaivaa jos mun elämä ei ole mennyt ihan niinkuin toivoin tai suunnittelin? Osa onnistuu ja osa ei. Pitääkö mun nyhtää nyt itteni hirteen, kun olen niin vitun surkea paska, joka on ihan omasta syystään heittäytynyt saamattomaksi, enkä ole tämän parempaan pystynyt? Sä olet todella ilkeä ja mun kimpussa vittuilemassa koko ajan. Kiitos kovasti vertaistuesta!
metsänpeitto
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 14.10.2019 19:23:08

metsänpeitto kirjoitti:Sulla ei ole aavistustakaan kuinka paljon olen yrittänyt. Huvittavaa tuo jauhaminen. Missä todelisuudessa oikein elät?

Siinä todellisuudessa, jossa on päihdeongelmia, mielenterveysongelmia, lasten laiminlyöntiä ja väkivaltaa. Siinä todellisuudessa, jossa isä istuu vankilassa kun hänen lapsensa hyppää ruutua kotipihalla. Siinä todellisuudessa, jossa jonotetaan leipää kesällä ja talvella. Siinä todellisuudessa, jossa ihmisiä kuolee päihteisiin. Siinä todellisuudessa, jossa nuoret naiset myyvät ruumistaan saadakseen rahaa huumeisiin.

Mutta minä elän myös siinä todellisuudessa, jossa meillä on joitain mahdollisuuksia vaikuttaa joihinkin asioihin elämässämme. Ilman sitä mahdollisuutta kukaan ei olisi edes raitistunut. Sekin on mahdollisuus, että me käymme nyt tässä tätä keskustelua internetissä, kun joku toinen tarpoo ulkona kodittomana tai on perheenjäsenensä pahoinpideltävänä.

metsänpeitto kirjoitti:Avun saaminen moneen asiaan on nykyään hyvin vaikeaa, ei tarvitse omiakaan kokemuksia, hesarinkin lukeminen auttaa alkuun. Palveluja on leikattu aika lailla. Ja vittuako se sun persettä kaivaa jos mun elämä ei ole mennyt ihan niinkuin toivoin tai suunnittelin?

Ei kaivakaan, joten voisit lopettaa tuon kimpussani nillittämisen joka sanasta minkä sanon.
Minullapa sattuu olemaan omaa kokemusta avun saamisesta. Olen ollut katkaisuhoidossa kolme kertaa. Monestiko sinä? Minä olen saanut toimeentulotukea, asumistukea, opintotukea. Niin kai sinäkin?
Olen käynyt leipäjonossa joka ikinen viikko opiskeluaikana, kun opintotuki ei ihan riitä kaikkeen. Oletko sinä käynyt leipäjonossa?
Minä olen käynyt vertaisryhmissä ja saanut niistäkin jotain apua, vaikka jotkut sylkevät niiden päälle tälläkin foorumilla.

metsänpeitto kirjoitti:Osa onnistuu ja osa ei. Pitääkö mun nyhtää nyt itteni hirteen, kun olen niin vitun surkea paska, joka on ihan omasta syystään heittäytynyt saamattomaksi, enkä ole tämän parempaan pystynyt? Sä olet todella ilkeä ja mun kimpussa vittuilemassa koko ajan. Kiitos kovasti vertaistuesta!

Minäkö se sinun sanomisiasi tulin tähän "politiikka ja uskonto" -ketjuunkin ruotimaan, vaiko sittenkin toisinpäin?
Et sinö minulta mitään vertaistukea edes kaipaa, kun et edes pidä minua vertaisenasi. Minähän olen kultalusikka suussa syntynyt hyväkäs, joka en tiedä oikeasta elämästä yhtään mitään.

Eli huomaatko itse ollenkaan, miten alentuva ja pilkallinen oma suhtautumisesi on?
"Missä todellisuudessa sinä elät?" "Hesarinkin lukeminen auttaa alkuun" jne.
Joo, minähän en olekaan ikinä ollut edes kännissä saati päihdeongelmainen, enkä ikinä tavannutkaan ketään sellaista. :x
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat