Olet täällä

Miten eroon syyllisyydestä

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Miten eroon syyllisyydestä

ViestiKirjoittaja Eroon alkoholista » 13.10.2019 18:14:49

Hei kaikille! Ratkesin taas viime torstaina ryypylle ja niinkuin aina muisti meni ja morkkis on kamala, pelkään että olen tehnyt jotakin typerää mitä en itse muista vaikka kotoa yksin heräsinkin. Tätä edelsi jälleen muutama kerta kun olin onnistunut ottamaan pari lasia viiniä eikä lähtenyt lapasesta niin kuvittelin että osaan kohtuudessa pysyä, sitten menikin pullo viiniä, 5 puolen litran siideriä ennen baariin lähtöä.. Olin siis jo ollut 5 viikkoa selvinpäin ennen tätä keissiä. Miten te muut pääsette yli kaikesta syyllisyydestä ja vainoharhoista?

Olen siis naimisissa oleva nainen ja tästä syystä huolettaa mitä olen mahdollisesti puuhastellut vaikka sellaisesta ei mitään merkkejä/muistikuvaa olekaan.

Antabuksen aloitus jälleen edessä maanantaina, eihän näitä morkkiksia jaksa kukaan!
Eroon alkoholista
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Miten eroon syyllisyydestä

ViestiKirjoittaja Tyräkki » 13.10.2019 18:18:24

Eroon alkoholista kirjoitti:Miten te muut pääsette yli kaikesta syyllisyydestä ja vainoharhoista?

Ajan kanssa, ihan varmasti. Vaikka siltä ei ehkä tunnukaan silloin, kun tuskaisena ja hermorauniona odottelee tomun laskeutumista/pelkää pahinta.
Tyräkki
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 0132 » 13.10.2019 18:29:44

No Heips.
Aika armahtaa. Muistettava kuitenkin että saattaa sattua sellaista jota ei voi itselleen antaa anteeksi.
Aika rajut pohjat olet baariin lähtiessä ottanut.

Putkis 0132, ei ihan kaikkea unohtanut.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 13.10.2019 20:12:11

Eron alkoholista kirjoitti
Olin siis jo ollut 5 viikkoa selvinpäin ennen tätä keissiä. Miten te muut pääsette yli kaikesta syyllisyydestä ja vainoharhoista?

Olen siis naimisissa oleva nainen ja tästä syystä huolettaa mitä olen mahdollisesti puuhastellut vaikka sellaisesta ei mitään merkkejä/muistikuvaa olekaan.

Tervetuloa!
Kun juomalla on jo menettänyt alkoholinhallintakyvyn, se on mennyttä ja ollutta. Vain raittius pelastaa tulevaisuuden.
Syyllisyys todellisista ja muistamattomuuden takia myös oletetuista törttöilyistä ja häpeällisistä teoista on oikeastaan ihan hyvä merkki. Omatuntosi se siinä kolkuttelee. Vainoharhaiset luulot jäävät ajan myötä, kun suhteellisuuden taju tervehtyy realistisemmaksi
.
Itse pääsin raitistuttuani eroon vaikeimmista syyllisyyksistäni keskustelemalla palavereissa tapaamani luotetun raitistuneen alkoholistin kanssa mies miehelle kasvotusten. Sinulle naisena saattaisi sopia samanlaiset keskustelut raitistuneen naisalkoholistin kanssa.
Tietysti on myös ammattilaisten apua saatavana esimerkiksi A-klinikalta tai seurakunnan työntekijältä.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mummeli (poistunut käyttäjä) » 13.10.2019 22:05:24

Hei! Minä olin kaksi kuukautta raittiina ja sitten tuli takapakkia. Viime viikonloppuna vedin sitten muutaman päivän kunnolla. Tarkoitus oli lopettaa siihen, mutta niinhän siinä kävi, että joka päivä töiden jälkeen join 3-5 olutta. Perjantaina kävin ostamassa sellaisen satsin, että ei tarvitse kotoa liikahtaa. Nyt sunnuntaina armoton morkkis ja vitutus päällä. Tosiasiassa tein sen tarkoituksella. Ajatuksena oli, että jos saisin sellaisen ahdistuksen että ei tekisi enää mieli juoda ikinä. Olin sen pari kuukautta polttamattakin ja huomenna tarkoitus taas aloittaa alusta, yrityksenä lopettaa molemmat: juominen ja tupakan poltto. Sitähän en voi tietää onnistunko, mutta kokemuksesta tiedän että raittiina elämä on paremaa kaikin tavoin. Kävin lenkillä, salilla, luin, vietin todellista laatuaikaa. Alkoholi vie ilon elämästä, kun ei sitä enää osaa käyttää oikein. Tsemppiä sulle. Yritetään yhdessä..
Mummeli (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 14.10.2019 08:06:57

Hei Mummeli!

Tärkeän ja oleellisen asian kirjoitit. Minkään pituinen hyväkään raittius ei poista ihmisestä alkoholin ylivaltaa, jos juomalla on ylittänyt kyvyn hallita juomistaan.

Ensimmäiset asiat ensiksi
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 14.10.2019 09:23:54

Aika tosiaan jeesii ja että tutustuu itseensä selvinpäin.

Toiset on varmaan aina samanlaisia ja muuttumattomia tyyppeinään, mutta ainakin
itselläni persoona ja luonne ja moraali yms. pikku seikat on täysin erilaisia kuin
sillä päihdekeijolla, jota kymmeniä vuosia ehdin olla.

if your drinking won´t kill u, your memories will
ja tuosta kun vielä selvii, niin sitten voi nähdä asiat
jo toisin ja suhteuttaa niitä menneitä sammalia ja
olla armollinen ittellensä ja sen sellasta, bla bla.
Bentsoitta 2013 - 2015, ja 22.2.2017 alkaen,
selkeenä sulhasena since 8.1.2019, aye !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja sunnari (poistunut käyttäjä) » 14.10.2019 16:59:35

Muistinmenetykset kännissä olivat kosteina aikoina ihan peruskauraa. Pahimmillaan herännyt kadulta ilman lompakkoa, mutta 99% kerroista autopilotti kyllä hoiti ainakin omalla kohdalla ehjänä kotiin. Teki toki joka kerta mieli suurin piirtein hypätä parvekkeelta kun siitä tokeni. Ihan aiheellinen morkkis ja hyvä jos pani miettimään. Sanomattakin toki selvää että tuollaisia kannattaa välttää, mutta uskon että aloittaja kyllä huomaisi jos olisi harrastanut seksiä muistinmenetyksensä aikana.

Syyllisyydestä ylipääseminen onkin sitten oma lukunsa. Se vaatii ihmiseltä työtä itsensä ja läheistensä kanssa, enkä usko että se kaikissa tapauksissa edes koskaan täysin hellittää. Uskon kyllä vakaasti että menneen kanssa voi oppia elämään, pakkohan se on.
sunnari (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Eroon alkoholista » 15.10.2019 12:51:28

Hei! Kiitos kaikille viesteistä.

Nyt taas muutamia päiviä selvinpäin olleena vähän parempi fiilis, onneksi, äsken tulin 10 km kävelyltä, kaunis ilma ulkona.

Jännä homma tuo miten sitä aina luulee kun 1-3 kk ollut selvinpäin että pystyisi mukamas jonkinlaiseen kohtuu käyttöön vaikka se ei ole minulta onnistunut lähes koskaan, yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat.

Oma tilanteeni on ollut viimeiset 5 vuotta hieman parempi, ennen sitä join lähes päivittäin ja krapula saikkuja kertyi niin paljon että on ihme että minulla on vielä työpaikka. Saatikka että lastani ei ole huostaanotettu, tiedä sitten olisko se ollut parempikin jossain vaiheessa.

Nykyään juon ehkä 6 kertaa vuodessa mutta joka kerta aivan tolkuttomaan kuntoon eikä tosiaan millään ole silloin mitään väliä. Täysriattiuteen olen pyrkinyt nyt viimeiset 5 vuotta, vaikeaa tuntuu olevan.

Hyvää tiistaita kaikille!
Eroon alkoholista
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja lomapuisto » 15.10.2019 17:31:19

Jännä homma tuo miten sitä aina luulee kun 1-3 kk ollut selvinpäin että pystyisi mukamas jonkinlaiseen kohtuu käyttöön vaikka se ei ole minulta onnistunut lähes koskaan, yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat.

Tuo on ihan tavallista alkoholismia. Silti sinullakin on mahdollisuudet saada itsellesi raitis elämä.

Tänään et ole yksin
lomapuisto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 16.10.2019 07:54:34

Tyräkki kirjoitti:
Eroon alkoholista kirjoitti:Miten te muut pääsette yli kaikesta syyllisyydestä ja vainoharhoista?

Ajan kanssa, ihan varmasti. Vaikka siltä ei ehkä tunnukaan silloin, kun tuskaisena ja hermorauniona odottelee tomun laskeutumista/pelkää pahinta.

Ahdistus ja syyllisyys on ikäviä olotiloja, mutta aika pian niiltä onneksi pahin kärki taittuu. Ehkä ne voi kääntää voimavaraksi käytettäväksi raitistumiseen? Eihän noita nyt mielellään todellakaan kärsi päiväkausia. Minulla akuuttiin juomahimoon auttoi kovastikin viimeisimmän ryyppyreissun muistelu.
Hetki ja päivä kerrallaan tuohon juomiseen tulee etäisyyttä, onneksi ja voi miettiä enemmän tätä päivää ja tulevaa.
metsänpeitto (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Toivoton » 17.10.2019 14:44:31

Syyllisyys on yksi juopottelijan ammattitaudeista. Sen voi kokea ja käsitellä monella eri tavalla. Syyllisyyttä voi kokea ns. morkkiksena juopottelun jälkeen, vaikka mitään ei olisikaan tapahtunutkaan. Tällöin voi tietenkin kilauttaa mahdollisille silminnäkijöille ja kysyä illan kulusta, jolloin voi parhaimmillaan saada nopeastikin mielenrauhansa takaisin, jos mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut. Jos taas mistään ei saa tietoonsa muistoja muistamattomuuden ajalta, niin morkkisvaiheessa oma mieli osaa nostaa mitä ihmeellisempiä mahdollisia tapahtumia mieleen, joiden vuoksi iskee päälle syyllisyys ja häpeä. Nämä tilanteen selviävät ajan kanssa, riippuen siitä millainen juopottelukerta oli kyseessä; pikkujoulu, kapakka, kotibileet jne. Mikäli mitään hävettävää ei ilmene, niin mieli rauhoittuu ajan mittaan, kun aivokemiansa saa tasapainoon.
Sitten on tietenkin mahdollista, että jotain sellaista on oikeasti tapahtunut eli syyllisyyyden tunne johtuu jostain oikeasti tapahtuneesta. Tässäkin tapauksessa voi olla kyseessä suhteellisen harmiton moka, mutta krapulavaiheessa aivot tekevät siitä ison asian ja syyllisyyden tunne voi olla liian valtava suhteessa tapahtuneeseen. Jos jotain ikävää on oikeasti tapahtunut, niin ei siinä auta muu kuin kohdata tapahtunut ja toimia seurausten ohjaamana kohti valoisampia aikoja.
Kaikki riippuu siis siitä, mitä on oikeasti tapahtunut vai onko tapahtunut ja kuinka oma pää näissä tilanteissa reagoi eli onko pohjalla taipumus syyllisyyteen, kuten minulla, vai onko mieli rakentunut niin, ettei alkumorkkiksen jälkeen juurikaan nappaa kännimokat.
Sitten on vielä syyllisyyden tunne yksittäisten tapahtumien sijaan siitä, että ylipäätään on juonut vuosia ja aiheuttanut tuskaa lähimmilleen. Tämä voi johtaa asioiden vatvomiseen, kehäajatteluun ja itsesääliin, jotka taas pahimmillaan johtavat juomiseen, kun ”kaikki on mennyt ja olen huono ihminen ”. Näiden tunteiden käsittelyyn voi tarvita ammattiapua, kuten minä. Lisäksi syyllisyydestä ja armollisuudessa on kirjoitettu paljon ja on olemassa erilaisia menetelmiä, esimerkiksi huolihetki, joiden avulla jatkuvan syyllisyyden tunteen ja asioiden vatvomisen voi saada hallintaan.
Joka tapauksessa: menneelle ei voi enää mitään, mutta tulevaisuus on pitkälti omissa käsissä. Menneisyyden kanssa on opittava elömään, jotta voi rakentaa paremman tulevaisuuden.
Toivoton
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Lopettajat