Valvoja: Päihdelinkin toimitus
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 22.5.2019 09:38:28
Kirjoittaja Yksinkahden » 23.5.2019 20:47:02
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 27.5.2019 15:29:15
Kirjoittaja metsänpeitto (poistunut käyttäjä) » 28.5.2019 14:43:49
Nalkuttava akka kirjoitti:
Sen olen myös oivaltanut, että me voidaan tällä palstalla jokainen jakaa toisille vaikka mitä neuvoja (eivätkä ne toki ihan hukkaan mene), mutta oman kantapään kautta kaikki pitää kuitenkin oppia. Tarpeeksi on päätään seinään hakattava, ennen kuin huomaa, että ihan tottahan se oli, mitä muut kirjoittivat.
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 20.6.2019 09:27:27
Kirjoittaja pohdiskelija_ » 20.6.2019 13:32:13
Nalkuttava akka kirjoitti:Olen väsynyt. Olen väsynyt siihen, etten voi rentoutua kotonani. Olen väsynyt siihen, että vähän väliä ollaan heittämässä pihalle, käsketään hakea tavarat, sanotaan, ettei ole kotiin tulemista. Olen väsynyt keksimään suunnitelmille varasuunnitelmia, kun alkuperäiset eivät toteudukaan. Olen väsynyt jatkuviin syytöksiin, mustasukkaisuuteen, mitätöintiin, väheksymiseen. Olen väsynyt kotiin, jossa olohuonetta koristavat tyhjät oluttölkit, olen väsynyt niiden hajuun ja vanhan viinan hajuun. Olen vain niin pohjattoman väsynyt.
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 20.6.2019 19:21:06
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 3.7.2019 19:06:03
Kirjoittaja Irti voi päästää » 4.7.2019 23:20:15
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 10.7.2019 08:30:49
Kirjoittaja mihin kaikki katosi? » 11.7.2019 07:24:58
Nalkuttava akka kirjoitti:Kolmen viikon ryyppyputki on ohi ja nyt pitäisi taas olla niin kuin ei mitään. Mies aloitti keskustelun aiheesta Tuntuu-ettet-enää-välitä-minusta.
”Meidän suhteessa ei ole kaikki hyvin”. Ihanko tosi? Et sitten ole aiemmin sattunut sitä huomaamaan? Kaikki oli ”hyvin” niin kauan, kuin jokaisen putken jälkeen kuuntelin ne anteeksipyynnöt, mökötin aikani ja sanoin, että yritetään taas. Nyt en edes mökötä, suhtaudun mieheen ihan asiallisesti, mutta joku kylmyys siinä välissä on. Miten voisin heittäytyä tähän suhteeseen täysillä, kun tiedän, että matto vedetään taas jalkojen alta, ennemmin tai myöhemmin?
Mies valittaa, että tuntee itsensä hylätyksi. Entä minä? Enkö minä ole tuntenut itseäni hylätyksi jo monen vuoden ajan, kun juominen on mennyt edelle kaikesta. Jouluista ja juhannuksista, yhteisistä suunnitelmista ja matkoista. Olen tuntenut itseni täysin yhdentekeväksi, kun toinen juo, vaikka tietää, mitä se tälle suhteelle tekee.
Kerroin hänelle tuosta kaikesta. Mies järkyttyi, kun kuuli, että minä oikeasti en enää välitä (tai uskalla välittää) hänestä niin kuin ennen. Haluaa nyt (taas) korjata kaiken, huolehtii siitä, ettei ryyppy jää päälle, jättää nyt oluen joksikin aikaa kokonaan, jne. jne. jne…
En oikeasti tiedä, miten tästä eteenpäin. Oli aika, jolloin minulla olisi ollut halu vielä yrittää ja korjata kaikki. Se aika meni jo. Mies kyselee, miten paljon aikaa tarvitaan, että hän saa luottamuksen takaisin (=miten kauan pitää sinnitellä juomatta, ennen kuin voi taas ratketa). Miten minä tuohon voisin vastata? Haluaisin vain lähteä karkuun koko tätä tilannetta.
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 23.8.2019 14:34:33
mihin kaikki katosi? kirjoitti: Oma halu vaan on hiipunut, kaikki petetyt lupaukset, epävarmuus.
Kirjoittaja Vieras » 15.12.2019 13:54:50
Nalkuttava akka kirjoitti:Täällä taas, silläkin uhalla, että joku Vieras odottaa sormet syyhyten päästäkseen taas repostelemaan sanomisiani. On kuitenkin pakko purkaa näitä ajatuksia jonnekin, kun ei ole ketään, kelle puhua.
Kävin katsomassa asuntoa. Olisi mukavalla paikalla, kohtuullinen vuokra ja oikein minun näköinen. Ei vaan ole rohkeutta ottaa sitä ratkaisevaa askelta. Seuraavia asioita pelkään:
Vaikka saisin päätöksen tehtyä ja vuokrasopimuksen allekirjoitettua, miten saan lähdettyä? Jos mies huutaa ja sättii, niin sehän on helppoa, mutta jos pyytää ja anelee ja lupaa taas maat ja taivaat, niin pelkään heltyväni. On kuitenkin paljon pakkaamista ja kantamista, tässä joudutaan olemaan vielä paljon saman katon alla.
Jos saisinkin muutettua, taloudellinen toimeentulo. Kaikesta pitää vastata sitten yksin ja aika paljon hankintojakin joutuisin uuteen kotiin tekemään. Samoin muukin pärjääminen. Ei ole enää apua tarjolla, kun auto ei käynnisty tai jokin laite hajoaa. Muutenkaan ei ole sitä toista ihmistä, jonka mielipidettä kysyä tai jonka kanssa pohtia asioita.
Yhtenä suurimmista tietysti se iso ikävä ja eron läpikäyminen. Kerran eronneena tiedän, ettei se helppoa ole. Miten jaksaisin taas sen kaiken, on tässä suhteessa ollut niin paljon hyvääkin.
Ja kyllä miehenkin puolesta huolettaa. Juoko se itsensä sitten ihan rappiolle? Entä miten hän tulee toimeen, kun joutuu huolehtimaan kaikista kuluista yksin, ei ole töitäkään ja niin paljon rahaa menee ryyppäämiseenkin. Jollain tavalla häntä yhäkin rakastan ja pelkään hänen puolestaan. Tai voihan olla, että hänenkin asiat lähtisivät eron myötä parempaan suuntaan.
Siinäpä niitä. Lisäksi tunnen itseni petturiksi, jos lähden. Vaikka monta vuotta jo olen antanut tilaisuuden toisensa perään ja sanonut, etten loputtomiin tätä katsele. Yritin kuvitella elämäämme kymmenen vuoden päähän. En osannut. En kerta kaikkiaan pysty ajattelemaan, että jaksaisin niin kauan tätä ahdistusta. Lisäksi siinä ajassa alkoholin käyttö varmasti alkaisi jo näkyä miehen terveydessä. Olkoonkin alkoholismi sairaus, niin en näe itseäni alkoholidementikon omaishoitajana. Toinen ongelma on se, että miehellä on lainaa vielä maksettavana ja en tiedä, pystyykö enää työelämässä olemaan tuon juomisen takia. Liiton päivät loppuu jossain vaiheessa ja sittenpä on toimeentulon kanssa ihmettelemistä. Saa moittia itsekkääksi, mutta minä en häntä ryhdy siinä tilanteessa pelastamaan. Varsinkin, kun alkoholiin ja tupakkaan menee satasia kuussa.
Jos mies edes oikeasti yrittäisi. Selvittyään kyllä puhuu aina, että tämän on pakko loppua ja hän ei voi jatkaa näin. Mutta apua ei hae eikä edes yhtenä viikonloppuna voi olla ilman olutta. Tai itseasiassa viime viikonlopun oli, kun oli vasta selvinnyt helvetillisestä krapulasta, mutta joka ilta silti haikaili, miten olisi olut hyvälle. Uutta elämää kesti sillä kertaa kaksi viikkoa.
Helpotti tämä kirjoittaminen. Jokaisella on oikeus ilmaista mielipiteensä olipa se mikä tahansa, mutta kuitenkin kaipaisin nyt kannustusta ja tukea, en arvostelua ja moitteita.
Kirjoittaja Vieras » 15.12.2019 14:00:55
Kirjoittaja Nalkuttava akka » 19.12.2019 08:26:03