Olet täällä

Alkoholi(smi)

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Alkoholi(smi)

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 1.12.2019 14:22:03

Jokos Korkkis lähti sinne talvilomareissuun? Muistahan huolehtia hyvin nestetasapainostasi siellä lämpimässä maassa :P .

Mä tituleeraan itseäni aina tuurijuopoksi, mutta olen miettinyt, olenko nykyään sittenkin kalenterijuoppo :? . En tosin tiedä, mitä kyseinen termi tarkalleen ottaen tarkoittaa...
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 2.12.2019 19:03:00

Vielä minä Suomessa möllötän, mutta en toki enää kauaa. 8)

Ja mitä tekemistä reissuillani on alkoholismin kanssa, löytää toki näin paatunut juoppo aina viinansa. :roll:
Maksa kestää koko elämän.

-Juice Leskinen-
Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 22.12.2019 20:46:16

Tämä juoppo on jälleen palannut Suomen kamaralle aurinkoiselta reissultaan ilman mainittavia henkilö- ja omaisuusvahinkoja. :)

Tuli taas huolella rikottua stereotypioita alkoholin vaikutuksesta ruumiiseen, kun kanssasuomalaisten keskuudessa minua veikattiin 25-vuotiaaksi. :lol:

Muistin myös täsmentää, että onhan tuota brenkkua mennyt jo aika isolla kädellä, ja siinä sitten ihmetellään että mikä luonnonoikku tämä mies on. :o

Ja lienee sanomattakin selvää, että henkselien pauke raikui koko kotimatkan. 8)

-Juice Leskinen-
Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 23.12.2019 14:03:38

Tosin en itse ole täysin raitis mutta se on jotenkin ikävää tuo päivittäinen kahdella kädellä dokaaminen. Se ei mielestäni ole ylpeyden aihe tai joku hieno juttu.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 23.12.2019 14:42:57

Winston-84 kirjoitti:Jokos Korkkis lähti sinne talvilomareissuun? Muistahan huolehtia hyvin nestetasapainostasi siellä lämpimässä maassa :P .

Mä tituleeraan itseäni aina tuurijuopoksi, mutta olen miettinyt, olenko nykyään sittenkin kalenterijuoppo :? . En tosin tiedä, mitä kyseinen termi tarkalleen ottaen tarkoittaa...

Olet tyypillinen Alko-ongelmainen sekakäyttäjä eli sekis jolla myös psykoosisairautta taustalla.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.12.2019 02:47:36

Korkinkadottaja kirjoitti:Tämä juoppo on jälleen palannut Suomen kamaralle aurinkoiselta reissultaan ilman mainittavia henkilö- ja omaisuusvahinkoja. :)

Tuli taas huolella rikottua stereotypioita alkoholin vaikutuksesta ruumiiseen, kun kanssasuomalaisten keskuudessa minua veikattiin 25-vuotiaaksi. :lol:

Muistin myös täsmentää, että onhan tuota brenkkua mennyt jo aika isolla kädellä, ja siinä sitten ihmetellään että mikä luonnonoikku tämä mies on. :o

Ja lienee sanomattakin selvää, että henkselien pauke raikui koko kotimatkan. 8)

Tervetuloa takaisin kotimaan kamaralle :) .

Minkäs ikäinen sä oletkaan? Ainakin reippaasti päälle 30.

Joo, tuttua on. Tätäkin vanhaa juoppoa luullaan järjestäen vähintään 10 vuotta ikäistään nuoremmaksi ja henkkarit saa näyttää aina, kun ostaa alkoholituotteita. Tässä iässä se jo pistääkin paukuttelemaan henkseleitä :D . No, silloin ei kysellä henkkareita, jos ostan kaljaa tutusta kaupasta tutulta kassalta, joka on myynyt mulle bisseä ahkerasti viimeiset 10 vuotta ja nähnyt henkkarini miljoona kertaa. Kerran tosin Alkossa eräs tuttu myyjä, joka tietää tasan tarkkaan, minkä ikäinen olen, kysyi yllättäen paperit. Olin siinä vähän imarreltu, joskin toki myös vähän hämmästynyt, että dementiako tuolle on iskenyt. Selitti sitten, että niillä on jotkin tehovalvontaviikot meneillään ja henkkarit on parempi kysyä jokaiselta, jonka on edes minimaalisesti mahdollista olla alle kolmekymppinen, jos mielii työpaikkansa pitää.

En ollut jouluaattona kännissä, mutta eiköhän se korkki taas joulupäivän kunniaksi aukene.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 25.12.2019 19:50:05

Tässä välissä paljastettakoon, että edustan samaa rappiollista vuosikertaa kuin Rouva Saunamestari. :twisted:

Ja tiedän kyllä että minä vuotena akka on oikeasti syntynyt. 8)

-Juice Leskinen-
Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rakas hörhöni » 30.12.2019 18:25:40

Niin, alkoholista, ei niinkään holismista.
Ite aika harvoin kännejä otan.Sit toisaalta kun otan niin otan kunnolla.Mies ei harrasta lähes ollenkaan tämmöstö mikä toisaalta harmittaa.Olis aikas kiva yhdessä heittää viihteelle ja tanssia pöydillä ja heittää aivot narikkaan.
Joskus aina ollu kuiteski mukana mut taitanu kärsiä myötähäpeästä kun mä heitän parastani 8) Mut tästä en luovu.Se on mun juttu ja välillä täytyy vaan nollata pää kaikest :D
Rakas hörhöni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 12.1.2020 13:21:36

Juice-vainaa tätä jo aikoinaan pohti ja tituleerasi itseään alkoholikoksi.

Jos alkoholismi kerran on sairaus, niin miksi se on ismi? Taitaa olla tuo sana tosin muinaisjäänne ajoilta, jolloin alkoholismia/juoppoutta pidettiin ennemmin selkärangattomuutena ja ihan huvikseen rappiolla rallatteluna. Toki muitakin sairauksia tai ainakin häiriötiloja on, jotka ovat ismi-loppuisia.

Omissa hullunpapereissani tosin lukee alkoholiriippuvuus ja sehän kyseisen sairauden/oireyhtymän/häiriön/whatever virallinen nimi taitaakin olla, vaikka alkoholismista aivan yleisesti puhutaankin ja ihan virallisissa ja lääketieteellisissäkin yhteyksissä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hilbert » 12.1.2020 15:47:09

Winston-84 kirjoitti:Juice-vainaa tätä jo aikoinaan pohti ja tituleerasi itseään alkoholikoksi.

Jos alkoholismi kerran on sairaus, niin miksi se on ismi? Taitaa olla tuo sana tosin muinaisjäänne ajoilta, jolloin alkoholismia/juoppoutta pidettiin ennemmin selkärangattomuutena ja ihan huvikseen rappiolla rallatteluna. Toki muitakin sairauksia tai ainakin häiriötiloja on, jotka ovat ismi-loppuisia.

Omissa hullunpapereissani tosin lukee alkoholiriippuvuus ja sehän kyseisen sairauden/oireyhtymän/häiriön/whatever virallinen nimi taitaakin olla, vaikka alkoholismista aivan yleisesti puhutaankin ja ihan virallisissa ja lääketieteellisissäkin yhteyksissä.

Sana "kofeinismi":kin tarkoittaa oikeasti kofeiinin yliannostusta ja sen oireita eikä välttämättä riippuvuutta kahvista. Näissä nimeämisissä voi olla jotain epäjohdonmukaisuuksia. Esim. sanaa "narkomania" ei ilmeisesti käytetä paljon muissa kuin pohjoismaisissa kielissä.
hilbert
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 19.1.2020 06:59:34

^ Joo ja esim. botulismi tarkoittaa botuliinimyrkytystä, eikä suinkaan pakonomaista himoa syödä pilaantunutta kalaa tai riippuvuutta botox-injektioihin :lol: .

Tämä menee vähän aiheesta ohi, mutta ICD-sairausluokituksesta löytyy lukuisia oireita/tiloja, jotka eivät ole sairauksia, eikä kukaan niitä sellaisiksi väitäkään. Ne on rustattu sinne ihan selkeyden vuoksi, koska niitä pitää säännöllisesti kirjata lääkärinlausuntoihin, koska liittyvät olennaisesti moniin sairauksiin tai voivat aiheuttaa sellaisia.

Edit: Sikäli liittyy otsikon aiheeseen, että alkoholismi/alkoholiriippuvuus on lääketieteellisessä mielessä aika olennainen asia ja usein aiheuttaa erinäisiä terveysongelmia, vaikkei itsessään sairaus olisikaan. Ei mulla tässä ole mitään erityistä halua sen enempää kiistää, kuin allekirjoittakaan sitä, että alkoholismi on sairaus, mutta kunhan pohdin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 28.1.2020 13:29:55

Joo'o, kyllä mä taidan nykyään olla sellainen kalenterijuoppo. Ei tarkoita mun kohdallani sitä, että ajoittaisin dokaamiseni viikonloppuihin, koska näin eläkeläisenä se on aivan sama, vaikka olisin kännissä keskellä viikkoakin. En myöskään dokaa näinä Suomen kansallisina ryyppykekkeripyhinä, eli vappuna, juhannuksena ja uutena vuotena, vaan ne olen jo monta vuotta viettänyt järjestäen selvinpäin, poislukien joulu, koska eihän sitä kestä selvinpäin :mrgreen: . No ei vaines, siinä vain sattuu olemaan hyvä sauma tinata, kun ei ole mitään muutakaan tekemistä ja koko yhteiskunta on hiljentynyt.

Meinaan nyt sitä, että mä katson kalenterista, että tuossa ja tuossa olisi hyvin aikaa ryypätä ja myös toipua siitä. Mulla kun menee vähän vajaa viikko siinä, että ensin tinttaan viinaa pari-kolme vuorokautta ja parantelen itseäni sen jälkeen toisen mokoman.

Ainahan se mulla mielessä on, dokaaminen siis, jos ei ihan ensimmäisenä, eikä vielä toisenakaan asiana, niin jossakin alintajunnassa kuitenkin. Mun ei tee mieli läheskään aina olla kännissä, mutta kun tiedän, että ennemmin tai myöhemmin jälleen tekee, niin katson sitten kaleterista, että tuossa olisi hyvä sauma hoitaa sekin homma taas pois päiväjärjestyksestä.

Mulla on harrastuksia, jotka haluan ehdottomasti hoitaa selvinpäin, sekä erinäisiä sovittuja menoja, joita en voi, enkä halua hoitaa kännissä. Ja vaikkei mulla olisi edes mitään tärkeää, suunniteltua ja sovittua ohjelmaa, niin silti haluan toimittaa ihan arkiset askareeni selvänä. Muutenkaan ryyppääminen kaiken aikaa ei hotsita. Johan siitä touhusta menisi kaikki ilo ja hohto, jos känni olisi krooninen olotilani :roll: .

Aina näin ei ole ollut, vaan nuorempana mulla saattoi hyvinkin aueta korkki tyystin impulsiivisesti ja ilman mitään etukäteissuunnittelua. No, se ei ollut kovin hyvä homma, koska silloin jäi asioita hoitamatta ja tuli tehtyä ohareita ja niistä puski sitten morkkista ym. Tuohon aikaan olin huonommassa hapessa psyykkisesti ja elämänhallintani oli huonommin hanskassa. Yhtenä tärkeänä syynä taisi kuitenkin olla myös se, että ennen käytin benzoja paljon suuremmilla annoksilla(Sellaisilla, joissa ei ollut noin lääkinnällisesti enää mitään mieltä) ja tämä luonnollisestikin heikensi impulssikontrollia :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 26.2.2020 14:01:28

Korkkis, hoi! Rohkenin lainata tälle puolelle Vähättelijöihin kirjoittamasi pohjakosketuslistan. Mua ei huvita sille puolen kirjoitella, koska en ole mikään vitun vähättelijä, vaan rehellinen juoppo, eikä muutenkaan nappaa se ihqua, nastaa ja nannaa -mammakerho :roll:

Klassisia syitä piisaa:

Filmi poikki
Herätys putkasta
Paskat housussa ja oksennukset rinnuksilla
Lompakko ja puhelin kateissa
Akka/ukko nosti kytkintä
Kenkää duunista
Ehdoton vankeustuomio
Kämppä lähti alta
Vapaavalintainen syöpä
Vapaavalintainen sukupuolitauti
Haimatulehdus
Maksakirroosi
Luottotiedot meni
Kortti kuivuu
Laitoskatko

Jne.

Mikä olisi sinulla sellainen pohjakosketukseksi luokiteltava tapahtuma tai tilanne, että olisi aikuisten oikeasti ruvettava vähentämään sitä törpöttelyä tai lopettamaan koko läträäminen, vai onko sellainen tullut jo eteen? Pitääkö jokaisen juopon kohdata oma pohjakosketuksensa vai tuleeko tosijuopolla pohja vasta haudassa vastaan?

-Filmi katkeaa aina juopotellessa, joskus vähemmän, joskus pahemmin ja se nyt vain kuuluu asiaan. Tietenkin se on vähän ikävää, jos on pidempiaikainenkin totaalinen blackout, eikä tiedä yhtään mitä on sinä aikana touhunnut/tapahtunut, mutta tällaisia lieveilmiöitä nyt vain pitää sietää, mikäli haluaa kiskoa tärpättiä isolla kädellä. Ihan ne kaikkein pahimmat muistin pätkäisyt kyllä loppuivat, kun lopetin viinan ja benzojen sekakäytön jo vuosia sitten.

-Putkassa olin yhdessä vaiheessa ihan vakioasiakas, eikä tuokaan menoa hillinnyt. Onneksi viimeisestä kerrasta on jo vuosia aikaa. Ei tässä iässä enää jaksa kovin huonosti käyttäytyä ja hirveästi rähjätä, vaikka olisi kuinka päissään.

-Oksenneltua on tullut ihan riittämiin ja sinne sun tänne ja sekin nyt vain kuului asiaan. Sekin tosin loppui käytännössä kokonaan sen jälkeen, kun täytin 30. Housuun en ole koskaan aikuisiällä paskonut(Lähellä on kyllä joskus ollut), mutta tiedä sitten olisiko sekään mikään korkin sulkeva pohjakosketus :? . Paljonhan noita riittää juoppoja, jotka ovat ihan kroonisesti paskat housuissa ja suhtautuvat asiaan niin, että rapatessa roiskuu.

-Omaisuuttani olen kyllä joskus hukannut kännipäissäni, mutta aika harvinaista se mun kohdallani on verrattuna niihin tapauksiin, jotka onnistuvat hävittämään kaiken suunnilleen heti, kun korkin avaavat ja uskaltautuvat astumaan ovesta ulos.

-Jos ukko nostaisi kytkintä, se olisi kyllä jo suuri suru ja oikea miettimisen paikka, mutta voisipa johtaa siihenkin, että paskaakos tässä sydänsuruissaan muuta, kuin kaatamaan entistäkin isommin.

-Mistä duunista? Enpä ole koskaan ollut töissä, joten eivät ole sellaiset velvoitteet harrastustoimintaa häirinneet :mrgreen: .

-Ehdoton vankeustuomio kyllä lopettaisi juopottelun ainakin siksi ajaksi, kun se kestää tai ainakin hankaloittaisi hommaa aikalailla(Toki sitä vankilassakin voi kiljua keitellä, jos oikein paha jano iskee), mutta tiedä sitten, mitä sen jälkeen. Olisinko saanut vankilassa hengellisen herätyksen vai ottaisinko korkojen kera takaisin menetetyt dokaamiset? Mitä mä vankilassa ollutta porukkaa tunnen/tiedän, niin harvemmin nuo siellä ovat mitenkään yhteiskuntakelpoisiksi ja streiteiksi ryhtyneet. Ehtoollista olen kyllä saanut, mutta eipä sillä mitään raitistavaa vaikutusta ollut.

-Häädön saaminen olisi kyllä paha juttu, mutta erinäisistä syistä en pidä sitä kohdallani kovinkaan todennäköisenä. Mikäli näin kuitenkin kävisi, ei kai siellä veneen alla selvinpäinkään tarkene.

-Syöpä olisi hyvin ikävä homma, mutta riippuu taas erinäisistä muuttujista, olisiko sillä raitistavaa vaikutusta. Jos kyseessä olisi sellainen syöpä, joka olisi suht helposti parannettavissa, voisinkin skarpata ja sulkea korkin ainakin hoitojen ajaksi, mutta jos se olisi menoa joka tapauksessa, niin kai sitä voisi loppuaikansa sitten tinatakin. Mitä sitä siinä vaiheessa suotta enää terveellisiin elämäntapoihin panostamaan.

-Sukupuolitauti mulla on joskus ollut. Kiitos kuuluu petolliselle eksälle, ei suinkaan omille kännisekoiluilleni :twisted: :evil: . Vaikka hommaan liittyi toki kosolti kaikenlaista mielipahaa, niin itsessään se tauti ei mitenkään niin paha juttu ollut, että sellaisen vuoksi sorvaisin korkin kiinni, mikäli moisen taudin saisi pulloa suutelemalla :mrgreen: . Jos itse hairahtuisin pettämään jurrissa, niin se olisi jo todellinen pohjanoteeraus, mutta koskapa mulla ei ole sellaiseen toimintaan ollut tähänkään mennessä minkäänlaisia haluja ja taipumuksia, niin pidän sitä vastedeskin varsin epätodennäköisenä.

-Nämä haimatulehdukset ja maksakirroosit ovat sellaisia juttuja, joista ajattelen, että jos sellaisen saan, niin silloin kyllä lopetan dokaamisen. Mistäpä sitäkään silti tietää ennen kun on siinä tilanteessa. Kyllähän noita juoppoja riittää, joille keitto jaksaa maittaa hamaan hautaan saakka, vaikka teholla on maattu monet kerrat ja saatu useampikin kuolemantuomio lääkäriltä.

-Luottotietojen menetys olisi todella paha paikka. Mä olen aina maksanut laskuni ajoissa ja muutenkin hoitanut raha-asiani hyvin, vaikka kuinka olisin ryypännyt, narkannut, ajellut taksilla ja ollut ties missä psykoosissa ja raha-asioiden leväperäinen hoitaminen sotii arvomaailmaani vastaan erittäin pahasti. Tosin tähän voisi aivan hyvin päteä sama, kuin kohtaan: ukko nosti kytkintä. Paskaakos tuossa konkurssissa enää muuta, kuin ryyppäämään.

-Kortti on kuivunut aikoinaan ja haettu hyllyltä takaisin jo kauan sitten, eikä tämäkään mua raitistanut. Otin kyllä opikseni ja ratkaisu on varsin simppeli: En vain enää aja kännissä :D .

-Laitoskatkolla olen ollut ja ne tosiaan harvemmin ketään raitistavat, eivät myöskään minua. Omassa kodissa on kuitenkin mukavampaa, joten nykyään hoidan homman ihan omatoimisesti. Kyllä se Diapam ihan yhtälailla täälläkin toimii.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 9.3.2020 13:21:35

^ Jaajoo, olikohan mulla oikein jokin pointtikin tuossa ylemmässä listauksessani? No, kaiketi se, että maksakirroosi ja/tai haimatulehdus olisi se juttu, joka saisi mut sorvaamaan korkin kiinni, mutta kuten jo sanoin, niin sen näkee vasta sitten, jos jompaankumpaan tai molempiin joskus sairastun, koska näitä juoppoja tosiaan riittää, joiden harrastustoimintaa eivät moiset pikkuvaivat häiritse :mrgreen: .

Lopettamon puolella käydään aina enemmän tai vähemmän ikuisuuskeskustelua siitä, voiko alkoholismista parantua, eli onko raitistunut alkoholisti entinen alkoholisti. Toinen koulukunta on sitä mieltä, että dokaamisen lopettanut juoppo ei ole enää alkkis ja toinen puolestaan sitä mielenpuolta, että alkoholismi on ja pysyy ihmisessä piilevänä raitistumisen jälkeenkin. No, itse ajattelen näin: Jos alkoholismi=alkoholiriippuvuus, eikä ihminen ole enää riippuvainen alkoholista, niin tietenkään hän ei ole enää alkoholistikaan, koska ei ole riippuvainen :P . Riippuvuudella en sitten tässä tarkoita pelkkää fysiologista riippuvuutta. Pahimmat akuutit viinan vieroitusoireet ovat viikossa ohitse, eivätkä PAWS:itkaan lopulta kovin pitkään kestä. Psyykkinen riippuvuus onkin sitten pahempi juttu ja sehän voi kestää vaikka koko loppuelämän, vaikka korkki pysyisikin hampaat irvessä ja väkisin kiinni. Jos sitten on päässyt siihen tilaan, ettei psyykkinen riippuvuuskaan enää vaivaa, eli alkoholi on tyystin EVVK-kamaa ja suhtautuminen siihen täysin neutraalia, niin silloin on irti psyykkisestä riippuvuudestakin, eikä näin ollen enää alkoholisti ensinkään.

Sitten kun jotkut kerran alkoholisti, aina alkoholisti -tapaukset tulevat leukailemaan, että jos kerran olet parantunut, pystyt kohtuukäyttämään alkoholia ilman, että se johtaa uudelleen alkoholisoitumiseen. Tuo nyt on aivan tyhmää juttua. A) Miksi ihmeessä sellainen ihminen, jota alkoholi ei voisi vähempää kiinnostaa käyttäisi sitä lainkaan, semminkin, kun on jo oman järvensä juonut? Ja B) Eihän se, että on parantunut tarkoita, etteikö sairaus voisi uusia. Syöpä voi uusiutua, vaikka olisi ollut vuosia ja jopa vuosikymmeniä täysin terveiden kirjoissa. Jos on sairastanut verenpainetautia ylipainon ja stressin vuoksi ja paranee siitä laihdutettuaan ja lopetettuaan stressaamisen, niin kyllähän sekin tauti uusii, mikäli jälleen lihoo ja stressaantuu.

Nämä jutut, että joku kuvitteli parantuneensa alkoholismista, otti sen kuuluisan yhden saunakaljan ja siitä lähti armoton ränni, kertovat ainoastaan siitä, että kyseinen henkilö ei todellakaan ollut selättänyt psyykkistä alkoholiriippuvuuttaan :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 11.3.2020 14:38:28

Lähtikös Korkkis perinteiselle kevätkatkolleen ja onkos kraanavesilinja vielä pitänyt?

Tuli vain mieleen siitä postauksestasi musiikkiketjuun tuossa vähän aikaa sitten.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna