Heippa,
Vieras: Tuo on kyllä totta että jonkun pitäisi varmaan äidille sanoa ihan suoraan, että hän on alkoholisti. Nuorin siskoni on sen hänelle sanonut, mutta tiedän että äiti on sen kuitannut vain sillä että hän on niin nuori ettei tajua että on ihan normaalia että aikuiset juovat. Ja varmasti hän häpeää, ja on meille sanonutkin että pelkää että me lapset häpeämme häntä. Tottahan se on, suurin syy miksi en esim. ole tuonut kumppaniani kotiin ollenkaan on se että häpeän äitiäni ja meidän kotia kun kenellekään ei ole voimia pitää tästä talosta huolta. Tästäkin äiti osaa kyllä mua syyllistää.
Mulla oli tosiaan syyslomaa tämä viikko ja tulin perjantaina tänne vanhemmille. Tänään lähden omaan kotiin, kun en vaan kestä enää olla täällä. Valehtelin äidille että huomenna on lääkäriaika ettei tarvi selitellä miksi lähden (tyhmää, mutta en vaan uskalla sanoa ja aiheuttaa riitaa). Oikeasti siis syy on se että äidin puheet siitä miten vähentää on olleet ihan paskaa, hän on nyt juonut kuusi iltaa putkeen eli koko sen ajan kun olen ollut täällä. Olen niin pettynyt ja vihainen, äiti odotti kovasti että tulen tänne ja sitten näyttää sen mulle noin. Hän tietää että juominen häiritsee minua ja siitä tulee todella huono fiilis, mutta ei näyttänyt kiinnostavan. Loma meni kyllä niin pilalle kun vaan voi, joka päivä mennyt ahdistuessa. No onneksi tänään omaan kotiin ja viikonloppuna tehdään poikaystävän kanssa jotain kivaa, se vähän piristää. Sisaruksia oli kiva nähdä ja heidän takia tuntuu kurjalta lähteä täältä, molemmat sanoi että olisivat halunneet mun vielä jäävän tänne.
Kävin moikkaamassa pari päivää sitten mummuani, eli äitini äitiä. Hän on todella läheinen mulle ja hän on ollut isona apuna meidän perheelle niihin aikoihin kun äiti oli sairaalassa mt- ongelmien takia. Mummu oli täällä pitämässä meistä lapsista huolta kun isä teki töitä. Juteltiin hänen kanssaan äidistä ja hänkin oli pettynyt kun kuuli että tilanne on taas tämä. Samalla oli huojentavaa huomata että en ole ainoa jota tämä asia häiritsee ja joka on huolissaan – olen aikaisemmin vähän ajatellut että ylireagoin. Mutta mummu oli ihan samoilla linjoilla minun kanssani ja sanoi että kantaa valtavasti huolta meistä lapsista ja tästä tilanteesta.
Äiti nukkuu vieläkin. Taidan siivota keittiön ja pakata tavarani.