Olet täällä

Nortin vähennysyritykset vol ???

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Nortin vähennysyritykset vol ???

ViestiKirjoittaja juhanikari » 6.4.2020 03:14:09

Onneksi olkoon Nortti! Upea saavutus! Kuten jo aikaisemmin viestitin niin mulla tänään 4 viikkoa raittiina, eli takamatkalla ollaan. Ei muuta kuin hyvää ja raitista Pääsiäistä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja vilmasto » 6.4.2020 07:35:49

Hieno juttu Nortti!! oikein monta peukkua ja pullistelevaa hauiksen kuvaa tähän :D

Kiitos kysymästä..aika hiljasta täällä on nykyään.
Eipä tässä itselläkään ole mitään kummempia kerrottavia. Elämä vähentäjänä jatkuua. Joka vapaalla en juo enkä ennent yövuoroa edeltävänä päivänä todellakaan, enhän ole enää aikoihin sitä tehnytkään. Aina välillä käy ajatus mielessä, että vähemmällä ajattelulla pääsis kun vähentäisin ihan nollaan asti. Mutta vielä mulla puuttuu se halu/rohkeus tehdä niin. Tyytyväinen olen kuitenkin tilanteeseeni.

Tsemppiä sulle Nortti jatkossakin.
Believe you can and you´re halfway there.
vilmasto
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 6.4.2020 09:06:27

Hyvin menee Nortti, jatka samaan malliin :P
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 21.5.2020 22:30:23

Hei taas kaikille...

Olen ollut nyt 5,5 kuukautta raittiina/juomatta. Olen alkanut epäröimään, onko tiukka raittius just sitä, mitä haluan. :?

Halusin tonne tälle puolelle kirjoitella, kun tuolla toisella palstalla on noita jääräpäitä, niin jotenkin ahdistaa kirjoitella sinne.

Kävin tänään sellaisessa "Eight step recovery"- zoom-tapaamisessa ja huomasin, että voin paltsussa paremmin, kun ei tarvinnut esitellä itseään alkoholistiksi. Lisäksi oli meditaatiota, joka oli tosi jees. :D
(Tällä 8 step-jutulla buddhalainen perusta, joten eivät leimaa/sido itseään muotteihin/rooleihin).

Välillä myös ahdistaa, kun tuo AA on vähän jotenkin tiukka ohjelma. Mietin, että otanko sen vain liian vakavasti. Samalla mietin/pelkään, että menetän kaiken sen vertaistuen/kaverit (tärkeitä :!: ), jos lähden pois AA-yhteydestä.
Haluaisin olla suurimman osan raittiina, mutta joskus pitäisi päästä jotenkin irti. On rankkaa olla koko ajan oman päänsä kanssa.
Koen, että jopa nyt olen saanut sellaisia keinoja, että pärjäisin ilman AA:ta/vähillä ryhmillä, kun psykoterapiakin on alkamassa joskus.

Paljon miettinyt myös viime syksyä, jolloin sain vihdoinkin alkoholinkäytön sille tolalle, että oikeasti join vain pari kertaa kuukaudessa (jopa vähemmänkin) ja alle kohtuuden suurimmalla osalla kerroista.

Voi olla että tää on vaan tälläinen puolen vuoden kriisi, ja menee ohi.

Mitä tuumitte tästä, kuulostanko ihan hullulta?
:mrgreen:

edit:Lueskelin vanhoja tekstejä ja järjellä siis kyllä ymmärrän,
että tippaakaan ei kannattais ottaa koskaan enää,
mutta nää on vaan näitä pohdiskeluja. Noh, päivä kerrallaan... :lol:
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pluto1 » 21.5.2020 23:02:19

Moi!

Ensinnäkin onnittelut 5,5 kuukaudesta, huima saavutus! Itselläni tuli juuri 1 kk täyteen eli olen aloittelija näissä hommissa vasta :)

Samoja mietteitä, onko täysraittius minua varten vai osaisinko ottaa hillitysti silloin tällöin.

Ehkäpä se on se tyhjyys tai arpominen, millä sitä itseään tässä elämässä palkitsisi, mikä tuntuisi riittävän hyvältä, jos se ei ole alkoholi, mikä sitten?

Olet saanut hyvin vertaistukea matkallasi, itsekin mahdollisesti menen yhteen ryhmään syksyllä (ei AA), joka toisi tukea tällä uudella polulla.

En osaa sanoa, pitäisikö sun jatkaa nollailua vai ei. Jos et jatka, mitä luulet että tapahtuisi?

Tsemppiä!
Pluto1
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 22.5.2020 14:34:08

Moi Nortti pitkästä aikaa! :) Voithan sä tänne vähentäjiin kirjotella vaikka oletkin lopettaja. Musta on kiva ollu lukea sun juttuja aina. :D Kiva kuulla että sulla on tukea, terapiaa ja muuta. Se varmasti auttaa jäsentämään ajatuksia alkoholin suhteen. Eihän me kaikki olla samanlaisia, jos joku juttu AA:ssa tuntuu vaikeelta, niin ehkä just se muoto ei sovi sulle. Tai mistä mä mitään tiiän, en oo es siellä koskaan käyny. :D Mutta joo, tsemppiä raittiuteen, luulen että sulla on vaan puolen vuoden kriisi. Älä anna periksi. Kyllä elämä ilman alkoholia on parempaa varmasti. :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 22.5.2020 18:20:28

Joo, tänään on taas raitis elämä maistunut mahtavalta. Jos tuo kriisi nyt vähän vaikka lievenisi. :lol:

Huomaan toisaalta sen, että kun olen nyt ollut ilman liveryhmiä muutaman päivän (pienen flunssan johdosta), niin ei ole kuitenkaan tullut mitään "haluan juomaan"- oloa. Oon jo sen verran tottunut kuitenkin siihen, että olotiloja tulee ja menee. :roll:

Kukakohan se oli, joka sanoi että "olen juonut paljon [elämäni aikana], joten on kohtuullista olla nyt juomatta" :?:
Tuota olen pitänyt ohjenuoranani aika kauan.

Nyt ainakin voin sanoa, että elämä on paljon mielekkäämpää ja kiinnostavampaa tälleen raittiina. Tuskin ainakaan heti hyppään pois tästä kelkasta.
Saan paljon enemmän aikaan nykyään. Olen esimerkiksi tässä parin päivän sisään järjestänyt kirjahyllyn, nuottikaapin, lipaston ja puuhastellut kaikenlaista pientä. Virkamiesruotsiakin pitäisi lukea ja kauppaoikeuden tehtävät väkertää loppuun.

Täytyy sanoa, että yksi iso kannustin on arvosanojen paraneminen. Ne ovat nousseet huomattavasti viime syksystä.
Syksyllä tuntui, että aivot olivat niin lamautuneet (pilalle juodut? alkoholin turruttamat? :oops: ) ettei oppi pysynyt päässä viittä minsaa kauempaa...takkusi tosi pahasti aluksi.

Ehkä pitäisi vähän vähentää ryhmäkäyntejä. Ryhmät on täynnä sairaita ihmisiä ja jutut välillä aika rankkoja. No nyt ainakin tulee pieni loma, kun menen hetkeksi länteenpäin käymään. Kesällä alkaa harkka, ja siitä sen elämä sitten luistelee eteenpäin tuttuja ratojaan. 8)
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 4.8.2020 15:13:00

No eilen repsahdin juomaan ihan vähän. Yhden siiderin ja puolikkaan oluen.
Olin melkein kahdeksan kuukautta juomatta. Ei hyvä eikä paha.
Tässä mietiskelen, miten tästä eteenpäin.
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 4.8.2020 17:58:40

Tosi hieno suoritus tuo 8kk Nortti, opit varmaan paljon raitista elämäntapaa tuona aikana. :) Mun mielestä yks pieni repsahdus ei muuta sitä mitä oot saanu aikaan. Älä anna liikaa arvoa sille äläkä käytä sitä tekosyynä juomisen jatkamiselle. Nyt vaan uutta raitistumis elämää kehiin. Tsemppiä!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Me Vähentäjät