Olet täällä

Irtiotto

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Irtiotto

ViestiKirjoittaja MTT64 » 9.5.2020 20:23:32

81. päivä

Hyvä meininki. Paljon puuhastelua ollut tänään. Huomenna koronaa uhmaten tulee vieraita pääkaupungista. Ihan kiva nähdä
vieraampiakin välillä. Lieviä lihaskipuja, kolmas 40 minuutin lenkki kolmeen päivään. Kaipa se siitä tokenee.
Oli kuntopolulla tungosta, kun oli niin hyvä ilma.

Hyvää äitienpäivää äideille.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MTT64 » 11.5.2020 20:00:07

83. päivä

Olikin melko talvinen päivä. Meni etupäässä sisätiloissa ihmetellessä. Kirjastossa käväistiin palauttamassa lainat ja
hakemassa varaukset. Eipä ollut ruuhkaa.
Eilen oli viisi vierasta Espoosta. Kukaan ei ole ollut flunssassa, eikä muissakaan taudeissa. Ei tunteneet ketään koronaista.
Lämmintä kehiin, niin varmaan unohtuu koko juttu piakkoin.
Lenkkeily ollut pari päivää tauolla, pitää huomenna kattoo.
Hyvää yötä.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MTT64 » 16.5.2020 09:56:43

88. päivä

Opetellu oleen ilman jokapäiväistä kirjautumsta, kun ei ole raportoitavaa. Ei ole kyllä nytkään. Ihailen tuota omaa laskuriani... 100 lähellä.
Säätä en ihaile. Aamulla taas maa valkoisena. Kesää ja helteitä kaipaan.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MTT64 » 19.5.2020 08:59:07

91. päivä

Komee luku ja minulle moneen vuoteen ainutaatuinen, jos ei viime keväänä ollut liki sama, ennen kuin mäki alkoi viettää huonoon suuntaan.
Mitään ei viime vuonna tapahtunut, mutta lisääntyvä inho itseä kohtaan ei ole kiva seuralainen

Selkä vaivaa, mutta kuuluu elettyihin vuosiin.
Katsellaan.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MTT64 » 21.5.2020 08:18:51

93. päivä

Helatorstai. Viime vuonna taisi olla jo ihan kesä näihin aikoihin. Nyt ilma tuollaista tuhnua. Merkillinen vuosi kaiken kaikkiaan.
Yllättävän paljon mieliala seilaa tällaisella 'pitkään' kuivilla olleella. Toivottavasti ei ole pysyvä ilmiö. Ei huvita oikein mikään.
Viime yönä valvoin pari tuntia kesken parhainta nukkuma-aikaa. Ei mitään syytä, mutta alkoihan se hermostuttamaan, kun ei nukuta.

Saatasiinpa lähdettyä liikkeelle metsikköön tänään. Yöllä mietin, että mikähän alakulo, tai masennus mieltä kalvaa. Vaikuttaa vähän kaikkeen jaksamiseen.
Autokin pitäisi parin viikon aikana katsastaa. Se on joka kerta yhtä jännää. Ei piäisi mitään isompia olla, mutta ainahan ne voivat keksiä vaikka mitä. Sinänsä kun tuon hintaluokan auto, ei pitäisi stressata. Noita riittää. Sressaan kuitenkin. Siitäkin. Stressaan kaikesta.
Sellainen stressi-petteri. Varmaan kolmaskymmenes, tai enemmän autoni. Muutama ihan uusi välissä,
mutta enimmäkseen näitä halpiksia. Luonteessa jokin omituisuus, kun kiinnyn noihin romuihin..

Mukavaa pyhäpäivää ja muistakaa Jeesusta, joka taivaaseen nousi. Siksihän tätä päivää vietetään.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja MTT64 » 22.5.2020 08:31:05

94. päivä

Usein sanotaan täällä, että lukemalla näitä kertomuksia täällä saa vertaistukea.
Olen silmäillyt sieltä täältä näitä eri tyyppien ketjuja. Minulle tulee enemmän ahdistus, kun näkee raitistumisen vaikeuden ja toisaalta 'juomisen ihannointia' tietyssä määrin. "Drinksut, oluset, sidukat, skumpat" Yäk. Minulla ei ole enää rakkaaussuhdetta alkoholiin. Siitä tuli minulle isäntä, joka vuosikausia määräsi. Yritän nyt tuota epäreilua suhdetta horjuttaa, lopullisesti. Siinä ei paljon hellittelynimet mieleen tule, hemmetti.

Masentaa, kun näkee jonkun kirjoittaneen silloin ja silloin, että hienosti meni tämäkin päivä kiusauksista huolimatta, hyvää yötä.
Sitten sama palaa aikojen jälkeen ketomaan, että olkin aprillia. Silloin loppui raittius, on tässä tullut vuoden päivät dokailtua, mutta nyt minä poika/tyttö raitistun. Ikiliikkuja on keksitty. Suomalainen raittiuteen pyrkivä alkoholisti.

Nostaa mieleen sen, että tässä ei olla minkään pikkujutun kanssa tekemisissä ja kun noin on tuollekin käynyt, käykö se minullekin?
Onko se sitä vertaistukea, että toisten vaikeuksista ottaa oppia ja yrittää olla menemättä samoihin ansoihin. Onko loppuelämä sitä, että pitää olla koko ajan valmiustilassa ja luulematta mitään. Kurja skenaario, toivottavasti helpottaa.

Oma raittiuttani edistävä juttu ovat myös nämä pitkään oman kertomansa mukaan raittiina olleet, joiden jutut ovat sen verran eksoottisia, että voi miettiä onko tuo tarina seurausta liiasta alkoholin/lääkkeideen/huumeiden käytöstä, vai onko tuo ihminen ollut jo ennen päihdeuraansa sekaisin. Eli kumpi lähti ensin, viina vai järki? Ei ole montaa, mutta riittävästi.

Eli lukemalla plinkkiä saanee ehkä jotakin tukea omalle taipaleelleen.
Mutta kuitenkin sen verran laisiamme olemme omien historioiden myötä, että varauksella on paras suhtautua kaikkeen ja suodattaa melkoisen runsaasti kaikki näkemänsä. Ihan kaikkea ei kannata myöskään uskoa.

Olenkohan pohtinut täällä samaa jo aiemmmin? Tämä on tällaista omaa ääneen pohdiskelua, joka ei ole suunnattu ketään vastaan,
ei pidä pahastua. Niin kuin näitä joku lukisi, yliarvioit itsesi, pahvi.
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 22.5.2020 22:01:14

Snadi huntchi on että oot tosiaan avautunut samasta aiheesta ennenkin mutta eihän siinä mitään jos se on se mikä mieltä painaa.
Muista kuitenkin että Vähentelijöiden palstalla ei edes yritetä lopettaa ko päihteen käyttöä. Se että me joskus hehkuttelemme alkoholin käyttöä tarkoittaa sitä että uskomme lähentyvämme normaalia. Me toivomme että emme päädy dokaamisessa siihen että alkoholi etoisi itsessään vaan voisimme siitä vilpittömästi nauttia niinä harvoina kertoina kun sitä juomme.
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helistin » 23.5.2020 08:40:30

Jåå, eiköhän täällä palstalla jokainen kuitenkin lopulta kirjoittele vain itsensä vuoksi.

Täällä on välillä myös kirjoittajien puutteesta johtuen sellaisia tarinoita, joita en missään nimessä pidä aitoina, vaan jonkun päihdehoitajan tarinoina raitistumisesta. Uskon, että myös moni muu alkoholin kanssa vaikeuksissa ollut tunnistaa tuollaiset kirjoitukset. Tällainen tarina noudattaa yleensä seuraavaa kaavaa:

- ensinnäkin ketjun otsikko
- alkutilanteen kuvaus
- alkurypistelyä pari viikkoa
- apuun hakeutuminen A-klinikalle
- sitten seuraa toipumista malliin: Tänään teen niin ja niin niin tapahtuu näin ja näin!
- kolmen kuukauden kohdalla ollaankin jo täysin kuosissaan, eikä alkoholia tee lainkaan mieli ja elämä hymyilee
- puolenvuoden paikkeilla kaik on kondiksessa. Viina on vain kaukainen muisto, eikä enää tänne tarvitse kirjoitella. Sen kun painaa
menemään sekä unohtaa koko ikävän episodin elämästään.

Voihan kaikki olla jonkun kohdalla niin simppeliä touhua, en mene muuksi väittämään, mutta tosiaan alkoholismi ei ole mikään pikkuvaiva.

Kun nyt ensiksi saa pysyttyä juomatta jonkin aikaa, niin voi alkaa miettimään elämäänsä hieman tarkemmin, sillä sen alkoholismin alla piilee myös kaikenmoisia muita asioita, jotka uhkaavat orastavaa selvää elämää. Tällaiset asiat on hyvä tunnistaa itselleen.

Lähdetään liikkeelle vaikka siittä, että ihminen on laiska pohtimaan omaa elämäänsä sen tarkemmin. Mitä vähemmän on alkoholin kanssa sattunut ikäviä asioita, niin sitä vaikeampi on lähteä perkaamaan tai nähdä, että jotain muutakin tarvitsis tehdä kuin vain laittaa korkki kiinni.

Mä olen nyt jo vanha ihminen ja elän kolmatta pidempää raittiuttani. Pidemmäksi raittiudeksi katson sellaisen joka on kestänyt jo useita vuosia. Mutta unohtaa tätä alkoholismin kurimusta ei ainakaan sovi.

Raittiina myös tänään.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 23.5.2020 09:25:38

helistin kirjoitti:Täällä on välillä myös kirjoittajien puutteesta johtuen sellaisia tarinoita, joita en missään nimessä pidä aitoina, vaan jonkun päihdehoitajan tarinoina raitistumisesta. Uskon, että myös moni muu alkoholin kanssa vaikeuksissa ollut tunnistaa tuollaiset kirjoitukset.

Kyllä, näin minäkin olen huomannut. Deep state on asialla, ja uusi maailmanjärjestys kehitteillä. :idea:
¤ Siitä on lähdettävä että tähän on tultu. ¤
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja MTT64 » 23.5.2020 09:29:04

95. päivä

Vilma1966 kirjoitti:Muista kuitenkin että Vähentelijöiden palstalla ei edes yritetä lopettaa ko päihteen käyttöä. Se että me joskus hehkuttelemme alkoholin käyttöä tarkoittaa sitä että uskomme lähentyvämme normaalia. Me toivomme että emme päädy dokaamisessa siihen että alkoholi etoisi itsessään vaan voisimme siitä vilpittömästi nauttia niinä harvoina kertoina kun sitä juomme.

Tulee välillä kirjoitettua huonolla tuulella, ei mitään henkilökohtaista, kuinka voisikaan olla. En nyt viitsi alkaa editoimaan, vaikka ehkä olisi syytä. Eilen oli aika ky**piintynyt fiilis. Mistähän se johtuu?
Aika varmaankin siitä, että pelkään tuota yhden rajapyykin lähestymistä. Ennen on tullut joskus luultua erikoisia itsestä tasalukujen paikkeilla. Ehkä alitajuisesti, melkein tietoisestikin, pelkään retkahtavani kokeilemaan. Ja kaikki menisi alkuun nätisti, jopa kuukaudenkin. Mutta sitten mentäisiin taas kohti odottavaa surua ja veetutusta. Niin monet kerrat käynyt on. Voi olla myös alkoholismini yksi piirre, kehittää ärtymyksen ja huonon olon, jolloin aivot yrittävät sytyttää valoa siihen osastoon joka löytää ratkaisun: "Otetaanpa viiniä, kyllä se sillä helpottaa, mitä välii" Vaikka välii onkin, ja paljon.

Anteeksi kaikille vihjailuistani palstalaisten aivojen kunnosta ja viinan vaikutuksista siihen.
Itse olen se hyvä esimerkki siitä mitä alkoholi tekee pitkään käytettynä aivoille ja älykkyydelle. Muistissa esim. on ongelmia. Muutenkin olen jo perimäni puolesta aikamoinen kusipää ja huonosti ihmisten kanssa toimeen tuleva tyhmiö.

Eipä se yksi osa kiukuttelua ollut mitenkään vähentäjiin kohdistuvaa yhtenä kokonaisuutena. Tuo viimeinen lauseesi sisälsi minusta aineksia komiikkan, kun täällä ollaan:

Vilma1966 kirjoitti:Me toivomme että emme päädy dokaamisessa siihen että alkoholi etoisi itsessään vaan voisimme siitä vilpittömästi nauttia niinä harvoina kertoina kun sitä juomme.

Toivotaan, että onnistuu. Sitähän täällä monikin on toivonut riippumatta mihin osastoon kirjoittaa. Täytyisi tuonne A-klinikka säätiön suuntaan ja moderaattoreille esittää, että vähentäjien osion otsikointiin laitettaisiin: "Niille, jotka haluavat alkoholista ja juomisesta nauttia".
"Kohtuulliset juopottelijat" "Taitavat bailaajat". Kuten Aarne Saarinenkin aikoinaan perusti "Huomaavaiset tupakoitsijat". Näitähän voisi olla lisääkin: "Hienostuneet piereskelijät" , "Hellävaraiset raiskaajat" , "Hymyilevät itsensäpaljastajat", "Ystävälliset myymälävarkaat" No meni taas vähän överiksi ja lähti lapasesta, sorry. Pari viimeistä oli huonoja.

Minä voin kirjoittaa tietenkin vain omasta puolestani. En voi sanoa, että me lopettajat olemme kaikki tätä mieltä, tai toivomme sitä tai tätä.
Minä olen muutaman vanhemman nimimerkin kanssa hyvinkin eri mieltä, en vaan jaksa alkaa sanahippaan heidän kanssaan.

Tuskin kaikki vähentäjissäkään kaikki ovat samaa mieltä kanssasi. Olen ollut näkevinäni että siellä joku jopa uumoilee kokonaan lopettavansa harrastuksen. Kaikilla ei menojalka vipata, eikä terassi vaikuta houkuttavalta ilon saarekkeelta olusineen ja sidukoineen.
Joten jos sinä yhtenä vähentäjänä ajattelet noin (mikä on ok. sinulle) ei tarkoita, että kaikki siellä olisivat yhtä samaa massaa. Jotku vanhemmat kohtuupuolella olijat ovat aika epätoivoisia. Mikäli olen oikein tulkinnut.

Jo se että, ihminen alkaa kirjoittaa alkoholinkäytöstään päihdelinkkiin, kertoo että hänellä varmasti on olemassa jonkin tason alkoholiongelma. Vaikka ei sitä taudin hiljaisemmassa vaiheessa enää muistaisikaan. Niin se vaan menee.

Aurinkoista lauantaita kaikille sairauden vaiheesta huolimatta. Enää reilu viikko kun terassit aukeavat, ne jotka sinne menevät:
Pitäkää kreisibailaus ja skumppatissuttelu kurissa. (tuo oli niin hullu ketjun otsikko, että pakko lainata omiin alhaisiin tarkoituksiini)
MTT64
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 23.5.2020 09:42:08

Satunnaisia alkoholinkäyttäjiä ainakin löytyy sekä Vähentäjistä että Lopettajista. Toinen vaan yrittää vähentää ja toinen lopettaa, mutta retkahtelee ajoittain.
Kumpikin dokaa siis ajoittain, vaikka miten olisivat olevinaan eri leiriä ja eri kuppikuntaa. :)

Minä olen ajat sitten päättänyt, että kukin taaplaa tyylillään ja saa asettaa omat tavoitteensa sellaiseksi kuin haluaa. On minulla kaveripiirissä yksi tupakoinnin vähentäjäkin, joka aina tavatessamme kertoo että hän "polttaa nykyisin aika vähän."
Minä vastaan aina siihen että "hienoo, niin mäkin!" Se ärsyttää häntä kun tietää etten ole polttanut savukettakaan sitten kevään 2007. :lol:

Mutta mä annan hänen vähentää tupakointia ihan rauhassa. Samoin alkoholin vähentäjä saa vähentää, ja voin vieläpä tukea häntä siinä. Joskus pystyn ehkä osoittamaan ristiriidan hönen tavoitteensa ja toimintansa välillä, mutta sekin edellyttää jo yleensä että tunnemme toisemme melko hyvin. Yleensä ihan face to face.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vilma1966 » 23.5.2020 10:57:54

Olen MTT kanssasi täysi samaa mieltä siitä että kaikki eivät ole minun kanssa samaa mieltä :P
Ja vähentäjien lopettajat ovat sankareitani. Tarkoitin vaan sanoa että alkoholin juonnissa ei ole mitään järkeä jos se ei tuota nautintoa. Jos näin on niin silloin se kannattaa lopettaa. Mutta hei, meitä monenlaisia mahtuu tähän maailmaan. Myös niitä Hymyileviä itsensäpaljastajia :lol: Miksi niitä näki jatkuvasti nuorempana mutta nykyään ei enää ollenkaan?
Vilma1966
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helistin » 23.5.2020 13:53:01

vadelmamunkki kirjoitti:
helistin kirjoitti:Täällä on välillä myös kirjoittajien puutteesta johtuen sellaisia tarinoita, joita en missään nimessä pidä aitoina, vaan jonkun päihdehoitajan tarinoina raitistumisesta. Uskon, että myös moni muu alkoholin kanssa vaikeuksissa ollut tunnistaa tuollaiset kirjoitukset.

Kyllä, näin minäkin olen huomannut. Deep state on asialla, ja uusi maailmanjärjestys kehitteillä. :idea:

Ai sä aattelit jälleen itseäsi?

Mä ajattelin kyllä vain ihan jotain päihdehoitohenkilöä, enkä osoitellut ketään tiettyä.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja vadelmamunkki » 23.5.2020 18:10:35

helistin kirjoitti:Mä ajattelin kyllä vain ihan jotain päihdehoitohenkilöä, enkä osoitellut ketään tiettyä.

Juu, niin ajattelinkin. En arvellutkaan sinun tarkoittaneen ketään tiettyä. Mutta silti. :D

En millään pahalla siis, vaan ihan myönteisesti huvittuneena heitin. Olen varsinkin nyt korona-aikana nähnyt niin huikeita salaliittoteorioita internetin syävereissä, että yksi pieni teoria tekaistuja toipumiskertomuksia kirjoittavasta päihdehoitajasta on siinä ihan kevyttä matskua vielä. Harmitonta jopa.
vadelmamunkki
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja helistin » 23.5.2020 20:36:44

Mielenkiintoisia salaliittoteorioita on liikkeellä. Varsinkin haluaisin tietää onko Bill Gates hyvis vaiko pahis?

Bill Gates kuulemma haluaa siruttaa kaikki maailman ihmiset. Billin tarkoitus on kuulemma rokotteen varjolla tehdä Afrikan lapset hedelmättömiksi ja vaikka mitä.
helistin
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat