Hyviä pitkiä unia olenkin tässä muutamana yönä vedellyt, siitä huolimatta en ole virkeä. Mutta tuosta viikonlopusta, katselin jo aa-ryhmiä. Onko joku käynyt niissä?
Olen käynyt jo pitkään ja alusta alkaen olen saanut olla raittiina. Parinkymmenen vuoden loppua kohti lisääntyneen juomisen jälkeen huomasin olevani kykenemätön hallitsemaan alkoholia. Työtoveri oli ollut pitkään AA:ssa, joten tiesin jotain siitä. Jännitti mennä, mutta koin suuren helpotuksen, kun sain siellä olleille miehille ja naisille sanotuksi omalla vuorollani, että olen alkoholisti. Siinä niin kuin useimmissa suomalaisissa palavereissa on ns. kiertävä puheenvuoro. Jokainen saa siis puhua, mutta kenenkään ei ole pakko.
AA on syntynyt kahden toisilleen tuntemattoman alkoholistin tapaamisesta, kun he oivalsivat, että kertomalla toisilleen juomisensa koko tarinan he pysyivät raittiina. Muutaman vuoden kuluttua heitä oli sata ja he kokosivat muistiin, mitä toimenpiteitä olivat tehneet raitistuakseen ja pysyäkseen raittiina. Jokainen alkoholistihan tietää, että raittiuslupaus unohtuu jopa samana päivänä. Heidän toimenpiteensä tunnetaan 12 askeleena. Ne ovat oppaita raittiuden tiellä. Myöhemmin syntyi 12 perinnettä ryhmien toimintaan.
jumpura mainitsikin hengellisyyden, jonka vuoksi alkoholisti saattaa kaihtaa AA:ta. AA:n hengellisyys ei kuitenkaan ole uskonto, vaan jokainen, ateistikin, saa määritellä itseään suuremman voiman miten tahtoo tai ymmärtää tai on ymmärtämättä.
Alkoholismi sairautena läpäisee koko yhteiskunnan, joten AA:ssakin on kaikenlaisia ihmisiä. "Varas opettaa poliisille rehellisyyttä, ateisti papille hengellisyyttä" jne....
https://www.aa.fi kertoo, että tänäänkin kokoontuu paljon yli 100 ryhmää, kaikki vapaaehtoisvoimin, eikä maksa mitään, ei tarvitse sitoutua ja kahvitkin tarjoillaan, vaikka ei olisi kolikkoakaan yhteiseen lippaaseen.
Ennakkoluulottomasti vain mukaan, jo muutaman käynnin jälkeen huomaat, haluatko sellaista raittiutta, mitä siellä näet ja kuulet. Paluu entiseen on aina mahdollista, samoin muiden tukimuotojen omaksuminen.
Elä ja anna elää