Olet täällä

Kun arki ahdistaa + miettetitä alkoholismista

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kun arki ahdistaa + miettetitä alkoholismista

ViestiKirjoittaja Ruttotohtori » 8.6.2020 17:04:14

Itselläni alkoholinkäyttö liittyy varmasti eniten siihen, että omat vaatimukseni ja arjen tuottamat vaatimukset ovat kestokyvylleni liikaa ja haen pehmennystä/rentoutumista alkoholista. Olo on usein ihan ok, kun ei ole pakottavaa tekemistä tai aikatauluja, mutta heti kun kiirettä tulee niin ei sen sietäminen ilman pehmikettä ole mitenkään mahdollista itselleni. Tai tuntuisi ainakin että palan loppuun. Ja tuntuu jopa pahalta se ajatus, että arkea pitäisi jaksaa ilman "palkintoja".

Oma alkoholinkäyttö on oluen tissuttelua, yleensä 2-4 annosta. Viikossa alkoholia menee keskimäärin 8-14 annosta. Humalaan saatan juoda itseni vain sosiaalisissa tapahtumissa/illanistujaisissa. En koe nauttivani humalasta eikä "nollaamiseen" ole itselläni nykyään juuri kiinnostusta, koska se pahentaa oloa moneksi päiväksi. Sen sijaan usein tunnen että tarvitsen arjen vaatimuksia sietääkseni pari olutta illalla. Monesti myös karkit ym herkut ovat osa tätä kuviota. En esimerkiksi ikinä halua juoda päivällä, vaan ainoastaan myöhään illalla juuri ennen nukkumaanmenoa.

Eräs asia mikä joskus nostetaan tähän liittyen esiin on "alkoholismi". Tätä olenkin miettinyt, mutta en silti koe että haluaisin hakeutua hoitoon sillä oma alkoholinkäyttö ei juuri koskaan riistäydy käsistä vaan toimii pehmentäjänä. Näin ollen hyödyt ovat tällä hetkellä suuremmat kuin haitat, joten ajatus että alkoholistin on haettava apua tuottaa vain ahdistusta sillä en ikinä uskoisi motivoituvani täysraittiuteen, sillä se vaatisi juuri kurjuuden sietämistä ja johtaisi todennäköisesti vain pettymyksiin sillä stressin iskiessä hakisin kuitenkin lohtua taas iltatissuttelusta, entistä syvemmän pettymyksen kera. Alkoholi kuitenkin on niitä harvoja, toisinaan jopa ainoita keinoja, joilla saan oman ahdistuksen pois vähäksi aikaa. Apua haen varmasti siinä vaiheessa jos huomaan, että juominen riistäytyy käsistä ja haittaa muuta elämääni. Toisaalta haluaisin unohtaa koko alkoholismi-termin täysin, sillä se on äärimmäisen raskas asia ja ihmiset käyttävät sitä syyllistävästi. Tunnen, etten tällä hetkellä kestä pienintäkään raskautta tai painetta muutenkaan, sillä monet arjen asiat vievät jaksamista. Tästä syystä en käytännössä edes myönnä olevani alkoholisti, koskaan. Olen kuitenkin ajatukselle avoin ja tällä tapaa tykkään reflektoida asiaa, kuten tässsä juuri anonyymisti teen.

Tulipa purettua oloa nyt näin. Minkälaisia vastaavia kokemuksia muilla on ollut, miten jaksatte sitä ahdistusta, että PITÄÄ tehdä asioita, jotka VAATIVAT suoriutumista? En oikein ole valmis hyväksymään sitä tosiasiaa, että elämä vain on usein pakkopullaa ja epämukavia asioita. Sen verran pehmusteessa olen elänyt. Näin ollen elämä ilman pehmusteita ei tunnu edes elämisen arvoiselta.
Ruttotohtori
Miedosti panostava jäsen

Re: Kun arki ahdistaa + miettetitä alkoholismista

ViestiKirjoittaja Matleena » 8.6.2020 18:55:41

Moro Ruttotohtori!

Ihan ens alkuun on pakko sanoa, että onpa iskevä nikki :D Tykkään!

Mutta sitten itse asiaan. Itse näen asian niin, että täys raittiuden ja alkoholismin välillä on pitkä liukuma/jana, jolle moni meistä sijoittuu. Ja alkoholinkulutusta on minusta hyvä tarkastella niin kauan kuin sitä missään määrin käyttää. Niinkuin elämässä ylipäätään, on hyvä olla tietoinen ja kartalla siitä missä mennään. Ja ei ihmiselle ole tarvinnut muodostua mitään vakavaa ongelmaa ennenkuin kokee, että asiaan voisi jo vähän puuttua ja suuntaa kannattaisi ehkä oikaista.

Sen sijaan sinun jaksaminen ja palautuminen kuulostaa olevan koetuksella. Miten muuten pyrit huolehtimaan jaksamisestasi ja palautumisestasi? Sen verran mitä olen nyt tätä sivustoa lukenut ja käynyt läpi, niin valitettavan monella pieni mutta säännöllinen käyttö on ajan kanssa kasvanut hiljalleen. Ja jossain kohtaa siitä on alkanut muodostua ongelma, joka on vaikuttanut monin tavoin elämään.

Ja lisättäköön tähän vielä, että myös oman isäni alkoholismi lähti aluksi kehittymään työstressin ajoittaisesta pehmittämisestä alkoholilla. Kun töissä työpaineet ja tahti kiihtyivät ja elämässä oli muitakin vaatimuksia ja esimerkiksi me pienet lapset, niin sitä suoriuduttavaa olikin lopulta paljon. En nyt tässä millään tavalla koita tuputtaa sitä alkoholistin identiteettiä sinulle kurkusta alas ja lyödä leimaa otsaan tai muutakaan sellaista. Se mitä koitan sanoa on, että kannattaa olla todella hereillä tilanteen kanssa ja tänne kirjoittelu on aivan valtavan hyvä asia. Koska siten sitä omaa kulutusta ja mielenliikkeitä voi seurailla ja huomata, jos mopo meinaa lähteä keulimaan.

Toivoisin näin ulkopuolisena ihmisenä sen sijaan tosissani, että kiinnittäisit huomiota tuohon palautumiseen ja koittaisit löytää myös muita keinoja pehmittää oloa ja helpottaa arkea. Koska kukaan ei jaksa loputtomasti kantaa liian raskasta kuormaa. Ja kuten varmasti tiedät, niin vaikka henkisesti alkoholi voikin tuoda sen rentoutuksen, niin fyysisesti se on keholle hirveä stressori. Ja esimerkiksi illalla muutamaakin tuntia ennen nukkumista otettu alkoholiannos syö valtaosan unen palauttavuudesta. Mikäli haluat, niin mulla on pari hyvää palautumista ja unta käsittelevää kirjavinkkiä. Itse olen saanut motivaatiota muuttaa asioita lukemalla asioiden tieteellisistä taustoista. Että näin ehdotuksena, jos sama toimii sullakin :)

Ja olen ihan samaa mieltä tuosta, ettei liian raskas ja puritaaninen elämä kyllä jaksa herättää innostusta. Olin nuorempana vielä enemmän suorittaja kuin nykyään ja vaadin itseltäni aivan liikaa. Nykyisin pyrin tietoisesti jättämään tarpeeksi väljyyttä elämään ja etsimään parempaa tasapainoa arkeen, jotta jaksan ja elämä on mielekästä. Eihän se aina toimi, mutta suunta ainakin on oikea :D Vielä kun oppisi itsekkin löytämään sitä hauskuutta ja rentoutusta muistakin kuin viinalla höystetyistä tekemisistä ja illoista :roll: :D Mutta tässä sitä työstetään.

Tsemppiä kovasti sulle!
Matleena
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Amalia (poistunut käyttäjä) » 8.6.2020 19:33:02

Hei Ruttorohtori,

alkoholin kulutuksella on taipumus lisääntyä. N 10 v sitten ostin useina iltoina 4 isoa III-oluttölkkiä. Sitten jossain vaiheessa 6 pientä tölkkiä. Ja pian sen jälkeen 7 tölkkiä. Ja seuraavaksi 8 tölkkiä, joka vielä on "kohtuus", voin jättää siihen. Mutta 9 tölkkiä on nykyisin bravuuri, ja sen jälkeen menen yleensä uudestaan kauppaan ostamaan 4-6 lisää tölkkiä. Niin se vain menee, addikti vetää ja toleranssi kasvaa. Olet vielä kohtuullisessa tilanteessa - toivottavasti saat kiinni järjestä ja asetat itsellesi rajoja ennen kuin rajat alkavat lipsumaan liikaa :)
Amalia (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 8.6.2020 22:07:06

Amalia kirjoitti:Hei Ruttorohtori,

alkoholin kulutuksella on taipumus lisääntyä.

Minusta tuota ajatusta kannattaa vähän haastaa.

Jos se voisikin mennä toiseen suuntaan eli vähentyä ajatusten muuttuessa?

On kai vain löydettävä elämästä se ilo, mikä kantaa. Elämänvaiheet ovat myös erilaisia. Jos ottaa vain iloon, ei voi mennä kovin mönkään.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 8.6.2020 23:57:12

Tuli tästä sinun tarinasta vielä toinenkin ajatus mieleeni, vaikka en tiedä tavoittaako se kuvaamaasi kokemusta.

Minulla alkoholi oli lääke kuin burana polvivaivaan. Oli sellaista tunnottomuutta. Piti juoda, että pääsi lähemmäs (jotakin.) Kun oikeat solmut ovat auenneet, niin alkoholin hallinta on huomattavasti helpompaa kuin vielä alkuvuodesta, jolloin kamppailin asian kanssa ja en kuvitellut pystyväni elämään ilman.

Juomatta jättäminen ja korkin kiinni laittaminen on tänä päivänä yhtä neutraali asia kuin jääkaapin oven sulkeminen.
Uusi yritys.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 11.6.2020 22:42:27

Moi vaan! Ressijuominen, se on tuttua itellenikin, saa hetkeks unohtaa kiireen ja ahdistuksen. Pitää vaan keksiä joku toinen keino rentoutua. Esim. nykyäänhän on kaikenlaisia mindfullnes ja meditaatio juttuja, tai ihan vaan tietoisesti yrittää olla ajattelematta ahdistavia asioita. Kai nämäkin on tavallaan opettelemiskysymyksiä, totuttaa aivot rentoutumaan. Siinä kyllä itelläkin on tekemistä, oon kans sellanen joka ressaa ihan kaikesta. :roll:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät