Kirjoittaja Meirami » 24.7.2020 15:22:10
Noniin, hellurei ja hellät tunteet, nostetaanpas tämäkin ketju taas framille näin neljän vuoden jälkeen. Totta puhuen on tehnyt mieli palata tänne useaan kertaan jo aikaisemmin, mutta häpeä siitä, että olen edelleen tässä tilanteessa ja pelko tuomitsemisesta, halveksunnasta ja ymmärtämättömyydestä on pitänyt mut poissa. Typerää, mutta päänsisäiset monsterit on lyöneet jarrut täysillä päälle kun olen harkinnut sanaisen arkkuni avaamista.
Lyhyestä virsi kaunis... olemme edelleen miehen kanssa yhdessä. Lapsia meillä ei ole, tulimme yhteisesti siihen lopputulemaan ettemme haluakaan lapsia, vaan ajatus perheestä "sitten joskus" on ollut ennemmin yhteiskunnan oletusten sanelema, valheellisesti omaksi haaveeksi muuttunut ajatus tulevaisuudesta. Oli itse asiassa aika helpottavaa tajuta, että voin päästää irti "lapsia sitten joskus" ajatuksesta, kun sitä "sitten joskus" aikaa ei tuntunut ikinä olevan näköpiirissä. Tämän päätöksen vakiinnuttua tuossa pari vuotta sitten, olen katsonut tulevaisuuttani uudesta, vapaaehtoisesti lapsettoman naisen näkökulmasta. Opiskelut on myös molemmilla taputeltu jo pari-kolme vuotta sitten, ja samoihin aikoihin minä siirryin ravintolan vuorotyöstä päivätyöhön, jossa on illat ja viikonloput vapaat. Mieskin on valmistumisensa myötä vaihtanut työpaikkaa, on edelleen päivätöissä, mutta nyt koulutustaan vastaavassa, eli on edennyt urallaan. Elo on aika seesteistä suurimmalti osin, on ollut oikeasti yllättävän iso muutos minkä päivätöihin siirtyminen elämääni toi.
Ja no, millaista tämä kulunut neljä vuotta sitten on ollut? Siinäpä vasta kysymys. Huomaan, että nyt kun yritän katsoa asioita taaksepäin, en saa vuosista oikein otetta, mitään selkeää kuvaa. Luin nuo vanhat viestini, ja muistan kyllä millaista elämän silloin oli, mutta siitä on hirveän vaikeaa saada kiinni. Paljon on muuttunut, eniten oman pääni sisällä.
Viimeiseen neljään vuoteen mahtuu muutama totaalinen ylilyönti miehen alkoholinkäytössä. Tuntuu melkein naurettavalta, kuinka tosissani olen tuolla uhonnut erilleen muuttoa ja "nyt asiat muuttuu ja ukko selkä seinää vasten", ja sitten olen tässä kertaamassa mitä kaikkea sen jälkeen on alkorintamalla tapahtunut. Ai luoja miten tyhmäksi itseni tunnenkaan nyt. Mutta aion silti kirjoittaa, niin paljon kuin tämän aiheen kaivelu osuukin arkkoihin paikkoihin, niin nyt olen ajatuksissani siinä pisteessä, jossa olen hyväksynyt sen olevan välttämätöntä. Välillä hävettää tämä kirjoittaminen niin, että pitää pitää ihan hengähdystauko ja kirota ääneen, mutta kyllä mä tän silti teen.
Tehdäänpä siis pieni katsaus viimeiseen neljään vuoteen alkoholin näkökulmasta! Hyvät naiset ja herrat, tässä tulee nyt tarinaa!
Miehen asenne alkoholia ja omaa juomistaan kohtaan todella muuttui noiden 2016 käytyjen keskustelujen myötä. Silloin sain häneltä todella nöyrän myöntämisen, että alkoholi on hänelle ongelma. Silloin päästiin ensimmäistä kertaa puhumaan hänen juomisestaan niin, ettei hän yrittänyt vähätellä sitä, vaan näki omat haitalliset juomistapansa ja pystyi analysoimaan sitä, mitä juodessa tapahtuu. Hän tunnisti itsessään sen pisteen, jossa alkoholinkäyttö menee yli, ja kuvasti sitä itse niin, että kun tietty humala on saavutettu, alkaa rällääminen; silloin juodaan mitä vaan, miten paljon vaan ja helvetin nopeasti, ikäänkuin aivot naksahtaa sellaiseen "nyt minä ryyppään, paskat kaikesta muusta" moodiin, jolloin juominen ei ole enää rentoutumista, hauskapitoa tai kavereiden tapaamista, vaan puhtaasti sitä itseään, juomista. Tämä oivallus on kantanut näihin päiviin asti kaikissa keskusteluissa, ja se on toisinaan näkynyt myös toiminnassa. Mies pääasiassa tunnistaa, missä vaiheessa ollaan humalassa niillä rajoilla, että aivot niksahtaa ryyppäysmoodiin. Se ei vaan kanna toiminnan tasolle läheskään niin usein kuin pitäisi, vaan juominen menee edelleen ajoittain yli.
Vuonna 2018 oli pahin ylilyönti, mikä koskaan on tapahtunut, ja siihen olimme osallisia molemmat. Olimme molemmat juhlimassa, tosin eri paikoissa ja omien kavereidemme kanssa. En tarkkaan muista miten illan kulku meni, mutta jotain sumplimista meillä oli miehen kotiin unohtuneista avaimista ja siitä nhdäänkö kaupungilla ja mennään yhtä matkaa kotiin vai mitä tehdään. Muistelen, että mies yritti saada minua lähtemään aikaisemmin kotiin jotta hänkin pääsisi, ja minä puolestani en ollut halukas lopettamaan iltaa kesken, vaan ehdotin miehelleni että hakee minulta avaimet siitä ravintolasta missä olen. En muista, siis uskomatonta etten tosiaankaan muista miten pääsimme molemmat kotiin, mutta sen muista mitä siitä seurasi. Mies oli kännissä kuin merihirviö, tiedättekö, siinä kunnossa kun ei pysty enää muuta kuin silmät seisoen tuijottamaan ja suusta pääsee vain "mäonnnghgnmeenhnngtäh", ja pötkähti suoraan sohvalle. Muistan, että olin jo valmiiksi kiihdyksissäni avainepisodista, ja miehen sammuttua yritin rauhoittaa hermojani tupakalla. Ja se hermojen rauhoitteluhan toimi täysin päin vastoin. Menin sellaisen tyynen raivon valtaan. Tiedättekö, kun sisällä palaa oikein sellaiset helvetin lieskat, mutta ulkokuori on täysin tyyni. Tyhjensin miehen vaatelaatikot sieviin pinoihin eteisen lattialla ja laitoin kassin niiden viereen, menin herättämään miehen ja sanoin "nyt sä painut helvettiin täältä". Mies raotti silmiään ja sulki ne uudestaan, ja se välinpitämättömyyden ilme sen kasvoilla nosti ne lieskat ennennäkemättömiin korkeuksiin. Huusin ja ravistelin miestä niin kauan, että sain hänet ylös, ja toistin koko ajan samaa, lähde pois, lähde pois, lähde pois, tossa on sun kamat, lähde pois. Mies näki vaatteensa eteisen lattialla ja napsahti. Mieheni ei ole koskaan ollut väkivaltainen, eikä oikein edes raivostunut, mutta siinä hetkessä se sama raivo joka oli mun sisällä, oli yhtäkkiä myös hänen sisällään. Eteisen pöydältä lensi tavarat alas kun hän pyyhkäisi sen raivoissaan tyhjäksi, potkaisi pöydän ovea niin, että siihen tuli lommo ja lopulta iski nyrkkinsä peiliin niin, että peili meni tuhannen sirpaleiksi lattialle ja hänen nyrkkinsä vuoti verta. Mä säikähdin, lähdin yöpaitasillaan ulos ovesta ja rappukäytävään soittamaan poliisit. Kun poliisit viimein tuli, oli mies häipynyt, eikä asiasta seurannut poliisien puolesta sen kummempaa. Mies ei koskenut minuun fyysisesti mitenkään, vaan väkivaltainen purkaus suuntautui tavaroihin. Soitin ystävälleni jonka kanssa olimme iltaa viettäneet, ja hän tuli luokseni yöksi ja auttoi siivoamaan sotkut. Olen ikuisesti kiitollinen ystävälleni, että hän keskellä yötä tuli luokseni ja oli kanssani sen yön. Summa summarum, tapahtuma pysäytti meidät molemmat, ja keskustelimme sen läpi. Juominen rauhoittui pitkäksi aikaa. Ei loppunut kokonaan, mutta rauhoittui.
Tuon tapauksen jälkeen kävin pari kertaa paikallisen Al-anonin kokouksessa. Se oli erikoinen kokemus. Itkin molemmilla kerroilla silmät päästäni kun puhuin, ja vastaanotto oli ihanan lämmin ja ymmärtäväinen. Silloin olisin kuitenkin kaivannut enemmän vastavuoroista keskustelua, joten paikka ei silloin vielä tuntunut ihan omalta.
Toinen paha ylilyönti tapahtui 2019. Vaikka kyse ei olekaan mistään ylläkuvatun kaltaisesta riita- tai väkivaltatilanteesta, tuntuu se itselleni pahemmalta kuin edellinen tapaus, koska tähän liittyy miehen puolelta ei pelkästään minun, vaan myös ystäviensä pettämistä. Mies on aina olut erittäin lojaali ystävilleen ja kavereilleen, jopa omalla kustannuksellaan ja sellaisillikin tutuille, jotka eivät sellaista lojaaliutta olisi omalla käytöksellään aina ansainneet. Meidät oli kutsuttu lauantaiksi kaveripariskunnan luokse heidän järjestämiinsä juhliin. Olin innoissani, sillä tämä pariskunta on sellainen joista pidän hurjan paljon, mutta emme kauheasti porukalla näe. No, mies kunnostautuikin sitten perjantaina juomalla. Muistaakseni tallilla taas lähti "vähän" käsistä. En edes muista tuliko mies yöksi kotiin, mutta jos tuli, niin häipyi tallille taas niin aikaisin, ettemme aamulla nähneet. Päivän mietin, että mitähän tästä tulee. Miehestä ei kuulu. Juhlat lähestyy. Valmistaudunko vai en? En valmistaudu. Soitanko miehelle? En soita, en hitto vie soittele perään kun on sovittu asia ja siitä pitäisi pitää kiinni. Päivällä kilahti puhelimeen viesti vanhalta työkaveriltani baarista. Hän oli töissä, ja laittoi viestin "miehes on täällä ja kyselee ootko kotona ja ootko tulossa synttäreille....". Siinä vaiheessa mun päässä räjähti. Ihan oikeasti tuntui siltä, että aivot vaan posahti jostain järkytyksen, vihan ja epäuskon voimasta riekaleiksi. Oli todella vaikeaa pysyä asiallisena työkaverilleni, mutta sanoin että jos herra ei itse uskalla mulle soittaa tai viestiä laittaa, niin ei siihen välittäjiäkään sitten tarvita. Kiitin ja pahoittelin. Mies siis tosiaan oli pyytänyt entistä työkaveriani laittamaan minulle viestin, että olenko tulossa kaveripariskuntamme synttäreille! Siis ihan todella, ihan todella miten voi käydä pienen mielen vieressäkään, että se olisi hyvä idea? No, tästä oli pääteltävissä varsin selvästi, että mies on "nyt ryyppään" moodissa, ja juhliin lähtemisestä on turha haaveilla. Hetken mietin menenkö yksin, mutta totesin olevani niin ahistunut, raivostunut ja surullinen, ettei minusta olisi juhlijaksi.
Ahdistus kasvoi niin suureksi, että laitoin kahdelle ystävälleni viestin. He ovat melko uusia tuttavuuksiani, enkä silloin ollut vielä heille kertonut kaikkea alkoholista suhteessamme. He olivat molemmat vapaalla ja tulivat meille, avasimme viinipullot ja aloitimme naisten tukipiirin; puhuimme, puhuimme ja puhuimme. He tulivat todella pelastamaan iltani, olin niin ahdistunut etten tiennyt miten päin olisin ollut, ja heidän kanssaan pääsimme hyvään tunnelmaan ja mieleni ja sydämeni keveni. Kesken illan mies örvelsi kotiin tuhannen päissään, joten me lähdimme baariin. Siellä törmäsin tämän juhlat järjestäneen kaveripariskunnan mieheen, joka kertoi että mieheni oli laittanut hänelle viestin missä oli pahoitellut ettei nyt pääse paikalle koska on niin kännissä. Pointsit miehelle toki rehellisyydestä, ettei ollut keksinyt tekosyytä, mutta silti. Oharit kaverille. Mä olen tottunut siihen, että alkoholi menee mun edelle, mutta tuo oli ensimmäinen kerta kun hänen kaverinsakin sai maistaa kyseistä lääkettä. Kaveripariskunnan mies sanoi, että olisin kyllä ollut tervetullut ykinkin heidän juhliinsa, mutta sanoin että en olisi pystynyt tulemaan, että oli niin paska olla ja mun kaverit tuli pitämään mulle naisterapiaa että selvisin niistä fiiliksistä. Miesparka, siinä sai hänkin aimo annoksen meidän suhdetta...
Nämä kaksi ovat pahimmat yksittäiset ylilyönnit. Näiden lisäksi neljään vuoteen on sisältynyt lukematon määrä "katon tän pelin ja juon pari kaljaa, tuun kympin aikaan himaan" kertoja, joissa on kotiuduttu neljän kieppeillä räkäkännissä, yhteisiä illanviettoja, joissa olen ollut jännityksestä jäykkänä että mitenhän tällä kertaa juomisen kanssa menee, on ollut riitoja, on ollut keskusteluja... Ja on ollut paljon myös hyvää. On ollut yhteisiä reissuja, jossa ollaan nautiskeltu viiniä ihan sivistyneesti eikä miehellä ole tullut pakottavaa tarvetta juoda lisää. On ollut kertoja, kun on oikeasti katsottu peli, juotu pari kaljaa ja sitten tultu kotiin. Ja nyt siis painiskelen näiden kahden välimaastossa.
TIEDÄN ja mieskin tietää, että pystyy hallitsemaan juomisensa. Se vaan vaatii häneltä ihan hirveästi ajattelua, se vaatii jatkuvaa oman itsen tarkkailua ja varpaillaan oloa silloin kun juo alkoholia. Ollaan tästä keskusteltu miehen kanssa, ja olen tuonut esiin sen, että tuollainenhan on hirveän raskasta. Onko juominen silloin enää rentoutumista, jos sen kanssa pitää olla koko ajan varuillaan ettei mene yli? Ja jos ottaa rennosti, menee yli niin että heilahtaa, ja siitä seuraa ongelmia, onko sekään hyvä? Mikä on hyvä? Mies haluaa kovasti uskoa kykenevänsä hallitsemaan juomisensa ja jaksavansa sen itsekontrolloinnin, ja minä näen jatkuvasti todisteita muusta. Totta on kuitenkin myös se, että niinsanottuja "apinakännejä" mies vetää enää todella harvoin. Apinakännit on meidän termi sille, kun tullaan siinä "myyööhgmmitä" kunnossa kotiin, eikä kyetä kuin kaatumaan sohvalle (tai matolle). Juominen pysyy sellaisissa rajoissa, että mies kävelee pitserian kautta kotiin, syö ja käy ehkä jopa suihkussakin ennen kuin pötkähtää maate. Toisin sanoen, on vielä ihan toimintakuntoinen kotiin tullessaan. Ja se on se, mikä on minulle ok.
Isoin ongelma on tällä hetkellä luottamus. Mies on alkanut ehkä jotenkin kääntymään taas ongelman kieltämisen puolelle, vähättelee sitä ja vetoaa siihen, miten paljon asiat on jo parantuneet. Samalla jatkuvasti, ehkä itsekin tiedostamatta mulle uskotteluja siitä, miten tilanne on ihan hallinnassa. Olen miehelle puhunut siitä, miten ahdistavaa on, kun en koskaan tiedä mitä se "katon pelin ja juon pari kaljaa ja tuun sit kotiin" tarkoittaa. Toisinaan se tarkoittaa juuri sitä mitä sanoo. Toisinaan se tarkoittaa että örvelletään kotiin. Ja toisinaan se tarkoittaa jotain noiden kahden ääripään välistä. Raskainta on, kun koskaan ei voi tietää.
Olen sanonut miehelle, että kaipaisin rehellisyyttä. Jos aikoo istua tallilla yömyöhään juomassa, niin sitten sanoo sen. Silloin tiedän mitä odottaa. On hirveän turhauttavaa kuunnella miehen uskottelua parista kaljasta, hän varmasti ihan itsekin uskoo sanoihinsa. Ne on normaalin alkoholinkäyttäjän sanoja, ja sitä hän haluaa olla, normaali alkoholinkäyttäjä. Hän haluaa kuulostaa siltä, että ottaa hallitusti pari kaljaa, ja ylilyönnit ovat vain, no, olosuhteita ja huonoa tuuria ja kerrankos sitä ja heh heh. Olen mieheltäkin kysynyt, että miten hän voi pitää itseään rehellisenä ihmisenä, kun noin selvästi valehtelee.
Toisekseen, mies ei ilmoita jos ilta venyy. Ei ilmoita, vaikka olen pyytänyt. Että ole rehellinen ja soita tai laita viesti jos olet myöhempään, se on ihan ookoo, mutta haluan tietää sen. Haluan, että se sanotaan. Mies toivoo minunkin aina ilmoittavan, jos suunnitelmiin tulee muutos, ja niin olen tehnytkin. Kun itselläni on ilta venähtänyt suunniteltua pidemmäksi, olen soittanut tai laittanut viestin, että nyt menee myöhään.
Nyt en voi luottaa miehen sanoihin. Joudun aina arvuuttelemaan, mikä on todellinen lopputulos, sillä sanat on vain sanoja.
Tämän vuoden maaliskuussa tuli taas mulle pohjakosketus. Menin jotenkin ihan loppuun miehen juomisen suhteen, jotenkin aivan luhistuin. Tuli sellainen olo, että nyt mä en jaksa pikkusormani enää liikauttaa että asiat muuttuis paremmiksi. Hetken siinä omaa luhistunutta olemustani surkuteltuani tein toimintasuunnitelman, ja esitin miehelle uhkavaatimuksen. Joko hän on useamman kuukauden juomatta TAI muutetaan eri asuntoihin muttei erota TAI erotaan kokonaan. Istutin miehen keittiön pöydän ääreen ja luin rauhallisesti, omasta mielestänikin pelottavan rauhallisesti miehelle ääneen kirjeen jonka olin hänelle kirjoittanut. Mies oli hämmästynyt ja epäuskoinen. Siis olenko tosissani? Siis oikeastiko? Miksi? Tämä kuvasti sitä, miten huonosti hän ymmärtää minun puoltani tästä asiasta; hän ei näe sitä, miten hänen toimintansa vaikuttaa minuun ja parisuhteeseemme. Tämä uhkavaatimus lähti eniten omasta tarpeestani saada "lomaa" miehen juomisesta. Tuntui siltä, miltä voisi kuvitella tuntuvan ihmisestä joka on tehnyt monta vuotta putkeen raskasta duunia lman yhtään lomaa. En uskonutkaan, että juomattomuusjakso oikeasti parantaisi mitään, sen verran realismia tässä on vuosien varrella tullut, mutta tarvitsin vain LOMAN siitä ainaisesta epävarmuudesta.
Sovimme, että mies on juomatta toukokuun loppuun saakka, eli lähes kolme kuukautta. Se meni hienosti vappuun asti. Pystyin luottamaan miehen sanaan olla juomatta, mies oli hyväntuulinen, minä olin hyväntuulinen, teimme asioita yhdessä, oli rentoa ja kivaa. Se oli oikeasti ihan kuin lomaa! Sitten tuli vappu, ja mies päätti juoda. Hän päätti yksipuolisesti, että nyt hän on näyttänyt että pystyy olemaan juomatta ja voi taas vetää. HÄN YKSIPUOLISESTI PÄÄTTI että sopimuksen voi nyt rikkoa. Kun keskustelussamme toin sitten esiin jälleen luottamuksen ja rehellisyyden, oli miehelle tosi vaikea ymmärtää, että hän on pettänyt lupauksen. Jotenkin sellainen rehellisen jätkän identiteetti on hänellä niin ylpeyden aihe ja syvään juurtunut, ettei yksinkertaisesti pystynyt näkemään sitä, että ei ole toiminut lupaamallaan tavalla. Keskusteli meni jotakuinkin näin
"lupasitko mulle olla juomatta toukokuun loppuun asti?"
"lupasin"
"no olitko juomatta toukokuun loppuun asti"
"En"
"eli petit sun lupauksen"
"enhän pettäny ku mietin et nyt oon näyttäny et pystyn ja ajattelin sen niin et nyt voin juoda"
"mut eikö toi oo lupauksen pettämistä?"
"Ei"
"siis lupasitko sä olla juomatta toukokuun loppuun asti..."
Ja niin edelleen. Tekeekö jo mieli hakata päätä seinään? Jep, mun myös.
No tästä seurasi se, että sovittiin uusi juomattomuusjakso juhannukseen asti. Ja se piti. Se piti ja voi luoja se piti loppuun asti. Se oli taas kuin lomaa, ihanaa vapaata lomaa.
Jaaaaaaaaaaa nyt olemme tässä. Juhannuksesta kulunut muutama viikko, ja riitoja alkoholista ollut kaksi. Eilisestä sekoilusta tulee kolmas, sitä emme ole vielä päässeet purkamaan.
Eilen taas legendaarinen "juon pari bissee tässä". Soitin kolme kertaa perään, muistutin luottamuksesta. Että pitikin soittaa. Tulos; apinakännissä kotiin yhden aikaan yöllä. Minä raivoissani. Valkeaa raivoa. Sellaista, että ulkokuori on taas tyyni, mutta sisällä kiehuu. Ei tiedä itsekään mitä suusta tulee seuraavaksi. Ja sieltähän tuli "painu muualle olemaan kännissä" ja ovi kiinni miehen nenän edestä. Heitin siis pihalle. No, parin tunnin jälkeen tuo palasi takaisin, toisaalta helpotus, koska ehdin jo käydä läpi kaikki kauhuskenaariot, mutta toisaalta pettymys; eikö edes nyt tajua mennä muualle.
Olen jotenkin... seesteisessä olotilassa nyt. Ollut jo jonkin aikaa. Vuosien aikana olen huomannut sen, että miehen juominen vaikuttaa minuun sekä voimakkaammin että vähemmän kuin aikaisemmin. Niissä hetkissä, kun pettymys huokuu yllö lupausten jälleen petettyä, tuntuu siltä kuin seinät kaatuisi päälle, happi loppuisi eikä tiedä miten päin olla. Tunnetilat alkavat lähennellä jo ihan todellisia ahdistuskohtauksia. Toisaalta, kun pahin tunne menee ohi, olo on hirvittävän tyyni. Ennen pohdin ja mietin ummet ja lammet ja minulla saattoi mennä pari päivääkin pettymyksistä toipumiseen niin, että pystyin keskittymään taas omiin juttuihini. Nykyään palaan toimintakuntoiseksi nopeasti.
Asia, mitä en ole halunnut itselleni oikein myöntää, mutta jonka kuitenkin tiedostan, on se, että käyn läpi prosessia. Ehkä jopa eroprosessia. En ole tehnyt päätöstä mistään, ja siksi tuo eroprosessi tuntuu hurjalta sanalta, mutta huomaan miettiväni myös sitä, miten seviäisin erosta ja millaista elämä voisi olla yksin. Pohdin, mietin ja punnitsen mitä haluan, elän päivä päivältä enemmän itselleni ja suhtaudun varauksella yhteiseen tulevaisuuteen. En halua sitoutua mieheeni taloudellisesti tai henkisesti yhtään enempää, sillä vaikuttaa siltä, että en tosiaan jaksa tällaista elämää.
Prosessissa on kuitenkin omat kinkkisyytensä. Mulla ei ole huono olla, en elä mitenkään huonoa elämää. Mulla on ystäviä ja harrastuksia, miehen kanssa on mukavaa kun kaikki on hyvin. Ennen kaikkea, mulla ei ole enää kiire. Ei nää ratkea pikaisesti, pitää vaan antaa ajatustyölle aikaa. Niin paljon on päänikin sisällä jo muuttunut tuosta neljän vuoden takaisesta.
Tulihan tästä pitkä. Ajattelin nyt itse potkia tätä prosessiani persuksille ja alkaa taas kirjoittelemaan tänne. On helpompi muistaa omat ajatuksensa ja tapahtumien todellinen luonne, kun niistä on olemassa mustaa valkoisella.
Näinpä näin, kirjoittelemisiin!