Olet täällä

Maanantai-AAmupäivä, tosiAmmattilaisen Päihteilyhetki..

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Maanantai-AAmupäivä, tosiAmmattilaisen Päihteilyhetki..

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 3.8.2020 10:37:35

TosiPäihteilijän hetki käyttää päihteitä on Maanantai-Aamupäivä..kertokaa kokemuksistanne nimenomaan näiltä ammattilaisen hetkiltä? Onko ollut morkis tai outo tunne lähteä hakemaan päihteitä siinä hetkessä kun "kunnon kansa" lähtee raatamaan töissä?
KÄNNISSÄ olet PÄÄLLIKKÖ - NETISSÄ olet ÄÄLIÖ!
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Maanantai-AAmupäivä, tosiAmmattilaisen Päihteilyhetki..

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 4.8.2020 04:33:21

Onhan sitä tullut kerran, jos toisenkin haettua ja käytettyä päihteitä maanantaiaamupäivästä.

Jos puhutaan ihan alkoholista, niin jos menen maanantaiaamupäivänä kauppaan lastaamaan kaljaa tai Alkoon hakemaan pullon selvinpäin vasta aikeissani ryhtyä ryyppäämään, niin ei se herätä sen kummempia tunteita, kuin jos olisin ostoksilla perjantai-iltapäivästä. Aamuvirkkuna tykkään muutenkin hoitaa kauppa-asiat suht aikaisin ja onhan se ihan käytännöllistä ja mukavaa, kun ei tarvitse pahimmassa ruuhkassa neljän jälkeen siellä törmäillä ja jonotella tuhannen muun kaljanostajan ja suurperheen viikonloppuostoksien haalijan kanssa. Näin korona-aikana ihan yleisestikin suositeltavaa yrittää välttää hirveiden joukkokokousten järjestämistä kaupoissa.

Sitten jos olenkin aloittanut törpöttelyn jo edellisenä päivänä ja valvonut koko yön läträämässä ja seuraavana päivänä pitää hakea lisää juomaa, hommassa onkin jo oma jännityksensä. En minä niitä muita kunnon kansalaisia pelkää, mutta kaupankassaa kyllä, koska hänellä on valta kieltäytyä myymästä mulle, jos toteaa, että olen selkeästi päihtynyt. Siinä sitten kovasti skarppailen kuumotuksissani ja vaikka muulloin voin olla aikamoinen suupaltti, niin tuossa tilanteessa en jää rupattelemaan. Pyrin hoitamaan ostokseni mahdollisimman nopeasti ja vähäeleisesti, etteivät ehdi tajuta, että tuohan on aivan kaatokännissä. Paljon useammin olen kyllä saanut juotavani ihan asiallisesti kaupasta ulos, kuin jäänyt saamatta ja jos ensimmäisessä kaupassa ei onnistakaan, niin yleensä toiseen on pystynyt skarppaamaan paremmin tai siellä on ollut vain hövelimpi kassahenkilö.

Jos on kaunis kesäpäivä ja ostokset saanut suoritettua ongelmitta, niin on siinä myös tietynlainen vapauden huuma ja rento kiireettömyyden fiilis, kun voi istahtaa puistonpenkille siihen johonkin kaupan huudeille kiskomaan keppanaa ihan spurguna ja ihmettelemään, kun työn raskaan raatajat kiiruhtavat ohitse. Niin ammattilainen en ole, että istuskelisin räntäsateessa tai pakkasessa pussikaljalla pällistelemässä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 11.8.2020 20:25:15

Minä asioin kaupassa yleensä vasta iltaisin, mutta eilen maanantaina aamupäivällä piti käydä kaljanhakureissulla.

Promillet oli nollassa, edellisen illan filmi taas vähän katkonainen ja päivä lämmin, joten tuskanhikeä pukkasi.

Marssin ekana heviosaston läpi todetakseni että tomaatit on edelleen yli 2 euroa kilolta vaikka heinäkuussa niitä sai vielä alle euron kilolta.

Siitä seurasi jyrkkä oikea ja määrätietoiset askeleet kohti marketin kaljataivasta.

Kaljataivaassa pienimuotoisen laatutarkkailun jälkeen ehjä 24-pack Koffia kouraan.

Oli ainoastaan pari kassaa auki, joten kuikuilin tovin lyhyintä jonoa ja tunsin kaikkien katseet niskassani.

Ei ollut lyhyttä jonoa, joten asettauduin sitten lähimpään 1,5 metrin päähän edellisestä asiakkaasta ja rupesin hermostuneena räpläämään puhelinta.

Vilkuilin muiden ostoksia, mutta ei niillä näyttänyt olevan kaljaa.

Minä siinä ryhdikkäänä tein selväksi, että on fiksumpaa ostaa pari saunakaljat heti maanantaina kuin ryysiä perjantaina.

Varmoin ottein laskin kaljakeissin kassahihnalle ja tyttö närkästyneen oloisena otti siitä viivakoodin.

Vähän vapisevin sormin kaivoin pankkikortin lompakostani ja huitaisin sillä maksupäätettä.

Perään tyttö tokaisi että hyvää päivänjatkoa sulle.

Mitäköhän tuokin tarkoitti. :lol:
Huhut kuolemastani, uskoontulostani saatikka raitistumisestani ovat aiheettomia.
Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 13.8.2020 06:56:07

^ No, se tarkoitti varmaan olla kohtelias tai ainakin hoitaa aspan pestinsä protokollan mukaan. Ainahan ne nykyään toivottelevat kassoilla hyvää päivän jatkoa kaikille, aivan sama ostaako kaljaa, terveysrehuja vai yhden purkan. Ainakin nuorempi väki on omaksunut hyvin tämän hyvää päivän jatkoa -hokeman. Voi tuostakin toki krapulaharhaisessa tai muuten vain harhaisessa päässään jonkin salaliiton vääntää.

Minä en ole asiakaspalvelija, vaan se asiakas, mutta toivottelen silti usein hyvät päivän jatkot lähettifirman kuriirille, huoltomiehelle, taksikuskille, eläinlääkärille ja ja ja... Keiden kaikkien kanssa sitä tuleekaan asioitua. Mulla ei ainakaan ole tuossa mitään sen kummempaa taka-ajatusta, kuin olla kohtelias ja kiitollinen saamastani(yleensä hyvästä) palvelusta ja tuo hyvää päivän jatkoa -fraasi on sellainen helppo heitto, kun en nyt ihan suhteettomiin ylistyspuheisiinkaan viitsi puhjeta :mrgreen: .

Joku hullu oli loukkaantunut verisesti kaupankassojen hyvää päivän jatkoa -toivotteluista(Luin tämän avautumisen taannoin erään julkaisun yleisönosastokirjoituksista), koska "ei kassa voi tietää onko asiakkaalla hyvä päivä ja asiakkaalla voi olla vaikka mitä murheita elämässään ja nillitinilliti" :roll: . No voi jessus! Se kassahenkilöhän toivottelee nimenomaan hyvää päivän jatkoa, ei totea, että onpa sinulla ollut tosi hyvä päivä tähän asti. Sitten tuollainen mielensäpahoittaja olisi varmaan tyytyväinen, jos kassa toivottaisi, että olkoon loppupäiväsi ja koko loppuelämäsikin täyttä helvettiä :mrgreen: :roll: :lol: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 13.8.2020 13:34:41

En mä enään välitä, jos joku katselee niin katson tuimasti takaisin jolloin ne yleensä kääntää katseen pois. Mutta olen myös huomannut että etenkin nuorilla naiskassoilla on taipmusta toivottaa hyvää päivänjatkoa etenkin kun ostan olutta. Ehkä siinä on pientä sarkasmin pilkettä?
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 13.8.2020 19:54:56

Riippuu se hieman myös paikastakin mitä kaupankassat ja kanssa-asiakkaat ajattelevat MA-aamun kalja-ostoksista.. jos kyseessä on KOIVUKYLÄ, siinä ei ole mitään ihmeellistä ja MA-aamukaljojen haussa on vähintään se 10 muutakin.. mutta jos ajatellaan että oltaisiin vaikka Tuusulassa, siellä ei MA-amun oluet olekaan niin yleistä
KÄNNISSÄ olet PÄÄLLIKKÖ - NETISSÄ olet ÄÄLIÖ!
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 14.8.2020 05:34:15

^ On siinä totta kai eroja, kuinka paljon ja mihin aikaan jengi ostaa kaljaa jonkin moniongelmalähiön lähikaupasta, jonka tärkein myyntiartikkeli on kalja vai Helsingin Stockmannin herkkuosastolta(En minä tosin tiedä, vaikka juopot ravaisivat siellä alvariinsa maanantaiaamuisin kaljaa lastaamassa. Mulla on vain se käsitys, että se olisi ns. paremman väen kauppa. No, konkassa taitaa olla nykyään..?), mutta tuskin kaupan henkilökuntaa lopulta ihan hirveästi kiinnostaa yksittäisten tavisten kohdalla, kuka ostaa kaljaa kuinkakin paljon ja usein ja mihin aikaan. Tietysti kanta-asiakkaat tulevat tutuiksi. Jos Pertsa on 10 vuoden aikana joka päivä ostanut lavan kaljaa, niin on se varmaan huomattu, että Pertsalle maittaa, mutta meinaan, että tokkopa noin yleisesti tekevät asiakkaista mitään päihdeongelmaskannausta. Kauppiaalle lienee tärkeintä, että kauppa käy ja luulisi sen olevan tärkeää myös rivikassalle, koska eihän sillä muuten olisi kohta työpaikkaa. Ei niiden ensisijainen agenda varmaankaan ole raittiusliikkeen ylläpito ja moralisointi. Tietty jollakin yksittäisellä työntekijällä voi tällaisia ajatuksia olla, mutta saahan sitä ihminen itsekseen ajatella mitä lystää.

Toki sitä kaljan myyntiä sen verran pitää kytätä, että muistavat kysyä henkkarit nuoren näköisiltä ostajilta tai jättää myymättä, mikäli joku on aivan selkeästi promilleissa, mutta eivätköhän nämä sangen jokapäiväiset pikkuepisodit unohdu varsin nopeaan, jos kaupan kassalla on yhtään mitään muuta elämää.

Mitä asiakkaisiin tulee, niin itse en ainakaan ole muiden ostoksista kovinkaan kiinnostunut. Tykkään kyllä havainnoida ympäristöäni ja pistän merkille, että onko edessäni kassalla olevalla asiakkaalla kaljaa tai vaikka joulukinkku, mutta en niitä enää parin sekunnin päästä mieti ja muistele. Sitten jos kyseessä on joku paikallinen "julkkis", eli tarkoittaa tässä nyt sitä Pertsaa, joka ostaa aina kaljaa ja on muutenkin tunnettu siitä, että heiluu aina kylillä päissään, niin totean mielessäni, että maailma on näemmä mallillaan, mutta eipä sekään mulle mikään ensisijainen puheenaihe ole. Noin kollektiivisesti en tietenkään voi sanoa mitään ihmisryhmä kaupan asiakkaiden ajatuksista.

Edit: Apteekissakaan en ole juuri kiinnostunut muiden asiakkaiden ostoksista ja lääkityksistä ja asioista, mutta ei sitä voi olla kuulematta, kun viereisellä palvelupisteellä joku sekakäyttäjä karjuu kurkku suorana "vittu, mie tarviin ne Lyricat nyt! Soita sille lääkärille, saatana!" :lol:
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 14.8.2020 11:48:55

Pjotr-77 kirjoitti:Riippuu se hieman myös paikastakin mitä kaupankassat ja kanssa-asiakkaat ajattelevat MA-aamun kalja-ostoksista.. jos kyseessä on KOIVUKYLÄ, siinä ei ole mitään ihmeellistä ja MA-aamukaljojen haussa on vähintään se 10 muutakin.. mutta jos ajatellaan että oltaisiin vaikka Tuusulassa, siellä ei MA-amun oluet olekaan niin yleistä

Tai, Hakunila, itä-keskuksen ostarin juoppotori, Puotinharju, Myllypuro, Kontula, Mellunmäki ja Jakomäki. Lista on loputon ja Alepan myydyin tuote näillä alueilla on Koffin tölkki ja Poprilli grillimakkara joka on nyt alennuksessa hintaan 1,25.

Tuusula on taas enemmän pientaloasutusta, omakotitalo alueita peltoa ja metsää.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 1.9.2020 02:27:27

Korkinkadottaja kirjoitti:Marssin ekana heviosaston läpi todetakseni että tomaatit on edelleen yli 2 euroa kilolta vaikka heinäkuussa niitä sai vielä alle euron kilolta.

Olivat, perkeleet, jo yli 3 euroa kilolta, ainakin kotimaiset ja ainakin siinä kaupassa, missä kävin. Ei siinä auttanut muu, kuin ostaa kaljaa. No joo, ei tomaattien hinta mua sentään turmioon syössyt. Kaljanosto oli päällimmäisenä mielessäni jo kauppaan mennessä. Tämä tapahtui eilen ja aika pian aamuysin jälkeen, joten sopii täysin ketjun otsikkoon. Selvinpäin olin, joten ei mitään kuumotuksia. Kassatyttö toivotteli hyvät päivän jatkot ja hymyilikin vielä. Se oli joku ihan uusi tapaus, joten tuskin tiesi, että mä ravaan alvariinsa siellä ostamassa kaljaa ja siksi olisi vihjailevasti virnuillut. Toki ne ovat voineet vanhempien vakkarikassojen toimesta juoruta sille, että kun sen ja sen näköinen nainen tulee, niin se on sitten ihan juoppo ja jos ei tällä kertaa osta kaljaa, niin seuraavalla kerralla ainakin. Tai sitten se hempukka yritti flirttailla isännälle, joka oli mukana. Kyllä tästä kunnon mustasukkaisuusdraaman saa väännettyä, jos niikseen tulee. Saattoi se minullekin sitä flirttiä yrittää. Ei näistä nykyään tiedä...
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja solstagylle » 9.9.2020 20:17:26

Nyt ei oo kyse aamupäivästä mutta tällainen keissi vaan päihteilyvuosilta jäänyt mieleen..

Joskus klo 4-5 aamuyöstä maanantaina mietin että hmm mitähän tekisi, koko yö vissiin pienissä pireissä ja bentsoissa valvottu ja hiisailtu menemään.. noh siinä raukeana sitten latailin bongia ja kattelin et jaahas -20 astetta ulkona että sepä kiva.
Mietin että jes budia on vielä reippaasti jäljellä ja kaikkia nappeja. No siinä latasin bongin olkkarin pöydällä ja ulkoa kuulu rekan moottorin käynnistys. Oon niitä hommia joskus tehnyt ja tiedän tunteen kiivetä kylmään hyttiin klo. 4.30 aamulla. Ei aina lämmitä nii hirveesti. Mietin et pitäis varmaa ruveta ryhdistäytyy mut sen aika ei oo nyt.

Sydäsin bongin ja kuuntelin sitä jyminää ja mietin että aah eipähän ainakaa saatana tarvii olla töissä. Ja että kohta pääsee lämpimän peiton alle makailemaan eikä oo huolen häivää. Talvidemonit saa riehua ulkona minä en. Rentoutti jotenkin aivan mielettömästi se tunne. No sil hetkel se siltä tuntui ja nykyään oon töiss, mutta tällasen halusin jakaa.
solstagylle
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna