Hei,
Minun on vaikeaa lokeroida itseäni mihinkään Esim alkoholistin vaimo, sillä moni sanoisi, että eihän tuo nyt mitään tai nauraisi reagoinnilleni. Sen kuitenkin tiedän, että parisuhteessamme riidat syntyvät lähes ainoastaan mieheni alkoholin käytöstä.
Mieheni on ollut Minnesota hoidossa 10v sitten ja tapasimme noin vuoden kuluttua tuon hoidon loppumisesta. Alkuaikoina mieheni ei käyttänyt alkoholia yhtään.
Nyt noin 2 v aikana alkoholia on kulunut vaihtelevasti. Hän yrittää itse todella kovasti pitää kiinni kohtuu käytöstä, mutta aina se ei onnistu tai tilanteissa syntyy meidän välille epäluottamusta. Hönellä on vaativa työ, ja hän tietää, että työkyky myös kärsii jos juominen lisääntyy.
Kesän jälkeen alkoholi ei ole kotona ottanut mitään tilaa, mutta työillallisten jälkeen hän on Ollut pienessä hiprakassa toisinaan 2x vkossa. Tämä ei herätä itsessäni erityisempiä reaktiota. Nyt eilen kuulin makuuhuoneesta oluttölkin aukaisun. Yritti pitää asian minulta salassa. Tätä samaa oli keväälläkin.
Tuohdun suunnattomasti salailusta. Se, että olisi ottanut oluen reilusti olohuonessa ei olisi herättänyt minussa sen suurempaa.
No, hän perustelee, että ei tiedä miten minä reagoin. Sanoin, että suurin epävarmuus taitaa olla omassa mielessäsi. Myönsi tämänkin.
Tänään olen ollut täysin lamaantunut. Kaikki epävarmuus hyökyi päälle. Tajuan, että näissä kohdin olen henkisesti yksin. Puolisoni, empaattinen ja ymmärtäväinen mies ei pysty minua tulemaan. Sanoi vain, että reaktioni on ristiriitainen.
Raskainta on se, että luottamus ontuu. On hetkiä jolloin voit tukeutua puolisoosi ja on niitä hetkiä, kun puolisosi asettuu johonkin kauas, eikä tavoita sitä mitä tunnen ja koen.
Lopuksi sanoi, että pitäisikö meidän erota, kun tämä on minulle niin raskasta. Tajusin, että hän ei tule muuttumaan, häneltä en tule tukea ja ymmärrystä saamaan.
Joskus tuntuu, että olisi helpompaa itsellä tehdä ratkaisuja jos toinen joisi päivittäin tai useita kertoja viikossa. Nyt tapahtuu yksittäisiä luottamusta vieviä tilanteita noin 1-2 x kk.
Kenenkään tarina ei ole samanlainen, mutta uskon että tässä on jotain, jonka joku toinen voi täällä tavoittaa.