Olet täällä

Viini ei virtaa enää

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Viini ei virtaa enää

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 19.11.2020 09:02:15

Olen iäkäs nainen ja alkoholisti.
Viinin käyttö on pakonomaista ja humalahakuista. Ostan litran viiniä yleensä perjantaina iltapäivällä. Juon sen nopeasti yleensä noin kahdessa tunnissa. Pitää saada määrätty olo. Sitten nukkumaan ja heräilyä ja huonoa unta. Sitten alkaa kahden päivän parantelu. On napsittava ravintoa koko ajan. Vatsa ei voi olla tyhjänä. Muuten krapula vie voiton. Ja sitten loppuviikkoa kohden sama toistuu. Ja on toistunut viimeisen parin vuoden ajan.
Viinasta toipuneet sanovat että pitää saavuttaa eräänlainen pohja. Olen odottanut sitä merkkiä.
Nyt se on tullut. Kahden viimeisen ryyppäyksen yhteydessä ei tullut mitään euforista oloa. Viini maistui pahalle. Join silti kun tuntui että on pakko. Oli maanantai 9.11. Klo 6 aamulla kun totesin että juomiset minun osaltani on juotu.
Kirjoitan tätä eräänlaisena muistiona siitä, että voin jälkeenpäin palata näihin tuntemuksiin jos/kun tulee taas halu ryypätä. Tiedän, että niin käy vaikka nyt ei haluakaan.
Kyllähän tällainen kirjoittelu iholle tulee, mutta paras olla avoin ja rehellinen. Eihän tästä muten mitään hyötyä ole.
Miten minusta tuli juoppo? Ne syyt täytyy ajan kuluessa selvittää. En ole nuoruudessa käyttänyt mitään päihteitä. Koti oli raitis, uskonnollinen. Opettelin maistamaan joskus 30-vuotiaana. Omat lapseni eivät nähneet minua koskaan humalassa. Vasta nyt kun olen jo mummi. Juopottelu alkoi yli 50-vuotiaana ja yli 20 vuotta olen harjoitellut tuloa alkoholistiksi. Tässä ollaan. Ensi vuonna olen raitistunut alkoholisti, tietenkin.
Elämä on arvaamatonta, koska tahansa voi tapahtua jotakin hyvää. Eeva Kilpi
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Re: Viini ei virtaa enää

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 19.11.2020 13:41:19

Syyskauno kirjoitti:Kahden viimeisen ryyppäyksen yhteydessä ei tullut mitään euforista oloa. Viini maistui pahalle. Join silti kun tuntui että on pakko.

Kyllähän tällainen kirjoittelu iholle tulee, mutta paras olla avoin ja rehellinen. Eihän tästä muten mitään hyötyä ole.

Samaistun niin tähän tekstiisi. Minulla on tällähetkellä sama tilanne, jonkinlainen pohjakosketus. En käytä päivittäin, mutta havahdun jatkuvasti siihen, että juon säännöllisesti, vaikka en halua ja jatkan juomista, vaikka maistuu jo pahalta!

Kyllä omaakin tekstiä tänne lopettajiin oli vaikea kirjoittaa. Vähentäjissä teksti tuli helpommin, mutta pikkuhiljaa päätös kypsyi siirtyä tänne lopettajien puolelle, koska lopulta tänään ymmärsin, että tälle puolelle minäkin kuulun, ilman tekosyitä.

Sitten se motiivi vielä. Haluan raittiin elämän.
Tästä se lähtee taas uudella innolla ja yrityksellä. :)
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 19.11.2020 15:18:56

Kiitos Lempeä kettu kommentistasi. Samassa tilanteessa ollaan monin tavoin. Olen vakavasti yrittänyt vähentää jo keväästä asti. Olin siinä luulossa, että pystyn palaamaan 'normaaliin ' viinin käyttöön. Niin ei kyllä ole. Olen ryypiskelyilläni tuhonnut aivoissani hyvänolon hormoonia tuottavan lohkon. Ei ole enää normaalia säätelyä. Pitkänkin tauon jälkeen yksi lasillinen saattaa minut holtittomaan juomiseen. Eli on aloitettava alusta. Ainoa keino on lopettaa kokonaan. Ostin viime aikoina vain litran kerrallaan. 3 l kanisteri oli huono. En osannut lopettaa vaan join itseni vaaralliseen humalatilaan.
Vaikka olen iäkäs, pitkälti yli 70 v, en syö lääkkeitä muuta kuin yhden verenpainepillerin. Muita vaivoja ei ole. Tämä viini ja sen tuoma syöpöttely on nostanut painoa yli 10 kg, niistä korona-aikana 5 kg ja kaikki vyötärölle. Eli sisäelinten ympärille. Toistaiseksi kaikka laboratorioArvot ovat viitearvojen keskivälillä.
Haluan jaksaa kävellä pitkiä lenkkejä ja pysyä terveenä edelleenkin. Se säilyy vain olemalla täysin raitis
Eikun kaikki mukaan päihteettömään elämään. Minulla ainakin se on vaihtoehdoista ainoa.
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 19.11.2020 17:33:33

Ilahduttavaa kuulla, että olet havahtunut tähän asiaan kuten minäkin. Minulla ikää on keski-iän paikkeilla. Tuntuu hyvältä, että on muitakin vähentämisestä lopettamiseen päätyviä. Kyllähän minäkin olen ajatellut, että pystyn säännöstelemään ja pystyn juomaan yhden, koska se onnistuu. Sitten yks kaks se ei onnistukaan. Se on raskainta tässä. Päivät vaihtelevat niin paljon, että eiköhän ole parempi lopettaa kokonaan. Joskus olen ostanut noita mainitsemiasi viinipöniköitä. Niissä on käynyt sitten niin, että olen juonut itseni sammumispisteeseen, joten niiden käytön lopetin jo vuosia sitten, kun säikähdin niin pahasti. Kyllä oluellakin itsensä humalaan saa. Sitä kiskonkin sitten melkein kaksin käsin, jos annan itselleni syyn tai luvan juoda. "Vähän rentoutua."
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 19.11.2020 18:30:46

Kiitos Lempeä kettu. Samat kokemukset yhdistää. Sehän se olikin kun aina antoi itselleen luvan juoda että jos tänään vaan ja sitten lopetan. Itseänsä on helppo manipuloida.
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 20.11.2020 09:57:57

10 päivää raittiina!
Asun pääkaupunkiseudulla suuren kauppakeskuksen läheisyydessä. Kolme alkoa myös lähellä. Kävin tänään ruokaostoksilla heti aamusta (kaupat auki 24h). Ruokakauppoja vastapäätä aina Alko. Se avataan vasta klo 9. En siis olisi voinut ostaa jos halu juoda olisi tullut. Tällaisia raittiutta tukevia muutoksia olen suunnitellut arkipäivääni. Tänään olisi ollut viinipäivä, mutta ei ole enää. Ihanaa kun ei tarvitse juoda!
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 21.11.2020 10:20:11

Onko tämä sitten se kun raittiuspäätöstä koetellaan? Heti aamusta oli tyhjä olo. Lopetin viinin mutta mitä tilalle??? Olikohan se viisasta siitäkin luopua tänä koronaeristysaikana. Kun ei voi ketään tavata, ei mihinkään mennä. Tämä eristäytyminen alkoi jo keväällä. Kesä meni helpommin kun oli mökillä. Ei kuntosalia, ei uimahallia ei ystävien kanssa tapaamisia, jopa perheen tapaaminen on rajallista.
Eikä terveys ole mihinkään horjunut eikä talous niin että miksi tässä itseänsä piinaa, en osaa sitä selittää.
Noh, jospa se tästä. Ei kuitenkaan haluaisi päätöksestä perääntyä.
Tuli just tekstiviesti että tytär tulee koiransa kanssa hakemaan lenkille. Sattuipa kummasti kun just suunnittelin Alkoon menoa. Jospa pään sisäinen ääni antaa rauhan... että en liian helpolla anna periksi.
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 21.11.2020 11:02:19

Syyskauno, tuttuja ajatuksia minullakin. Pitäähän korona-aikana nyt jokin sallittu pahe olla. Eihän se nyt voi olla niin vakavaa, jos vähän kieltään kastaa.

On se. Seuraukset ovat vakavat. Täytyy opetella sinnikkäästi uudet kuviot, hyvinvointia lisäävät. Juomiskuvio on niin kuluttava matka hulluuteen.

Nyt on tähdet sinulla hyvin kohdillaan, jotta pysyt päätöksessäsi lopettaa viinin naukkailu.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 21.11.2020 11:16:10

Kiitos tuesta Lempeä kettu. Tytär hakee lenkille ip klo 2, ja Alkot menee kiinni kai klo 18. Sitten pääsisikin maanantaihin. Metri kerrallaan. Luulin helpommaksi. Olen näköjään tosi pahasti koukussa. Täytyy päästä tästä irti.
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 25.11.2020 18:14:43

Tipattomia päiviä kertyy. Joskus on halu hakea viiniä. Onneksi niistä on selvitty. Jokainen päivä vie eteenpäin. Tulee varmaan aika ettei tarvitse enää torjua juomista. Raitistuminen on onnistunut. Siihen pyrin.
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 2.12.2020 08:02:57

Koronaeristysaika näköjään tukee raitistumista. Ystävien tapaaminen lounaalla viineineen on jäänyt pois. Se oli yksi tekijä lisäämään juomista, koska aina tapaamisen jälkeen meni alkon kautta kotiin ja juopottelu jatkui sammumiseen asti. Ystäviä on ikävä mutta juopottelua ei. Vielä en uskalla sanoa selättäneeni juomishaluja. Sen verran usein tulee mieleen ja aina on voitettava ja sama vakuuttelu tehtävä ettei hallitse juomista jos taas hakee pullon. Tätä se sitten vissiin on loppuelämä, taistelua! Että pitikin viinalle joskus valta antaa!!!
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja peruutuspeili » 2.12.2020 12:40:13

Syyskauno kirjoitti:Koronaeristysaika näköjään tukee raitistumista. Ystävien tapaaminen lounaalla viineineen on jäänyt pois. Se oli yksi tekijä lisäämään juomista, koska aina tapaamisen jälkeen meni alkon kautta kotiin ja juopottelu jatkui sammumiseen asti. Ystäviä on ikävä mutta juopottelua ei. Vielä en uskalla sanoa selättäneeni juomishaluja. Sen verran usein tulee mieleen ja aina on voitettava ja sama vakuuttelu tehtävä ettei hallitse juomista jos taas hakee pullon. Tätä se sitten vissiin on loppuelämä, taistelua! Että pitikin viinalle joskus valta antaa!!!

Pari ajatusta edelläolevasta. Ero alkosta on pitkä prosessi ja on oltava tarkkana pari vuotta. Mutta ikuinen se taistelu ei ole. Aikanaan himot ovat haalentuneet ja hävinneet ja etyyli on vain tunteita herättämätön muisto muiden joukossa ja kemiallinen yhdiste siinä kuin mikä tahansa muukin sellainen. Todellinen vapaus koittaa.

Nimimerkkini ei tarkoita taaksepäin menoa, vaan muistelua ja menneisyyteni ymmärtämisen yrittämistä. Olen vanha ja lopetin juomisen kauan sitten. Lueskelen silloin tällöin näitä palstoja. Ajoittain nousee ajatus vastaamisesta, mutta koska aikaa on kulunut, lienen kadottanut sellaisen tuntuman aiheeseen, että sillä olisi merkitystä muille. Mutta tuo ensimmäinen kappaleeni on tiivistelmä kaikesta mitä alkon kanssa ja sen lopetettuani koin.
peruutuspeili
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 2.12.2020 14:55:06

Kiitos Peruutuspeili kirjoituksestasi. Niinhän se on ettei siitä hetkessä pääse. Riippuvuuden hankkimiseenkin tai 10 v kulua. Tänään aamulla oli taas yksi niistä pahoista päivistä. No kun naapuri pyysi että tule mun parvekkeelle jouluglögille- tiesin että on terästettyä. En mennyt. En jaksa vielä selitellä tätä 'korkki kiinni'-juttua. Pelkään,että en ole vielä tarpeeksi vahva, jos minua yritetään käännyttää takaisin entisille tavoilleni.
On hyviäkin päiviä - se ei ollut tänään.
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Lempeä kettu » 2.12.2020 20:57:57

Tuo on aivan totta ettei pääse hetkessä, mutta huolehditaan siitä tärkeimmästä eli tästä päivästä. Voimia.
Lempeä kettu
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Syyskauno » 8.12.2020 12:04:16

Aurinkoinen päivä tulossa. Lenkille lähdössä. Kehun itseäni joka päivä. Olen raitis nyt ja tulevaisuudessa.
Olen vahva. En ole menettänyt mitään vaan saanut mielenrauhaa ja levollisuutta. Tätä en anna minkään pilata, en enää!
Syyskauno
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

Seuraava

Paluu Me Lopettajat