Olet täällä

ongelmavyyhti

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

ongelmavyyhti

ViestiKirjoittaja hylkiö » 18.11.2020 04:53:42

Moikka, oon selaillu plinkkiä pidempään ja nyt rohkaistun kirjoittamaan.
Eli ongelma on että mulle tehtiin ikävä temppu josta oltiin oikeudessakin.
No nyt nämä kyseiset sankarit ja heidän tuttunsa yms ahdistelevat ainakun mahdollisuus tarjoutuu. Huutelua, uhkaavaa käytöstä yms.
Paikan vaihto ei valitettavasti tilanteen pakosta johdu.
Eli mitä voin tehdä? Pysyttelen barrikoiudun oven takana enimäkseen, kaupassa käynnin ja muun sellaisen kaa saa olla vähintään "luova".
Kättä pidempää varattu joka puolelle asuntoa ja odotan vain milloin noutaja tulee tai joku on ulkona väijyssä.
Pikkuhiljaa mielenterveys rakoilee ja edes roskia viemään pysty ilman rauhottavaa tai alkoholiannosta.
Kiitos asiallisista vastauksista.
hylkiö

Re: ongelmavyyhti

ViestiKirjoittaja Vieras 1960 » 18.11.2020 08:47:56

Hyvä että purat oloasi tänne, kuulostaa nimittäin aika ahdistavalta tuo elämäntilanteesi.

Oikeusjutusta päätellen sulle on tehty jotain väärin ja se on joillekin tyypeille syy tehdä lisää kiusaa. Omituinen logiikka joillain hemmoilla. Taitavat olla samoja, jotka ovat lapsena olleet koulukiusaajia. Aikuisten tehtävä on suojella lapsia, mutta kukahan auttaisi ahdinkoon joutunutta aikuista. Omaiset tai viranomaiset? Täytyy olla joku taho, joka voi auttaa. Onko sulla ystäviä?

Anyway, ongelmavyyhdistä kandee etsiä alkupää ja lähteä purkamaan tilannetta. Ehkäpä vyyhdistä saa rullattua kasaan nätin nipun, jonka voi lopulta heittää mäkeen. Toivon, että joku viisaampi täällä Plinkissä reagoi viestiisi, itse halusin lähinnä ilmaista, että kuulen hätäsi ja olisin valmis auttamaan, jos osaisin.
Vieras 1960

ViestiKirjoittaja Vieras » 19.11.2020 10:46:40

Onko kyseessä tilanne, jossa poliisi voisi auttaa? Luulisi heillä olevan ainakin jotain neuvoja antaa. Voitko tallentaa jotenkin uhkaavia tilanteita ja lähettää tallenteet eteenpäin?
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 21.11.2020 05:28:10

Vittumainen tilanne sulla, hylkiö. Eipä tässä oikein tule mieleen mitään näppärää kikka kolmosta, jolla tuon hoitaisi pois päiväjärjestyksestä. Ei ainakaan laillista sellaista, joka ei poikisi sulle lisää ongelmia.

Mitä käytännön vinkkejä nyt tulee mieleen; poliisille ilmoitus jokaikinen kerta, kun tätä häirintää ilmenee. Eivät kytät tietenkään joka suuntaan repeä, eivätkä pistä partiota pillit ulvoen liikkeelle jonkin huutelun vuoksi, mutta jos näitä ilmoituksia kertyy tarpeeksi suuri nippu, se voi johtaakin johonkin. Esim. lähestymiskielto on mahdollista saada. Toki sitten olisi hyvä, että sulla olisi tästä häirinnästä jotakin muutakin näyttöä, kuin vain oma sanasi. Suuri osa ihmisistä uskoo ja kunnioittaa lähestymiskieltoa sen saatuaan. Sitten on tietysti se porukka, johon mikään ei tehoa ja virkavalta ja oikeuslaitos on tässä maassa aika voimaton kanssaan. Eipä sakkolappujen kirjoittelu lopulta ketään estä, jos on tosissaan päättänyt toista vainota. Ei lähestymiskiellosta kuitenkaan haittaakaan ole, jos sellaisen oikeudelta onnistut hankkimaan.

Rikosuhripäivystykseen voisit olla yhteydessä. Itse en kyseisestä instanssista tiedä juuri muuta, kuin nimen, enkä sitä, kuinka konkreettisesti voivat auttaa, mutta eipä se mitään maksa, jos sinne yhteyttä otat. Luulisi, että niillä on ainakin enemmän aikaa setviä tällaisia asioita, kuin poliisilla.

Vieras mainitsikin ystävät/läheiset. Jos sulla on ystäviä tai muita luottoläheisiä, niin kaveri mukaan kauppa- ym. reissuille. Antaa ainakin henkistä tukea.

Sitten voit miettiä sitä, kuinka todellinen konkreettisen fyysisen väkivallan tai esim. kotiin tunkeutumisen uhka on. Tällaisissa tapauksissa usein tuuli heiluttaa näiden "sankareiden" huulia, mutta siihen se sitten jääkin. Ei tietenkään välttämättä ja tilastot eivät luonnollisestikaan paljoa lohduta siinä vaiheessa, kun omalle kohdalle kosahtaa. Ei ole tarkoitus vähätellä olojasi ja tuo tilanteesi on ihan tarpeeksi perseestä jo tuollaisenaan, mutta sen tiedostaminen, ettei noutaja ole ihan oikeasti ja heti tulossa voi helpottaa oloa, ettei ihan barrikadien takana tarvitse kuumotella jokaista rasahdusta ja roskapussin vientiä.

Paljon voimia.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 26.11.2020 09:06:26

Huomenta.
Eniten minua huolestutti se seikka että kirjoitit: "pysty ilman rauhottavaa tai alkoholiannosta." Nyt olis varmaan ihan ensiksi parasta hakea itsellesi apua. Sinulla oikeus (vastuu itsestäsi) hakea apua alkoholiongelmaan ja mielenterveyteen terveysasemalta, kerrot lääkärille rehellisesti mikä tilanne on ja kuinka paljon käytät lääkkeitä ja alkoholia. Pyydä päästä johonkin vieroitushoitoon. Onhan niitä toki vertaistukiryhmiäkin missä saa apua että pääsee irti alkoholista ja lääkkeistä.
Usein mieli alkaa luomaan uhkakuvia vaikkei tarvis jos käyttää lääkkeitä ja viinaa.
Muille ihmisille ei juurikaan voi mitään, voi vain itseänsä vahvistaa ettei pelkää ja alistu kaltoinkohteluun. Tuleehan Suomeen turvapaikanhakijoita muualta, miksei suomalaiset itse saa turvapaikkaa jos ympäristö alkaa vainoamaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 27.11.2020 03:53:42

^ Ohhoh! Siinäpä oli tilannetajuton ja empatiakyvytön viesti :shock: . Ihan tosissasiko olet sitä mieltä, että aloittajan kertomassa tilanteessa ENITEN huolestuttavaa on aloittajan oma alkoholin ja lääkkeiden käyttö? Aloittajalla saattaa olla ongelmia päihteiden ja mielenterveyden kanssa(En voi tietää. En tunne häntä ja viestistään ei kovin kummoista tulkintaa voi tehdä kyseisestä asiasta), joihin ehkä tarvitsee apua, mutta niihin avunhakeminen ei ratkaise tätä vainoamiskuviota ja toisten ihmisten paskaa käytöstä. Oma pää toki saattaa paisutella asiaa liiallisiin mittasuhteisiin, mutta se on tyystin normaali reaktio trauman jälkeen myös ilman päihde- ja varsinaisia MT-ongelmia. Ei tarvinnut edes pahemmin rivien välistä tihrustaa, että halusit sanoa, että koko juttu on vain omassa sairaassa ja päihdehuuruisessa päässäsi tai oma vikasi, että jouduit tuohon tilanteeseen, koska olet juoppo ja pilleristi. Tyypillistä koulukiusaamismatskua. Kiusatun oma vika, kun hänessä on jotakin niin perustavanlaatuista vikaa, jolla ärsyttää kiusaajiaan ja vielä ottaakin kaiken liian vakavasti.

Vieras kirjoitti:Muille ihmisille ei juurikaan voi mitään, voi vain itseänsä vahvistaa ettei pelkää ja alistu kaltoinkohteluun.

Niin, että kaikkien raiskattujen, pahoinpideltyjen, ryöstettyjen ym. pitäisi vain vahvistua ja olla välittämättä ja pelkäämättä, koska muiden ihmisten käytökselle ei voi mitään? Ei. Sille ei toden totta voi mitään, että aina on ollut ja tulee olemaan ihmisiä, jotka tekevät toisille hirveitä asioita. Tämä tosiasia ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö rikoksen uhri saisi vaatia oikeutta ja hakea apua itselleen, muutenkin, kuin omaa päätään fiksailemalla. Se juuri on sitä, että pitää puolensa, eikä alistu kaltoinkohteluun. Se, että Suomen laki ei aina kovinkaan hyvin mahdollista oikeuden saamista on asia erikseen, mutta ei sekään parane sillä, että nuollaan haavoja kaikessa hiljaisuudessa ja syytetään itseä tapahtuneista.

Tuo turvapaikanhakijakommenttisi oli niin typerä, että siihen en viitsi sanoa mitään, eikä vähiten sen vuoksi, että se oli täysin ristiriidassa koko muun moraali- ja syyllistämissaarnasi kanssa :mrgreen: :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras 2 » 27.11.2020 19:41:14

Winston-84 kirjoitti:^ Ohhoh! Siinäpä oli tilannetajuton ja empatiakyvytön viesti ...

Eikös empatiaa voi osoittaa myös hyväksymällä toisinajattelu tuomitsematta ja tyrmäämättä? Me lukijathan emme TIEDÄ mistä hädästä aloittajalla on kyse. Vieras ilmaisi minusta asiansa asiallisesti ja ottaen oman vastuunsa sanomalla, että "tulee mieleen". Ja hänen ajatuksensa on yksi vaihtoehtoinen mahdollisuus - aineilla voi saada aikaan hyvin todentuntuisia harhojakin. Se, mikä on yhteistä meille kommentoijille, on ehdotus, että hylkiö hakisi ulkopuolista apua. Sitä minäkin suosittelen lämpimästi, tilanne vaikuttaa joka tapauksessa sellaiselta, josta ei selviä yksin. Ja onhan tänne kirjoituskin jo avun pyyntö, oikea askel, kun tarvitsee uusia ajatuksia ongelman ratkomiseen, kun omat ajatukset esimerkiksi pyörivät kehää tai ovat tulleet umpikujaan. Rohkeasti vain puhelin käteen ja ottamaan yhteyttä auttavaan tahoon, poliisiin, sossuun, päihdehuoltoon, mielenterveyshoitoon, johokin auttavaan puhelimeen tai minne tahansa, missä ihmisestä välitetään! Ensimmäinen pyyntö voi viedä eteenpäin, vaikka ei kerralla osuisikaan lopullisesti oikeaan paikkaan!
Vieras 2

ViestiKirjoittaja Vieras kaksi » 27.11.2020 19:52:34

Vieras 2 kirjoitti:
Winston-84 kirjoitti:^ Ohhoh! Siinäpä oli tilannetajuton ja empatiakyvytön viesti ...

... Vieras ilmaisi minusta asiansa asiallisesti ja ottaen oman vastuunsa sanomalla, että "tulee mieleen". ...

Tarkennus: Vieras sanoi sanatarkkaan: "Eniten minua huolestutti se seikka että ..." - eli puhui omasta mielipiteestään ja sanoi sen suoraan ja rehellisesti.
Vieras kaksi

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 7.12.2020 05:31:29

^/^^ Ai, mitä tahansa saa sanoa, mm. vähätellä rankasti toisen ongelmia ja väittää toista harhaiseksi, kunhan muistaa mainita, että kyseessä on oma mielipide? No, tähänhän nekin vetoavat, jotka ovat alvariinsa oikeudessa vastaamassa syytteisiin kunnianloukkauksista, kansanryhmää vastaan kiihottamisista, laittomista uhkauksista ja sen sellaisista :mrgreen: . En minä sitä sano, etteikö ihmisillä ole oikeutta mielipiteisiinsä ja näkemyksiinsä, sekä niiden esittämiseen, mutta jotakin tilannetajua pitäisi löytyä. Sitä tässä peräänkuulutan.

Tietenkään emme voi TIETÄÄ, mikä aloittajan tilanne oikeasti on, kuten emme voi tietää kenestäkään tänne kirjoittavasta. Anonyymille ja kasvottomalle nettifoorumille voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Siitä tulisi luonnollisesti kuitenkin lähteä, että kommentoidaan sitä asiaa, mistä on kirjoitettu, eikä keksitä omasta päästä toiselle ihan muita ongelmia/tilanteita ties minkä tarkoitusperien vuoksi. Ihan normaalin sosiaalisen kanssakäymisen kirjoittamattomat säännöt tajuava ymmärtää, että jälkimmäinen on hyvin loukkaavaa. Hylkiön kertomassa kun ei ollut edes mitään sellaista sekavuutta tai epäjohdonmukaisuutta, josta tulisi mieleen, että nyt jotakin olennaista jää kertomatta.

Itselläni oli aikoinaan hieman samankaltainen tilanne, kuin hylkiöllä. Minulla siis kyse oli siitä, että muuan vinksahtanut yksilö keksi, että olen hänen elämänsä nainen ja oli mua suunnilleen alttarille taluttamassa. Itse en ollut ensinkään tätä mieltä ja ilmoitin asian kyllä ensin kauniisti ja sitten rumasti. Sekin, että olen onnellisesti naimisissa oli tämän tyypin mielestä lähinnä hidaste, jos sitäkään. Tuosta seurasi sitten pienimuotoista stalkkaamista, jonka koin varsin ahdistavana ja pelottavanakin. Kaikki tämä lähti ihan siitä, että juttelin tälle tyypille(Tutun tuttu, jonka kanssa kerran esittäydyimme), olin ystävällinen ja erehdyin varmaan hymyilemäänkin(Noin tapaan käyttäytyä monia ihmisiä kohtaan sukupuolesta ja iästä riippumatta, jollei mulla ole mitään erityistä heitä vastaan tai huono päivä ja tyystin ilman mitään romanttisia/seksuaalisia tarkoitusperiä). Mulla on myös mielenterveys- ja päihdeongelmia, mutta tämä homma ei ollut oman pääni tuotosta. Kyllä siinä oli vika ihan sen toisen ihmisen päässä. Aika helvetin kamalalta olisi tuntunut, jos mulle olisi sanottu, että kuvittelen asian harhaisessa ja huuruisessa päässäni ja ratkaisuksi olisi ehdotettu A-klinikalle tai katkolle menoa, koska mulla on ongelma. Näin ei onneksi käynyt. Mulla oli lähelläni ihmisiä, jotka totta kai näkivät, mikä tilanne on ja asia saatiin ratkaistua. Kaikilla ei kuitenkaan ole.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 8.12.2020 10:54:21

Hei. Olen itsekin väkivaltaisten juoppojen piirittämänä ollut ja itsekin alkoholisoiduin. Aloin pelätä kaikkea. Apua sain AA-ryhmästä, vertaistuesta, psykiatrilta yms.
Tännehän yleensä kirjoitetaan ja luetaan alkohllin ja muiden päihteiden takia, siksi oletus on että ihminen kärsii niistä ja niiden aiheuttamista vammoista.
Vuosia myöhemmin löysin rauhan ja vapauden kun en enää ollut missään tekemisissä juoppojen kans.
Nykyäänkin saan takaumia jos lähelläni on päihtyneitä, mutta tiedän jo ettei tarvi enää pelätä ja ahdistua.
Toivon et aloittaja löytää apua ja pääsee irti ongelmistaan.
Vieras

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 11.12.2020 02:47:50

^ Se on ihan totta, että seuransa voi yleensä valita ja valitsemalla seuransa oikein välttyy helposti monilta konflikteilta(En sano, etteikö rikoksen tahi vastaavan kiusanteon uhriksi voi joutua tyystin viaton sivullinenkin, mutta enimmäkseen näitä tapahtuu tuttujen kesken). Ihmiset kuitenkin tekevät huonoja valintoja, eikä se ole edes mitenkään harvinaista. Jos vahinko on jo tapahtunut ja on joutunut rikoksen uhriksi, niin ei asiaa korjata(Sikäli kun se korjattavissa enää on. Harvoin tehtyä saa tekemättömäksi) pelkästään sillä, että miettii, mitä itse mokasi ja ryhtyy muuttamaan itseään. Kyllä rikoksen tekijät tulisi saattaa vastuuseen. Vaikka sitten vain näennäiseen, jos tässä maassa ei muu onnistu :roll: .

Ei ole välttämättä kovin fiksua lähteä ympäripäissään vieraan matkaan tai kontata umpitunnelissa yksin pimeässä puistossa paksu lompakko perstaskusta roikkuen ja huutaa mennessään olevansa tosi rikas. Tuollainen ei-niin-fiksu käytös ei kuitenkaan poista mihinkään raiskaajan tai ryöstäjän vastuuta teostaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Olohuone