Yöjuttu 6.12, vuodelta 2018!
Eräs mielestäni merkittävä mies täyttää tänään 80 vuotta.( nyt siis jo 82v)
Ensimmäisen kerran kuulin hänestä vuonna 1981. Olin itse silloin 13-vuotias.
En tainnut juurikaan silloin innostua hänen tarinastaan. Olihan se kirja toki luettava kun se koulussa tuli luettavien joukkoon. No se oli sitä aikaa kun niitä eka kännejä tuli vedeltyä. Niin ja sitä kiljua tehtyä.
Nyt kuitenkin törmäsin eräässä yhteydessä tuohon kirjaan. Siis jostain se vaan ilmestyi minun vähäisten kirjojeni joukkoon sinne vessan hyllylle.
Kirja jonka olin lukenut lähes neljäkymmentävuotta sitten alkoi tietysti kiinnostaa. No olen sitä nyt aina silloin tällöin pätkän lueskellut. Kummasti vaan muistuu mieleen tiettyjä yksityiskohtia, sanatarkasti. Tarina on kyllä oikeasti mielenkiintoinen.
Internetin mahdollisuuksia hyväksi käyttäen googlasin hänestä tietoja. En todellakaan uskonut hänen enää olevan elossa ja johan aikaa oli kulunut hänen tarinastaan ja kirjan kirjoittamisestakin 50 vuotta.
Mutta toisin kävi. Mies on edelleen elossa.
Merkillistä jutussa on myös se että vaikka hän asustaa Amerikan mantereella oli hän vierailulla Suomessa viimeksi ja ehkä viimeisen kerran heinäkuussa 2017.
Hänet olisin kyllä halunnut tavata. Harmi kyllä olin vuoden myöhässä googlailussa.
Ai kuka hän on?
Herra on nimeltään Nicky Cruz.
Siis sen kuuluisan kirjan kirjoittaja; Juokse poika juokse.
Tässä pieni pätkä kyseisestä kirjasta. Ilmeisesti tässä kohtauksessa hän sai sen arven otsaansa joka yhä näkyy kun siihen sopivasti valo osuu.

Nuoruudessaan hän vaikutti New Yorkin kaduilla, MauMau jengin Presidenttinä.
Huumeita ja väkivaltaa. Kunnes hänen elämänsä suunta muuttui.
Se miksi hänen tarinansa ja elämänsä kiehtoo on osin se, kuinka intohimoisesti hän työhönsä ja julistamaansa sanomaan suhtautuu.
Minusta hän on loistava esiintyjä.
Herra Cruz on kirjoittanut useita kirjoja sekä puhunut miljoonille ihmisille ympäri maailmaa.
Koska en arvostamaani herraa tavannut, haluan näin julkisesti kuitenkin sanoa:
Hyvää syntymäpäivää ja kaikkea hyvää elämääsi, Nicky Cruz.

Kunnioittavasti
Putkanvartija 0132
https://youtu.be/1L4lNyUvyQI