Olet täällä

Elämästä päihtynyt

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Elämästä päihtynyt

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 18.12.2020 23:45:03

166. Raitis päivä. En nyt ihan malttanutkaan pysyä loppuvuotta pois palstalta :)
Semmoista tuli vaan mieleen, että haluan sanoa teille jotka nyt tuskailette lopettamisen alkutaipaleella ja retkahtelette muutaman päivän tai muutaman viikon välein.
Niin. Kun se pelkkä korkin sulkeminen ei riitä. Lopettaminen tosin alkaa, kun ette enää alkoholia suuhunne laita. MUTTA se ei tosiaan kanna pitkälle, pelkkä korkin kiinni kiertäminen, jos kuvittelette että elämä muuten voi jatkua kaikilta osin aivan kuten ennen. Että niinku muita muutoksia ei tarvitse tehdä kuin olla vain juomatta. Väärin. Ja tällainen lähestymistapa tulee lähes varmuudella johtamaan retkahdukseen...jatkuu
lizzy (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 19.12.2020 00:01:03

...nyt tulee minun mielipiteeni asiasta. Saa olla eri mieltä vapaasti mutta aika syvällä kokemuksen rintaäänellä puhun. Minulla esimerkiksi hälytyskellot soivat heti, kun joku kertoo miten kävi baarissa istumassa cokiksen kanssa ja hauskaa oli. Joo saattoi olla ja voi olla että onkin kerran taikka pari... kunnes. Hei, tee jotain muuta! Hanki uusia tervehenkisiä harrastuksia joihin ei viinakset kuulu. Saat myös varmasti uusia ystäviä eikä vanhojakaan hylätä tarvitse. Et vaan käy itseäsi baareissa koettelemassa. Triggerit!!! Ne on jotain jotka ennen pitkää murtavat orastavan raittiuden. On juttuja joihin meillä monella on aina, paino sanalla aina, kuulunut viinin, oluen jne ottaminen. Ei saunailta vissyn kera enää ole sama jos kaikki muut juovat. Ei ravintolassa jaksa täysin selvin päin hillua kuin tiettyyn kellonaikaan asti. Ei ryyppyjuhlat/bileet kuivin suin maistu. Harrastan nykyään aivan muita juttuja joissa ei tulisi mieleenkään juoda eikä niissä kukaan muukaan juo. Eipä ole juuri tullut kutsuja juominkeihin eikä näköjään jouluglögeillekään (yleensähän sekin on tarkoittanut terästettyä versiota). Sen sijaan fiksut ystäväni ovat jo kauan ymmärtäneet ehdottaa muunlaista kanssakäymistä ja tekemistä. Tosin minulla on se onni etten ole missään ”ryyppyporukoissa” koskaan ollutkaan ja ystäviin kuuluu niitä ihan oikeita kohtuukäyttäjiä useampia. Kukaan muu ei ole absolutisti mutta eipä minun valintani ole heitä haitannut. Ihanaa vapauttavaa rentoa raitista lomaa ja joulunaikaa!
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:20:26, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja 0132 » 19.12.2020 02:08:05

Hei Lizzy!
Olen samaa mieltä siitä että pelkkä korkin kiinni laittaminen ei yleensä riitä. Itselläni oli, ja on yhä, useita eri tapoja suojautua alkoholismiani vastaan. Käytän niitä jos tarvetta ilmenee.
Sitten tuo mainitsemasi baarissa käyminen. Olen siitä myös paljolti samaa mieltä kanssasi. On riski altistaa itsensä houkutuksille... ehkä turhaankin.
Itse käyn yhä baarissa tapaamassa ystäviäni. Niitä samoja kavereita joiden kanssa ryypättiin vuosia. En koskaan tunne vähäisintäkään halua juoda tai tupakoida. Olen ehkä poikkeus, enkä todellakaan suosittele kenellekään vastaavaa toimintaa.
Olen myös ymmärtänyt, että viinaa ja tupakkaa on aina saatavilla, en voi sitä paeta. On vain opittava elämään niin ettei siihen enää sorru.

Raitista ja mukavaa Joulua myös Sinulle.

Putkis.
Rinkka, teltta ja kahvipannu!
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 19.12.2020 23:06:24

Kiitos Putkis<3!
Lämminhenkistä, kaunista Joulua sinulle!
Itsellänikin on kotona useimmiten olutta ja viiniä aivan käden ulottuvilla. Muita varten. Ravintelit eivät elooni kuulu koska niihin ei ole vuosiin mieli tehnyt :D Hyvin harvoin ”uhraudun” ystävien takia semmoisessa ympäristössä hetken aikaa viettämään (esimerkiksi kesällä terassilla). Tosi on että karkuun ei alkoholia tässä sillä kyllästetyssä maailmassa pääse kun autiolle saarelle, mutta sinne ei vielä ole tarvinnut paeta. Päätös kun on tehty niin raitis elämä kantaa. Pelkää en, sillä vain itse voi ihminen olla itselleen susi. Raittiita päiviä kaikille!

ViestiKirjoittaja 0132 » 19.12.2020 23:30:56

😁
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 22.12.2020 08:18:48

Tän biisin kera kohti joulua ja uutta (parempaa?) vuotta. Love&peace!
https://youtu.be/XGJRefVAo9E
Lizzy

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 22.12.2020 12:35:43

.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:21:04, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 26.12.2020 17:02:38

Sinun pitää tehdä tänään (ei huomenna, ei 1.1. jne) vain yksi päätös. Vaikka koko maailma sortuisi ympäriltäsi sinä et juo. Unohda kaikki muut asiat, unohda muut ihmiset, unohda maailman tuska ja huono työpaikka, typerä pomo tai ei työpaikkaa ollenkaan, unohda huolet sillä juomalla saat ne takuuvarmasti suuremmiksi ja ennen kaikkea pysy päätöksessäsi. Silloin olet lopettanut. Ei selityksiä ei tekosyitä. Lopeta viimeistään silloin kun ”hauskat viinat on juotu”. Ei toimi tauot monellekaan kun juna on aikoja sitten mennyt tai ainakin ihan siinä hollilla. Addiktiota ei hoideta kohtuukäytöllä. On vain kaksi tapaa; otan/en ota. Otamme vastuun itsestämme, kukaan muu ei sitä tee eikä pysty tekemään.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:22:21, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 28.12.2020 00:16:29

Sairauskäsitteen taakse on niin helppo piiloutua. Ongelma ulkoistettu, poor me. Wrooooong. Juominen on monelle usein myös (ja ainoastaan) huono opittu ja hartaasti harjoiteltu tapa, coping mechanism. Mutta ... millään ulkoisilla keinoilla viinalla, huumeilla, ruualla jne ei voi hoitaa saati parantaa sisäisiä ongelmia. Kannattaa silti ensin laittaa korkki kiinni ja sen jälkeen tosissaan selvittää kuka minä olinkaan ja mihin menossa. Tiedä mitä kaikkea kivaa löytyy edestä päin, harvemmin peruutuspeilistä. Sitä on turha jäädä märehtimään lopun ikää.
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:23:26, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 30.12.2020 13:12:07

Moro!
Vielä lasken viikkoja ja kuukausia, tietyt kaksi tulevaa etappia ovat itselleni tärkeitä. 1) 8 kk ohitus=aikaisempi ”ennätys” ja 2) 365 päivän saavuttaminen koska silloin taas täyttyy ensimmäinen kokonaan raitis vuosi sen jälkeen kun 13 vuotiaana vihkiydyin alkoholin saatanallisiin saloihin.
Erittäin raitista uutta vuotta 2021 kaikille sitä haluaville!
Viimeksi muokannut Vieras päivämäärä 10.1.2021 13:24:43, muokattu yhteensä 1 kerran

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 7.1.2021 10:21:41

6 kk raittiutta :D Kantavana voimana päivittäin on ajatus ei siitä mitä menetän, vaan siitä mitä saan. Lisäksi en koe menettäväni mitään sillä, ettei alkoholi kuulu elämääni. Sen sijaan saan tavallisen elämän oikeine iloineen ja murheineen, ilman turrutusta otan kaiken vastaan.
Elämän suuri salaisuus on (mm. Rhonda Byrnen mukaan) vetovoiman laki. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että samankaltaisuus vetää puoleensa – myönteiset ajatukset keräävät myönteisiä seuraamuksia ja päinvastoin. Se, mitä eniten ajattelet tai mihin keskityt, toteutuu omassa elämässäsi. Ajatuksista tulee totta.
Oma lisäys: pelkkä toivominen tai ajatteleminen ei silti riitä, tarvitaan myös tekoja. Teoista tärkein on se, ettei enää millään verukkeella laita alkoholia suuhunsa, jolloin sillä on aika heikot mahdollisuudet päästä heikentämään elämän laatua. Tässä ei haltijakummit auta vaan aikuinen ihminen päättää itse ja toimii haluamallaan tavalla.
Älä luovuta!
Raittiin terveisin,
Lizzy

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 22.1.2021 09:32:40

200. Raitis päivä.
Toipuminen on rehellisyyden kautta lisääntyvää mielenrauhaa, jonka voi havaita itsessään. Kun saa kokemuksen tästä, nälkä kasvaa syödessä. Kun huomaa olevansa vapaa, voi antaa itselleen luvan hyvään elämään ja onnistumisiin - mutta myös virheisiin. Kun pääsee kiinni omiin aitoihin tunteisiinsa, voi antaa niiden tulla ilman pelkoa paljastumisesta tai romahtamisesta. Silloin on lupa mennä kohti haaveitaan ja unelmiaan, päivä kerrallaan eläen. Vapaus on mahdollista kaikille oman valinnan kautta. (Sumupuu, Kinnunen & Virtanen: Vapaa valitsemaan. Tositarinoita raitistumisesta.)

Elämäni on hyvää. Mikään asia, tunne tai tilanne ei saisi valitsemaan huonoa pöhnää, tympeää alkoholin makua suussa, huonoja yöunia, hermostuneisuutta, väsähtänyttä ilmettä, teeskenneltyä hauskaa, ahdistusta, epäaitoja tunteita, krapulalle hukattuja päiviä, ei niin mikään.

VALINTA ON SINUN. Pikavoittoja ei raitistumisessa jaeta, mutta kuten ylempänä sanottua, niin nälkä kasvaa syödessä. Raittiin elämän nälkä :D
Ensin on vain lakattava valehtelemasta itselleen ja aloitettava pois oppimisen polku. Sitä tämä raittius on, pois oppimista vanhoista tavoista. Kuten ympäristö ja alkoholiteollisuus, laillistetut huumekauppiaat ovat sinut aivopesseet niin yhtä hyvin onnistuu itse tehty positiivinen aivopesu. Sinulla/minulla ei ole mitään velvollisuutta myrkyttää itseämme. Alkoholi ei ole elintarvike, ei pienessäkään määrin ja täysin rinnastettavissa muihin keskushermostoa huumaaviin ja ainutkertaista kehoamme tuhoaviin aineisiin.
RAKKAUTTA JA RAITTIUTTA!

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 24.1.2021 21:32:54

Meillä on kaksi elämää. Toinen alkaa siitä hetkestä, kun huomaat että niitä onkin vain yksi.

ViestiKirjoittaja 0132 » 25.1.2021 23:44:18

Nyt vasta luin Sinun ylittäneen 200 päivän rajan. Onnittelut siitä.

Askel askeleelta raittiuteen.

Putkis
0132
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja lizzy (poistunut käyttäjä) » 26.1.2021 08:27:07

Mukavaa kun onnittelit, kiitos Putkis!
Tästä taipale jatkuu kohti seitsemää kuukautta ja ilman hitustakaan elvistelyö voin rehellisesti sanoa että helposti :D Jotenkin vaan juomat on nyt juotu ja esim. alkohyllyt kaupassa aivan yhdentekeviä. Aamukahville! Voi hyvin:)

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat