Olet täällä

Iloa ja nautintoa viinin lipittelyn tilalle

Haluatko tukea ja keinoja alkoholinkäytön vähentämiseen? Me Vähentäjät on vertaistukeen perustuva keskustelupalsta kaikille, jotka etsivät muutosta alkoholinkäyttöönsä. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Iloa ja nautintoa viinin lipittelyn tilalle

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 16.1.2021 10:57:28

Huomenta!

Päätinpä minäkin kirjoittaa tänne, kun on alkanut oma alkoholinkäyttö hieman huolestuttaa.

Taustasta sen verran, että lapsuudessa vanhempani joivat usein viiniä viikonloppuisin. Isä ei koskaan mitenkään humaltunut. Äiti saattoi tulla pikku hiprakkaan, mutta oli hyväntuulinen. Eli siis lapsuudessani alkoholiin ei liittynyt juuri mitään traumaattista.

Aikuisena mulle kehittyikin hyvin samanlainen suhde alkoholiin. Viikonloppuisin on kiva nautiskella hyvää viiniä hyvän ruoan, leffan, sarjan seurana. Mulla ei ole koskaan ollut mitään ryyppyputkia, enkä harrasta loiventavia. Yleensä juon niin, ettei mitään krapuloita tule. Kuitenkin määrät ovat tässä salakavalasti kasvaneet etenkin koronavuoden myötä. Alun viinipullollinen ehkä kerran viikossa on muuttunut usein kahdeksi viikossa. Lisäksi kun käyn Alkossa ruokakaupassa käynnin yhteydessä ja en omista autoa niin olen järkeillyt, että ostan litran kartonkitölkin viinipullon sijaan, kun se on niin paljon kevyempi kantaa ja ei tarvitse tyhjiä pullojakaan raahata takaisin. Eli kertamääräkin kasvanut sen 25cl. Sen lisäksi tässä on parin viime vuoden aikana kasvanut toleranssin lisäksi myös vyötärö. Olen ollut hoikka ja vyötäröstä laiha lähes 40-vuotiaaksi asti. Toisen lapsen syntymän jälkeen selitin asiaa raskausvatsalla, sitten syy oli turvotuksessa. :roll: Lopulta päätin katsoa totuutta silmiin ja kyllä se syy on viinissä ja suklaassa. Yksinhuoltajana elämä on ajoittain raskasta ja viinistä ja suklaasta on tullut haettua iloa ja nautintoa elämään vastapainoksi.

Nyt kuitenkin on aika herätä ja tehdä sekä kasvaneille viininjuontimäärille, että vyötärönympärykselle jotain. Kuun alussa aloitin alkoholittoman ja herkuttoman kuukauden. Tämän jälkeen jatkan niin pitkään kun hyvältä tuntuu ja kohtuullistan määriä. Alan ostamaan niitä 50cl viinikartonkitetroja silloin kun päätän viiniä maistella ja kertoja harvennan myös.

Haluan löytää uusia keinoja rentoutua ja nauttia elämästä kuin viini ja suklaa. Nekin on ok joskus, mutta ei enää silloin, kun ne alkavat näkyä vyötäröllä ja muita keinoja alkaa olla vaikeaa keksiä. Kaikkia vinkkejä otan ilolla vastaan! :)
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

Re: Iloa ja nautintoa viinin lipittelyn tilalle

ViestiKirjoittaja juhanikari » 16.1.2021 14:51:48

Moikka Merlot!

Sulla on erittäin hyvät suunnitelmat.
Pidä niistä kiinni.
Paljon tsemppiä!

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 16.1.2021 15:03:26

Moikka. Komppaan Juhania, sinulla on hyvät suunnitelmat! Sen haluan sanoa, että olet todella fiksu kun tartut orastavaan ongelmaan ENNEN kuin se on ehtinyt paisumaan isoksi ongelmaksi... Tunnistan tuosta juomistyylistä itseni... Jostain 15 vuoden takaa 😬 Määrät ja juomiskerrat ovat sittemmin kasvaneet tasaisesti, ja nyt tässä onkin sitten vähän enemmän selviteltävää.

Liikunta on mielestäni parasta vastapainoa juomiselle. Jos ei muuta jaksa/ehdi niin jo pari-kolme puolen tunnin reipasta kävelyä viikossa vaikuttaa paljon.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 17.1.2021 20:04:24

Kiitos Juhani ja sarvikuoma! :)

Olen kyllä tyytyväinen, että heräsin tähän nyt kunnolla ja on todellakin motivaatiota ja tahdonvoimaa tehdä asialle jotain. Olen vähän sellainen, etten jaksa kovin kauaa "voivotella" asioita, vaan jos ne häiritsee niin aika pian kyllä sitten ryhdyn sanoista tekoihin. Jos ei löydy motivaatiota niin sitten en tee, mutta en myöskään sitten mieti, että pitäisi sitä ja tätä.

Eilen oli ekaa kertaa tän kuun aikana hiukan vaikea päivä/hetki. Viikko oli ollut tosi raskas fyysisesti, kun oli opiskeluissa fyysisiä töitä pitkää päivää ja vielä turkasen kylmäkin. Eilen kun koitos oli ohi niin mielen päällä pyöri miten mukavaa olisi palkita itsensä raskaasta viikosta ja rentoutua hyvän punaviinin voimin, mikä lämmittäisikin mukavasti. En päässyt kauppaan kuin vasta kuuden jälkeen, mikä oli onni, koska alko oli jo kiinni. En tiedä miten olisi muuten käynyt. Ehkä en kuitenkaan olisi ollut valmis luovuttamaan. Kaupasta päädyin ostamaan alkoholittoman pienen skumppapullon. Aika mehulta se maistui, mutta huomasin, että kyllä jo se alkoholiton skumppa skumppalasissa riitti tuomaan hiukan sellaista juhlavampaa irti arjesta- oloa. Huomasin kanssa, että en erityisemmin kaipaa sitä edes pientä nousuhumalaa. Viinien mausta (kuivat viinit) olen aina tykännyt ja olen ajatellut, että siitä luopuminen on se vaikein osa. Mutta luulen, että kun tarpeeksi kauan on ilman niin ei edes sitä makua osaa enää kaivata. Samalla tavalla se on suklaankin kanssa. Jos sitä syö usein niin sitä halajaa lähes joka päivä, kun on ilman, sitä ei kaipaa.

Vähän tuntuu kanssa, että hermot ovat parantuneet, ainakin hiukan. Yleensä menee lasten kinasteluihin melko herkästi hermot ja tulee melkein sellanen olo, että on käytävä ostamassa viinipullo, koska ei sitä muuten jaksa. Mutta eihän se toki niin mene.

Nyt olen aika optimistinen tän tipattoman kanssa, kun ei tätä enää kauaa kestä, että eiköhän tää onnistu. Sitten jännittääkin miten toi vähentäminen sen jälkeen sujuu, etten liu taas samaan vanhaan.
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 19.1.2021 13:10:20

Olo on vähän alakuloinen ja alavireinen. Ei kyllä johdu tipattomuudesta, vaan koska kylmetyin viime viikolla olen edelleen kylmissäni ja väsynyt. Opiskeluaikataulut stressaa ja energiaa pitäisi riittää vielä lapsillekin. Ei riitä. Väsyttää. Voisin nukkua kaksi viikkoa putkeen. Vähän sellainen ilotonkin olo, kun sitä hyvää oloa ei voi lähteä hakemaan viinipullosta. Urheilisin, mutta tuntuu, että keho kaipaa nyt lepoa. Sisäinen maailmani tuntuu yhtä harmaalta ja kuin ulkoinen maailma (vilkaistessani ulos, ei siis täällä kotona).
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 21.1.2021 11:43:08

Flunssan rippeitä vielä ja surkeasti nukuttu yö takana. Esiteini heittäytyi hankalaksi illalla eikä suostunut mennä nukkumaan ja itellä väsyneenä ja flunssaisena napsahti tyystin. :( Olin niin hiilenä, ettei sitten uni tullut.

Tipaton on sujunut yleisesti ottaen hyvin. Olen tosi paljon pohdiskellut juomistottumuksiani ja vaikka en nyt rappiojuoppo olekaan, niin olen huomannut miten paljon viini ohjaa elämääni. Raskas viikko -> viiniä, paska päivä -> viiniä, kylmä talvi -> kynttilät, villasukat ja punkkua, lämmin kesä -> parvekkeella valkkaria tai kuoharia. Eniten se on mulle joku helpotus kaikesta arjen raskaudesta, palkinto, mä ansaitsen tän... Sosiaalista elämää mulla ei pahemmin ole toiselle paikkakunnalle muuton ja avioeron myötä. Introverttinä tulee oltua lähinnä kotosalla lasten kanssa ja nyt korona-aikana vieläkin enemmän. Olen ajatellut olevani ihan onnellinen ja tyytyväinen elämääni, mutta nyt ilman viinin tuomaa tekotyytyväisyyttä ja pakoa arjesta olen huomannut, että en ehkä olekaan. Viini on ollut jonkinlainen kaveri ja lohduttaja. Nyt kun sitä ei ole niin onkin melko tyhjä ja alakuloinen olo. Tää on tullut tajuttua vasta nyt kun on juomatta. Eli viini on ollut mulle sitten kuitenkin suurempi ongelma kuin aluksi ajattelinkaan.

Musta on ollut tosi tervettä pohtia nyt elämää tälleen ilman viiniä, vaikka ei se mitään mukavaa ole ollut. Tiedän, että riittävän ajan kanssa alan oppia terveempiä keinoja rentoutua, purkaa stressiä jne. Aivot alkavat oppia siihen. Tarvitsee vaan tarpeeksi aikaa ja pitää kestää tämä synkkä vaihe. Vähän pyörii mielessä, että lopettaisin kotona viinittelyn kokonaan. Jotain juhlia missä tarjoillaan alkoholia on ehkä kerran pari vuodessa, joten eipä tule sen takia juotua. Ainakin oisin niin pitkään ilman, että se ei enää tuntuisi siltä, että raskaan viikon jälkeen on saatava viiniä. Siihen asti, kun se ostaminen ei enää aiheuta mitään ihmeempiä tunteita ja voisin yhtä olla ostamatta. En tiedä. On tämä vaikeaa, mutta mielenkiintoista.
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sarvikuoma » 21.1.2021 14:15:48

Merlot79 kirjoitti:Olen ajatellut olevani ihan onnellinen ja tyytyväinen elämääni, mutta nyt ilman viinin tuomaa tekotyytyväisyyttä ja pakoa arjesta olen huomannut, että en ehkä olekaan. Viini on ollut jonkinlainen kaveri ja lohduttaja. Nyt kun sitä ei ole niin onkin melko tyhjä ja alakuloinen olo. Tää on tullut tajuttua vasta nyt kun on juomatta. Eli viini on ollut mulle sitten kuitenkin suurempi ongelma kuin aluksi ajattelinkaan.

Minulla tähän alkoholinkäytön uudelleenohjelmointiin, eli yritykseen vähentää käyttöä tuntuvasti pitkällä tähtäimellä, liittyy myös paljon tyytymättömyyttä omaan itseen ja aika moniin elämän osa-alueisiin. Eli samaistun tuohon mitä kirjoitit... Varmasti olen käyttänyt paljon alkoholia ihan vaan sen takia, ettei tarvitsisi ajatella niitä asioita, eikä ryhtyä tekemään mitään sen eteen että asiat jollain tapaa muuttuisivat. Alkoholin juominen myös itsessään aiheuttaa niitä negatiivisia tunteita, ja torppaa monissa asiossa muutoksen mahdollisuuden... Sitten kun niitä omia negatiivisia oloja ja olosuhteita, joista osa siis on aiheutunut juomalla, yrittää lääkitä juomalla lisää, niin kierrehän siitä syntyy.
sarvikuoma
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 26.1.2021 14:25:42

Kiitos sarvikuoma! Näinhän se on. Mulla ei alkoholinkäyttöön sinänsä pahemmin liity negatiivisia fiiliksiä, joskus toki mennyt hiukan yli, mutta kuitenkin tarpeeksi harvoin.

Huomaan, että odotan vaan kuin kuuta nousevaa, että fiilis parantuisi ja tulisi joku huikean energinen ja hyvä olo. Ihan pian kuukausi takana tipattomuutta ja muutenkin terveempiä elämäntapoja syömisen suhteen, mutta on vaan unelias ja hiukan alakuloinen olo edelleen. Pari kertaa on niin sanotusti palanut päreet lähinnä lasten tappeluihin ja silloin on ollut lähimpänä se, että kävelen alkoon hakemaan viinipullon. En toki ole mennyt, mutta mieli tekisi. Varsinkin nyt kun nuorempi muksu on luonani, joka on aika energiaa vievä, vahdittavaa riittää, pitää olla leikkimässä ja mitään aikaa tehdä omia juttuja ei ole. Hyvä, että saan sapuskat tehtyä joten kuten kun samalla mangutaan leikkimään tai vingutaan jostain. Illalla en jaksa mitään vaan menen nuoremman kanssa samoihin aikoihin nukkumaan. On tässä toki ihan hyviäkin hetkiä ollut, mutta enimmäkseen jotenkin raskasta ja väsynyttä.

Ehkä tämä tammikuu on hiukan raskas aloituskuu elämäntaparempoille. Ensin juhlitaan, syödään, juodaan, nautitaan lähes kuukausi ja sit stop tykkänään kaikelle sille ja vaan arkista aherrusta. Ehkä joku kesäkuu olisi helpompi. En tiedä, ei niin huippufiilikset. :cry:
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja juhanikari » 26.1.2021 21:30:56

Onnittelut loppusuoralla olevalle tipattomalle tammikuulle! Täälläkin korkki pysynyt kiinni olen samaa mieltä, että tämä tammikuu on vähän karu kuukausi tipattomalle. Aikaisemmassa suhteessani pidimme tipattoman toukokuun. Eli wappuaattona korkki kiinni klo 24. Keväisenä toukokuuna oli paljon helpompaa olla raittiia ja sisuskalut sai levätä kesää vasten.

t. Juhani
Vähentäjä! Less alcohol is more life! :-)
juhanikari
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 27.1.2021 11:06:15

Kiitos Juhani! :)

Joo, kai tässä saa olla ihan tyytyväinen suoritukseensa ja kai me voidaan ylpeitäkin olla itsestämme. On ollut kyllä opettavainen kuukausi, vaikkei nyt mitenkään yleisesti helppo ja erityisen mukava. On tullut opittua omasta alkon käytöstä paljon. Ideaalina pitäisin, että tämän jälkeen viini kuuluisi mulla välillä viikonloppuihin kohtuullisissa määrin. Ei tarttisi myöskään ihan joka viikonloppu viinitellä. Kuitenkin olen huomannut, että se viini on kuitenkin niin pirun hyvä erotus arkeen. Joku hyvä ruoka ja sauna ei mulla sitä tunnetta tee ja syön hyvin ja saunon myös arkisin. Mutta täytyy nyt pysyä skarppina, että määrät ei pikkuhiljaa kasva tai jos kasvaa niin tehtävä heti ryhtiliike.

Toukokuu olisi kyllä oiva kuu tipattomalle. On jo lähes kesä, on pirteämpi ja iloisempi ja on helpompi lähteä aurinkoon ulkoilemaan. Vitsit! Kevättä ja kesää kohti! :)
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja venkku » 28.1.2021 11:30:05

Onnittelut tipattomasta! :) Ja niinhän se menee että selvänä arki voi tuntua todella tylsältä tai vaikeelta, kun ei saakaan sitä alkoholia fiiliksen kohottamiseen. Mutta kyllä siihenkin ajan kanssa tottuu kun pitää jatkossakin taukoja, vaikka ihan viikon mittaisia. Tsemppiä!
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mauditorios » 31.1.2021 12:35:37

Tunnistan itseni täysin sinun elämäntilanteesta, Merlot - aivan kuin olisin itse kirjoittanut useampi vuosi sitten.

Tuttu kuvio sekin, että aluksi satunnaisesta viinittelystä tulee tapa ja tavasta tulee jatkuva rutiini, joka sitten muuttuu lieväksi riippuvuudeksi. Lievän riippuvuuden huomaa siitä, että jossain vaiheessa totesin, että en oikein osaa eikä halua enää olla ilman. Helppoa oli mennä Alkoon hakemaan viiniä, joskus tuntui, että aivan kivi putosi sydämeltä, että "no nyt!".

Kirjoitit tuossa aiemmin ajatuksesi, että juominen on "palkinto, mä ansaitsen tän". Tuttu tuokin ajatusketju. Oli vaikea olla, kun ei saanut palkintoaan.
Järki sanoo, että enhän minä nyt halua ansaita pahaa, eli asiaa joka aiheuttaa pääasiassa ongelmia eli terveysriskejä, lihomista tai passivoitumista, huonoa oloa ja väsymystä, ikääntymisen merkkejä ja riippuvuutta - mutta samalla ajattelee, että mun on saatava juuri tämä palkinto. Se on riippuuvuus joka siinä puhuu, tietysti.

Tunsit ilmeisesti vähän pettymystäkin, kun lähes kuukauden tipattomasta ei tullut jotain raikasta ja voimaantunutta fiilistä, jos oikein ymmärsin. Totta puhuen meillä ei olisi alkoholiongelmaisia varmaan lainkaan, jos tuo onnistuisi noin kepeästi. Niillä se onnistuu, joilla kertajuominen ei ole viikottaista ja määrät ovat pienempiä.

Parikin ekaa kuukautta tipattomalla vaivat olla rämpimistä tarkoituksettomuuden, ahdistuneisuuden, tylsistymisen ja tyhjyyden fiiliksissä. Fyysesti keho alkaa korjaamaan itseään heti, siihen voi kyllä luottaa - mutta mieli tarvitsee paljon paljon pidemmän ajan toipuakseen, kuin kuukauden.
Mä aloitin tosissani vähentämisen kahdesti, kolmannella kerralla onnistuin.

Tsemppiä!
Bloggaan www.juominenhallintaan.com
Mauditorios
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Merlot79 » 5.2.2021 13:32:41

Kiitokset venkku ja mauditorios! <3

Kyllä tässä tosiaan on tullut rämmittyä tyhjyyden ja tylsyyden fiiliksissä. Ja toden totta olen ollut vähän pettynyt, kun mitään selkeää virkistymistä ja parempaa oloa ei ole kuulunut, päinvastoin. Kuitenkin kun aina niin paljon toitotetaan näitä miten jo viikon jälkeen alkaa olla enempi energiaa ja positiivisemmat fiilikset ja itse tullut oltua ilman alkoa ja herkkuja kuukauden ja väsyttää ja vittuttaa vaan entistä enemmän. Mulla oli kuten kirjoitinkin, ennen sellainen olo, että olen ihan tyytyväinen elämääni, mutta kun lopetin alkoholin niin pintaan putkahtikin iso tyytymättömyys. Ja siis uskon ja tiedän, että se on ollut siellä alkoholin pinnan alla koko ajan, alkoholi on vaan peittänyt sen. Saanut tuntemaan kaiken paremmalta ja siedettävämmältä.

Nyt olen jo yhden viinipullon tässä helmikuussa juonut. En tiedä valitsinko huonon viinin vai joko se viinin maun himo oli hälvennyt, mutta ei ollut mikään suuri ihana elämys ja viini ei ollut kovin kummoista. Pääkin oli kaksi päivää kipeä mitä ei yleensä pahemmin ole. Vieläkin pyörii mielessä, että olisi niin kiva juoda illalla muutama lasi hyvää viiniä. Sen olen huomannut, että se himo ei lähde juomalla vaan ainoastaan lisääntyy eli parempi olisi olla ilman. Vieläkään en ole keksinyt mistä löytäisin sitä iloa ja nautintoa viinin tilalle? Sauna on ihan kiva ja liikuntaa yritän harrastaa, mutta mitään ihmeempiä fiiliksiä en oikein mistään saa. Ainoastaan se piristää, että aurinkoa taas näkee. Uskon, että kevättä kohden helpottaa. :)
Merlot79
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Stella » 6.2.2021 00:19:05

sarvikuoma kirjoitti:
Merlot79 kirjoitti:Olen ajatellut olevani ihan onnellinen ja tyytyväinen elämääni, mutta nyt ilman viinin tuomaa tekotyytyväisyyttä ja pakoa arjesta olen huomannut, että en ehkä olekaan. Viini on ollut jonkinlainen kaveri ja lohduttaja. Nyt kun sitä ei ole niin onkin melko tyhjä ja alakuloinen olo. Tää on tullut tajuttua vasta nyt kun on juomatta. Eli viini on ollut mulle sitten kuitenkin suurempi ongelma kuin aluksi ajattelinkaan.

Minulla tähän alkoholinkäytön uudelleenohjelmointiin, eli yritykseen vähentää käyttöä tuntuvasti pitkällä tähtäimellä, liittyy myös paljon tyytymättömyyttä omaan itseen ja aika moniin elämän osa-alueisiin. Eli samaistun tuohon mitä kirjoitit... Varmasti olen käyttänyt paljon alkoholia ihan vaan sen takia, ettei tarvitsisi ajatella niitä asioita, eikä ryhtyä tekemään mitään sen eteen että asiat jollain tapaa muuttuisivat.

Sama täällä, kuinka monta kertaa olen valinnut viinin sen sijaan, että kohtaisi konflikteja läheisten ihmisten kanssa, tai kauhistus sentään, yrittänyt vaikka ilmaista oma tyytymättömyys tai paha mieli toiselle rakentavalla tavalla. Viini on ollut helppo kaveri ja lohduttaja ja aina valmiina seuraksi. Sääli vaan, että mikään ei ole sitten ikinä muuttunut tai parantunut :(
Stella
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Me Vähentäjät