Olet täällä

Vahvaksi kasvua

Me Lopettajat on keskustelupalsta niille, jotka jo seilaavat selvillä vesillä tai horisontissa siintää elämä ilman alkoholia. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Vahvaksi kasvua

ViestiKirjoittaja Nayris » 6.1.2021 13:29:11

Hei Vapaaksi -78! Viestisi sai minut herkistymään. Kiitos kun kommentoit! Upeaa että tällä minun matkallani voi olla tukea antava merkitys myös muille. Olen itsekin saanut paljon eväitä muutokseen toisten matkaa seuraamalla. Koko ajan vahvistuu tunne että tämä on kestävää ja parasta mitä itselleni olen tehnyt.

RiAV, hyvää uutta vuotta! <3
Kiteytit hyvin yhden viime vuoden parhaista oivalluksista!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 15.1.2021 01:31:01

Huomaan nyt että hetkellisiä himoja alkoa kohtaan ei ole ollut enää pariin viikkoon ollenkaan. Juominen ei tunnu enää millään tavalla vaihtoehdolta vaikka olisin yksin tai ärsyyntynyt tms. missä tilanteessa olisin vielä hetki sitten joutunut käymään keskustelun itseni kanssa, miksi en juo. Aika parantaa.
Mies on tipattomuudestaan avoin ja samalla on useamman kerran maininnut tutuille että minä olen ollut vielä pidempään ilman alkoa. Se on ärsyttänyt minua koska jollain tavalla olen halunnut pitää tämän asian omanani, olisinhan juomattomuudesta itse huudellut jos haluaisin. Keskustelen lähimpien ystävien kanssa aiheesta mutta vieraampien kanssa haluan vaikka iltaa istuessa juoda alkottoman oluen tai muun juomani ilman että kukaan siihen kiinnittää huomiota, ilman että siitä tehdään numeroa. Jos joku on huomannut tai tulevaisuudessa huomaisi, kerron että en nyt juo. Ymmärrän kyllä että mies on iloinen ja vaikuttunut päätöksestäni ja ylpeydellä sen kertoo mielellään. Ehkä pelkään että minua kohdeltaisiin eri tavalla kun olen täysin selvä? Että tulevaisuudessa harvat illanvietot harvenisivat entisestään.. Varsinkin nyt kun nautin ihmisten kohtaamisesta enemmän kuin aikoihin. Tai sitten tämä raittius on nyt niin tärkeä oma asiani ja haluan sen omassa onnellisuuskuplassani sellaisena pitää.
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 28.1.2021 23:41:03

Elämässä on ollut nyt hieman vastatuulta ja väsymys on painanut kovasti. Alkoholi olisi entiselle minälle ollut itsestäänselvä hoitokeino ja tuntuukin hienolta että nyt näen sen epämiellyttävänä, raskaana tienä millä ei olisi mitään hyvää annettavaa.
Yritän entistä enemmän huomioida omia tarpeitani ja tehdä itselleni hyvää pienin teoin, keskittymällä hetkeen. Tämä taatusti on näkynyt ja tuntunut myös ulospäin toisille ihmisille.
Vein juuri lahjaksi jääkaapista viinipullon jonka sain pari kuukautta sitten itse lahjaksi. Uskomatonta kyllä en edes huomioinut sen olemassaoloa, sattumalta osui silmään ja pakkasin sen ystävälle. Himo on tällä hetkellä laantunut.
Tänään 4kk selvänä ja ensimmäinen päivä ilman tupakkaa. Uskon pääseväni siitäkin riesasta koska alkoholi myös jäi vahvalla valmistautumisella ja sen kokemuksen jälkeen mikään haaste ei tunnu voittamattomalta.
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Miltaq » 29.1.2021 18:39:24

Uskomattoman hieno saavutus tuo 4kk! Onnea siitä.

Itsellä vasta kuukausi kohta täynnä, hyvin pienillä mieliteoilla. Muutamia hankalia juttuja viikkojen varrella ollut, mut olo on vahva ja sortumisriskiä ei ole ollut. Vähän kuitenkin pelkään sitä, en oikein saa kiinni miksi.

Minä olen kans lahjoitellut kaapista löytyneet viinit ja kuoharit ohi mennen kavereille, vaikka ei ne minua ole kiusanneet, mutta en myöskään niitä aijo enää tarvita.
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Targett » 29.1.2021 20:43:30

Mukava ketju tämä! Valaa uskoa minunkin elämänmuutokseeni. Tämä vuosi on edelleen tipaton. Joulupäivästä 2020 saakka, jos tarkkoja ollaan.

Ekat viikot menivät helposti, viime ja erityisesti tämä viikko ovat olleet vaikeita ja jotenkin alavireisiä. Väsymystä, suoranaista uupumustakin ja jo kohtalaisen hyvin hallussa ollut masentuneisuus palasi pilaamaan päiviä. Luulen tosin, että synkkyyden tuntemuksissa kyseessä on osittain myös viikonloppunollauksen poisjäänti ja siihen liittyvät asiat. Mielihaluja on ollut oikeastaan vain kerran ja sekin melkoisen lievänä. Ihmeellisintä on, että mielihaluja on aiheuttanut lähinnä vuosien takaiset päihdekokeilut - erityisesti ekstaasi tai amfetamiini. On päivänselvää etten näihin kokeiluihin enää lähde, mutta silti ne muistot ja aineen vaikutuksen alaisena oleminen toisinaan pyrkivät mielen sopukoihin.

Tässä on ollut aikaa ajatella omaa käyttäytymistä, addiktiota, mielialoja ja persoonallisuutta ja luulen että kun riittävästi saan keskusteluapua, homma helpottuu ratkaisevasti. Tunnen myös tarvitsevani jotain muuta konkreettista muutosta, kuten esimerkiksi työpaikan vaihtoa jota olen suunnitellut jo vuoden päivät. Toisaalta jokin ulkoinenkin muutos tekisi hyvää - voisi vaikka värjätä hiukset. :lol:

On tässä ainakin oikea suunta. Ainakin näin haluan uskoa. 8)

Voimia ja tsemppiä viikonloppuun!
Minä määrään.
Targett
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja venkku » 29.1.2021 21:41:18

Onnittelut 4kk! Sulla menee hienosti. :) Samanlaisia ajatuksia itsensä hoitamisesta mullakin, kaljan kaato ei varsinaisesti sitä ole. :roll:
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vapaaksi -78 » 30.1.2021 18:35:26

Onnea Nayris 4 kuukaudesta!!! Ja hurjasti tsemppiä tupakanpolton lopettamiseen! Itse vielä poltan enkä nyt yhtään jaksa välittää siitä, mutta polttaminen on nyt juomattomana aikana alkanut vähenemään. Ja haisevat vaatteet ja hiuksetkin enemmän häiritsemään, joten ehkäpä vielä senkin lopettaminen koittaa 😊. Mutta ei vielä kun juomattomuutta on vasta 25 päivää takana. Riippuvuus kerrallaan 😄.

Vapaaksi -78
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Jeesiäkaipaava » 31.1.2021 06:55:23

Mahtavaa Nayris!
Jeesiäkaipaava
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nayris » 1.3.2021 10:34:19

5 kuukautta selvinpäin. Loppuelämä edessä. Raittius on jo niin itsestäänselvä valinta, en haluaisi enää menettää kontrollia tai kärsiä krapulaa koskaan. Ilo tulee niin monesta pienemmästäkin asiasta ja pettymykset on helpompi kestää kun ne osaa käsitellä nyt aidommin. Tällä jatketaan.
Tsemppiä ja hyvää kevättä koko porukalle!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 1.3.2021 20:51:57

Kiva kuulla Nayris ja kiva kun kirjotit. Tsemppiä ja hyvää kevättä sinnekin! :)
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nayris » 28.3.2021 11:41:14

Puoli vuotta takana ilman alkoholia, tuntuu aika uskomattomalle että olen saanut tämän uuden elämän. Pikkuhiljaa on jäänyt pois korvaavat herkuttelut ja kun takana on näin iso muutos koen että olen löytänyt selkärankani ja se onkin vahvempi kuin tiesinkään. Mikään ei tunnu enää siltä, että ”en kuitenkaan pysty, en onnistu” vaan koen että olen voittanut niin merkittävän asian että onnistun tämän jälkeen missä vain. Elämässä on paljon positiivisia asioita nyt ja haaveita lisää toteutettavaksi.
Usko itseesi ja siihen että ansaitset hyvää <3
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Nayris » 4.5.2021 17:12:48

7kk selvinpäin tuli täyteen huomaamatta, aika menettää merkityksensä. Kevät ja kesän odotus ovat tuoneet hetkittäistä haikeutta siitä että jotain tulee olemaan eri tavalla kuin ennen. Mutta sitten kuitenkin enemmän iloa mm. siitä että olen autolla vapaa kulkemaan, alkoholittomien juomien nauttiminen seurassa on lopulta jopa mukavampaa kun tulee oltua keskusteluissa täysillä mukana ja ei tarvitse kärsiä krapulaa! Monia, monia positiivisia puolia tässä uudessa elämässä joita aina käyn läpi jos hetkellinen horjuminen tulee. Elämä tuntuu nyt arvokkaalta ja alakulo on jäänyt vaikka raha-asiat tulee vielä pitkään painamaan.
Tsemppiä kaikille!
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Miltaq » 5.5.2021 07:28:18

Onnea 7kk, hieno saavutus, luo uskoa.

Perässä tullaan, 4kk takana ja toivottavasti loppuelämä edessä, hyvältä tuntuu :D
Miltaq
Miedosti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja venkku » 6.5.2021 20:09:48

Onnittelut molemmille 7kk ja 4kk, ihan mahtavaa! Kunpa itekkin joskus pääsis tuollaisiin lukemiin.
venkku
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nayris » 7.5.2021 21:31:15

Miltaq, onnea 4 kuukaudesta! Upeasti menee sullakin!
Venkku, kiitos! Se vaatii jokaisella sen oman totaalisen kyllästymisen että tajuaa ettei enää vaan voi juoda. Kiva kun olet täällä, se kertoo että askeleita on otettu ja toivottavasti löydät sellaisen tien mikä tuo sinulle rauhan.
Nayris
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

EdellinenSeuraava

Paluu Me Lopettajat